erasares
door erasares Jan 28, 2012 om 16:15
Computers & telefonie

Excelprobleempje

Hallo,

In Excel (v2007) heb ik een maandelijks roosterschema gemaakt waar een deel wél en een deel niét (de formules)
door de gebruiker (lees: een andere gebruiker dan ikzelf) mag worden aangepast/ingevuld.

Het is / was echter eerder zo dat als ik op de betreffende beveiligde cel ging staan ik de waarde daarvan
gewoon in de formulebalk zag staan ook al is het blad beveiligd.

Om de een of andere reden kan ik nu niet ééns meer op (een) de beveiligde cel gaan staan, laat staan dat ik de er
achter liggende formule kan zien in de formulebalk als het blad beveiligd is.

Dat het iets met die bladbeveiliging te maken heeft lijkt me duidelijk want als ik de beveiliging van het blad weer
ophef is er niets aan de hand, het hele blad is dan weer 'bereikbaar' en de formules zichtbaar, daar waar van
toepassing, in de formulebalk.

Wat heb ik gemist?

Dat niet bereikbare deel moet toch ook weer ongedaan kunnen worden gemaakt (buiten de manier van het opheffen van de beveiliging van het blad).

Mvrgr

2297 6 Rapporteer

freya
door freya - Jan 28, 2012 om 18:31
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo erasares,

Ik weet niet in hoeverre versie 2003 verschilt van versie 2007, maar in versie 2003 werkt het als volgt. Je kunt van de betreffende cellen de weergave van de formules verbergen op de volgende manier:

- Hef eerst de werkbladvergrendeling op
- Klik met de rechter muisknop op een cel met een formule en kies 'Celeigenschappen'.
- Ga naar tabblad: 'Bescherming'.
- Waarschijnlijk staat daar een vinkje bij 'Verborgen'. Dat wil zeggen dat de formules niet zichtbaar zijn, indien het werkblad 'vergrendeld' wordt.
- Haal dat vinkje weg en klik op (Ok).
- Vergrendel het werkblad

Als het goed is zou je nu de betreffende formule weer moeten zien. Herhaal dit dus voor alle cellen met formules. Je kunt uiteraard ook alle cellen met formules selecteren en dan die instelling in één keer aanpassen.

m.vr.gr. Freya

erasares
door erasares - Jan 28, 2012 om 20:14
82 Antwoorden / 41 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 28 jan 2012, 18:31]
Hallo erasares,

"- Hef eerst de werkbladvergrendeling op
- Klik met de rechter muisknop op een cel met een formule en kies 'Celeigenschappen'.
- Ga naar tabblad: 'Bescherming'.
- Waarschijnlijk staat daar een vinkje bij 'Verborgen'. Dat wil zeggen dat de formules niet zichtbaar zijn, indien het werkblad 'vergrendeld' wordt.
- Haal dat vinkje weg en klik op (Ok).
- Vergrendel het werkblad

Als het goed is zou je nu de betreffende formule weer moeten zien. "

Dat zoú je idd denken.Maar het gaat er niet zo zeer om dat ik de formules niet zie maar dat ik niet ééns meer op (een) de beveiligde (geblokkeerde) cel kan gaan staan, laat staan dat ik de er achter liggende formule in de formulebalk kan zien als het blad beveiligd is.

mvrgr

erasares
door erasares - Jan 28, 2012 om 20:18
82 Antwoorden / 41 Vragen

@Freya:
Ik vergeet één ding: onder de tab bescherming is alleen geblokkeerd aangevinkt en niet het vinkje bij verborgen.

Mvrgr

freya
door freya - Jan 28, 2012 om 22:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erasares schreef op zaterdag 28 jan 2012, 20:18]@Freya:
Ik vergeet één ding: onder de tab bescherming is alleen geblokkeerd aangevinkt en niet het vinkje bij verborgen.

Mvrgr
Dan zou ik het zo 1-2-3 ook even niet weten....
Om te beginnen zou ik het toch nog eens even proberen met een nieuw (leeg) werkblad en even in een paar cellen een getal invoeren en een cel maken met b.v. een sommatie van die cellen. Vervolgens dan even stoeien met die beveiliging van het werkblad en kijken of het probleem zich dan ook voordoet. Zo niet, dan is er toch nog ergens een instelling op dat originele werkblad die niet goed is.

Freya

handboekict
door handboekict - Jan 28, 2012 om 23:18
80 Antwoorden / 0 Vragen

- Is het roosterschema oorspronkelijk in 2003 gemaakt?
- Ik kan helaas niet testen met versie 200, omdat ik 2003 en 2010 gebruik. Een beveiligd werkblad dat ik in 2003 heb gemaakt werkt goed in 2010.
- Zoals freya aangeeft zou ik eerst een test uitvoeren met een paar cellen met waarde en een paar formules die je beveiligd. Als dit goed functioneert, het roosterschema opnieuw opbouwen in excel 2007.

freya
door freya - Jan 28, 2012 om 23:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Of een nieuw werkblad starten en dan de inhoud van het originele werkblad in z'n geheel kopiëren en plakken in het nieuwe werkblad. Vaak is dat voldoende om 'problemen' met een bepaald werkblad op te lossen.

Freya