mrnn
door mrnn Sep 29, 2011 om 12:52
Computers & telefonie

Ik heb een 64 bits laptop gekocht, maar

Ik heb een 64 bits laptop gekocht, maar nu heb ik problemen met verscheidene programma's. Zoals bijv. de VLC-player. Ik kan geen MKV-bestanden meer afspelen; het geluid loopt wel door, maar de film blijft stilstaan - springt dan ineens weer een stuk vooruit en staat dan weer stil. Er waren andere programma's die niet meer of niet goed meer werkten en die ik heb moeten vervangen door specifieke 64bits programma's. Om de haverklap reageert een programma niet eens meer en moet ik het via Taakbeheer geforceerd afsluiten.

Het grootste probleem is echter wel het hoge CPU verbruik; regelmatig staat de teller op 100% en krijg ik een waarschuwing te zien op het bureaublad.

Om de vraag te voorkomen waarom ik deze laptop gekocht heb: ik heb het niet breed. Deze kon ik me net veroorloven van mijn WTCG-uitkering. Mijn andere laptop was gecrashed, dus ik had weinig keus; ik moest wel snel een andere hebben voor mijn administratie.

Mijn vraag is nu, is er iets mis met de laptop of is het normaal voor een 64 bits? Het is een Toshiba Satellite C670D.

957 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 29, 2011 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

welke waarschuwing krijgt u dan te zien? Ik draai ook op 64 bits, maar nog geen of weinig problemen gehad

Laaglander

ve
door verwijderd - Sep 29, 2011 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

De haperende VLC lijkt me niet echt een probleem met een 64/32-bits-oorzaak maar eerder met een niet-zo'n-vlugge video-kaart. Een simpel videootje zou geen problemen mogen geven, maar een hd-video terwijl je ook andere dingen op de achtergrond hebt draaien zou al iets kunnen verklaren.

Sowieso is het de beste keus om een 64-bits programma te installeren ipv een 32-bits, als die mogelijkheid er is. Echter, wanneer er nog geen 64-bits programma beschikbaar is op het moment van installeren, dan zou een 32-bits weinig problemen moeten geven.

Dat er 100% cpu verbruikt wordt zou kunnen duiden op malware.. Heeft u de laptop hier al eens op gecheckt?

ve
door verwijderd - Sep 29, 2011 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Laaglander

De waarschuwing wordt me gegeven door Norton, mijn anti-virus programma.

@Gijssie81

Norton draait op de achtergrond altijd controles. Ik heb Norton 360. Toen ik de laptop kocht, zat er McAfee op; dat heeft 2 dagen gedraaid, daarna heb ik er mijn lopende abonn van Norton weer opgezet. Als ik iets download, wordt er door Norton gelijk gescand en als het schadelijk is, verwijder ik gelijk alles weer. I

uTorrent heb ik moeten vervangen door een 64bits programma; het oude gaf problemen, het nieuwe niet. Ik gebruik MS Money, daar is geen 64bits van, dit programma geeft wel veel CPU verbruik. ConvertXtoDVD is een ware ramp; het duurt soms nog langer dan de film om het om te zetten.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2011 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

ConvertXtoDVD is een ware ramp; het duurt soms nog langer dan de film om het om te zetten

Dit doet me toch vermoeden dat u een laptop hebt aangeschaft die niet (of in ieder geval in mindere mate) geschikt is voor uw digitale bezigheden. Vooral laptops zijn vaak niet geschikt voor het betere video-editing. Ik zou het probleem dan ook niet zozeer in de 64-bits zoeken maar eerder in (video)processoren die niet krachtig genoeg zijn...

ve
door verwijderd - Sep 29, 2011 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

en wat zegt die waarschuwing?

ve
door verwijderd - Sep 29, 2011 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Laaglander

Er wordt alleen gewaarschuwd voor een hoog CPU gebruik door het programma wat ik dan net geopend heb. Ik heb het beter bekeken, maar er worden geen oplossingen aangedragen, alleen wat info over hoevaak dit programma gebruikt wordt door anderen en hoe veilig het is en zo. Niets waar ik iets aan zou hebben.

@ Gijssie81

Mijn vorige laptop was een HP Pavilion 32bits. Daar had ik geen enkel probleem met ConvertXtoDVD. Vandaar dat ik dacht dat het misschien aan de 64bits zou liggen. Ik zal eens googlen of er een 64bits versie van dat programma is.

Kan ik iets doen om die processoren te verbeteren?

ve
door verwijderd - Sep 29, 2011 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verwijder de VLC player geheel en installeer VLC opnieuw na herstart van Windows. VLC kan met een onjuiste instelling hevig |CPU gebruik veroorzaken.

Of verwijder VLC en probeer The KMPlayer, niet te verwarren met KMPlayer van KDE (linux).

ve
door verwijderd - Sep 29, 2011 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ GSM

VLC opnieuw geïnstalleerd. AVI's speelt-ie goed af, bijna geen CPU verbruik. Maar MKV's verbruiken nog steeds rond de 80% en spelen niet goed af.

KMPlayer geprobeerd. Zelfde resultaat. MKV's speelt deze wel soepeler af, maar het CPU verbruik is zelfs nog hoger.

Ik heb gelukkig maar weinig MKV's en zal die in de toekomst ook niet meer kiezen.