au
door aurora3 Feb 16, 2005 om 18:20
Computers & telefonie

Enorme rekening kpn: bezoek erotische website?

LS. Pas geleden werden mijn huisgenoten en ik opgeschrikt door een rekening van KPN van ruim 700 euro ipv de  gebruikelijke 20 euro voor een belbudget abonnement. Dit kwam, volgens KPN, omdat er ruim 2 uur ingebeld is via internet naar een erotische website. Geen van ons kan zich dit herinneren. Bovendien was er slechts een persoon thuis, die zegt het niet gedaan te hebben. Wat kunnen we hieraan doen? Hoe is na te gaan in de computers of er iets is gebeurd? Hoe kan dit gekomen zijn? Moeten we de rekening betalen, ook al weten we dat we het stuk voor stuk niet geweest zijn?

1771 16 Rapporteer

aenigma
door aenigma - Feb 16, 2005 om 19:22
260 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Er zijn erotische websites die bij het bezoeken daarvan u aanbieden een
programma te installeren. Dit programma zorgt ervoor dat u een nieuwe
inbelverbinding krijgt om toegang te krijgen tot deze site. Hierbij
betaalt u uw normale inbeltarief plus een extra tarief voor de
erotische site, wat via kpn gaat.

Het nadeel is dat deze programma's met één klik geinstalleerd zijn,
u  krijgt een internet explorer-popup, u klikt op ok en de pc belt
in op het nieuwe (dure) nummer. Als u even niet oplet bent u het
haasje... ik vermoed dat dit u is overkomen.

Helaas is er een voortdurend gevecht tussen aanbieders van deze
erotische sites en de wetgeving met de vraag of dit nu strafbaar is of
niet. Tenslotte heeft u zelf toestemming gegeven om van de 'service'
gebruik te maken. De vraag is alleen of er voldoende aan u is duidelijk
gemaakt wat de consequenties van dit aanbod inhouden.

Ik kan u helaas niet vertellen of u wel of niet moet betalen, u zult
dit waarschijnlijk juridisch moeten uitvechten en nagaan of er enige
juris prudentie bestaat. Ik ben geen expert daarin.

Wel kan ik u vertellen wat te doen om in ieder geval te voorkomen dat
dit probleem zich blijft voordoen. Want hoogstwaarschijnlijk is het
programma nog steeds aanwezig op uw systeem.

Check ten eerste altijd het nummer waar u op inbelt. Check ook altijd
uw inbelverbindingen in uw configuratiescherm op verdachte (en niet
zelf aangemaakte) verbindingen. Helaas is dit slecht een halve
oplossing, omdat sommige 'dailers' of 'hijackers' (de programma's die
inbellen) zich verschuilen.

Download daarom Spybot Search&destroy gratis van:

http://www.safer-networking.org/nl/download/index.html

en scan uw systeem. U zult in de scan resultaten zien dat het programma gevonden wordt, verwijdert u het dan.

Mocht het programma niet gevonden worden, zult u andere stappen moeten nemen. Laat u het dan even weten.

Succes...

ni
door nijmegen - Feb 16, 2005 om 19:33
9 Antwoorden / 5 Vragen

Nou dat is niet zo best, Waar je wettelijk aanspraak op kunt maken weet ik helaas niet.

Maar kijk eens bij je (XP) netwerkverbindingen (in je configuratieherm)
of daar "andere" verbindingen staan als je standaard KPN verbinding. En
schrijf alles op of maak zonodig schermprintjes.  Als hier geen
andere verbindingen staan is er waarschijnlijk een (niet zichtbare)
Dialer geinstalleerd (die zorgt ervoor dat je dus via een 0900 nummer
gaat inbellen tig cent per minuut) die ergens anders staat( in een
andere map). Dit kun je onderzoeken met b.v. Microsoft Antispyware, of
Spybot Search & Destroy of Ad-Aware van Lavasoft (allemaal gratis
te downloaden. En maak ook hier zonodig schermafdrukken van. Maar
voordat je dit dus doet bel/schrijf eerst met de KPN voordat deze
bovenstaande programma's je PC schonen dus m.a.w. je bewijslast laten
verdwijnen(die overigens wel terug te vinden is, maar dan moet je wel
iets meer weten van Spyware programma's). Succes in ieder geval.

p.s. En deze producten zijn gratis te downloaden en Gratis(behalve
Microsoft Antispyware die wordt t.z.t. aan je windows licencie
gekoppeld)

(* Dialer installeert zichzelf maar je moet er vaak wel toestemming
voor geven d.m.v. een lang verhaaltje die in het kort uitlegt hoe het
allemaal werkt maar zoals ik al zei een lang verhaaltje "de kleine
letters" die je dus vaak te snel  accepteerd dus de dialer krijgt
toegang tot jou PC. Een andere versie is een Dialer die zichzelf
installeerd (door b.v. een besmette pagina met opzet dus van de makers,
aanbieders van de 0900 nummers) en daar kom je alleen achter als je dus
een goede Virusscanner hebt die je wel regelmatig moet up-daten
natuurlijk of gewoon deze pruducten zeker wekelijks gebruiken spybot,
ad-aware ect.)

ni
door nijmegen - Feb 16, 2005 om 19:57
9 Antwoorden / 5 Vragen

Sorry, mijn reactie komt sterk overeen met uw reactie.

Dit is zeker geen opzet, u heeft het trouwens ook beter verwoord als ik.

Helaas heb je op dit Forum niet de mogelijkheid om je reactie aan te
passen of zonodig te verwijderen, anders had ik dit nu zeker gedan.

Uw reactie heb ik dus niet gezien. Bij het verzenden van mijn reactie
(10 minuten geleden) bleef deze site ook hangen. En vijf minuten later
stond ook uw reactie in dit forum.

Nogmaals sorry.

gsm
door gsm - Feb 16, 2005 om 20:50
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo aurora3,

Laat bij de KPN de betreffende 0900 nummers blokkeren!

GSM

<script type="text/javascript">

se
door sebastian - Feb 16, 2005 om 21:08
13 Antwoorden / 8 Vragen

Ik vraag me af of je dat gevaar ook loopt als je kabelinternet hebt. Dan zul je toch via een creditcard of zo moeten betalen waardoor je veel minder risico loopt omdat je meer " betaalhandelingen" moet verrichten. Klopt dat ?

aenigma
door aenigma - Feb 16, 2005 om 23:26
260 Antwoorden / 0 Vragen

Dat klopt Sebastiaan.

ADSL- en kabelgebruikers hebben geen last van dialers, MITS er naast de
adsl/kabelmodem geen normale telefoonlijn is aangesloten op uw pc
(verbonden met uw analoge modem).

Je hebt geen last van dialers, omdat die per se een inbelnummer
gebruiken. Het (wel of niet bewust) installeren van een dialer op je
systeem kan natuurlijk wel, hetgeen enkele problemen kan opleveren,
want de dialer zal proberen contact te maken met het internet en hoe
hij dit verder afhandelt hangt samen met (soms gebrekkige)
programmering van de software. Bescherming tegen dialers is dus ook
voor adsl/kabel-gebruikers aan te bevelen, al zal de software niet
daadwerkelijk een verbinding tot stand kunnen brengen.

au
door aurora3 - Feb 17, 2005 om 10:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

beste aenigma

Het eerste is bij ons het geval. ADSL incl een telefoonlijn. Maar je hebt toch voor ADSL altijd een lijn nodig? Hoe kan het dan dat sommige ADSL-gebruikers geen last hebben van Dialers, zoals je zegt?

freya
door freya - Feb 17, 2005 om 12:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo aurora3,

Los van alle (goede) adviesen zal ik proberen uit te leggen waarom gewone ADSL'ers geen last hebben van 'dialers'. De telefoonlijn die het huis binnenkomt bevat zowel het ADSL signaal als het gewone telefoonverkeer. Daarom wordt er dus eerst een splitter gemonteerd. Het binnenkomende signaal (ADSL+telefoon) wordt gesplitst in een ADSL-signaal (dit signaal gaat naar het ADSLmodem) en een telefoonsignaal (hierop worden alle telefoons aangesloten.) Het ADSLsignaal gaat dus naar een ADSLmodem (evt. in kombinatie met een router) en vandaar naar de computer(s). Als dit dus de thuissituatie is heb je dus géén probleem. Het probleem met de 'dialers' ontstaat pas wanneer er in de PC nog een gewoon inbelmodem aanwezig is. Dit inbelmodem is eigenlijk een digitale telefoon voor data (inclusief een mechanisme om nummers te draaien!). Dit inbelmodem wordt parallel aan de reeds aanwezige telefoons aangesloten! Door deze verbinding wordt het dus voor de PC mogelijk om nummers te draaien, alsof je de telefoon gebruikt. Deze methode gebruik je wanneer je bv. via het girotel offline pakket gaat telebankieren. Deze verbinding is rechtstreeks en dus buiten het internet om. De 'dialers' kunnen op deze manier dus dure 0900 nummers draaien. De methodiek van de 'erotisch getinte' sites is dus dat er via een 'dialer' mbv. het inbelmodem een verbinding met een duur nummer wordt gemaakt terwijl de site via ADSL bereikbaar wordt. Je bekijkt die sites dus via de ADSL verbinding, maar dat is dus alleen mogelijk als de 'dialer' kontakt heeft met het betreffende 0900 nummer. Maak je dus géén gebruik van het inbelmodem omdat je niet telebankiert buiten het internet om, verwijder dan het telefoonkabeltje uit dit inbelmodem. Tot slot, als je wilt weten of op de bewuste dag dergelijke site's bezocht zijn dan bestaat de kans dat je dat in de 'geschiedenis' van internet explorer nog kunt terugvinden. (mits deze natuurlijk niet gewist is) Klik in de werkbalk van internet explorer op de knop geschiedenis en blader in het venster links naar de betreffende dag en kijk welke site's daar allemaal in staan.

Alles bij elkaar een heel verhaal, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk geworden is.

m.vr.gr. Freya

au
door aurora3 - Feb 17, 2005 om 15:34
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Freya. Dank voor de uitleg. Na samen met een vriend (informaticastudent) gekeken te hebben naar de netwerkverbindingen is de conclusie dat alleen adsl, en geen verdere modemaansluiting, aanwezig is. Hoe kan het dan toch dat die rekening zo hoog is? Zijn we dan gewoon opgelicht door KPN?

Dank voor de reactie. Groet Aurora3

ps. de geschiedenis is ingesteld op leegmaken na zoveel dagen, dus daarin is niets  terug te vinden. Ook de cookies en temporary internet files laten geen verkeerde dingen zien op de datum waarop kpn gesteld heeft dat er iets is gebeurd.

au
door aurora3 - Feb 17, 2005 om 16:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

probleem opgelost. foutje kpn.

freya
door freya - Feb 17, 2005 om 17:02
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Nou dan mag je wel van geluk spreken, want het zou anders toch wel moeilijk worden om het tegendeel te bewijzen. Blijf het wat KPN betreft toch wel een raar verhaal vinden dat ze nu ineens kunnen constateren dat het een foutje van hun is. groetjes, Freya

au
door aurora3 - Feb 17, 2005 om 18:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Freya. Ik ben het helemaal met je eens. De medewerkers stonden er in eerste instantie op, dat het ging om het inbellen op een erotische website voor twee uur. Na nader informeren bleek het te gaan om een telefoontje naar het buitenland waarbij iets misgegaan was. Helemaal niet om een erotische website! Het is wel erg makkelijk iemand zo te beschuldigen van schunnige praktijken, terwijl dit in praktijk niet gebeurt.!

we
door weissink - Feb 18, 2005 om 22:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

ook ik heb met het zelfde probleem gezeten alleen had ik het geluk dat ik bel via twinner van Essent deze belde mij met de volgende mededeling ik stond bij hen bekend als een normale beller maar nu liep mijn rekening enorm op en werd mij gevraagd of ik nog een analoge modem in mijn computer had dat was dus inderdaad het geval ik kreeg toen het advies om deze direkt te verwijderen                                                                                      Wat ik hier mee zeggen wil is dat bij mij de rekening gelukkig nog binnen de perken bleef maar KPN laat je mooi aanmosteren want dat levert voor hen alleen maar geld op en of hun klanten hierdoor in de moeilijkheden komen zal hen een zorg zijn                            Verder kun je hier wel tegen procederen maar dat is een dure en langdurige procedure

sc
door schuurmans20 - Feb 19, 2005 om 13:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Ons is dus hetzelfde overkomen. Gelukkig zei Kpn maar voor 52 euro. Eerst zei er iemand van Kpn dat er iemand naar het buitenland heeft gebeld via onze modem, maar nu zei iemand anders van Kpn dat dit een erotische website is geweest, met een nummer naar het buitenland, maar wij kijken nooit op zulk soort sites!

Moeten wij dit bedrag van 52 euro toch betalen??

me
door mechelina - Feb 20, 2005 om 00:57
17 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi ga eens dit klien bestandje op je pc etten. Je haalt het hier.

http://www.dialerbedrog.nl/  dit geeft je een waarschuwing áls er een dailer zich wíl installeren.

Dan hoef je niet achteraf er pas iets aan te doen. Je voorkomt zo dát er een op komt.

En ik ik heb kabel mét daarlangs isdn. Óók dan is het mogelijk dat j er een dailer op komt die kan gaan inbellen.

Gr Mechelina

ls
door lsunter - Sep 7, 2005 om 13:38
10 Antwoorden / 0 Vragen

Wilt voorkomen dat uw PC ongewenst gaat bellen naar dure 09xx nummers
of naar dure buitenlandse nummers, installeer dan een antidialer
programma bijvoorbeeld DialerAlert (www.dialeralert.nl). U kunt dan
weer gewoon naar nummers bellen met de telefoon, maar voorkomt
ongewenst bellen met de modem van de PC.

Klachten over misbruik van informatienummers kunt u kwijt bij Stichting OCI (www.stichtingOCI.nl)

Wanneer u klachten heeft over internationaal bellen moeten eerst met uw
leverancier (vaak KPN) de rekening betwisten. Komt u er niet uit dan
kunt (daarna pas!) terecht bij de geschillencomissie http://www.sgc.nl

Aangesloten leden te vinden op http://www.sgc.nl/registranten.asp?commissie=3&cat=5&vraag=1