erasares
door erasares Aug 20, 2011 om 14:44
Computers & telefonie

Instal van win7 ultimate

Ik heb een (legitieme) dvd met win 7 ultimate waarvoor bij installatie een windowsversie aanwezig moet zijn.

Ik heb een dualboot van win vista en win xp beide legaal en up-to-date.
Nu wil ik mijn win 7 versie op en aparte hd installeren. Dit zou ik dan moeten doen terwijl een van de versies draait.
Wordt hierbij een van de 2 bestaande versies dan overschreven of kan ik win 7 op die aparte hd installeren zonder problemen?

605 7 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 20, 2011 om 15:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat ligt er aan of je de upgrade of de volledige versie hebt.
[url=http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows/shop/buying-windows-7-top-questions][quote]Zowel de upgradeversies als de volledige versies van Windows 7 bevatten dezelfde functies. Voor het installeren van een upgradeversie moet Windows XP of Windows Vista al op de computer zijn geïnstalleerd.[/url]Dus, als je een upgrade versie hebt, dan zal een van de twee bestaande versies worden overschreven. Als je een volledige versie hebt dan kan je die schoon installeren zonder een vorige versie te overschrijven.

Of een "triple"-boot mogelijk is weet ik overigens niet.

diumenge
door diumenge - Aug 20, 2011 om 15:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=erasares schreef op zaterdag 20 aug 2011, 14:44]Ik heb een (legitieme) dvd met win 7 ultimate waarvoor bij installatie een windowsversie aanwezig moet zijn. Niet goed gelezen toen ik mijn eerste antwoord gaf, zie nu dat u een upgrade versie hebt. De versie waar u de upgrade vanuit uitvoert zal dan overschreven worden.

erasares
door erasares - Aug 20, 2011 om 16:13
82 Antwoorden / 41 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 20 aug 2011, 15:52][quote=erasares schreef op zaterdag 20 aug 2011, 14:44]Ik heb een (legitieme) dvd met win 7 ultimate waarvoor bij installatie een windowsversie aanwezig moet zijn. Niet goed gelezen toen ik mijn eerste antwoord gaf, zie nu dat u een upgrade versie hebt. De versie waar u de upgrade vanuit uitvoert zal dan overschreven worden.

@diumenge
Wordt de versie waarvanuit ik upgrade, óók overschreven ondanks dat ik de w7 versie op een ándere hd installeer?

Ik denk overigens dat met Vistaboot-pro (legitiem) meer dan 'n dualboot mogelijk is dus daar ligt het probleem niet.

Mvrgr

diumenge
door diumenge - Aug 20, 2011 om 16:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik vraag me af of het überhaupt mogelijk als je vanuit een Windows versie installeert om dat op een andere partitie te doen. Het idee van een upgrade versie is dat de licentie goedkoper is omdat je al voor de vorige versie hebt betaald, maar die kan je daardoor dan dus niet meer gebruiken.

Als je volledige versie zou hebben, dan installeer je vanaf de DVD en dan kan je natuurlijke elke partitie kiezen die wilt. Ik heb begrepen dat je via een omweg dat ook wel met de upgrade versie kan doen, maar dan ben je niet legaal bezig. Gezien het feit dat je allemaal legitieme versies van Windows hebt neem ik aan dat je dat niet wilt.

diumenge
door diumenge - Aug 20, 2011 om 16:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hier een link om een schone (clean) installatie met een upgrade versie uit te voeren. Dan zouden je vorige installaties zonder problemen moeten blijven bestaan.

Link

erasares
door erasares - Aug 20, 2011 om 16:55
82 Antwoorden / 41 Vragen

@diumenge

Het probleem is dat ik onder beide windowsversies (vista en XP) software heb draaien waarvan ik dan straks niet meer zeker ben of die het (nog) doen. Dus daarom wilde ik w7 op een andere hd hebben. Maar daar blijkt dan toch een oplossing voor te zijn hoewel niet legaal? Kun je me verwijzen??

Mvrgr

diumenge
door diumenge - Aug 20, 2011 om 17:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik had 'm net al geplaatst. Ik moet daarbij opmerken dat ik dat nooit geprobeerd heb. Het schijnt ook nog mogelijk te zijn om Vista opnieuw (dus op de nieuwe partitie) te installeren, die hoef je dan niet te activeren en vanuit daar kan je dan een upgrade naar 7 uitvoeren (ook niet uitgeprobeerd).

Als ik jou was zou ik sowieso een image-backup maken van je hele systeem, zodat je de boel kan herstellen mocht het toch misgaan.

Acronis True Image Home 2011 is nu maar 10 euro bij Paradigit.