toselien
door toselien Feb 7, 2011 om 16:25
Computers & telefonie

Instellen draadloos internet Linux

Wie kan mij helpen mijn mini-laptop met het Linux-besturingssysteem, in te stellen voor draadloos internet ?
Als ik op de (eenvoudige) voor de hand liggende manier alles aanklik wat hiervoor nodig is, kan ik blijven wachten, maar er gebeurt niets. Ook met het telefoonkabeltje voor de vaste (ADSL) verbinding lukt het niet.
Er moet vast het één en ander worden ingevuld/aangeklikt of gewist, alleen weet ik niet wat.
Wie weet raad ?

718 4 Rapporteer

jeuneke
door jeuneke - Feb 8, 2011 om 13:22
65 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Bij mij bleek de fout in het draadloze systeem te zitten. Ik had mijn pc aangesloten op de router met veiligheidscode WPA-PSK. Ik heb de router opnieuw geïnstalleerd met een WEP beveiliging. Daarbij kies je een beveiligings code en die code moet je later ook invullen bij je laptop en toen werkte alles wel goed.
Veel succes

toselien
door toselien - Feb 8, 2011 om 22:21
12 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Jeuneke,
Bedankt voor je reactie, alleen wat je schrijft is compleet abacadabra voor mij. Ik ben ontzettend onnozel op dit gebied. Wat jij omschrjft als "router" is dat hetzelfde als "modem" ? Ik heb namelijk een ADSL-verbinding en de PC zit met een kabeltje hierop aangesloten. De laptop van mijn man kon zonder problemen (na het invullen van de beveiligingscode) draadloos worden ingesteld, alleen dat kleine krengetje van mij wil maar doen wat ik vraag. Kan je me misschien nog een beetje verder op weg helpen ?

jeuneke
door jeuneke - Feb 11, 2011 om 19:53
65 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ben ook niet zo'n kenner, maar al doende leert men (en vergeet weer een heleboel).
Het modem ontvangt het signaal van je provider. De router zorgt dat dat signaal draadloos verder wordt gestuurd, bv naar de laptop van je man. Dat gebeurde bij mij ook, alles deed het, behalve de ontvangst van mijn laptopje. (een acer mini laptop).
Toen het bij mij eerst niet lukte om de Acer aan de gang te krijgen, ben ik teruggegaan naar de winkel. Er bleek iets fout te zijn maar na reparatie (ik kreeg na een paar dagen gewoon een nieuwe mee) kreeg ik nog steeds geen verbinding met internet. En toen heb ik de instellingen van de router veranderd.
Ik heb toen de draadloze instellingen moeten wijzigen en daardoor ook de draadloze verbinding opnieuw moeten installeren bij mijn pc (van WPA naar WEP) en daarna deed de Acer het wel.
Ik heb via google contact gezocht met de een of andere club van acer-vrienden. En die hebben me allerlei ideeën aan de hand gedaan.
Ik wens je veel succes,

toselien
door toselien - Feb 11, 2011 om 23:02
12 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Jeuneke,
Ontzettend bedankt voor je reactie. Het is weliswaar niet het antwoord op mijn probleem, maar je hebt er wel veel energie in gestoken om me te antwoorden !
Bij toeval liep ik gisteren een systeembeheerder tegen het lijf (nou ja, niet letterlijk, hoor), die aanbood bij mij thuis te komen kijken wat er mis kon zijn. Vanmiddag is hij geweest, maar liep hierbij aan tegen zijn gebrek aan kennis van het Linux-systeem. Hij vermoed wel waardoor de aansluiting niet lukt, maar kon niet achterhalen hoe dit in Linux moet worden ingesteld. Hij heeft het mini'tje meegenomen en gaat nu op internet zoeken naar de oplossing.
Ik houd je op de hoogte.