ev
door evelien32 Jun 14, 2008 om 21:56
Computers & telefonie

Help!!!! consumentenrecht?

4 maanden geleden heb ik bij een net occaissonbedrijf een tweedehands Opel Corsa uit 94 gekocht, 135.000 km. Net mijn rijbewijs, mijn eerste autootje!
Al mijn spaarcentjes; 2000 euro kostte het me. Nieuwe APK en 3 maanden garantie. De auto in prima staat, netjes door dealer onderhouden, 2e eigenaar, papieren erbij. In totaal heb ik hooguit 1000 km gereden in deze 4 maanden.

Na verloop van tijd had ik het vermoeden dat mijn auto wat meer herrie begon te maken maken, dat viel me op voornamelijk bij het uit de parkeerhaven wegrijden. Tijdens het rijden geen problemen.
Op een gegeven momen zei mijn buurvrouw tijdens het achteruit inparkeren dat mijn auto lawaai maakt. Vervolgens heb ik diezelfde week een afspraak gemaakt met de autodealer en erheen gereden. Die was toevallig in de tussenliggende periode zelfstandig geworden en zat in een nog nat van de verf showroom. Hij heeft met een schroevedraaier aan zijn oor naar mijn lopende motor geluisterd en vertelde mij te horen dat er een lagertje uit mijn dynamo stuk was. Geen grote reparatie, valt niet onder garantie, 125 euro, met excuses.

Aan het eind van de week geen auto terug... blijkt niet het dynamo stuk te zijn maar de waterpomp en daardoor moest ook de distributiekabel vervangen worden. Opnieuw excuses van de dealer en het voorstel dat hij de distrutiekabel betaalt en ik de waterpomp. 250 euro.
Weer een week later blijkt na reparatie van de waterpomp er nog meer te rammelen. Er moet nog ergens een lagertje in en dat is een wat grotere onderneming. Het onderdeel moet in Duitsland worden besteld en de kosten zijn hoog. Maar dealer wil het sam-sam doen; mijn rekening 500 euro... Gevraagd of dat het waard is voor een auto van 2000 euro. Dat was het volgens de dealer zeker waard, het is toch een prima autootje. Vooruit dan maar, deze maand even de broekriem aantrekken.

 Na een week, geen bericht. Zelf gebeld; bleek het onderdeel niet uit Duitsland te zijn bezorgd. "Woensdag is het zeker binnen en dan is het een kwestie van erin zetten, binnen een dag klaar".
Afgelopen vrijdag, weer een week later, ben ik gebeld met de mededeling dat mijn motor compleet stuk is en niet meer te repareren valt, alles blijft ratelen en trillen.
Ik vroeg hoe dat kan gebeuren. Misschien door te lang zonder  olie gedraaid te hebben, was het antwoord. Niet door mij, antwoorde ik, want dat had ik voor mijn reisje naar Limburg handmatig gecontroleerd en was prima. Dan wellicht door de vorige eigenaar, was het wederantwoord. Maar had dat gebrek dat niet moeten opvallen op het moment dat hij de auto inkocht/ keurde?! De dealer voelde zich ook rot eronder en kwam met het voorstel om mij een mazda 323, met 215.000 km op de teller te verkopen voor 500 euro (plus de repatiekosten van de kapotte corsa; ook 500=1000euro!). De mazda staat op zijn site te koop voor 1250 euro...

Wat moet ik nu doen, wat kan ik doen? De de dealer is wel rdw, niet bovag erkend, zijn werkplaats/garage wel. En lid NAP.
Kon hij dit weten? Een motor rij je toch niet stuk in 1000 km?
Wat zijn mijn rechten? Kan ik mijn geld terugvragen?
Moet hij mij een vergelijkbare auto aanbieden zonder meerprijs?
Moet hij meebetalen in de kosten? Of heb ik geen garantie?!
Mag hij mij een rekening geven voor een auto die niet gemaakt is?
Wat is de beste manier om dit probleem op te lossen?
NB, ik heb geen geld voor een andere auto. Als ik die mazda koop heb ik in feite 3000 euro voor een oude bak betaald... en straks knapt hij die corsa op en verkoopt hem dan weer.

pfff hele lange brief met veel vragen.... wie kan mij antwoord geven?

460 2 Rapporteer

se
door secure - Feb 19, 2009 om 21:39
14 Antwoorden / 1 Vragen

het beste kunt u uw klacht kenbaar maken bij de BOVAG. In feite zijn kunt u aantonen (kilometerstand) dat de defecten niet zijn ontstaan door slijtage. Binnen een half jaar aangetoonde gebreken zijn verborgen gebreken en dienen zonder kosten te worden hersteld door de dealer, ongeacht de garantie die daarop gegeven is. De Nederlandse consument wordt nu eenmaal goed beschermd. Ook zou u kunnen kijken op www.consuwijzer.nl of er vergelijkbare voorbeelden zijn.

flipjeburum
door flipjeburum - Feb 19, 2009 om 22:24
155 Antwoorden / 6 Vragen

@Secure,

De datum van de vraag staat rechts bovenin.

TS, ik hoop dat e.e.a. inmiddels is opgelost.