ve
door verwijderd Sep 8, 2007 om 09:26
Computers & telefonie

Externe harddisk

ik wil een externe harde schijf kopen. De verschillen in geheugencapaciteit en prijs lopen erg uiteen. Waar moet ik op letten? Kan ik gewoon voor 'goedkoop' (circa 80 euro) gaan en veel geheugen (>250 GB)?

1010 16 Rapporteer

stacey
door stacey - Sep 8, 2007 om 10:21
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

De grote zal afhankelijk van waar je het voor wilt gebruiken.

En als je hem vaak mee wilt nemen, opletten dat hij `schockproof`is,

veilige-opslag-en-privacy/feed/

Misschien heb je nog wat aan deze info;

WAAROP MOET JE LETTEN BIJ DE AANKOOP VAN EEN EXTERNE HARDE SCHIJF? - COMPUTER - CAPACITEIT - SOORTEN...

( Ben zelf nog aan het rondkijken voor opslag van mn foto`s maar dat neemt niet zoveel GB .)

Succes,

edwardus
door edwardus - Sep 8, 2007 om 11:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De meeste mensen hebben wat moeite met lezen van XML, daarom hier de iets beter leesbare versie:

http://weblog.zoom.nl/2007/08/16/veilige-opslag-en-privacy

edwardus
door edwardus - Sep 8, 2007 om 11:25
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Waar ik zelf in elk geval op let is dat er geen Maxtor schijf in zit. WD, Hitachi, Toshiba, Samsung allemaal prima. Let op: dit is mijn mening, er komen straks vast allerlei reacties die het tegendeel willen aantonen. Ik heb veel te veel Maxtor / Seagate schijven moeten weggooien tot nu toe. Zonde van het geld én heel vervelend dat je de data kwijt bent.

De duurdere modellen hebben vaak een 2.5 inch schijf en/of meer mogelijkheden zoals een netwerkaansluiting. Als je gewoon simpelweg een extra schijf wilt die je kunt meenemen, kun je momenteel voor ca. €100 vaak al een goede externe schijf vinden van 320 a 400 GB.

Externe schijven zijn door het meezeulen wat kwetsbaarder, zorg dus dat je nooit je kostbare data maar op één plek hebt staan. Alle schijven kunnen kapot gaan, het ene merk gebeurt dat alleen wat vaker dan het andere.

akkefiet
door akkefiet - Sep 8, 2007 om 11:51
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Wil ik bij dezen ook nog even wijzen op externe opslag bij een provider.
Bepaalde backups en bestanden die ik overal wil kunnen benaderen zet ik "op het internet" .
Neem bijvoorbeeld voor 2 euro per maand een emailadres bij www.dds.nl en je kunt simpelweg backups naar dat emailadres mailen (tot 3GB).
Als je die email alleen maar via webmail benaderd (dus niet koppelt aan Outlook Express) blijven ze daar zolang je maar wilt staan en kun je de bestanden ook op je werk of als je in Tokio of New York bent benaderen.

Vrgr. AF

jo
door joep873 - Sep 8, 2007 om 12:15
103 Antwoorden / 0 Vragen

Hangt allemaal een beetje af van wat je ermee wilt en wat je wilt uitgeven.
Voor normaal consumentengebruik kun je rustig een goedkope grote schijf met USB-aansluiting kopen (mits je een niet al te oude PC met USB2 hebt). Zaken waarop je nog zou kunnen letten zijn aanwezigheid van een netwerkaansluiting, een eigen aan/uit-schakelaar, lawaaiproductie en veroorzaken van trillingen van het oppervlak waar hij op staat.

op
door oplossing - Sep 10, 2007 om 13:11
119 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb er laatst één bij de kijkshop gekocht van 250 Mb ik ben er zeer tevreden over en was iets van € 95,-- ook kun je daar info op internet via kijkshop.nl afhalen, er staat ook een tel.nr. bij die kun je bellen dat is in zoetermeer en die personen hebben er veel verstand van en geven je goed advies zij adviseren je precies welke je hebben moet dus ga ervoor, succes.

jo
door johandewit - Sep 10, 2007 om 13:39
7 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mediamax kun 25 Gb gratis opslaan.

je
door jeronimus - Sep 10, 2007 om 14:28
12 Antwoorden / 2 Vragen

HET LIGT ERAAN OF JE EEN OUDE OF NIEUWE COMPUTER HEBT. dE MIJNE HEB IK IN 2006 GEKOCHT - GEEN DISKETTES MEER.

iK HEN EEN MOBIELE HDD. DIGI CONTACT MET EEN HARDE SCHIJF VAN 16 GB. dAT IS GROOT GENOEG. DEZE SCHIJF HEEFT ME PLUS MINUS €25 GEKOST EN HIJ WERKT PRIMA.ROETJES EN SUCCENS

Ton Bruil-Swart

edwardus
door edwardus - Sep 10, 2007 om 20:04
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Vandaag in de krantjes gezien:

 - Trekpleister --> 500GB WD Elements a €99,95
 - Dixons --> 400GB Freecom a €90 + 149 airmiles oftewel €99,95

Scherp geprijsd. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

hm
door hmmmike - Sep 11, 2007 om 11:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

Computerland: 500 GB voor € 99.95: http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00328578

akkefiet
door akkefiet - Sep 11, 2007 om 12:13
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Edwardus bedankt, mooi dat er nog mensen zijn die folders lezen...
Heb net de laatste wd essentials uit de stad gekocht.

Vrgr AF

akkefiet
door akkefiet - Sep 11, 2007 om 12:14
1075 Antwoorden / 10 Vragen

elements dus (beetje in de bonen)

pi
door pietvv - Sep 11, 2007 om 22:48
98 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben het eens met de opmerking over maxtor.

da
door davit - Sep 12, 2007 om 18:03
8 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus: inderdaad, hier heb je iemand die het tegendeel beweerd. Maxtor, nu overgenomen door Seagate, is een van de betere fabrikanten van harde schijven. En ik ben niet de enige die hier zo over denkt, op GoT (Gathering of Tweakers, Ndrlands en op 1-na grootste computer/elektronica forum ter wereld) zijn ze het er in het algemeen overeens dan Seagate/Maxtor een tweede plaats verdient in top 3 van  beste harddisk fabrikanten. Western Digital/WD, staat (natuurlijk) op één.

Aan de vraagsteller: Mijn advies is kiezen voor een WD of Seagate schijf. Tegenwoordig hebben vrijwel alle externe HDD's USB 2.0 en 7200rpm, dus verschillen specificaties zijn te verwaarlozen. Alleen betrouwbaarheid is een merkbaar verschil (al is het soms pas merkbaar na een jaar of wat). Seagate schijven zijn wat goedkoper, maar het verschil op zulke 'basis' schijven is te verwaarlozen (ene winkel is de ene duurder en de ander goedkoper en v.v.).

Aanrader:
http://www.vergelijk.nl/harddisk/western_digital/wdg1u2500__model__wdg1u2500e_/

Western Digital G1U - 250GB @ 7200rpm, USB 2.0

ca. 81 eur

me
door messedup - Sep 13, 2007 om 11:23
66 Antwoorden / 1 Vragen

Wil je ook snel, koop dan geen USB2, maar een eSATA HD.

Zelf ben ik zeer tevreden over de 500 GB Samsung HD`s.

De garantievoorwaarden bij losse HD`s (met een aparte externe behuizing) zijn vaak aanzienlijk beter dan een complete externe HD.

Wat betreft Maxtor, heb hier o.a. 8 Maxtor`s 24/7 draaien en nog nooit
problemen gehad. één keer een kapotte Maxtor gehad bij aankoop,
omgeruild en die draait sindsdien ook 24/7 zonder problemen (ruim 1,5 jaar,
dus nog de "echte" Maxtor)

edwardus
door edwardus - Sep 13, 2007 om 22:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Bij Trekpleister in de verre omgeving was de aanbieding allang uitverkocht. Bij Mycom lagen dezelfde disks nog voluit op de plank, zelfde prijs.