ha
door hanswass Aug 23, 2010 om 12:23
Computers & telefonie

Foto's digitaliseren

Ik heb heel veel negatieven uit het pre-digitale tijdperk en ik zou die graag op mijn pc hebben als foto. Is er een mogelijkheid om oude negatieve om te zetten naar digitale foto's die dan ook nog afgedrukt kunnen worden ??

14886 37 Rapporteer

Lsk520
door Lsk520 - Aug 23, 2010 om 12:46
827 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn dia scanners te koop. daarmee kunt U Uw dia's scannen, opslaan en afdrukken.
Via Google kunt U nog verder zoeken.

ha
door hanswass - Aug 23, 2010 om 15:47
10 Antwoorden / 3 Vragen

Het zijn negatieven en geen dia's

edrick3
door edrick3 - Aug 23, 2010 om 15:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hanswass,

Lees eens hier
Bruikbaar apparaat kun je zelf ook kopen. Worden vb bij de Aldi aangeboden.

Suc6

genius
door genius - Aug 23, 2010 om 16:57
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tp schreef op maandag 23 aug 2010, 12:46]Er zijn dia scanners te koop. daarmee kunt U Uw dia's scannen, opslaan en afdrukken.
Via Google kunt U nog verder zoeken.
@tp
Een dia-scanner is niet echt hetgeen TS naar opzoek is.[quote] Is er een mogelijkheid om oude negatieve om te zetten naar digitale foto's die dan ook nog afgedrukt kunnen worden ??Hallo hanswass,

Mijn vrouw is professioneel fotografe en wij hebben ons hierin heel erg in verdiept. Mede om haar archiefwerk (analoog) te digitaliseren. Onze conclusie was een goede flatbad-scanner die tevens de optie heeft om positieven (dia's ingeraamd én los) én negatieven (zwart/wit en kleur) te nemen. Hierin zijn wij geslaagd. Het resultaat is een Epson V350 Photo die een grote verscheidenheid aan instellingsmogelijkheden heeft. En een aparte "invoer" voor negatieven / dia's aan de film (ongeknipt) én reeds ingeraamde dia's of losgeknipte negatieven / positieven kan verwerken.

Deze kwam beter uit de tests dan de Canon. Let wel: een prijs / kwaliteit verschil heb je dan wel.

Als je de foto's / negatieven éénmaal hebt ingescant kun je deze altijd laten uitprinten óf zelf doen.

Ik hoop dat je hiermee de info hebt verkregen waarnaar je opzoek bent.

M.vr.gr.

G.

Lsk520
door Lsk520 - Aug 23, 2010 om 17:14
827 Antwoorden / 2 Vragen

Poging 2....

http://www.computeridee.nl/faqman_antwoord.jsp?faqid=202695

Ook via Google....

genius
door genius - Aug 23, 2010 om 17:25
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tp schreef op maandag 23 aug 2010, 17:14]Poging 2....

http://www.computeridee.nl/faqman_antwoord.jsp?faqid=202695

Ook via Google....@tp
Dit is inderdaad een betere poging, maar ook hier zitten té veel "haken en ogen" aan vast.
Ik citeer (vanuit jouw link):[quote]Wel even opgelet, want als u met kleuren-negatieven aan het werk gaat, dan moet de diascanner – in software – wel overweg kunnen met de verschillende soorten films!
Zoals ik al eerder vermeldde, wij hebben dit ter dege uitgezocht en zijn maar tot één conclusie gekomen en dat is hier boven omschreven.

Let wel: wij zijn hermee professioneel bezig!

Maar . . . . . dankjewel voor wat je uit- en opzoekt!

M.vr.gr.

G.

stacey
door stacey - Aug 23, 2010 om 20:23
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb ook een negatiefscanner en daar zit ook een frame bij voor het inscannen van dia`s, wellicht andersom bij dia scanner ook, een pot nat.................

MAAR ik zal het niemand aanraden gezien de hoeveelheid klachten,
althans wat betreft de `goedkope` of beter gezegd Niet professionele scanners........

Bij XP kreeg ik hem maar half funtionerend, inscannen ging met pijn en moeite en 10-jaren plan pff maar opslaan heb ik nog nooit voor elkaar gekregen, en wat ik zoal op fora tegenkwam niemand..............
En bij Win 7 ging de zaak op tilt............

Ga er van de winter nog wel een keer mee stoeien op een ouwe pc ;-(

genius
door genius - Aug 23, 2010 om 21:18
886 Antwoorden / 4 Vragen

@stacey,

Het is inderdaad waar dat de "goedkopere" negatiefscanners dit euvel hebben. Eigenlijk mag / kan je er dan ook niet veel van verwachten. Het is zelfs zo erg, dat sommige "fabrikanten" geen nieuwe drivers, up-dates, etc. maken en / of aanleveren zodat de koper er na verloop van tijd nagenoeg niets meer mee kan.

Ik weet niet wat ik je nu toe moet wensen: een korte of een lange winter . . . . . . . .(wink).

Dankjewel voor zover!

G.

gsm
door gsm - Aug 23, 2010 om 23:14
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb zo'n "goedkope scanner" (voor zowel dia's als negatieven) bij een supermarkt gekocht voor minder dan €50,-. Deze scanner wordt in een paar uitvoeringen onder verschillende merknamen (SilverCrest, *ION, König, Reflecta) verkocht, maar is steeds exact hetzelfde apparaat. De kwaliteit is matig tot redelijk en de software kan problemen geven bij het installeren. Belangrijk is om de gunstigste resolutie experimenteel uit te zoeken. Dat hoeft niet de hoogste resolutie te zijn.
Het scannen, maar vooral het plaatsen van de negatief strookjes (alleen kleinbeeld formaat), is een hele klus en dus zeer tijdrovend.

De meegeleverde software is in mijn geval ArcSoft Photo Impression 6.

Daarnaast is er een stuurprogramma nodig, dat moet worden geïnstalleerd, voordat de scanner mag worden aangesloten op de USB-aansluiting van de PC.
In een aantal gevallen wordt het stuurprogramma ook dan niet, of niet goed, geïnstalleerd, waardoor het ArcSoft programma de scanner niet ziet.
De oplossing is in dergelijke gevallen om via Apparaatbeheer het stuurprogramma bij te werken. Laat Windows het stuurprogramma uitsluitend zoeken op de meegeleverde CD.
Het stuurprogramma wordt dan gevonden en wordt vervolgens wel goed geïnstalleerd.
De scanner moet volgens de gebruiksaanwijzing gekalibreerd worden zonder dat er een dia of negatief in het apparaat zit.

stacey
door stacey - Aug 23, 2010 om 23:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi Gsm,

Ik heb een :Zolid, destijds bij de Aldi, toen op allerlei manieren geprobeerd te installeren maar vond apparaat al vaak niet en als hij hem wel eens vond sloeg hij veelal bij kalibreren dan al vast ;-(
Het is me maar keer of 3 gelukt om daadwerkelijk een foto op scherm te krijgen maar toen lukte opslaan dus weer niet ...........
Werk jij met XP ?
Zou het probleem nog kunnen zijn dat mijn pc destijds wellicht al `zwaar` belast was dat het mede daardoor niet lukte ?
Ik heb XP nu aardig opgeschoond dus wou er eerdaags nog wel weer een poging aan wagen.......
Zal je tips opslaan en nog eens uitproberen

f.weele
door f.weele - Aug 24, 2010 om 12:33
1085 Antwoorden / 27 Vragen

hallo Stacey, ook ik heb zo'n apparaat van de Aldi gekocht (tijdje geleden al),
maar nog nooit gebruikt en gezien jouw ervaringen hiermee zal ik deze waarschijnlijk niet gaan gebruiken. Ik heb wel gemerkt dat je er volgens mij geen 6 x 6 cm negatieven in kunt doen. Heel veel mensen hebben nog van deze negatieven. Of b.v. 6 x 7 cm voor de professionele fotograaf. Terug naar mijn Opemus vergroter. Kon ik alle formaten negatieven mee doen (die goeie ouwe tijd). Welke amateurfotograaf had deze niet om zelf te ontwikkelen en afdrukken.
Al met al, goed kijken welk formaat negatieven en dia's je hebt en wat de mogelijkheden zijn van zo'n scanner.
m.vr.gr. f.weele

=stacey schreef op maandag 23 aug 2010, 23:30: Hoi Gsm,

Ik heb een :Zolid, destijds bij de Aldi, toen op allerlei manieren geprobeerd te installeren maar vond apparaat al vaak niet en als hij hem wel eens vond sloeg hij veelal bij kalibreren dan al vast ;-(
Het is me maar keer of 3 gelukt om daadwerkelijk een foto op scherm te krijgen maar toen lukte opslaan dus weer niet ...........
Werk jij met XP ?
Zou het probleem nog kunnen zijn dat mijn pc destijds wellicht al `zwaar` belast was dat het mede daardoor niet lukte ?
Ik heb XP nu aardig opgeschoond dus wou er eerdaags nog wel weer een poging aan wagen.......
Zal je tips opslaan en nog eens uitproberen

wi
door wil1971 - Aug 24, 2010 om 13:55
4 Antwoorden / 0 Vragen

Er is ook nog een mogelijkheid om met je negatieven naar een fotoservice te gaan en deze op CD/DVD te laten zetten. Vervolgens kun je zoveel afdrukken maken als je wilt m.b.v. je eigen printer of eveneens via de fotoservice

Afhankelijk van het aantal negatieven kan dit natuurlijk een behoorlijke investering zijn, maar als je een negatiefscanner aanschaft om eenmalig alle negatieven in te scannen en het ding verdwijnt daarna in de kast om niet meer gebruikt te worden is het ook zonde van je geld.
Vooral kwalitatief goede scanners zijn niet goedkoop.

Je zou dus een afweging kunnen maken wat goedkoper/verstandiger is

genius
door genius - Aug 24, 2010 om 15:58
886 Antwoorden / 4 Vragen

Oeps, tikfoutje .....zijn hermee..... m/z:.....zijn hiermee .....

G.

[edit redactie - off topic]

edrick3
door edrick3 - Aug 24, 2010 om 15:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@genius,

[edit redactie]

Met vr.gr.

genius
door genius - Aug 24, 2010 om 15:59
886 Antwoorden / 4 Vragen

@edrick3,

[edit redactie]

G.

gsm
door gsm - Aug 24, 2010 om 18:05
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 23 aug 2010, 23:30]Hoi Gsm,

Ik heb een :Zolid, destijds bij de Aldi, toen op allerlei manieren geprobeerd te installeren maar vond apparaat al vaak niet en als hij hem wel eens vond sloeg hij veelal bij kalibreren dan al vast ;-(
Het is me maar keer of 3 gelukt om daadwerkelijk een foto op scherm te krijgen maar toen lukte opslaan dus weer niet ...........
Werk jij met XP ?
Zou het probleem nog kunnen zijn dat mijn pc destijds wellicht al `zwaar` belast was dat het mede daardoor niet lukte ?
Ik heb XP nu aardig opgeschoond dus wou er eerdaags nog wel weer een poging aan wagen.......
Zal je tips opslaan en nog eens uitproberen
Ik heb de SilverCrest (van Lidl). Zoals gezegd is dat in feite hetzelfde apparaat.
Bij mij werkt het prima met Windows XP, Athlon 64 3700+ en 2 GB geheugen.
In de (Duitse) review staan ook opmerkingen over de installatieprocedure.
Enkele relevante links:
Review
ALDI
lidl

stacey
door stacey - Aug 24, 2010 om 19:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Bedankt GSM,

Ik heb alles opgeslagen
Als het straks geen `buitenweer` meer is zal ik me er nog eens op storten ;-)

do
door donderpoes - Aug 25, 2010 om 15:41
11 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:
Mijn vrouw is professioneel fotografe en wij hebben ons hierin heel erg in verdiept. Mede om haar archiefwerk (analoog) te digitaliseren. Onze conclusie was een goede flatbad-scanner die tevens de optie heeft om positieven (dia's ingeraamd én los) én negatieven (zwart/wit en kleur) te nemen. Hierin zijn wij geslaagd. Het resultaat is een Epson V350 Photo die een grote verscheidenheid aan instellingsmogelijkheden heeft. En een aparte "invoer" voor negatieven / dia's aan de film (ongeknipt) én reeds ingeraamde dia's of losgeknipte negatieven / positieven kan verwerken.
Unquote:

Mijn dochter is semi-proffesioneel fotografe en fotografeert veel met verschillende soorten camera's, vaak ook zeer oude, en dus met verschillende filmformaten zoals 120 film. Ook zij gebruikt bovengenoemde Epson scanner en is daar zeer over te spreken aangezien de scanner een veelvoud aan formaten kan scannen waarbij de kwaliteit uitstekend is met dien verstande dat de nagatieven natuurlijk ook nog is goede staat moeten zijn

Vr. Groet, Luuk

jantom
door jantom - Aug 25, 2010 om 15:50
377 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn velen die al een reactie hebben gegeven waaronder een "professionele".

Echter:
Als u negatieven of positieven(dia's) wilt gaan scannen doet u dat pas echt goed als u géén flatbedscanner maar een professionele negatievenscanner gebruikt van bij voorbeeld Nikon. Daar heeft u wat aan.
Ik heb een LS 2000 die echter geschikt is voor aansluiting op computers tot Windows XP (dus geen Vista of nieuwer). Maar een ouder besturingssysteem is best nog wel te installeren naast een nieuwer besturingssysteem (wel op een andere partite installeren). Er zijn ook scanners van Nikon (of Canon) die een USB-aansluiting hebben (of Firewire). Deze apparaten zijn volgens mij nog gewoon in de winkel te koop maar of ze nog gemaakt worden??
U kunt er ook voor kiezen een 2e hands computer met b.v. XP erop te kopen. Dat hoeft niet veel geld te kosten.
Een echte negatiefscanner is echt zoveel beter dan een flatbed dat u gewoon die keuze zou moeten maken. Maar de scanner zelf is dus lastig te krijgen - ze worden wel van tijd tot tijd op Marktplaats aangeboden. Wat er nu zoal in de winkel nieuw te koop is (tot pak-hem-beet Eur 150,-) is speelgoed.
Bij de professionele scanners behoort ook software die bij het scannen kan zorgen voor vermindering van stofjes en krasjes in de scan hoewel u zich daar niet teveel van moet voorstellen.
Wat u wel goed moet realiseren is dat het enorm veel werk wordt (als u daadwerkelijk gaat scannen) en dan moeten de scans ook nog worden "afgehandeld". Als uw negatieven beschadigd zijn (of een groot deel daarvan) weet u wel wat u in de komende winters kan gaan doen: oplaggen van de scans (een heidens karwei). Ik heb weleens een vol uur aan een scan gewerkt ook al heb ik altijd mijn negatieven goed bewaard. Het gaat om de manier waarop in de ontwikkelcentrale met uw films is omgegaan en dat vertaalt zich in al dan niet gekraste negatieven.
Ik ben altijd goed met mijn filmmateriaal omgegaan en desondanks heb ik gedurende meerdere jaren veel gewerkt aan de scans. Uiteindelijk ben ik nooit aan het scannen van mijn dia's toegekomen...
Bezint u eer ge begint.

co
door corin - Aug 25, 2010 om 15:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

hier nog een Zolid (aldi) gebruiker i.s.m. Vista geen probleem, hoewel het idd een tijdrovend klusje is.
Moet ook zeggen dat ik nogal wat negatieven heb en dat ik er zo af en toe voor ga zitten, maar zet ze dan meest op een SD kaartje en als dat vol is met het kaartje op de PC, werkt ook prima.

jantom
door jantom - Aug 25, 2010 om 15:54
377 Antwoorden / 0 Vragen

Ik schreef:
Als uw negatieven beschadigd zijn (of een groot deel daarvan) weet u wel wat u in de komende winters kan gaan doen: oplaggen van de scans (een heidens karwei).

oplaggen moet zijn oplappen!

genius
door genius - Aug 25, 2010 om 16:10
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo jantom,

U beschrijft in uw eerdere reactie een aantal zaken die kant nog wal raken. Waar U de desbetreffende info vandaan haalt is mij een raadsel. Hier enkele voorbeelden:[quote] . . . doet u dat pas echt goed als u géén flatbedscanner maar een professionele negatievenscanner gebruikt . . . .Ook dit is reeds aangegeven, gezien het prijskaartje . . . [quote] Maar een ouder besturingssysteem is best nog wel te installeren naast een nieuwer besturingssysteemHierover was reeds een topic geopend en een multi-boot met W7 wordt daarin ten zeerste afgeraden.[quote]Bij de professionele scanners behoort ook software die bij het scannen kan zorgen voor vermindering van stofjes en krasjes in de scan hoewel u zich daar niet teveel van moet voorstellen.Deze software zit óók bij de Epson V350 ! Inderdaad, bezint eer ge begint . . . . met het opdoen van de juiste info! Zodat deze ook goed wordt doorgegeven. . . .

Een laatste opmerking van mijn kant (eigenlijk meer een aanmerking):
Een flatbad-scanner heeft ook nog een ander voordeel: reeds afgedrukte foto's (in kleur of zwartwit) kunnen tevens gedigitaliseerd worden. Verder stop ik met dit topic. Het begint een discussie te worden en daar is dit "Vraag & Beantwoord" niet de juiste plaats voor!

@hanswass

Ik hoop dat U een -voor U- juiste beslissing kunt nemen en wens U hierin veel succes.

M.vr.gr.

G.

sn
door snagtor - Aug 25, 2010 om 16:30
17 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb er vrij veel ervaring mee en ben in het bezit van een professionele scanner. Het een en ander staat op mijn web site: www.ripit.nl. Zijn het kleinbeeld negatieven of 6x6 cm of 6x9 cm?

jantom
door jantom - Aug 25, 2010 om 16:35
377 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Genius,

Het is even de vraag wat er -bij de vrager- voor een besturingssysteem aanwezig is.
Het is ook de vraag waarom u zo duidelijk aangeeft dat een flatbedscanner beter zou zijn.. Dat is dus niet zo ~ ook al weet u dat wel zeker (maar alleen voor uzelf).
Ik heb een flatbedscanner voor foto's en documenten en voor films gebruik ik dé oplossing en dat is toch echt geen flatbedscanner. Jammer voor u.
Wat prijskaartje? Het hoeft helemaal niet duur te zijn - het gaat erom een goede oplossing te vinden voor de vraagsteller en XP hoeft voor de ingewijde helemaal niets te kosten en een negatievenscanner kan ook goedkoop worden verworven.
Hoe kunt u schrijven "kant noch wal".... Weet u dan alles beter? Heeft u zoveel ervaring met scannen? Meer nog dan ik?????
Software zoals Silverfast wordt ook wel bij flatbedscanners aangeboden maar een flatbedscanner is niet goed geschikt om negatieven te scannen maar kan dat dus wel. Ik kan daar wel voorbeelden bij geven maar gezien uw opmerkingen denk ik niet dat dat zinvol is.

Ik vind uw opmerkingen niet passend - en ik zie ook dat u verder geen tegengas wilt geven. Dat zie ik als zwakte (net zoals ik uw opmerkingen zeer zwak vind).

Ik beoog de vragensteller een goed antwoord te geven en het is u niet gelukt mij daar vanaf te brengen.

ur
door urwistein - Aug 25, 2010 om 18:03
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik heb een flatbed scanner van Canon met de mogelijkheid om negatieven en dia's te scannen.
Voor het scannen van negatieven is deze zeer geschikt, omdat je tot 6 negatieven ineens kan scannen.
Voor het scannen van dia's is een flatbed scanner nogal omslachtig omdat je de dia's uit het raampje moet halen en een voor een moet scannen.
Heb je alle negatieven gescand, dan kan de scanner voor foto's, documenten etc. worden gebruikt tot A4 formaat.
Met 'n dia of negatiefscanner kan, als je alle negatieven gescand hebt, niets meer doen.

Succes Willem

sl
door slempie - Aug 25, 2010 om 18:13
58 Antwoorden / 2 Vragen

Bij de hiervoor gevoerde discussie over de vraag of een goede dia/negatief scanner beter is dan een flatbed scanner wil ik toch graag opmerken dan een paar factoren daarbij een grote rol kunnen spelen.

1) Hoe is de kwaliteit van de negatieven?
Waren ze ooit scherp en goed belicht?
Is er een filmkorrel te zien?
Zitten er inmiddels kleurverschuivingen in het negatief?

2) Welke eisen stelt u aan de scan? Wilt u een kiekje afdrukken, een forse vergroting of ze alleen opslaan op de pc?

Kort geleden heb ik een paar honderd dia's ingescand met een Epson flatbed scanner (2480 photo). Veel dia's moesten worden nabewerkt (in mijn geval met Paint Shop); het resultaat wordt dan meestal wel goed, tenzij de dia ernstig verknald is.
Het installeren van zo'n scanner is een fluitje van een cent. (geen obscuur merk)

Kortom, het is niet altijd zinnig om veel geld uit te geven aan dure apparatuur en software. En een goedkoop prulletje kopen bij Aldi is ook niet slim.

ha
door hanswass - Aug 25, 2010 om 18:20
10 Antwoorden / 3 Vragen

Mensen bedankt jullie reacties waren
overweldigend en ik weet nu wat me te doen staat. Nogmaals hartelijk dank !!!!!

jantom
door jantom - Aug 25, 2010 om 18:31
377 Antwoorden / 0 Vragen

=slempie schreef op woensdag 25 aug 2010, 18:13: Bij de hiervoor gevoerde discussie over de vraag of een goede dia/negatief scanner beter is dan een flatbed scanner wil ik toch graag opmerken dan een paar factoren daarbij een grote rol kunnen spelen.

1) Hoe is de kwaliteit van de negatieven?
Waren ze ooit scherp en goed belicht?
Is er een filmkorrel te zien?
Zitten er inmiddels kleurverschuivingen in het negatief?

2) Welke eisen stelt u aan de scan? Wilt u een kiekje afdrukken, een forse vergroting of ze alleen opslaan op de pc?quote]

Het antwoord op de vraag (scanner of flatbed) is altijd mede afhankelijk van de kwaliteit van het origineel dat moet worden gescand maar het is goed dat het even nader wordt vermeld.

Wat ook nog van belang is (of kán zijn) is de tijdsduur van de scan. Met een professionele scanner zal een scan veel sneller klaar zijn dan met een flatbedscanner. Het kan zijn dat het verschil in tijdsduur niet meer zo groot is als vroeger.
Ik heb zelf drie flatbedscanners (2 oudere en een nieuwe) maar die zijn toch behoorlijk traag. En ga er niet (altijd) vanuit dat een gehele filmstrip zomaar in één handeling kan worden gescand omdat de opvolgende negatieven qua densiteit enz meestal van elkaar verschillen en de instellingen vaak moeten worden aangepast aan een afzonderlijk beeld (negatief of dia).

sl
door slempie - Aug 25, 2010 om 18:43
58 Antwoorden / 2 Vragen

@jantom

"Wat ook nog van belang is (of kán zijn) is de tijdsduur van de scan. Met een professionele scanner zal een scan veel sneller klaar zijn dan met een flatbedscanner. Het kan zijn dat het verschil in tijdsduur niet meer zo groot is als vroeger."

En die tijdsduur hangt ook weer samen met het aantal dpi waarmee gescand wordt.
In mijn geval had het geen zin om hoger te gaan dan 600 dpi gezien de kwaliteit van de dia's.
Eén scan komt dan uit op 3 minuten per afbeelding; tel daarbij gemiddeld 1 minuut op voor nabewerking en je komt op 4 minuten per negatief/dia.

jantom
door jantom - Aug 25, 2010 om 19:14
377 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Slempie,

Ik ben in de loop der tijden negatieven op een steeds hogere resolutie gaan scannen hoewel ik weet dat dat niet altijd verstandig is (het is namelijk niet altijd nodig). Voortschrijdend inzicht noemt men dat.
Mijn scanner gaat tot 4000 dpi en dat is genoeg (zie ook mijn opmerking onderaan).
Hoe hoger de resolutie wordt ingesteld hoe langer de scan gaat duren: dat klopt zeer zeker!!
En ik laat de scanner ook 4x Multi-sampling scannen en dat kost ook extra tijd.
Als je niet weet wat ik bedoel: de scanner scant dan meerdere keren hetzelfde gebied zodanig dat de scan schoner wordt (minder ruis).
Als je me zou vragen of ik verschil zie in de scans (-> vergelijking tussen de hoogst haalbare resolutie en een wat mindere resolutie) moet ik bekennen dat ik dat niet zie maar ik haal het uiterste er graag uit (ook al is het gewoonweg vaak onzichtbaar). Ik gebruik(te) meestal langzame film en die heeft een kleine(re) korrel en de opnamen zijn met professionale camera's gemaakt (Nikon F3 en F5).

ru
door ruitenboer - Aug 26, 2010 om 01:40
64 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien heb je nog een goede lichtbak of kun je er een maken van een paar oude TL buizen en een stuk melkglas.
Negatieven op de plaat. Fototoestel in de macrostand en een foto maken van de dia. Dit levert na enig experimenteren met de witbalans prima plaatjes op.
Weliswaar als negatief maar het inverteren gaat prima met een gratis programma als GIMP.
Ook dia's zijn op deze manier prima te digitaliseren.
Wel mis je natuurlijk de opties van de automatische correctie van krasjes en stofjes. De werking van die optie is ook zeer matig bij flatbedscanners.

Mogelijk is altijd nog de huur van een professionele scanner zoals de Nikon Coolscan bij bv http://www.didero.nl/index.php/nikon-coolscan-5000-ed

pl
door ploeff - Aug 26, 2010 om 02:24
54 Antwoorden / 2 Vragen

@ruitenboer: Ga NOOIT met een TL belichten: TL heeft een niet-continu spectrum, dus bepaalde kleuren worden niet weergegeven. Valt met geen witbalans-instelling meer te verhelpen.
Dit geldt voor zowel foto-opnamen als scannen, in wezen ook een soort foto-opname.
Heb je je ooit afgevraagd waarom dames zich niet graag bij een TL opmaken? Het antwoord zit in het bovenstaande besloten.
(off topic: ik gebruik expres niet het pleonasme TL-buis, want de T van TL staat voor "tube" en dat betekent "buis". TL is dus een "dubbel-openslaande portebriseedeur, die naar twee kanten openslaat".)
Altijd met èchte gloeilampen (Tungsten of halogeen) belichten, dan valt er met de witbalans wèl wat te doen. Of met zonlicht, maar dan kan je de hele tijd bezig blijven met de witbalans-correctie.
Er bestaan wel speciale foto-TL's , maar dat zijn dan dus NIET de door @ruitenboer genoemde "oude TL-buizen".
Ook LED's geven een discontinu spectrum af en zijn dus niet geschikt voor kleurgetrouw foto-werk. Ik gebruik graag enkele (goedkope) bouwlampen uit de bouwmarkt - tot volle tevredenheid. Wèl even goed met de witbalans stoeien!

jantom
door jantom - Aug 26, 2010 om 08:45
377 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ruitenboer en ploeff,

Een lichtbak om negatieven te kunnen gaan digitaliseren kan wel maar dat is geen serieuze oplossing: het resultaat is bij lange na niet wat het kán zijn.

Ruitenbier schrijft: Fototoestel in de macrostand en een foto maken ->> ik vraag me af wat het resultaat wordt als er geen goed (macro-)objectief op zit en die objectieven zijn niet zo goedkoop.
En TL licht is ongeschikt (inderdaad ploeff: het is arm licht - heeft geen volledig spectrum).

De vraagsteller is naar verwachting wel gediend met te weten welke oplossingen er zijn maar ik stel voor uit te gaan van een ècht goede oplossing.

jantom
door jantom - Aug 26, 2010 om 08:46
377 Antwoorden / 0 Vragen

Aan Ruitenboer: sorry dat ik de naam verkeerd spelde - ik heb weinig tijd op dit moment (vandaar..).

miekmol
door miekmol - Aug 26, 2010 om 09:21
201 Antwoorden / 50 Vragen

Dag Hans,

Heb je die negatieven soms eerder als foto laten afdrukken?
Ik heb albums vol en wilde ze ook digitaliseren.
Van de mooiste foto's heb ik gewoon met Macro zonder flits een nieuwe foto gemaakt, rechtgesneden en bewerkt met Picasa en/of Photoshop.

Ik ben er blij mee!

Succes

pierre60
door pierre60 - Aug 27, 2010 om 08:04
132 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk eens op www.conrad.nl daar staat waarschijnlijk het apparaat dat je nodig hebt.
Het is een Jay-tech film-/dia-/fotoscanner PS970. Het kost wel 100 euro.

th
door thes - Aug 31, 2010 om 00:31
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb 2 weken geleden bij de Aldi voor 50,= euro een Zolid dia/negatief scanner gekocht. Op een SD-kaartje van de digitale camera dat je achterin de scanner stopt kan je alle negatieven/dia's opslaan en daarna vanaf de SD-kaart op je computer zetten.