Br
door Brolga Dec 11, 2014 om 21:04
Computers & telefonie

Kan virus pc overslaan op tablet

AVG gaf na scannen aan dat ie negen bedreigingen gevonden had: IRP koppelpunt C:\Windows\Systems32\D.....
Deze zijn niet quarantaine gezet en als ik ze verwijder komen ze er later gewoon weer terug. Weet iemand hoe ik dit kan voorgoed kan verwijderen? Durf nu niet meer te bankieren. Geen idee waarmee ik het binnengehaald heb. Download niet, heb geen bestandjes van vrienden geopend. Wél was er vandaag een automatische update van Adobe.
Als ik mijn tablet aansluit op mijn pc kan dit virus dan overslaan naar tablet?

7261 15 Rapporteer

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 11, 2014 om 21:50
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is een false positive.

En ja, alles wat je op een besmette PC zou aansluiten kan in principe ook besmet raken.

macwouter
door macwouter - Dec 12, 2014 om 00:24
825 Antwoorden / 9 Vragen

Een windows virus kan op een android of iOS systeem niets uitrichten. Er zijn wel android virussen maar die kunnen ook niets op een windows PC.

aurora1
door aurora1 - Dec 12, 2014 om 00:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Scan eens met Mbam, lees klik hier.
En/of met de AdwCleaner: klik hier. Lees de instructies op die site en dan downloaden via de knop Bleeping Computer.

elferink23
door elferink23 - Dec 12, 2014 om 11:36
2 Antwoorden / 0 Vragen

Toch eens een echt besturingssysteem gaan gebruiken: Apple OS X of Linux.

h19l49
door h19l49 - Dec 12, 2014 om 12:46
121 Antwoorden / 0 Vragen

@elferink23,

En dat OS van Apple is waterdicht?, jij gelooft dus ook nog in de Fabeltjeskrant?, zielig hoor.
Op het gebied van veiligheid scoort Linux inderdaad goed, maar niets is echt veilig.

macwouter
door macwouter - Dec 12, 2014 om 13:08
825 Antwoorden / 9 Vragen

Virussen bestaan niet voor Mac maar wel malware en die kunnen ook zeer vervelend zijn. Een virus kan je hele systeem om zeep helpen en malware kan alleen maar meekijken wat je doet. Ze kunnen je ook lastig vallen met veel reclame zodat het wel een beetje lijkt alsof je een virus hebt. Apple raadt dan ook aan om alleen programma,s te downloaden via de app-store en niet van derde. Mac gebruikers worden dan ook aangeraden AdwareMedic te downloaden.

crewmember
door crewmember - Dec 12, 2014 om 13:25
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=macwouter schreef op vrijdag 12 dec 2014, 13:08]Virussen bestaan niet voor Mac maar wel malware en die kunnen ook zeer vervelend zijn. Een virus kan je hele systeem om zeep helpen en malware kan alleen maar meekijken wat je doet. Ze kunnen je ook lastig vallen met veel reclame zodat het wel een beetje lijkt alsof je een virus hebt. Apple raadt dan ook aan om alleen programma,s te downloaden via de app-store en niet van derde. Mac gebruikers worden dan ook aangeraden AdwareMedic te downloaden.

Euhh wat? Malware is een virus en een virus is een vorm van malware. Malware staat voor malicious software wat eigenlijk alle software die kwade bedoelingen heeft omvat, ook virussen.
Een mac kan zowel malware als virussen krijgen.

Er bestaan trouwens vrijwel geen virussen(malware) die als doel heeft een systeem om zeep te helpen. Wat zou daar het nut van zijn? Niemand verdient er geld aan.

Scareware, Spyware, Adware en Ransomware zijn veel gebruikelijker. En proberen allemaal op hun eigen manier geld aan je te verdienen.

gompy2
door gompy2 - Dec 12, 2014 om 15:30
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=macwouter schreef op vrijdag 12 dec 2014, 13:08]Virussen bestaan niet voor Mac maar wel malware en die kunnen ook zeer vervelend zijn. Een virus kan je hele systeem om zeep helpen en malware kan alleen maar meekijken wat je doet.
[edit -redactie]

Wat is Malware?
Quote:
Malware is een verzamelnaam voor kwaadaardige en/of schadelijke software. Het woord is een samenvoeging van het Engelse malicious software (kwaadwillende software).
Bron -> Wiki

[quote=macwouter schreef op vrijdag 12 dec 2014, 13:08]Virussen bestaan niet voor Mac
Quote:

ANTIVIRUS MAC? Waarom zou mijn mac dat nodig hebben?
Is antivirus Mac software eigenlijk wel nodig?

De meeste Mac gebruikers hebben nog geen antivirus voor Mac op de computer gezet. Hoewel het terecht is om op te merken dat een Windows computer veel meer risico loopt, wil dat nog niet zeggen dat een Mac computer geen antivirus software nodig heeft. Met het toenemende gebruik van Apple & Mac software en hardware in de wereld, zijn ook de nieuwe malware varianten die proberen een Mac computer te infecteren toegenomen. Daarnaast maakt een Mac computer gebruik van allerlei software zoals Java en Mirosoft programma’s voor mac die wemelen van veiligheidslekken ) :

Zijn er recente voorbeelden van gevaarlijke Mac virus en malware varianten?

Een concreet voorbeeld waarom antivirus Mac software nodig is:
Recent heeft de Flashback Trojan flink toegeslagen en al meer dan 600.000 Mac computers wereldwijd besmet.
De Flashback Trojan is ook bekend onder naam BackDoor.Flashback.39 en was in het begin ontdekt als een nep Adobe Flash Player plug-in installer gedurende de maand van September van vorig jaar. Vorig jaar zijn volgens het beveiligingsbedrijf F-Secure in Finland de volgende nieuwe Mac malware varianten actief geworden:

Backdoor: OSX/BlackHol.A, Backdoor: OSX/BlackHol.B, Rogue: OSX/FakeMacDef.A, Trojan-Downloader: OSX/FakeMacDef.A, Backdoor: OSX/BlackHol.C, Backdoor: OSX/BlackHol.D, Backdoor: OSX/Olyx.A, Trojan: BASH/Qhost.WB, Trojan: BASH/Qhost.WD, Trojan: OSX/Zweite.ATrojan-Dropper: OSX/Revir.A, Trojan-Downloader: OSX/Revir.A, Backdoor: OSX/Imuler.A, Trojan-Downloader: OSX/Flashback.A, Trojan-Dropper: OSX/Revir.B, Backdoor: OSX/Flashback.A, Trojan-Downloader: OSX/Flashback.B, Trojan-Downloader: OSX/Flashback.C, Backdoor: OSX/Tsunami.A, Backdoor: OSX/DevilRobber.A, Backdoor: OSX/DevilRobber.B (DevilRobberV3)

Het moge duidelijk zijn, dat deze malware varianten vaak als doelstelling hebben om niet te worden gepakt en persoonlijke informatie van uw computer te stelen. Vaak zal men als Mac gebruiker niks merken van een virus infectie en in de waan verkeren dat alles veilig en goed is. Deze trend zal alleen maar blijven toenemen en hoewel het risico dat men met een Mac computer een virus kan krijgen nog relatief klein is, is het zeer verstandig om te investeren in goede antivirus Mac software. Malware is niet het enig groeiende probleem. Veel gevaarlijker is het feit dat Mac gebruikers via de browsers (ook Safari) kunnen worden aangevallen door ransomware varianten zoals het beruchte politievirus. Via phishing-aanvallen kunnen ook mac gebruikers het slachtoffer worden van internet oplichterlij. Dus, Mac gebruikers en computers zijn kwetsbaar.

Dus, eens wat vaker in de echte wereld komen, maar je vooral eens goed, klik-> Inlezen

aurora1
door aurora1 - Dec 12, 2014 om 15:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt eventueel internetbankieren met uw tablet maar ik zou zeker als het android is er wel eerst een virusscanner op zetten (bijv. Avast, zie Google Play).

ut
door utrechtenaar - Dec 12, 2014 om 15:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk is op een of ander slinkse wijze malware meegekomen. Installeer unchecky van www.unchecky.com en adblockplus van www.adblockplus.org; dat helpt te voorkomen dat malware mee wordt geïnstalleerd.
Installeer malwarebytes van www.malwarebytes.org en gebruik de gratis versie om regelmatig voor malware te checken (en infecties te verwijderen).
Installeer voor absoluut veilig bankieren bitdefender safepay van www.bitdefender.com; bankzaken worden dan afgehandeld in een afgeschermd internetvenster nadat de computer in zijn geheel gecheckt is op virussen en andere malware. Zo is internet bankieren echt veilig.

Br
door Brolga - Dec 12, 2014 om 15:52
18 Antwoorden / 13 Vragen

Allemaal bedankt voor de reacties. Ben heel blij met deze rubriek. Is zeer handig voor een leek als ik.
Groet, Brolga

labren
door labren - Dec 12, 2014 om 17:03
862 Antwoorden / 0 Vragen

zet er eens een virus scanner op , dan heb je all die problemen niet

door 1953 - Dec 12, 2014 om 17:06
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Systeemherstel al geprobeerd?

aurora1
door aurora1 - Dec 12, 2014 om 17:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met het gebruik van systeemherstel wordt niet altijd het probleem opgelost, lees klik hier.

pi
door pieterwolters - Dec 12, 2014 om 18:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=h19l49 schreef op vrijdag 12 dec 2014, 12:46]@elferink23,

En dat OS van Apple is waterdicht?, jij gelooft dus ook nog in de Fabeltjeskrant?, zielig hoor.
Op het gebied van veiligheid scoort Linux inderdaad goed, maar niets is echt veilig.

Niet waterdicht maar OS-en gebaseerd op Unix (zoals OS X en Linux) zijn in de basis veiliger omdat security aan de basis stond van het ontwerp (door te werken met gebruikersrechten). Bij OS-en als Windows is dat naderhand toegevoegd als schilletje om het OS, bij Unix varianten zit dit op kernel niveau ingebouwd.