ju
door jufm May 30, 2007 om 18:54
Computers & telefonie

Internet op laptop

Hallo,

Ik heb vandaag een Medion laptop bij Aldi gekocht. Nu wil ik gebruikmaken van de UPC-aansluiting (kabel) van mijn ouders. Moet ik dan een router ertussen zetten? Of moet ik een netwerkt maken (en hoe doe ik dat dan?).

Alvast bedankt!

263 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 30, 2007 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jufm,

Uit je vraag meen ik op te maken dat je ouders al internet hebben via de UPC? Het betreffende kabelmodem zit dan waarschijnlijk rechtstreeks op hun computer aangesloten? En hoe wil je je laptop gaan verbinden? Zit er al een draadloos netwerk (wifi) in de laptop? Of gebruik je de laptop op een vaste plek, in dat geval verdient een vaste aansluiting de voorkeur.
Je zou dan een router (al dan niet met draadloze funktie) kunnen aanschaffen en zo een klein netwerkje maken. Bij de router zit een installatie-CD waarmee je eenvoudig de boel kunt instellen. Laat anders iemand met een beetje computerkennis je daarbij helpen. Beide computers/laptop kunnen dan onafhankelijk van elkaar gebruik maken van het internet.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - May 30, 2007 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je beide op een andere groep zet zal je geen problemen ondervinden, Zoals je zegt twee machines te gelijk aan gaat normaal gesproken niet.
Trek desnoods een kabel van een andere groep naar de plek waar de droger staat, maar waarom niet om de beurt, wassen en daarna drogen.
Je moet wat toch!

Doe wel voorzichtig aan rottigheid heb je niets, groet,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - May 30, 2007 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry foutje!

ve
door verwijderd - May 30, 2007 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste is het om een router (WAN) op de kabelmodem aan te sluiten en dan de PC's op de router (LAN).

Bij UPC (Chello) wordt gebruik gemaakt van het MAC-adres voor de herkenning van de klant. Indien er dus een router tussen de PC's en de kabelmodem geplaatst wordt dan is het uiterst belangrijk om het MAC adres (fysieke adres) te 'klonen'.
Op de bestaande computer is het fysieke adres te achterhalen met het commando ipconfig /all , uitvoeren in een commando venster.
Noteer dit adres en als de router het niet van de oude PC kan overnemen (klonen), dan kan je het altijd nog via de web interface van de router zelf invullen.

Als het MAC-adres niet overgenomen kan worden in de router, dan moet de UPC (Chello) verbinding opnieuw ingesteld worden, zoals dat in het begin met de oude computer ook ooit gedaan is (zie boekje van Chello).

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - May 30, 2007 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de hulp. Ik denk dat het me zo moet lukken!

jufm

ve
door verwijderd - May 30, 2007 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben zelf niet zo'n PC whizkid maar wat jij nu vraagt is niet zo ingewikkeld. Enkele maanden geleden is er bij mij hetzelfde "netwerkje" aangelegd. Kort samengevat: je moet een router gebruiken en deze geschikt voor een draadloze verbinding naar je laptop, moet je geloof ik een draadloos netwerkkaartje gebruiken. Kabel die eerst in de modem zat naar "vaste "PC nu via de router laten communiceren. Beide apparaten maken zelf contact met de UPC verbinding, het klonen van mac-adressen is niet nodig. Ik had meteen een nieuwe verbinding, ging eigenlijk heel simpel! Succes!

ve
door verwijderd - Jun 1, 2007 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

2GSM

UPC doet geen mac controle meer sinds een aantal maanden.
Je hoeft alleen voor het aansluiten van een ander netwerkapparaat het modem even van de stroom te halen, kabel omleggen, modem opstarten, router opstarten. Et voila!

ve
door verwijderd - Jun 1, 2007 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@markbm

Bedankt voor de info. Hier was ik nog niet van op de hoogte. Ik vraag mij wel af waarom die MAC-adres controle dan nu niet meer nodig is op de kabel.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Jun 1, 2007 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@GSM

Klant hoeven zich nu eenmalig aan te melden met gebruikersnaam en ww. MAC van modem word daarbij wel geregistreerd, alleen NIC niet meer.

Veel fabrikanten maken gebruik van gekopieerde mac adressen, dat geeft alleen maar problemen bij het aanmelden, omdat het uniek moet zijn. Dat is een van de redenen waarom mac controle niet meer word uitgevoerd. Voor X-doos gebruikers en PS gebruikers ook een stuk makkelijker!

Op zich maakt het verder ook niet uit wat iemand eraan hangt, was een beetje een overijverige vorm van beveiliging.

ve
door verwijderd - Jun 1, 2007 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er moet inderdaad een router tussen.Op de website van UPC of Chello staat welke router het meest geschikt is voor hun netwerk.Na het plaatsen van de router komt je vanzelf in de installatie  wizard van Chello terecht.Het aansluiten van meerdere PC 's werkt niet met de Chello light versie.

ve
door verwijderd - Jun 1, 2007 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem gewoon een router van je eigen keuze, maakt echt niets uit!

ve
door verwijderd - Jun 1, 2007 om 23:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ 610sqn

UPC geeft aan welke routers geschikt zijn voor een stabiele verbinding op hun netwerk.Andere routers werken ook,maar hou er dan wel rekening mee dat de verbinding met internet regelmatig verbroken wordt.Je heb wel een beetje gelijk,alle router werken op stroom en alle PC zijn hetzelfde ongeacht de prijs. (Grapje)

ve
door verwijderd - Jun 1, 2007 om 23:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn router staat niet op het lijstje en mijn verbinding is (altijd)  uitstekend! Maar we dwalen af!

ve
door verwijderd - Jun 2, 2007 om 08:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

610sqn

Nee we dwalen niet af.De routers die door UPC geadviseerd worden zijn nogal prijzig.Daarom is het voor de vragensteller misschien wel handig als je het door jouw gebruikte type router  even vermeld.De goedkope Sitecom router werken b.v. slecht.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2007 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat wil ik even bestrijden. Voor m'n ma heb ik een simpele draadloze Sitecom router op de kop getikt en hij werkt uitstekend. Hij heeft iets minder opties, maar wat hij moet doen doet hij perfect.

Maar nu we het er toch over hebben, neem gewoon een Belkin. Mooie prijs, goed spul en nog levenslange garantie ook.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2007 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Beste Ewardus,@

Ik bedoelde de cable sitecom router,die werkte matig,maar draadloze versie is dan wel een aanrader voor de vragensteller.Het is bij UPC sinds een paar maanden mogelijk meerdere PC's aan te sluiten.Dat kan ook de reden zijn dat het bij mij slecht werkte.Ik ben snel overgestapt naar de smallbill ADSL provider

ve
door verwijderd - Jun 2, 2007 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een router hebt/had die geen MAC adres kan clonen, dan had je tot voor kort inderdaad een probleem bij UPC. Tegenwoordig kan dat blijkbaar (terecht) wel zonder clonen. Hoewel, het kon eigenlijk altijd al, maar dan moest je UPC even bellen om je MAC adres opnieuw te registreren omdat je (evt. zogenaamd) een nieuwe pc had gekocht.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2007 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een router gekocht (merk Conceptronic). Ik heb de kabelmodem uitgeschakeld, de router aangekoppeld, de kabelmodem weer aangezet, beide computers aangezet, en ik kon internetten, op twee computers tegelijk.

Iedereen bedankt voor de hulp!

jufm

ve
door verwijderd - Jun 3, 2007 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach, zo zie je maar, het kan soms zó eenvoudig zijn...

Freya

ve
door verwijderd - Jun 5, 2007 om 07:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben bij de Aldi een laptop gekocht. Wij hebben 2 computers die zitten op de cabel van casema. 1 Hoofdcomputer die is aangesloten op de cabel en die andere heeft internet door verbinding te maken met computer 1(lanverbinding) .Nu hebben we een draadloze router gekocht (Level One, quick installation guide) en we krijgen hem niet geinstalleerd. Wie kan ons helpen????

Alvast bedankt!!!

ve
door verwijderd - Jun 5, 2007 om 07:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben bij de Aldi een laptop gekocht. Wij hebben 2 computers die zitten op de cabel van casema. 1 Hoofdcomputer die is aangesloten op de cabel en die andere heeft internet door verbinding te maken met computer 1(lanverbinding) .Nu hebben we een draadloze router gekocht (Level One, quick installation guide) en we krijgen hem niet geinstalleerd. Wie kan ons helpen????

Alvast bedankt!!!

ve
door verwijderd - Jun 5, 2007 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is geen antwoord maar een vraag. Stel deze vraag s.v.p. als een nieuwe (eigen) vraag.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2007 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oftewel gebruik de knop