mi
door michelmc007 Mar 10, 2007 om 15:14
Computers & telefonie

DVD brander Inbouwen in oude PC Platinum7500

Hallo,

Mijn zoon heeft een Packard Bell Platinum 7500 pentium 3 met 500mhz en 384 ram geheugen. en 20 gb hardeschijf. en een dvd-rom speler.

Mijn vraag is kan er in deze computer nog een dvd-brander worden ingebouwd, zo ja, welke?

een Lg of Nec etc. of moet ik kijken naar een oudere brander???

want vaak is het die nu in de winkel liggen een pentium3 met 1 ghz vragen of ook wel een pentium 4 met etc.

Wie weet iets.

gr, Michel

573 10 Rapporteer

speedy67
door speedy67 - Mar 10, 2007 om 16:31
15 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Michel,

Naar mijn idee moet het wel mogelijk zijn om een dvd-brander in te bouwen in het door jou genoemde systeem, al moet je er op rekenen dat je dvd's niet op de maximaal door de brander ondersteunde snelheid kan branden. Dat heeft alles te maken met de snelheid waarmee de pc de gegevens van de harde schijf kan lezen en in de schrijf-buffer van de brander kan plaatsen. Vrijwel iedere brand-software geeft je de mogelijkheid om een lagere snelheid te kiezen. Dus als je het geen probleem vindt als het branden van een dvd'tje een half uurtje duurt, zou ik er voor gaan.

Groeten,
Speedy67

gsm
door gsm - Mar 10, 2007 om 16:35
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Dat kan in principe prima met Windows XP.
Het kan als vervanger of naast de DVD speler.

Let wel op de instelling:
Beide drives op één platte IDE kabel instellen op CS
of
Eén drive instellen als Master en de ander op dezelfde kabel als Slave.

Is er maar één drive op de kabel dan instellen als CS of Master.

Lees ook nog even de met de drive meegeleverde instructies!
Neem een drive met bijgeleverde Power DVD en Nero.
Nero is vooral nodig als u nog geen brander programma heeft.

Groet,
GSM

mi
door michelmc007 - Mar 10, 2007 om 19:08
34 Antwoorden / 17 Vragen

De software is windows XP waar hij op draaid.

wat ik nu vaak in de winkels aantref is dat hij niet aan de eisen voldoet.

wat ik me eigenlijk afvraag is wanneer de ps's geschikt waren voor de dvd-branders?

gr, Michel

movieman
door movieman - Mar 10, 2007 om 19:36
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik denk dat PC's vanaf 1 GHz processoren en 256 MB geheugen wel een DVD kunnen branden. Natuurlijk zal 8 of 16 speed niet lukken. Mijn advies is om DVD's op 2,4 of 4 speed te branden en vooral niet hoger. Plextor drives hebben absoluut geen moeite met zeer hoge snelheden maar sommige stand-alone DVD-spelers zullen de DVDR's soms niet goed kunnen lezen als ze op te hoge snelheden zijn gebrand. In een PC-DVDROM lunkt het meestal wel trouwens.

Succes. ;-)

edwardus
door edwardus - Mar 11, 2007 om 09:53
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Op een dergelijk ouder type computer heb ik wel eens een dvd-brander zien werken, maar het echte antwoord is natuurlijk: kijk bij de site van de fabrikant (of op de doos) van de dvd-brander wat de minimale systeem-eisen zijn. Dit zou per merk en type kunnen verschillen.

ja
door janssenjmh - Mar 12, 2007 om 13:33
10 Antwoorden / 1 Vragen

dit heb ik al vaker gedaan, eenmaal LG, maar meestal NEC-brander,
wat wel moeilijk wordt is Dual Layer en dan met name, omdat een DL zeker 8Gb aan ruimte nodig heeft, en je geeft aan dat je HD van 20Gb hebt, waarschijnlijk heb je die ruimte niet eens meer vrij. En zo blijf je aan de gang is mijn ervaring, meer geheugen, grotere HD, andere videokaart, waarschijnlijk is een (nieuwe)instapmodel PC voor €300-400 incl brander, 512mb geheugen, HD van zeker 80Gb de betere oplossing.

me
door messedup - Mar 12, 2007 om 19:47
66 Antwoorden / 1 Vragen

@janssen etc.

Waarschijnlijk wil iemand met een klaine HD daarom juist een DVD brander misschien.
Zie ook niet in wat dat er verder mee te maken heeft, je kan met elke DVD brander "on the fly" branden, daar heb je geen extra HD ruimte voor nodig. Alle branders werken tegenwoordig met buffer-underrun ptotectie of iets vergelijkbaars en passen zelf de snelheid aan als de data niet snel genoeg wordt aangevoerd.

Geen enkele reden waarom je met een pentium 3 geen DVD`s zou kunnen branden.

Een plextor lijkt me tamelijk overdreven.
Neem gewoon een goedkope NEC o.i.d. en het branden zal prima gaan.

jftm
door jftm - Mar 12, 2007 om 20:19
182 Antwoorden / 5 Vragen

Eerste vraag is eigenlijk; wat wil uw zoon doen met deze brander?
Films branden op DVD, muziek of data op CD branden (ja dat kan meestal ook op een DVD brander) of data op DVD? Er zijn zoveel functies met even zoveel eisen. Dat is belangrijk om te weten omdat een DVD brander altijd werkt in een nieuwere PC met ondersteunende software als bijv. Nero.
De PC die u beschrijft is geen DOS bak met spinrag erin, dus dat gaat wel lukken.
Een snellere PC geeft snellere functionaliteit. Instellen van brandsnelheid in Nero nooit te hoog kiezen net zoals eerdere antwoorden.

labren
door labren - Mar 12, 2007 om 21:47
862 Antwoorden / 0 Vragen

het kan wel een dvd  brander erin bouwen alleen is de vraag of U wel genoeg ruimte op de harde schijf over heeft om een brand progamma zoals nero heb om dat te instaleren? , lukt dat wel dan adviseer ik U om als U gaat branden de brandsnelheid terug te zetten naar 4 speed als U iets gaat branden.

mi
door michelmc007 - Mar 12, 2007 om 22:14
34 Antwoorden / 17 Vragen

Eerste instantie is om een dvd via de dvd-rom naar de dvd-brander te branden.

Echter bij de nieuwe Nec 7173 zijn de resultaten volgens PCM niet goed. zie tekst:

Volgens het blad PCM:

Nec AD-7173A

Door de dalende winstmarges besloten Sony en Nec een half jaar geleden om samen te werken bij het ontwikkelen van dvd-branders. De joint venture, die de naam Optiarc draagt, heeft inmiddels zijn eerste drives opgeleverd. In het product-gamma van Nec vinden we het topmodel AD-7171A.  (tikfout misschien)

Deze drive biedt naast 18-speed branden ook Nec labelflash techiniek. Met deze techniek is het mogelijk  om labels op dvd's  te branden zonder speciale hardware.

De AD 7173A is op papier een prima brander, zij het niet erg anders dan de andere 18x-concurrentie. Wat ons daarom verbaast is dat de drive in de praktijk zo slecht scoort. Zowel ons dvd+r als dvd-r schijfje van Verbatim haalt in de kwaliteitscheck een score van 0. De schijfjes zijn nog wel uit te lezen, maar we durven onze gegevens er niet aan toe te vertrouwen. Ook ons herschrijfbare cd'tjes valt niet geheel in de smaak bij Nec. Tellen we daarbij op dat de AD-1773A op geen enkel punt boven de concurrentie uitstijgt, dan moeten we concluderen dat de drive alleen is weggelegd voor fanatieke LabelFlash-adepten.

+ LabelFlash.

- zeer matige prestaties.

nou dat was dat dan.

1) was de LG GSA-H42N

2) was Lite-On LH-20A1P

3) was de Plextor PX-760A

4) was Sony AW-G170A

5) was Samsung SH-S1820

6) was NEC AD-7173A

dit wou ik je even doorgeven.

gr,

Michel