re
door rene17 May 15, 2009 om 22:58
Computers & telefonie

Hoe kan ik mijn PC opstarten?

Mijn zoon heeft een PC die hij wel kan aanzetten. Op het moment dat hij zichzelf wil aanmelden, meldt de computer hem ook meteen weer af, voordat je ook maar de gelegenheid krijgt om iets te doen.

De opstart-cd erover heen gooien, waardoor je persoonlijke zaken verliest, vinden wij niet zo'n goed idee, want er staat stukken op zijn PC voor (eindexamen voor) school.

De PC draait onder Vista. Wie kan ons vertellen hoe we de computer weer werkend krijgen zonder persoonlijke dingen te verliezen?

Vast bedankt voor de reacties.

542 9 Rapporteer

matusso
door matusso - May 15, 2009 om 23:30
191 Antwoorden / 4 Vragen

Probeer eens het volgende:

Start de PC op en druk een aantal keer op F8 tot het scherm met opstartopties verschijnt.

Kies voor de optie "Laatste bekende juiste configuratie"

holpen
door holpen - May 16, 2009 om 09:54
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@gsm:
betreft punt 1: je beweert hier dat daardoor de hardware wordt gereset. Dat is niet waar. Het enige dat er door deze actie kan gebeuren is dat er wat restspanning uit het systeem verdwijnt. Er wordt echter helemaal niets gereset.
Het kan soms wel gebeuren dat bepaalde opstartproblemen hierdoor inderdaad verdwijnen. Ik betwijfel overigens of dat hier ook het geval zal zijn, aangezien het hier vooral een software-probleem lijkt te zijn, maar je weet maar nooit....

edwardus
door edwardus - May 16, 2009 om 10:59
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Begin maar eens met in Veilige Modus opstarten en dan alsnog de waardevolle documenten op externe media op te slaan (USB-stick, USB-schijf, CD/DVD, online opslag, ...

Daarna verder met een scan van bijv. MBAM.

gsm
door gsm - May 16, 2009 om 16:05
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@Holpen:
De hardware wordt wel degelijk op nul gezet (gereset dus) door de resterende elektrische lading op te gebruiken, dit in tegenstelling tot wat het resetknopje op sommige PC's doet. Dat is eigenlijk alleen maar een herstart knopje. Niet alleen het moederbord, maar ook de randapparaten, PCI, USB, Videoadapter, enz worden gereset.
Ik heb pas mog een printer die slechts blanco bladzijden printte, op die manier met succes gereset.
Iets anders is dat de instellingen van de BIOS niet gereset worden uiteraard, omdat die in het flashgeheugen zijn opgeslagen.

Omdat het zo makkelijk uitvoerbaar is noemde ik deze mogelijkheid om te resetten in dit geval ook even. Niet schieten is altijd mis.

holpen
door holpen - May 17, 2009 om 14:25
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@gsm:
Het hangt er vanaf wat je verstaat onder de term "reset". Mijn definitie is wat enger dan die van jou. Kwestie van terminologie...
We zijn het wel eens over het effect dat kan optreden, alleen is dat in strikte termen geen reset. Maar noem het zoals je wilt.
En inderdaad, zoals ik ook al zei, je weet maar nooit, hoewel het onwaarschijnlijk lijkt, kan het helpen; ik heb gekkere dingen gezien!

ar
door archeo_1 - May 18, 2009 om 16:12
12 Antwoorden / 1 Vragen

De vorige oplossingen klinken goed. Ik zou nog iets willen toevoegen: bedenk goed op welk moment de problemen ontstonden. Was er iets geïnstalleerd? Een programma, hardware?
Als dat beantwoord kan worden, dan kan er gerichter naar een oplossing worden gekeken. bv programma verwijderen, hardware verwijderen (softwarematig verwijderen, opnieuw installeren, dan aansluiten).
Als het probleem blijft, dan kan het zijn dat de hardware niet wordt ondersteund door Vista.

En de eerste stap die je leert bij het oplossen van ICT problemen: zijn alle kabels goed aangesloten of is bv de toetsenbord kabel losgegaan?

gsm
door gsm - May 18, 2009 om 16:53
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@holpen

Het is geen definitie van mij hoor.
Ik vraag mij dan wel af welke definitie jij er op na houdt.
Voor de rest vind ik dit nogal offtopic, aangezien het er om gaat een probleem op te lossen en niet om definities vast te stellen.

Wikipedia denkt er zo over:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Reset_(computer)

De stroom eraf is niet noodzakelijk een reset van het gehele apparaat, maar is wel een reset van de hardware. Een mooi voorbeeld is het modem.

Een reset stelt bij een modem niet alleen de hardware opnieuw in, maar
ook de instellingen. Dat kun je dus beter niet te vaak doen.

De stroom eraf reset alleen de hardware en sommige data.

De instellingen blijven gehandhaafd. Dat kan dus weinig kwaad en verhelpt vaak wel verschillende problemen.

re
door rene17 - May 18, 2009 om 22:56
106 Antwoorden / 3 Vragen

Allemaal erg bedankt voor de tips. Jammer genoeg heeft tot nu toe niets geholpen. Het virus was blijkbaar hardnekkiger dan we dachten.

We hebben er dus maar een expert bij gehaald, die de computer via deze wegen ook niet meer aan de gang kon krijgen. Via een hoop omwegen gaat de computer hopelijk vanaf morgen weer werken (wij moeten om dit soort problemen en de problemen met ons draadloos internet in de toekomst te vermijden morgen nog iets aanschaffen en dan komt hij nog even terug om dat te installeren, waarna alles hopelijk weer goed werkt).

gsm
door gsm - May 18, 2009 om 22:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik ga er vanuit dat het een desktop PC is en geen laptop.

Mogelijke acties:
1)
Haal de stekker van de PC eens uit het stopcontact (of schakel de stroom naar de PC uit). Druk dan een paar keer op de AAN-knop van de PC. De PC hardware zal hierdoor worden gereset.
Sluit daarna de stroom weer aan en start de PC met een druk op dezelfde AAN-knop. Hopelijk is de fout verdwenen.

2) Latst bekende juiste configuratie proberen, zoals eerder al is geopperd.

3) F8 toets herhaald indrukken tot je Veilige mode kunt kiezen.
Werkt de PC wel in de Veilige mode?
ALs dat lukt start dan een Opdrachtprompt (via Bureauaccessoires) en geef het commando:   chkdsk /F
Hierna opnieuw starten.

4) Opstarten van opstart DVD (de originele Vista setup DVD).
Kies de juiste taal (NL) en kies in het volgende scherm Repareren.
Je krijgt waarschijnlijk al een voorstel van Vista om de boel automatisch te herstellen. Ga daar mee akkoord en Vista zal waarschijnlijk na de herstart (van de harde schijf) weer als vanouds werken, meestal zonder dataverlies.