commonsence
door commonsence Mar 7, 2011 om 15:44
Computers & telefonie

Hoe kan je massaal identiteiten van argeloze burgers stelen?

Vandaag even een nieuw GSM contract afgesloten bij de Bel Company. Daartoe moest ik mijn bankcard laten kopiëren, mijn paspoort laten kopiëren, mijn huisadres achterlaten én nog even mijn bankpasje 0,01 euro laten opnemen. Kortom, alle gegevens waar we zo voor gewaarschuwd worden die nooit af te geven. De dienstdoende knaap kan wanneer hij verkeerd wil met al die gegevens van al die mensen die dagelijks een nieuw abonnement willen komen afsluiten naar een louche handelaar in identiteiten gaan en ongemerkt daar een slordig kapitaaltje verdienen. Ik vraag mij nu af of dit bekend is bij de speurneuzen die achter de gestolen identiteiten aangaan die de oorspronkelijke eigenaar totaal de vernieling in aan het helpen zijn. Iedere Nederlander heeft wel een GSM en verlengt het weer of sluit een nieuw contract af. Vorige week was op een speciaal programma over dit onderwerp van de identiteitsfraude de vraag, hoe komen die schooiers aan onze id's? Wat denken jullie nu van dit gevaar? Want hoe betrouwbaar is de gemiddelde jonge gast in zo'n belwinkel wanneer hij een vermogen met al de identiteiten verdienen kan? Ik maak me nu echt wel zorgen over dit gegeven. Die fraude schijnt schrikbarende vormen aan te nemen en zonder al de door mij verstrekte informatie kon ik geen nieuw contract krijgen. Of maak ik me voor niets zorgen?

7511 57 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 7, 2011 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

U weet bij welk bedrijf u als eerste zou moeten aankloppen als er fraude met al uw gegevens gepleegd zou worden. U is immers bekend welke medewerker u geholpen heeft.

Ik maak mij meer bezorgd over de wijze waarop webwinkels willen dat gegevens door gegeven moeten worden. Zo heb ik een mail gezonden naar een webwinkel of ze ook een beveiligd deel op de site hadden om fraude gevoelige info in te vullen. Ik ben nog in blijde afwachting van antwoord.

Tot dan zal ik er niets bestellen.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2011 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zou misbruik van gemaakt kunnen worden, maar aan de andere kant: hoe zou je anders een abonnement willen afsluiten? Als je dit niet wilt moet je prepaid nemen.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2011 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op maandag 7 mrt 2011, 15:51: U weet bij welk bedrijf u als eerste zou moeten aankloppen als er fraude met al uw gegevens gepleegd zou worden. U is immers bekend welke medewerker u geholpen heeft.

Ik maak mij meer bezorgd over de wijze waarop webwinkels willen dat gegevens door gegeven moeten worden. Zo heb ik een mail gezonden naar een webwinkel of ze ook een beveiligd deel op de site hadden om fraude gevoelige info in te vullen. Ik ben nog in blijde afwachting van antwoord.

Tot dan zal ik er niets bestellen.

Zo'n webwinkel moet je geeneens een e-mail sturen. Gewoon links laten liggen als men geen secure site heeft.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 02:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je maakt je geheel terecht zorgen. Echter je kunt ook kiezen deze gegevens niet te verstrekken. Dan kan dan betekenen geen GSM diensten meer en terug naar de wildernis van haast primaten want mobiel is haast tot een primaire levensbehoefte verworden. En zo is ook misbruik. Ze vragen zoveel gegevens van je en testen je bankrekening voor 1 cent op geldigheid teneinde misbruik te voorkomen. Wat al die commerciele bedrijven en hun werknemers doen met al je personalia is de vraag. Fraude en misbruik kan gemakkelijk als iemand kwaad wil.

De reden is economisch belang en vertrouwen. Geef 1 voorbeeld. De wereldwijde creditcardfraude is geschat op 90 miljard. Genoeg heel europa uit de crisis te halen en toch moet je er minstens 2 hebben status te handhaven. 90 miljard is 90.000.000.000. 1.000.000.000 heeft de ing als premie voor staatsteun terugbetaald.

Laat het hierbij dwaal teveel af.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 07:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat we elkaar allemaal hysterisch angstig gaan maken: zijn er aanwijzingen dat de telecomwinkels betrokken zijn bij massale identiteitsfraude, of beginnen mensen een beetje (erg) paranoia te worden?

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 08:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

rjw schreef op dinsdag 8 mrt 2011, 07:22: Voordat we elkaar allemaal hysterisch angstig gaan maken: zijn er aanwijzingen dat de telecomwinkels betrokken zijn bij massale identiteitsfraude, of beginnen mensen een beetje (erg) paranoia te worden?

Dit voorval zette mij pas aan het denken toen ik de winkel uitliep. Vooral omdat toen ik aanbood de uitgekozen gsm contant te betalen en alleen met prepaid te gaan bellen werd mij verteld dat dit veel onvoordeliger was dan het all in 2 jarig contract met de gratis gsm van 570 euro. In de bijgeleverde bundels van dit contract had ik onbeperkt internetten, 350 belminuten en of 700 sms'jes. Je gelooft zo'n jongen die met enthousiasme zijn riedel verkoopt.
Plotseling bedacht ik mij dat ik nu net allemaal mijn gegevens had achtergelaten, waarvan ik vorige week bij die paranoia onthullingen op de tv over dit onderwerp dacht, "Wie geeft er nou al die gegevens af en voor welke gelegenheid zou dat nou zijn. Zal mij dus nooit gebeuren!" En zie wat er binnen een week gebeurd. De vraag was in dat waarschuwingsprogramma voor identiteitsfraude, "Hoe komen die gangsters aan al die gegevens?"
Ik ben er absoluut niet gerust op dat er nog niet te bewijzen valt dat daar die Bel winkels een rol in spelen. Het bleek namelijk onmogelijk moeilijk te zijn om te achterhalen wie er achter die misdaden zitten bij zulke fraude. Kortom, ik heb slecht geslapen met de gedachte dat zij zomaar mijn bankrekeningen kunnen plunderen, keer op keer zonder dat zelfs de Justitie er naar wil kijken wegens gebrek aan prioriteit.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem zit hem niet in de gegevens maar in het systeem.
Hoe is het mogelijk dat je met een kopie van een ID kaart en een banknummer zoveel schade aan kunt richten.
Er zou vanuit de overheid eens een studie moeten komen, over dit onderwerp.

Ook het feit dat incasso op bankrekeningen nog steeds open is, is absurd.
In je internetbankieren een incasso firewall die je zelf kunt beheren.
De keuze op een white of blacklist systeem voor de eigenaar van de rekening.
Waarom moet dit allemaal zo moeilijk.
Waarom zijn de banken zo traag met beveiliging.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

erik008 schreef op dinsdag 8 mrt 2011, 11:15: Het probleem zit hem niet in de gegevens maar in het systeem.
Hoe is het mogelijk dat je met een kopie van een ID kaart en een banknummer zoveel schade aan kunt richten.
Er zou vanuit de overheid eens een studie moeten komen, over dit onderwerp.

Ook het feit dat incasso op bankrekeningen nog steeds open is, is absurd.
In je internetbankieren een incasso firewall die je zelf kunt beheren.
De keuze op een white of blacklist systeem voor de eigenaar van de rekening.
Waarom moet dit allemaal zo moeilijk.
Waarom zijn de banken zo traag met beveiliging.

Perfecte reactie en vragen!
Kan ik volgens uw kennis van computeren idd en firewall instellen voor mijn digitale bankieren? Daar ben ik nu niet meer zo zeker van om nog te doen. Maar wat zou het alternatief zijn? Terug naar de bank na afspraken?

Ik ben het zo met u eens dat dit een onbegrijpelijke, nog steeds een alom geaccepteerde, gotspe is, zolang deze toegangswegen naar mijn bankzaken nog niet helemaal veilig zijn, om dit rustig te laten gebeuren. Net zoiets als hoe we heel goed weten wat de gezondheidsschade met 18000 doden !!!! door de luchtvervuiling in ons land is, voornamelijk door de fijnstof van dieseluitlaatgassen.
Economomische belangen mogen immers heus wel 18000 mensenlevens p/j kosten en mensen die volkomen aan de grond komen door indentiteitsfraude mag ook de pret op de bank niet gaan drukken.

Fijne maatschappij leven we in en het wordt iedere dag erger. We worden bijna dagelijks opgeschrikt door nieuwe fraude en schandalen waar de overheid alleen maar bij "ach en wee" roept. Heeft de maffia al lang onze maatschappij in stilte overgenomen? Het lijkt er wel veel op.
Ik ga maar de eendjes voeren.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is makkelijk op te lossen !kijk er gaan miljoenen verloren en ik moet ook alles betalendus 10procent lijkt mij billijk

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga maar eens solliciteren, dan worden al die gegevens dus ook van je opgeslagen.
En je weet dus niet wie er wel en niet betrouwbaar is, net als met creditcard gegevens. Dat leuke betrouwbare webwinkeltje kan wel eens in de financiele
problemen komen en zijn je gegevens dan ook nog veilig?
Wie herinnert zich niet dat bij de post Nigeriaanse bendes geinfiltreerd waren en
dat die creditcard post onderschepten. Enzovoorts enzovoorts.
En dan ben jij voorzichtig met je creditcardgegevens en dan maken ze er zelf
een potje van. Tja, je bent gewoon nergens meer veilig. Zelfs van je eigen regering, banken en verzekeraars niet, ook die hebben er geen probleem mee om je een poot uit te draaien, alleen dan wel met het wetboek in de hand.
Ik ben deze maatschappij eigenlijk goed beu.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

ankhor schreef op dinsdag 8 mrt 2011, 13:23: Ga maar eens solliciteren, dan worden al die gegevens dus ook van je opgeslagen.
En je weet dus niet wie er wel en niet betrouwbaar is, net als met creditcard gegevens. Dat leuke betrouwbare webwinkeltje kan wel eens in de financiele
problemen komen en zijn je gegevens dan ook nog veilig?
Wie herinnert zich niet dat bij de post Nigeriaanse bendes geinfiltreerd waren en
dat die creditcard post onderschepten. Enzovoorts enzovoorts.
En dan ben jij voorzichtig met je creditcardgegevens en dan maken ze er zelf
een potje van. Tja, je bent gewoon nergens meer veilig. Zelfs van je eigen regering, banken en verzekeraars niet, ook die hebben er geen probleem mee om je een poot uit te draaien, alleen dan wel met het wetboek in de hand.
Ik ben deze maatschappij eigenlijk goed beu.

Samen een eiland kopen en een toelatingsbeleid van bewoners via een betrouwbaarheidstest?
Ach wat, vluchten kan niet meer dan alleen nog van het leven. Waarvoor steeds meer begrip. Het gevoel van onveiligheid is slopend voor je onbevangen blijheid. We zijn immers hier ook al aan de gangsters overgeleverd met onze slapende Vrouwe Justitia en slappe regeringen. Met die Hollandse elastiekjes als teugels kan je een jonge hengst niet door een drukke stad berijden.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze tijd is er een van digitalisering. Toen Georg Orwell zijn boek 'Big Brother is watching you' schreef wisten we reeds dat vanaf het jaar 2000 onze maatschappij bijzondere beveiliging nodig had. De club van Rome ('80) wist het ook goed te vertellen, maar wat deden we met zijn allen? We gingen door en stonden toe dat steeds meer gegevens in digitale gegevensbanken terechtkwamen. Ik vermoed, eigenlijk weet ik dat wel zeker, dat we nog niet half weten wat er hier en daar aan gegevens al is opgeslagen. Zou het helpen dat we twee 'lopende rekeningen' bij de bank aanhouden? Een rekening voor de directe uitgaven, inclusief die voor de mobiele telefoon en een andere rekenening waar we onze 'reservemiddelen' op stallen? Zodat bij identiteitsfraude niet ook ons kapitaal geheel verdwijnt?

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

commonsence

Het afgeven van persoonlijke gegevens, kun je echt niet voorkomen in dit internettijdperk. De keerzijde is sociale isolatie. Het wordt dus afwegen hoever je wilt gaan. De vragen waar, wat en aan wie zijn dus erg belangrijk.

Pedro.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op dinsdag 8 mrt 2011, 14:08: commonsence

Het afgeven van persoonlijke gegevens, kun je echt niet voorkomen in dit internettijdperk. De keerzijde is sociale isolatie. Het wordt dus afwegen hoever je wilt gaan. De vragen waar, wat en aan wie zijn dus erg belangrijk.

Pedro.

Ja mooi, maar hoe weet je aan wie? Zelfs een bisschop is niet meer te vertrouwen als het om je kinderen gaat.
Voor mij is veel belangrijker dat de regering én de politie aan deze toestanden adequate aandacht besteden. Hun kennelijke machteloosheid en visieloosheid verontrust kennelijk velen met mij.
Er moet toch iets afdoende op te bedenken zijn?
Net wat jpm schrijft, bijvoorbeeld een extra beveiligde spaarrekening of kapitaalrekening. Waar blijven de initiatieven van de leidinggevenden?
Het zou zo maar kunnen dat medewerkers van de banken van deze ongrijpbaarheid van verdachten gaan profiteren door zelf af en toe eens onzichtbaar toe te slaan. Wat een idee en zeg niet dat ik nu spoken zie. Bernard Madoff speelde ook miljarden van goedgelovige anderen in zijn eigen zak voor jaren onder de ogen van zijn collegae. Het gaat hier wel om groot geld! Niet of nauwelijks te controleren. Voor hoeveel zijn mensen nog te vertrouwen wanneer ze zo weinig pakkans lopen?

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat je bij het afsluiten van een nieuw GSM abb. een kopie van je ID card c.q. paspoort en van je laatste bank c.q. giro afschrift moet inleveren is volgens mij altijd al zo geweest, maar een copie van je bankpasje en dan nog even € 0,01 opnemen??? heb ik nog nooit meegemaakt.
Succes in ieder geval, hoop dat alles goed gaat.
E.M.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er moet veel meer met DIGID of BSN nummer gedaan worden. Dus er komt een computerprogramma waarbij zowel de winkelier (bediende) inlogt met zijn Digid en waarbij de klant inlogt met zijn Digid. Hierbij wordt wederzijds bevestigen gevraagd van de juiste identiteit. Ook moet Digid dan in een logboek in zijn database deze uitwisseling bijhouden (kan makkelijk met al die TERRA opslagcapaciteit tegenwoordig)s.

Bij calamiteiten alles makkelijk traceerbaar en niet alle gegevens hoeven dan uit je zak gepeuterd worden.
@Vara deze site werkt nog steeds niet naar behoren op Mac computers met Safari

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op dinsdag 8 mrt 2011, 14:08: commonsence

Het afgeven van persoonlijke gegevens, kun je echt niet voorkomen in dit internettijdperk. De keerzijde is sociale isolatie. Het wordt dus afwegen hoever je wilt gaan. De vragen waar, wat en aan wie zijn dus erg belangrijk.

Pedro.

Dat staat los van het internettijdperk. Vroeger moest je ook kopieen van id's en bankafschriften afgeven om bepaalde producten of diensten te kunnen afnemen.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

e.m.b. schreef op dinsdag 8 mrt 2011, 15:51: Dat je bij het afsluiten van een nieuw GSM abb. een kopie van je ID card c.q. paspoort en van je laatste bank c.q. giro afschrift moet inleveren is volgens mij altijd al zo geweest, maar een copie van je bankpasje en dan nog even € 0,01 opnemen??? heb ik nog nooit meegemaakt.
Succes in ieder geval, hoop dat alles goed gaat.
E.M.

Die 0,01 Euro komt vaker voor. Normaal gesproken wordt het dan ook direct teruggeboekt. Ik heb het meegemaakt toen een telefoon met abonnement bezorgd werd. Het is een extra verificatie voor de juistheid van de bankrekening (je moet immers niet alleen het pasje hebben, maar ook de PIN). De operators zijn helaas door schade en schande wijs geworden. Ze doen dit echt niet om klanten te pesten. De extra tijd die dit proces kost gaat immers direct van de inkomsten af.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Banken zouden moeten worden gedwongen om te bewijzen dat wij degene zijn die het geld hebben opgenomen in plaats van de fraudeur. Als ze dat niet kunnen bewijzen is het heel simpel gewoon het geld terug betalen. Zolang dat niet gebeurd hebben banken er niet zoveel baat bij om meer te doen aan beveiligingen. Het is immers de klant die voor de kosten opdraait en zijn geld kwijt is. Volgens de banken is hun systeem altijd veilig maar ondertussen worden er dus wel rekeningen leeg geroofd.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 23:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Identiteitsfraude... Gewoon bestrijden met technologie.
Identiteit is uniek, alleen worden de unieke kenmerken (nog) niet goed vastgelegd en is fraude te gemakkelijk. Ik kan mijn laptop ontgrendelen met mij vingerafdruk. Waarom niet gewoon een identeits-"pinpas" gekoppeld aan een vingerafdrukcontrole?
Dan gaan we met z'n allen "pinnen" met onze identiteit. Pas in de kaartlezer. Chip wordt uitgelezen en geverifieerd met onze vingerafdruk middels een scanner. Klaar is kees. De identiteit zou niet eens in beeld hoeven komen. Dit kan eventueel ook online met een vingerafdrukscanner. Niemand kan onze vingerafdruk "afkijken" en verzending kan via een beveiligde dataverbinding. Zijn we in 2011 nota bene nog bezig met het kopiëren van een identiteitsbewijzen. Geen wonder dat het fout gaat. Dat moet echt beter.
Een taak voor de overheid. Zorgen dat het waterdicht wordt. Maak een goed meldpunt voor fraude en zorg ook dat slachtoffers daarvan ergens terecht kunnen en ook echt geholpen worden.

Een bankpas kun je met één telefoontje naar de bank laten blokkeren.
Het je dit wel eens geprobeerd je identiteitskaart?

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

claudioberry schreef op dinsdag 8 mrt 2011, 23:07: Identiteitsfraude... Gewoon bestrijden met technologie.
Identiteit is uniek, alleen worden de unieke kenmerken (nog) niet goed vastgelegd en is fraude te gemakkelijk. Ik kan mijn laptop ontgrendelen met mij vingerafdruk. Waarom niet gewoon een identeits-"pinpas" gekoppeld aan een vingerafdrukcontrole?

Het idee is leuk, je kan het ook nog uitbreiden met een irisscan, maar techniek is duur.
Hou er dan wel rekening mee dat, voor kwaadwillende, elke chip is uit te lezen en dat het niet lang duurt voor dat ook hier de vingerafdruk en de iris zijn vervangen, door een plastic afdruk en een contactlens.
Zet deze gegevens dan liever in een databank, los van de chip en beveilig dit met een muterende pincode die je per sms ontvangt op het moment dat de chip verbinding maakt met de database.
Bijkomend voordeel is dat de drager van de telefoon gelijk merkt als er iemand anders contact zoekt met de database.

Zodra de database is geactiveerd even in de lens kijken en met de vinger op het knopje "drukken" en je kan betalen.

Alles is mogelijk. Klein bedrag pinnen mag. Zie je de rijen bij de kassa al groeien ? Hoever willen of moeten we gaan ?

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 00:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou je leeft inderdaad in een tijdperk van geen enkele privaat meer.
Vanaf je geboorte krijg je al een ID-nummer of tewel je fiscaalnummer en daar word je hele leven mee gecontroleerd.
Wie weet hoe lang het nog duurt voor dat je een chip onder je huid gespoten krijgt en als je betalen wil of wat aanschaffen moet je vinger of wat dan ook op zo'n lezer leggen en ze weten dan meteen alles van je.
Je totale vrijheid is dan onder geschikt gemaakt aan een stelletje macht wellustingen.
Dat het die kant op gaat is ooit al eens voorspelt en geschreven in het boek de grote strijd van e.g. with.En het gebeurt dus lijkt me al als je al je gegevens al moet geven aan zo'n druiloor in de winkel.
Ik hou het maar op prepaid en op waarderen koop je in de winkel zonder naam en andere gevens af tegeven.
Ben ik ook niet van plan dan maar geen mobieltje.
Ik vind het nu al veel teveel allemaal,tot het belachelijke af.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 08:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel nuttige tips over hoe dit fenomeen te bestrijden zou kunnen worden. Helaas nog geen geruststelling dat het met mijn gegevens na enige tijd onverwachts toch goed fout gaat. Ik ga nu maar met mijn bank praten over welke extra beveiliging zij mij en ons kunnen aanbieden ter voorkoming dat een van mijn rekeningen wordt leeg geplunderd. Belachelijk feitelijk dat wij ons daar zorgen over moeten maken terwijl dat de 100% verantwoording van mijn en onze banken is om ons zonder zorgen ons geld op spaarrekeningen etc.etc te laten staan. Net als bij het skimmen werd ons ijskoud door banktoppers medegedeeld, dat zij daar wel wat aan kunnen doen maar dat dit te veel geld zou gaan kosten in vergelijking tot de schade die het hun oplevert om die miljoenen aan hun klanten terug te betalen. Wat de klanten daarvoor hebben moeten doen om van hen het geld terug te krijgen speelt gewoon voor die bank"heren" geen enkele rol.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toen het sofinummer werd ingevoerd werd iedereen gezegd dat zoiets strikt geheim was en NIEMAND dit mocht weten . Later hebben ze er een naamsverandering aan gegeven en werden een groot aantal regels afgeschaft. als je daar bij nadenkt dan weet je al dat er iets niet klopt . en daar werkt de overheid aan mee .maar je kunt het geheel voor zijn door zelf een copie te maken van je indentiteit en daar het bsnummer niet mee te copieren . als ze daar dan geen genoegen mee nemen dan kun je de winkel uitlopen . het is natuurlijk wel verklaarbaar dat het bankmummer geregistreerd wordt. Wij zijn zelf ook verantwoordelijk voor onze gegevens ,maar het blijft een HEEL vreemde zaak dat de overheid zich van de domme houd

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

commonsence schreef op maandag 7 mrt 2011, 15:44: Vandaag even een nieuw GSM contract afgesloten bij de Bel Company. Daartoe moest ik mijn bankcard laten kopiëren, mijn paspoort laten kopiëren, mijn huisadres achterlaten én nog even mijn bankpasje 0,01 euro laten opnemen. Kortom, alle gegevens waar we zo voor gewaarschuwd worden die nooit af te geven.

Maak kopieën beperkt geldig.
Indien kopieën van identiteitsbewijs, bankafschrift, bankpas etc. benodigd zijn (bijv. voor het afsluiten van een gsm-abonnement) schrijf dan altijd met dikke zwarte viltstift dwars over de kopie het doel van de kopie, de naam van de beoogde organisatie en de datum van de kopie (bijv. "doel: abonnement KPN 9-3-2011"). Gebruik daarvoor geen fluor markeerstift, want die verdwijnt weer als men een kopie van jouw kopie maakt.
Probeer vooraf en tijdens het schrijven wel zodanig te mikken dat de ècht benodigde gegevens zoveel mogelijk leesbaar blijven. Maar op andere contract-formulieren heb je al de benodigde gegevens al moeten verstrekken, dus dan mogen ze bij de verificatie best wel even puzzelen op hier en daar een enkele onleesbare letter. Bovendien zijn de tekens op de kopie die door de viltstift overschreven zijn meestal nog wel leesbaar als men de kopie tegen het licht houdt.

Juist om die reden kun je het burgerservicenummer in je paspoort (rechtsboven en onderaan in de balk met de codes) dan ook het beste even afdekken met een plakstrookje dat je van zo'n gele 'post-it note' afknipt voordat je een kopie maakt, want uitgezonderd enkele overheidsdiensten en je werkgever hoeft niemand anders je burgerservicenummer te weten. Want achteraf doorstrepen op een kopie werkt dus niet echt.
Ingeval men -ter adresverificatie- een kopie van je bankafschift of energienota wil, vouw dat dan om of dek het af met wat post-it's, zodanig dat onnodige (saldo-/betalings-)gegevens buiten beeld blijven tijdens het kopiëren.
Meer tips op http://www.overheid.nl/identiteitsfraude/identiteitsfraude-voorkomen < http://www.overheid.nl/identiteitsfraude

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

grappig schreef op dinsdag 8 mrt 2011, 16:59: Er moet veel meer met DIGID of BSN nummer gedaan worden. Dus er komt een computerprogramma waarbij zowel de winkelier (bediende) inlogt met zijn Digid en waarbij de klant inlogt met zijn Digid. Hierbij wordt wederzijds bevestigen gevraagd van de juiste identiteit. Ook moet Digid dan in een logboek in zijn database deze uitwisseling bijhouden (kan makkelijk met al die TERRA opslagcapaciteit tegenwoordig)s.

Bij calamiteiten alles makkelijk traceerbaar en niet alle gegevens hoeven dan uit je zak gepeuterd worden.

Nee, vooral niet.
De DigiD groeit nu al uit tot een monster.
Ik toets de code alleen in op een veilige plek.
In een winkel kan een keylogger meelopen die je ID dan prijs geeft.
Er kan naar mijn idee al veel te veel met DigiD, nu maar wachten tot de eerste data ramp zich voor doet.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@

Ik ben zelf een groot voorstander van het gebruik van DIGID en het BSN nummer. Wat men ook bedenkt, er is altijd een risico. Daar moet je dus mee leren leven.

Pedro.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste mijnheer read U kunt dit wel heel makkelijk zeggen (je moet er mee leren leven) maar als je bepaalde zaken voor wil zijn dan moet je ze niet meer informatie geven dan strikt noodzakelijk. dus nooit een bsn nummer afgeven als deze maatschappij niets te maken heeft met overheden . Een telefoon maatschappij heeft niets te maken met een bsn nummer wel met je indentiteit . elke particulier heeft geen recht op deze informatie .

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

We zijn allemaal een nummer. En een adres hebben we ook niet meer nodig, daar hebben we onze postcode voor.
Maar vertel me wat het verschil is, tussen het invullen van mijn naam, adres, telefoonnummer en eventueel mijn geboortedatum ? En het opgeven van mijn BSN nummer en mijn postcode ?
Natuurlijk heeft het zin om hierover na te denken, maar voor dat we 25 sloten op de deur gaan zetten, laten we dan liever eerst de discussie voeren over hetgeen een kwaadwillende kan aanrichten als hij binnen komt.
Daarbij genomen mag iedereen die mijn naam mag weten, ook mijn BSN nummer weten. Nogmaals, wat is het verschil tussen mijn naam en mijn BSN nummer ?

Het BSN nummer is geen sleutel, geen pincode.

Overigens, als kleine middenstander, met een eenmanszaak, ligt mijn BSN nummer op straat, aangezien mijn BTW nummer gelijk is aan mijn BSN nummer. Brrrrrr, ik moet er niet aan denken. Ik durf geen factuur meer te sturen.

Jammer hoor, maar eerlijk gezegd vraag ik mij af hoe het komt dat er zoveel mensen zijn, die zich door een of ander querulantje het hoofd op hol laten brengen.
Je zou bang worden voor je eigen schaduw. Zijn we allemaal napraters en meelopers geworden of kunnen we nog zelf denken ?

Dat beangstigt mij nog meer.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de haarstudio 'verzamel' ik in de computer alle gegevens van de klanten. Naam, adres, telefoonnumer, geboortedatum, e-mail. Het computersysteem houdt voor mij bij wie online een afspraak maakt, wie jarig is en een attentie mag ontvangen en als er iets misgaat met de planning dat ik de klanten kan bellen. Ook voer ik bij elke klant de behandelingen in. Als een klant een jaar lang niet komt, dan wist het systeem automatisch alle gegevens uit.

Veel klanten staan ook te aarzelen bij de kassa, of ze wel of niet hun gegevens door moeten geven. Het is niet verplicht, maar wel prettig voor mij als ik alles zo op kan zoeken. Sommige klanten zijn zelfs zeer wantrouwig. Maar ja, als ze dan na een paar maanden exact dezelfde kleur willen, dan zal ik moeten gokken, omdat ik het niet na kan kijken. En 'waarom mag ik nooit weten als er leuke acties zijn?' Tja dat had je het e-mailadres moeten opgeven. 'Waarom krijgen zij wel een cadeautje met hun verjaardag en ik niet?'... Mevrouw ik heb geen gegevens van u, ik kan dan niks versturen.

Het einde is zoek als je niemand meer kan en durft te vertrouwen.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2011 om 07:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kortom,
de identiteit print die tegenwoordig iedereen achterlaat voor slechts een nieuw GSM contract met een gratis toestel kan bij misbruik zelfs na jaren je nog ruïneren.
Onze justitie heeft geen tijd/geld/mankracht om zich met identiteitsfraude en deze vorm van oplichting adequaat bezig te houden, de banken staan hierin ook machteloos en wij gaan gewoon door met het vertrouwen van de steeds grovere misdaad in schaapskleren gehuld.
Het schijnt een schrikbarende toename te zijn van die identiteitsfraude. 1 op de 130 Nederlanders wordt nu al slachtoffer van deze vorm van fraude.
Kortom,
de identiteit print die tegenwoordig iedereen achterlaat voor slechts een nieuw GSM contract met een gratis toestel kan bij misbruik zelfs na jaren je nog ruïneren.
Onze justitie heeft geen tijd/geld/mankracht om zich met identiteitsfraude en deze vorm van oplichting adequaat bezig te houden, de banken staan hierin ook machteloos en wij gaan gewoon door met het vertrouwen van de steeds grovere misdaad in schaapskleren gehuld.
Het schijnt een schrikbarende toename te zijn van die identiteitsfraude. 1 op de 130 Nederlanders wordt nu al slachtoffer van deze aller ernstigste en verwoestende vorm van fraude.
http://www.stop-identiteitsfraude.nl/Feiten-en-cijfers.php
Ik ben nu al te laat met dit besef, maar laat dit voor iedereen een waarschuwing zijn om niet het bedrijfsleven met hun leveringsvoorwaarden ons leven te laten bepalen zonder waterdichte garanties dat met onze gegevens geen misbruik mee gemaakt KÁN worden.
http://www.idchecker.nl/id-controle?gclid=CJzp49iyw6cCFc0y3godw2wiDg
Met bovenstaande site kan je zelfs al iemands kredietwaardigheid even blootleggen. Leuk als iedereen zomaar even kan nagaan wat jij op je bank hebt staan. :-((

ve
door verwijderd - Mar 10, 2011 om 08:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

commonsence schreef op donderdag 10 mrt 2011, 07:47: Kortom, de identiteit print die tegenwoordig iedereen achterlaat voor slechts een nieuw GSM contract met een gratis toestel kan bij misbruik zelfs na jaren je nog ruïneren.

Veel minder kans daarop als je de maatregelen neemt die ik in een eerdere reactie heb gegeven: Schrijf met zwarte viltstift dwars over de kopie voor welke organisatie en welk doel deze voor bedoeld is + datum

commonsence schreef op donderdag 10 mrt 2011, 07:47: http://www.idchecker.nl/id-controle
Met bovenstaande site kan je zelfs al iemands kredietwaardigheid even blootleggen. Leuk als iedereen zomaar even kan nagaan wat jij op je bank hebt staan. :-((

Kredietwaardigheid checken betekent helemaal niet dat men weet wat je op je bank hebt staan. Wel dat gekeken wordt of jij bij BKR.nl en preventel.nl (en nog meer?) geregistreerd staat.

(terzijde: met de gclid code die ik maar even van jouw hyperlink gestript heb werd iedereen naar jouw sessie verwezen... En even een preview had ook geen kwaad gekund ;-))

Van die site www.stop-identiteitsfraude.nl die jij linkte is m.n. ook de 'voorkomen' pagina ook nuttig om te lezen.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2011 om 08:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

commonsence schreef op donderdag 10 mrt 2011, 07:47: .......http://www.idchecker.nl/id-controle?gclid=CJzp49iyw6cCFc0y3godw2wiDg
Met bovenstaande site kan je zelfs al iemands kredietwaardigheid even blootleggen. Leuk als iedereen zomaar even kan nagaan wat jij op je bank hebt staan. :-((

Sorry, maar ik weet niet wat je met deze discussie hebt willen bereiken. Dat er een hoog gehalte, bewust of ombewust, paniek zaaien achter zit, is mij inmiddels wel duidelijk.
Het wordt tijd dat je jezelf realiseert waar je mee bezig bent. Denk je dat ze je zo maar een mobieltje mee geven zonder te verifieren wie je bent en of je het wel kan betalen ? Je koopt dat ding gewoon op krediet hoor. Vergelijk maar met de prijs van het zelfde abo, maar dan sim-only.
Voor het zelfde geld ben jij de oplichter of fraudeur, die met de noorderzon vertrekt.

Bovendien kan je de mooiste links versturen, met nog mooiere insinuaties, maar waaruit blijkt dat je via de link die je stuurde zomaar iemand zijn banksaldo kan controleren ? Wie zegt mij trouwens dat ik zelf niet gehackt wordt of een mooi virus binnen haal als ik de link bekijk ?

Nee helaas, Wat dacht je van een kopje thee bij Siegmund ? Voer voor psychologen dit soort discussies. Maar pas op dat je je er niet in mee laat slepen.
Back to reality, "Don'f follow the leader, keep thinking".

ve
door verwijderd - Mar 10, 2011 om 10:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mabureau

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/377769/2009/03/15/Onschuldig-maar-bekend-als-zware-crimineel.dhtml

Hoezo alleen maar paniek zaaien?

Ik stelde alleen vast, dat we allemaal dagelijks op een heel slap koord ballanceren in dit/ons digitale tijdperk.
Jammer dat u er helemaal iets anders in leest. Dat zal wel uw karakter zijn.

Ik stelde in die winkel voor om het toestel contant te betalen!!! Dat echter raadde de verkoper/adviseur van de winkel mij met klem af, want dat was voor mij dan veel onvoordeliger.!!! Maar dan had hij nie al mijn gegevens gehad.
Dat zet mij toch wel terecht aan het denken?

ve
door verwijderd - Mar 10, 2011 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://communicatie.blog.nl/communicatienieuws/2011/02/07/hoeveel-kost-identiteitsfraude

11.100.000 Amerkianen in 2009 die slachtoffer geworden zijn van identiteitsfraude.
Hoe misplaatst is hierbij uw hieronder gequote reactie.

Quote van :mabureau
"Bovendien kan je de mooiste links versturen, met nog mooiere insinuaties, maar waaruit blijkt dat je via de link die je stuurde zomaar iemand zijn banksaldo kan controleren ? Wie zegt mij trouwens dat ik zelf niet gehackt wordt of een mooi virus binnen haal als ik de link bekijk ?

Nee helaas, Wat dacht je van een kopje thee bij Siegmund ? Voer voor psychologen dit soort discussies. Maar pas op dat je je er niet in mee laat slepen.
Back to reality, "Don'f follow the leader, keep thinking"."

Dát is m.i. pas echt dom!

ve
door verwijderd - Mar 10, 2011 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

commonsence schreef op donderdag 10 mrt 2011, 07:47: Kortom,
de identiteit print die tegenwoordig iedereen achterlaat voor slechts een nieuw GSM contract met een gratis toestel kan bij misbruik zelfs na jaren je nog ruïneren.
Onze justitie heeft geen tijd/geld/mankracht om zich met identiteitsfraude en deze vorm van oplichting adequaat bezig te houden, de banken staan hierin ook machteloos en wij gaan gewoon door met het vertrouwen van de steeds grovere misdaad in schaapskleren gehuld.
Het schijnt een schrikbarende toename te zijn van die identiteitsfraude. 1 op de 130 Nederlanders wordt nu al slachtoffer van deze vorm van fraude.
Kortom,
de identiteit print die tegenwoordig iedereen achterlaat voor slechts een nieuw GSM contract met een gratis toestel kan bij misbruik zelfs na jaren je nog ruïneren.
Onze justitie heeft geen tijd/geld/mankracht om zich met identiteitsfraude en deze vorm van oplichting adequaat bezig te houden, de banken staan hierin ook machteloos en wij gaan gewoon door met het vertrouwen van de steeds grovere misdaad in schaapskleren gehuld.
Het schijnt een schrikbarende toename te zijn van die identiteitsfraude. 1 op de 130 Nederlanders wordt nu al slachtoffer van deze aller ernstigste en verwoestende vorm van fraude.
http://www.stop-identiteitsfraude.nl/Feiten-en-cijfers.php
Ik ben nu al te laat met dit besef, maar laat dit voor iedereen een waarschuwing zijn om niet het bedrijfsleven met hun leveringsvoorwaarden ons leven te laten bepalen zonder waterdichte garanties dat met onze gegevens geen misbruik mee gemaakt KÁN worden.
http://www.idchecker.nl/id-controle?gclid=CJzp49iyw6cCFc0y3godw2wiDg
Met bovenstaande site kan je zelfs al iemands kredietwaardigheid even blootleggen. Leuk als iedereen zomaar even kan nagaan wat jij op je bank hebt staan. :-((

Identiteitsfraude is inderdaad een groot probleem voor degene die hier het slachtoffer van wordt. Het gaat mij te ver om hier meteen de gsm winkels van te gaan verdenken.
Als u dit soort winkels niet vertrouwt, dan moet u daar geen abonnement afsluiten.

Het lijkt mij dan ook verstandig om geen gebruik te maken van internet. Omdat een beetje hacker in uw computer kan inbreken en uw gegevens zou kunnen stelen. Sommige onveilige webshops heb ik al aangegeven.

En wat dacht u van phishing waarbij louche figuren aan privé gegevens trachten te komen?

Kortom goed opletten is de boodschap in de hoop dat het u niet overkomt. Angst is verder een slechte raadgever.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2011 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond

De boeven onder ons worden natuurlijk steeds slimmer. Het beste is dus om overal attent te zijn op misbruik en zeker als dat de bankrekening en/of internetrekening betreft.

Pedro.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2011 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@commonsence
"11.100.000 Amerikanen in 2009 die slachtoffer geworden zijn van identiteitsfraude" .
Dat is dus 1 slachtoffer per 30 amerikanen en wat verstaan we dan precies onder "identiteitsfraude" ?
Je moet natuurlijk opletten wat je doet. Je geeft je bankpas en pincode ook niet aan een "collectant", om even te pinnen als je geen geld in huis hebt.

En wat dat betreft ben ik het met tdehond eens dat angst een slechte raadgever is. Laat mij hier dan aan toevoegen dat je beter je ogen op de weg kan houden, dan spiedend in de lucht, in afwachting van een neerstortend vliegtuig.

Bovendien staat er ergens ook geschreven "de mens die lijdt het meest, bij het lijden wat hij vreest ........".

Daarbij genomen telt een gewaarschuwd mens voor twee, dus ...................

ve
door verwijderd - Mar 10, 2011 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

1 Betaal de abonnements periode en het toestel van te voren.
2 Indien men veertien dagen wacht dan kan het ook het is in de administratie verwerkt en het nodige abonnements bedrag is afgeschreven.
als voorbeeld gebeurde dit met twee t tag `s door mij ingebruik.
(voer voor gluurspeurders)

PS ik moet zo`n ding als een mobiel niet.
Als ik een stukje noodzakelijk auto rijd sta ik al 30 keer op de foto.
En dat wordt alleen maar meer.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2011 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Big brother is wathing you is niet alleen met je papieren maar gebeurt onder meer;de belasting dienst op veel manieren,zoals auto,belasting aangifte en je belasting die betaald met je loon en dan die gene die je nog eens controleren die geen eens ziet en kent.
langs de weg camera's overal waar je rijd.
Gsm kunnen ze je al vinden zonder dat aangeeft waar je zit ,ze weten het.
Wat ze hebben laten zien op de vpro programma van dat zelfs met je tv aansluiting al kunnen afluisteren enzovoort enzovoort.
Er werd verteld dat de mens op zijn minst wel 300 keer al zijn gegevens bekent en gebruikt word en dat het zo tekrijgen is door mensen die niet deugen.

Er is geen computer die je zo kan beveiligen dat je er niet in kunt komen,alles is te hacken.
De grote computer giganten zoals windows en zo die betalen tegenwoordig hackers om hun systeem te hacken om te zien waar hun fouten zitten en nog zijn ze te hacken want er loopt altijd wel een paar rond die net iets slimmer zijn als die weer.
Dus al je gegevens die bij de bank en overheid zijn niet veilig,laat staan bij andere bedrijven,er loopt altijd wel weer zo'n geval rond die je niet kan vertrouwen,dus al met al dat systeem is nooit waterdicht tekrijgen.

Maar daar door ontstaat er wel op langdurig gebruik een chaos die ze weer ga niet kent en dat dat word niet erkent want men zweert erbij,en de overheid wil nu eenmaal alles van je weten.trouwens wisten jullie al waarom auto's zoveel elektronica hebben,nou dat is omdat ze je kunnen hacken met apperatuur die op afstand de auto's elektronica systeem beinvloed om hem tedoen stoppen en het heeft niets met mileu temaken.
Dus wat er ook gebeurt probeer er zoveel mogelijk onder uit tekomen door geen abonnementen te nemen en dat soort dingen te doen.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2011 om 04:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook ik geloof dat de banken er om onduidelijke reden niet eens zoveel belang hebben aan betere veiligheid. Vorig jaar heb ik mijn bank (Abnamro) een feilloos beveiligingssysteem aangeboden dat "skimmen" en ook andere fraudes met andermans pasjes absoluut 100% zeker onmogelijk maakt en dat eenvoudig softwarematig éénmalig bij de bankgirocentrale geïmplenteerd kan worden, uurtje werk, hetgeen dus zo'n dertig miljoen Euro bij alleen de ABNAMRO al per jaar zou besparen en dat werkt bij alle banken over de hele wereld. Ik hoopte daar toch wel een leuk bedrag mee te kunnen verdienen. Nee dus, "men" was er mee bezig en volgend jaar, dit jaar dus, zou het wel beter gaan! Ik merk daar nog niets van, gek hé? Zouden er toch nog andere zaken meespelen? Ik denk dan aan fraude door eigen personeel. Bij mij werd ineens zomaar €30000 op mijn rekening gestort en een dag later eraf gehaald zonder dat ik dat wist. Het enige wat ik ervan gemerkt heb is een verzoekje tot een gesprek om het ABNAMRO kantoor waar ik voor het eerst vernam wat er gebeurd was en de medewerker adviseerde mij om aangifte te doen omdat er mogelijk vals gebruik van mijn rekening gemaakt was en ik mogelijk van witwasserij verdacht zou kunnen worden.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2011 om 04:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

vliegenderob schreef op zaterdag 12 mrt 2011, 04:09: ook ik geloof dat de banken er om onduidelijke reden niet eens zoveel belang hebben aan betere veiligheid. Vorig jaar heb ik mijn bank (Abnamro) een feilloos beveiligingssysteem aangeboden dat "skimmen" en ook andere fraudes met andermans pasjes absoluut 100% zeker onmogelijk maakt en dat eenvoudig softwarematig éénmalig bij de bankgirocentrale geïmplenteerd kan worden, uurtje werk, hetgeen dus zo'n dertig miljoen Euro bij alleen de ABNAMRO al per jaar zou besparen en dat werkt bij alle banken over de hele wereld. Ik hoopte daar toch wel een leuk bedrag mee te kunnen verdienen. Nee dus, "men" was er mee bezig en volgend jaar, dit jaar dus, zou het wel beter gaan! Ik merk daar nog niets van, gek hé? Zouden er toch nog andere zaken meespelen? Ik denk dan aan fraude door eigen personeel. Bij mij werd ineens zomaar €30000 op mijn rekening gestort en een dag later eraf gehaald zonder dat ik dat wist. Het enige wat ik ervan gemerkt heb is een verzoekje tot een gesprek om het ABNAMRO kantoor waar ik voor het eerst vernam wat er gebeurd was en de medewerker adviseerde mij om aangifte te doen omdat er mogelijk vals gebruik van mijn rekening gemaakt was en ik mogelijk van witwasserij verdacht zou kunnen worden.

Is mij ook eens overkomen. Ik zat niet in Nederland en keek slechts een maal per week op mijn rekening. Op een morgen stond er 250.000 euro op mijn account waar ik de herkomst niet van kende. Ik liet het even zo want ik dacht dat er iemand van de familie overleden was en dat dit een erfenis was o.i.d. De week daarna was het bedrag weer verdwenen. Had er 5 dagen op gestaan.
Je vraagt je dan daadwerkelijk af wat daar allemaal getoverd wordt achter de schermen van die "betrouwbare" banken. Ik denk dat we meer dan 90% niet weten wat daar zich afspeelt. Die bonussen krijgen ze bijna nooit voor hun zichtbare prestaties.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2011 om 05:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

mabureau schreef op dinsdag 8 mrt 2011, 23:54:
claudioberry schreef op dinsdag 8 mrt 2011, 23:07: Identiteitsfraude... Gewoon bestrijden met technologie.
Hou er dan wel rekening mee dat, voor kwaadwillende, elke chip is uit te lezen en dat het niet lang duurt voor dat ook hier de vingerafdruk en de iris zijn vervangen, door een plastic afdruk en een contactlens.
?

niet overdrijven, kan niet. Een vingerafdruk (kijk eens naar "de politie op je hielen om zeven uur op RTL 7, die gebruiken zo'n ding)wordt door een scanner uitgelezen, evenals de irisscanner. Daar wordt dus geen afdruk van gemaakt dus kan niet gekopiëerd worden, zelfs "skimmen" kan niet omdat de apparatuur die moet uitbetalen of registrere tijdens het skimmen in het geheel niet zal reageren. Overigens heb ik mijn bank vorig jaar een feilloos idee aan de hand gedaan waardoor Skimmen en ieder ander soort van fraude met andermans pasjes en creditcards absoluut onmogelijk is en eenvoudig softwarematig alleen maar op de bankgirocentrale geprogrammeerd hoeft te worden, maar dat werd vreemd genoeg afgewezen.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2011 om 05:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

er is iets fout gegaan met de quote, tweede allinea, beginnend metg "niet overdrijven", is mijn bijdrage

ve
door verwijderd - Mar 24, 2011 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vodafone heeft het nu helemaal slim gespeeld. Ze zijn nog ongrijpbaar ook, want de bewindsmannen hadden 3333 kunnen vervangen, maar zij dachten ongetwijfeld vooraf dat die bewindsmannen dat vaak niet zouden doen. God weet hoeveel en hoelang al ze alles hebben afgeluisterd, waardoor ook het mysterie van de nationale begroting WEER volledig bekend was ruimschoots VÓÓR Prinsjesdag.

Kortom, weer een actueel voorbeeld van hoe slim die gasten ons op allerlei fronten blijven manipuleren. Feitelijk zouden er ook lessen op scholen gegeven moeten worden hoe kinderen kunnen leren slimmer dan het bedrijfsleven te denken. En hoe ze moeten leren altijd het hoe en waarom af te vragen tot ze niet verder meer kunnen omdat ze bij de oorsprong belandt zijn. De oorsprong van al de zakelijke randverschijnselen is: Hoe slepen zij zoveel mogelijk geld of voordeel binnen hun beheer van de onwetende en dom gehouden massa. Clou is dan om de massa altijd zoveel mogelijk onwetend te houden van hun trukendoos.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2011 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste mijnheer commonsence het erg kortzichtig om de schuld alleen bij de telefoonmaatschappij te leggen . de verantwooring ligt volgens mij in eerste instantie bij de eigenaar van de mobiel . ze moeten de gebruiksaanwijzing goed lezen en niet zo makkelijk over bepaalde zaken denken . we hebben met ons allen wel vaker een erg makkelijke opvatting van de heren meegemaakt laptops bij grof vuil . usb stikjes . onbeschermde netwerken .praten op plekken die je beter kunt mijden.laten ze maar eens over die zaken nagaan denken en over praten.
vaak ontdek ik ook een arrogante houding of zij de wijsheid in pacht hebben.en je merkt aan de smoes de dan in de media gegooid wordt dat ze goed fout zitten.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2011 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

wdezwijger schreef op donderdag 24 mrt 2011, 19:22: beste mijnheer commonsence het erg kortzichtig om de schuld alleen bij de telefoonmaatschappij te leggen . de verantwooring ligt volgens mij in eerste instantie bij de eigenaar van de mobiel . ze moeten de gebruiksaanwijzing goed lezen en niet zo makkelijk over bepaalde zaken denken . we hebben met ons allen wel vaker een erg makkelijke opvatting van de heren meegemaakt laptops bij grof vuil . usb stikjes . onbeschermde netwerken .praten op plekken die je beter kunt mijden.laten ze maar eens over die zaken nagaan denken en over praten.
vaak ontdek ik ook een arrogante houding of zij de wijsheid in pacht hebben.en je merkt aan de smoes de dan in de media gegooid wordt dat ze goed fout zitten.

U heeft wel gelijk dat ook de bestuurders ernstig nalatig geweest zijn in dit geval. Hierin ben ik niet zo kortzichtig als u denkt.
Echter, waarde Willem de Zwijger, gelooft u nu werkelijk, dat die Vodafone medewerkers niet die 3333 uitgeprobeerd hebben en belangrijke, zeer gevoelige informatie voor grof geld hebben doorverkocht aan voor de hand liggende geïnteresseerden? Ik durf er gif op in te nemen dat dit gebeurd is.
Te vaak waren er diplomatieke lekkages van geheime en zeer gevoelige gegevens geconstateerd waarbij nooit in die richting argwaan bestond. Het schijnt dat ook die reddingsactie van de Has Koning Ingenieur in Libië (toen nog wonderlijk vreemd) verraden was aan Khadaffi wat de belastingbetaler (voor zover wij mogen weten) "slechts" de prijs van een excellente helikopter gekost heeft. Ik vrees dat dit vooropgezet zo aangeleverd is in de juiste taxatie dat deze heren het te druk hebben om zich OOK nog in hun voice mail contract van punt naar komma te verdiepen.
Dus 100% de schuld van Vodafone is het idd niet maar ze wisten het verdomd goed en hebben daar zeer geraffineerd op grote schaal WAARSCHIJNLIJK misbruik van gemaakt. Zeer waarschijnlijk zal er geen grootschalig onderzoek worden ingesteld naar wat er allemaal doorgelekt MOET zijn door deze behind the stage crime want dan staat de politiek nog meer in hun hemd dan nu al het geval is. Naïviteit is waar ik tegen strijd, voor zover dat voor mij mogelijk is.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2011 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

commonsence schreef op donderdag 24 mrt 2011, 19:51:
wdezwijger schreef op donderdag 24 mrt 2011, 19:22:
..........................
Dus 100% de schuld van Vodafone is het idd niet maar ze wisten het verdomd goed en hebben daar zeer geraffineerd op grote schaal WAARSCHIJNLIJK misbruik van gemaakt. Zeer waarschijnlijk zal er geen grootschalig onderzoek worden ingesteld naar wat er allemaal doorgelekt MOET zijn door deze behind the stage crime want dan staat de politiek nog meer in hun hemd dan nu al het geval is. Naïviteit is waar ik tegen strijd, voor zover dat voor mij mogelijk is.

Het rare is dat Vodafone nu zelf de schuld op zich nam, ze waren zgn. nalatig geweest inzake het massacontract. Ik denk dat ze dit doen om te voorkomen dat hen wordt verweten niet in alle gevallen voldoende hebben gewezen op de noodzaak om 3333 te veranderen in een andere inlogcode. Omdat er ook bewindslieden zijn die dit wel hebben veranderd kunnen we nu mooi achterhalen wie eigenlijk te dom is om in deze regering met ons vertrouwen ministertje of staatssecretarisje te spelen.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2011 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

maar in feite zijn we allemaal naief . want de heren in den haag hebben alleen maar een ander verhaaltje te houden bij de verkiezingen en we trappen er al jaren lang in kijk maar naar al die mensen die in hun politieke opkomst alles vertellen wat wij willen horen . maar als ze eenmaal op de Stoel zitten dan veranderd de koers en daar mag je genoegen mee nemen .
dus met andere woorden 1 ons comedie weegt zwaarder dan 1 kilo verstand

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op dinsdag 8 mrt 2011, 14:08: commonsence

Het afgeven van persoonlijke gegevens, kun je echt niet voorkomen in dit internettijdperk. De keerzijde is sociale isolatie. Het wordt dus afwegen hoever je wilt gaan. De vragen waar, wat en aan wie zijn dus erg belangrijk.

Pedro.

Read, ik denk dat je gelijk hebt. Maar als je soms bedenkt waar die informatiestroom, die al onze gegevens ook bevat, allemaal onnodig terecht komt dan wordt ik zeker niet vrolijk. Dan is de afweging niet ontzettend ver weg om (uiteindelijk?) toch voor die sociale isolatie te kiezen. Ik denk dat er heus al mensen zijn die deze keuze maakten.
Je kunt, net als ik, denken dat iedereen alles wel mag weten, je hebt toch niks op je kerfstok, maar het gaat vooral om zaken als je medische gegevens, bankgegevens, winkelgedrag e.d. Als je al niet wordt lastig gevallen, dan is het wel dat je absoluut niet wilt dat bepaalde gegevens op onbekende plekken terecht komen. Je zal maar geweigerd worden voor een levensverzekering, hypotheek e.d. Ik moet er niet aan denken.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer je je gegevens geeft, na nauwkeurig af te hebben gewogen aan wie je ze geeft, blijf je toch altijd met natte vingerwerk bezig. Dat omdat je nooit weet wanneer en hoeveel foute mensen er binnen die vermeende veilige firma rondlopen, die wel geld weten te slaan uit de verzamelde gegevens in hun bedrijfsadressenbestand.
Dat misbruik valt moeilijk te voorkomen binnen die bedrijven van binnenuit. Ook valt dat later nauwelijks te bewijzen, dus is het gouden handel voor gewetenloze opportunisten waarvan onze huidige maatschappij vergeven is.
Dus voor mij, liever een sociale isolatie via het niet meer verstrekken van al mijn gevraagde gegevens, dan het steeds groter wordende sociaal gedwongen Russisch roulette. Al die gegevens worden steeds vaker bruikbaar voor cybercriminelen voor voortdurend nieuwe oplichterspraktijken. Voor mij geen twijfel mogelijk!

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

waarom organiseert kassa geen petitie als je 40 000 hanttekeningen hebt zijn ze bij de wet verplicht hierover te praten in de tweede kamer . alleen twijfel ik eraan of de politieke partijen hier voor voelen .
ps vroeger werd er nooit over privacie gesproken toen hadden we het. maar ze gaan er pas over praten als het er niet meer is . NU . dan is het tijd om er wat aan te doen . want het systeem is er voor ons en wij zijn er niet voor het systeem .

ve
door verwijderd - Mar 29, 2011 om 07:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

De toenemende mate waarin duidelijk wordt dat handel in personalia lucratief is, zal binnen ieder bedrijf, groot of klein, het onbetrouwbaar personeel met onze gegevens de criminele markt opgaan.
Hoe denkt u dat dit te voorkomen is?
Hoe denkt u na zulke misbruik dit later te kunnen bewijzen?
Van de 100 jonge werknemers die tot dit onzichtbare vergrijp binnen de bedrijven in de mogelijkheid verkeren, denkt u dat dit op hun eerlijke geweten via hun goede opvoeding niet zullen doen?
De cybercriminelen weten dit ook. Wanneer zij het niet met hun dagelijkse pogingen, om onder de naam van onze banken onze gegevens en wachtwoorden op te vragen hun succes boeken, zullen zij ongetwijfeld de wegen weten te vinden naar die werknemers van grote bedrijven, welke i.b.v. de voor hen interessante personalia van hun komende slachtoffers zijn.
Vluchten kan niet meer, we zakken steeds verder weg door onze kennelijke verlamming om adequate maatregelen te nemen waarin we geen speelbal meer kunnen worden van het schuim der aarde. Die schurftige rioolratten worden steeds machtiger en wij steeds meer weerloos aangeschoten wild.

ve
door verwijderd - May 12, 2011 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron020 schreef op woensdag 9 mrt 2011, 13:47:
commonsence schreef op maandag 7 mrt 2011, 15:44: Vandaag even een nieuw GSM contract afgesloten bij de Bel Company. Daartoe moest ik mijn bankcard laten kopiëren, mijn paspoort laten kopiëren, mijn huisadres achterlaten én nog even mijn bankpasje 0,01 euro laten opnemen. Kortom, alle gegevens waar we zo voor gewaarschuwd worden die nooit af te geven.

Maak kopieën beperkt geldig.
Indien kopieën van identiteitsbewijs, bankafschrift, bankpas etc. benodigd zijn (bijv. voor het afsluiten van een gsm-abonnement) schrijf dan altijd met dikke zwarte viltstift dwars over de kopie het doel van de kopie, de naam van de beoogde organisatie en de datum van de kopie (bijv. "doel: abonnement KPN 9-3-2011"). Gebruik daarvoor geen fluor markeerstift, want die verdwijnt weer als men een kopie van jouw kopie maakt.
Probeer vooraf en tijdens het schrijven wel zodanig te mikken dat de ècht benodigde gegevens zoveel mogelijk leesbaar blijven. Maar op andere contract-formulieren heb je al de benodigde gegevens al moeten verstrekken, dus dan mogen ze bij de verificatie best wel even puzzelen op hier en daar een enkele onleesbare letter. Bovendien zijn de tekens op de kopie die door de viltstift overschreven zijn meestal nog wel leesbaar als men de kopie tegen het licht houdt.

Juist om die reden kun je het burgerservicenummer in je paspoort (rechtsboven en onderaan in de balk met de codes) dan ook het beste even afdekken met een plakstrookje dat je van zo'n gele 'post-it note' afknipt voordat je een kopie maakt, want uitgezonderd enkele overheidsdiensten en je werkgever hoeft niemand anders je burgerservicenummer te weten. Want achteraf doorstrepen op een kopie werkt dus niet echt.
Ingeval men -ter adresverificatie- een kopie van je bankafschift of energienota wil, vouw dat dan om of dek het af met wat post-it's, zodanig dat onnodige (saldo-/betalings-)gegevens buiten beeld blijven tijdens het kopiëren.
Meer tips op http://www.overheid.nl/identiteitsfraude/identiteitsfraude-voorkomen < http://www.overheid.nl/identiteitsfraude

hoe zit het met uitzendburo's en werving en selectieburo's, die altijd vragen om hiervan een kopie te maken,
wat moet je doen en niet?

ve
door verwijderd - May 12, 2011 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

michelmc007 schreef op donderdag 12 mei 2011, 18:01:
ron020 schreef op woensdag 9 mrt 2011, 13:47:
Maak kopieën beperkt geldig.
Juist om die reden kun je het burgerservicenummer in je paspoort (rechtsboven en onderaan in de balk met de codes) dan ook het beste even afdekken met een plakstrookje dat je van zo'n gele 'post-it note' afknipt voordat je een kopie maakt, want uitgezonderd enkele overheidsdiensten en je werkgever hoeft niemand anders je burgerservicenummer te weten. Want achteraf doorstrepen op een kopie werkt dus niet echt.

hoe zit het met uitzendburo's en werving en selectieburo's, die altijd vragen om hiervan een kopie te maken,
wat moet je doen en niet?

"Welke organisaties gebruiken het burgerservicenummer?
De Wet algemene bepalingen burgerservicenummer (BSN) regelt dat alle overheidsorganen van het BSN gebruik kunnen maken voor het uitvoeren van hun taak. Daarnaast kunnen bij of krachtens de wet gevallen worden geregeld waarin ook anderen dan overheidsorganen van het BSN gebruik dienen te maken. Dat betekent dat bijvoorbeeld werkgevers het BSN moeten gebruiken voor het doorgeven van loongegevens aan de Belastingdienst. Ook huisartsen en andere zorgverleners gebruiken het BSN.

De algemene regel blijft: Als een organisatie persoonsgebonden gegevens, waaronder een persoonsnummer, van u NIET HOEFT vast te leggen voor de uit te voeren handeling of dienst DAN MAG die organisatie ook het BSN NIET vastleggen of gebruiken."

"Mag een bedrijf mijn burgerservicenummer gebruiken?
Dat ligt er aan. Als u bij het bedrijf werkt MOET dit bedrijf als werkgever gegevens over uw loon uitwisselen met de belastingdienst met gebruikmaking van uw burgerservicenummer (BSN). Het bedrijf mag het BSN niet gebruiken voor andere zaken, zonder een specifieke wettelijke grondslag. Een bedrijf MAG dat NIET, ZELFS NIET als u daar toestemming voor heeft gegeven."
(bewerkte) fragmenten uit burgerservicenummer.nl/FAQ

Terug naar jouw vraag: Degene die jou loon betaalt (werkgever, uitzendburo) MOET het burgerservicenummer van je weten.
Met een wervings- en selectie buro ga je geen arbeidsrelatie aan, dus zij MOGEN niet eens om dat nummer vragen. Wijs ze netjes op de regels van bovenstaande site, het heeft tenslotte weinig zin om ze voor het hoofd te stoten. Zeg dat jij privacy-bewust bent (en dat dat als een pré zou horen te gelden, want dat betekent dat jij tenminste ergens over nadenkt...). Pas aan je uiteindelijke werkgever dien je je burgerservicenummer te geven zodra je in dienst komt.

ve
door verwijderd - May 12, 2011 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron020 schreef: Terug naar jouw vraag: Degene die jou loon betaalt (werkgever, uitzendburo) MOET het burgerservicenummer van je weten.
Met een wervings- en selectie buro ga je geen arbeidsrelatie aan, dus zij MOGEN niet eens om dat nummer vragen.

Vergeten, het gaat niet alleen om het BSN, maar ook om een kopie:

Je werkgever hoort ook een copie van een paspoort/identiteitskaart in zijn bezit te hebben, als bewijs dat hij gecontroleerd heeft of jij in Nederland mag werken. Omdat hij het BSN nodig heeft hoef je dat in dat geval niet af te plakken. Wel het doel en ontvanger nadien dwars over de kopie schrijven (zie uitleg hieronder).

Een wervings- en selectieburo wil graag jouw identiteitsbewijs ZIEN om te zien of jij wel bent wie je zegt te zijn. Misschien dat ze ook een kopie willen, maar laat ze dan eerst maar eens uitleggen waarom. Vertel met dezelfde nunacering waarom jij liever geen kopie afgeeft aan hen (maar aan je toekomstige werkgever later natuurlijk wel) maar je identiteitsbewijs natuurlijk wel aan hen TOONT. Merk je dat het toch beter is om maar een kopie af te geven, doe dat dan op de eerder beschreven manier:

1) BSN afplakken met strookje papier, VOORdat de kopie gemaakt wordt.
2) Dwars OVER de kopie schrijven voor welke organisatie hij bestemd is, zodat eender welke kopie ook nooit voor oneigenlijke doelen kan worden misbruikt.
Als er bijv. een telefoon-abonnement op jouw naam wordt afgesloten zonder dat jij het was, vraag de telco dan maar eens om die kopie ...waarover dwars staat geschreven "VOOR LOONADMINISTRATIE BEDRIJF XYZ". Dan blijkt de telco niet goed opgelet te hebben en houdt het (valse) contract geen stand.

ve
door verwijderd - May 13, 2011 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

guust flater schreef op donderdag 10 mrt 2011, 21:49:
trouwens wisten jullie al waarom auto's zoveel elektronica hebben,nou dat is omdat ze je kunnen hacken met apperatuur die op afstand de auto's elektronica systeem beinvloed om hem tedoen stoppen en het heeft niets met mileu temaken.
.

een heeft ook niets met de realiteit te maken, wat een onzin. Met behulp van de moderne techniek gaat bijvoorbeeld een auto, trein of bus rijden als de computer het signaal "rijden" ontvangt van de bestuurder die dat signaal daarvoor geeft d.m.v. een soort van gaspedaal (waar dus geen stangetje met een veer of kabel aanzit, maar een electronisch element) of, zoals op raceauto's al jaaaaren het geval, drukknop op het stuur, of handel. De computer geeft dan de exact benodigde hoeveelheid brandstof, afhankelijk van gewicht en gewenste optreksnelheid, evt. helling enz. en schakelt, indien aanwezig, op precies het juiste moment over naar de volgende versnelling. Zelfs die hele grote "gas"handels in grote vliegtuigen zijn verbonden met een computer die eveneens de motoren stuurt. Ook luchttoevoer, soms ontstekingstijdstip. e.d. worden door de computer geregeld. Op die manier wordt ook een enorme brandstofbesparing bereikt wat ook heel goed is voor het milleu.

Het systeem bestaat wel maar moet speciaal ingebouwd worden, bijv. bij lokauto's of kidnapping.
Alles kan op afstand bediend worden, het moet wél eerst ingebouwd worden. Ik heb dat eens gedaan met huiskranen en dragline's. Die werden soms voor één zaterdag gehuurd maar het hele weekend gebruikt zonder daarvoor te betalen zodat o.a. het onderhoudsschema en dus de veiligheid in gevaar kwam. Met mijn systeem werd de machine dan na de verstreken huurtijd door een GSM uitgeschakeld en kon, als de huurder dat merkte en zich dan ineens herinnerde dat hij hem het weekend ook nodig had, ook weel ingeschakeld worden. Ook heb ik dergelijke dingen ingebouwd in o.a. dure kantoorapparatuur en autotelefoons (vóór het GSM tijdperk), die ik verhuurde. Als de huur niet betaald werd schakelde ik het apparaat uit op een moment dat ik in de buurt was en op een manier dat het leek dat of hij kapot was, er kwam dan rook uit en hij stonk vreselijk. Ik werd dan in paniek gebeld, was "toevallig" in de buurt en nam het dan mee voor reparatie. . . . .