bestespellen
door bestespellen Nov 24, 2008 om 21:44
Computers & telefonie

Kan XP niet meer starten, Vista wel

hallo experts,

sinds kort kan ik Xp (Engelse Windows XP SP2 met alle updates(m.u.v. Sp3 dan)) niet meer opstarten. Dit nadat ik een nieuwe partitie had aangemaakt voor mijn documenten. Vista start wel gewoon op (voor het eerst dat vista iets kan dat XP niet kan, maar dat terzijde).

Mijn schijvenconfiguratie is als volgt:

In Windows Vista:
        OEMBP (herstelpartitie)
C:\    =    HDD    (=Vista partitie)
D:\    =    WinXP
E:\    =    dvd-rw station
F:\    =    dvd-station
G:\    =    Verwisselbare schijf (usb-stick)
H:\    =     verwisselbare schijf (externe usb-cardreader)
I:\    =     verwisselbare schijf (externe usb-cardreader)
J:\    =     verwisselbare schijf (externe usb-cardreader)
K:\    =     verwisselbare schijf (externe usb-cardreader)
Z:\    =    DOCS (=nieuwe documentenpartitie)

In Windows XP:
        OEMBP (herstelpartitie)
C:\    =    HDD    (=Vista partitie)
D:\    =     verwisselbare schijf (externe usb-cardreader)
E:\    =     verwisselbare schijf (externe usb-cardreader)
F:\    =     verwisselbare schijf (externe usb-cardreader)
G:\    =     verwisselbare schijf (externe usb-cardreader)
H:\    =    WinXP
I:\    =    dvd-rw station
J:\    =    dvd-station
K:\    =    Verwisselbare schijf (usb-stick)
Z:\ (?)=    DOCS (=nieuwe documentpartitie, kan niet controleren of dit klopt maar ik had het wel zo geconfigureerd)

Partitioneringssoftware: Paragon Partition Manager 9.0

Alle partities zijn primaire partities, behalve Z:\ (DOCS)

Als ik XP op probeer te starten, zie ik niets; de computer start meteen vanzelf opnieuw op. Ik zie ook geen foutmeldingen. Vreemd is wel dat ik het opstartmenu (als je op F8 drukt) wel tevoorschijn kon halen. Dus ik zie geen Windows-logo. Vista werkt gewoon wel. Vanuit vista kan ik de partitie gewoon openen.

Ik vroeg me af ofdat er een oplossing voor dit probleem is, buiten het opnieuw installeren van Windows. Dit omdat ik  er toch vrij veel programma's op heb geïnstalleerd en ik het jammer zou vinden om alles weer opnieuw te moeten installeren.

694 29 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou, laten we maar 'ns beginnen

- je hebt maar 1 primaire partitie, de rest is extended

Vraag:
op je C:\ moet een boot.ini staan. Wat staat daar in?
En ik bereid je er op voor dat daar misschien een verkeerde drive-letter in staat

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

even aanvullend
zijn alle partities bootable(opstartbaar)

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Alle partities zijn primaire partities, behalve Z:\ (DOCS)"

Ja dus, HDD (C:\) en WinXp (D:\ / H:\) ijn primair, de herstelpartitie ook, maar DOCS (Z:\) dus niet.

Boot.ini staat op de C-schijf
hier een kopie van boot.ini

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn /TUTag=AHM5YM /Kernel=TUKernel.exe
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional (TuneUp Backup)" /fastdetect /NoExecute=OptIn /TUTag=AHM5YM-BAK

Misschien nuttig om erbij te vermelden: Z:\ is een extended partitie van C:\

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

OFdat alle partities bootable zijn weet ik niet; het is maar een harde schijf dus die heeft toch maar één MBR? Of begrijp ik je vraag niet?

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik had me misschien beter uit moeten drukken. Is de drive voor XP bootable gebleven; dat kan met een partition manager aangegeven worden.

Overigens, anderen graag corrigeren, verkeer ik nog steeds in de veronderstelling dat een drive 1 primary en voor het overige extended of nondos partities kan hebben. De extended kan worden opgedeeld in logical drives, die dan wel weer bootable gemaakt kunnen worden, maar dat is voor mij zo lang geleden.

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je opmerking over het MBR klopt. Bij het opstarten wordt ook naar een boot.ini gekeken. Daarin wordt vermeld welke besturingssystemen er zijn. Maar dat had je al gemerkt.

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

XP en VISTA op 1 partitie, klopt dat?

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn WinXp-partitie wordt nu * genoemd en waar het bestandssysteem moet staan (NFTS, FAT32 etc.) staat 'invalid'. Dit was echter ook voordat ik mijn documentpartitie had gemaakt, paragon gaf ook foutmeldingen, maar naar volledige chekdisk was alles weer goed, alleen dat ik dus geen label had en er 'invalid' stond, maar paragon gaf geen foutmeldingen (of blauwe schermen :( )

En wat je zei over primaire partities: je hebt gelijkt: C:\ is primair, de rest is logisch en Z:\ is extended. Sorry, haalde wat begrippen door elkaar

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vista op C:\ en WinXp op D:\ / H:\

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik verwacht een probleem met de regel default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS, en dan alleen partition(3) in alle regels van boot ini. Dat moet ik nakijken maar dat lukt nou niet meer. Misschien 1 van de senior-experts?

ve
door verwijderd - Nov 25, 2008 om 00:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo te zien is Vista je standaard operating system. Dat betekent dat ook de bootloader van Vista je standaard bootloader is geworden en niet meer de "oude" XP bootloader. Het bestand boot.ini brengt in dit geval dan ook geen oplossing. Vista gebruikt een ander bootsysteem, genaamd de BCD-registry. En deze bootconfiguratie kun je niet rechtstreeks met een teksteditor wijzigen.

Je kunt het BCD-bestand vanuit Vista wel vrij simpel bekijken:
-Klik op Start
-Rechts-klikken op Computer en klik op Eigenschappen
-Ga naar Geavanceerde systeeminstellingen
-Ga naar het tabblad Geavanceerd
-Onder het kopje Opstart- en herstelinstellingen klikken op de knop Instellingen
- Je ziet nu in het uitklapmenu Standaardbesturingssysteem welke besturingssystemen volgens Vista geïnstalleerd zijn. Ik vermoed dat Windows XP daar ontbreekt.

Indien dit laatste het geval is, kun je het beste het programmaatje VistaBootPro downloaden vanaf deze site: www.vistabootpro.org . Installeer dit programma en start het.

Onder het kopje Manage OS Entries kun je dan een entry voor Windows XP toevoegen, te starten vanaf de D:-schijf.

Als je nu het systeem herstart, zul je de keuze hebben tussen Vista en XP. Kies je voor XP, dan pas wordt de bootloader van XP gestart en krijg je eventueel het menu van XP's boot.ini te zien.

Ik hoop dat dit je op weg helpt!

ve
door verwijderd - Nov 25, 2008 om 01:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat maar... het is al laat... even niet goed gekeken...
Je krijgt kennelijk wel de keuze tussen XP en Vista te zien, want je zegt dat je probeert XP te starten.

In dat geval kun je VistaBootPRO gebruiken om te controleren of de instellingen van het hoofdopstartmenu de juiste zijn en eventueel corrigeren.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2008 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

boot.ini staat toch op C:\? ds dan heeft het denk ik geen zin om van D:\ te starten, maar k zal het toch proberen

ve
door verwijderd - Nov 25, 2008 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb gepartitioneert vanuit vista, in xp kreeg ik blauwe schermen

ve
door verwijderd - Nov 25, 2008 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Windows XP staat op de D:-partitie, vermeldde je in je vraag. De bootloader (van Vista, want die staat op je opstartpartitie) start dan allereerst op vanaf de C:-schijf. Vista maakt geen gebruik van het bestand boot.ini, maar heeft een eigen boot-routine, genaamd BCD. Die geeft je de keuze - althans, dat meen ik op te kunnen maken uit je beschrijving - tussen het opstarten van Vista en XP. Vista staat op C: en XP op D:. Dus zal in de bootloader vermeld moeten worden dat XP vanaf D: moet worden opgestart.

Nu weet ik niet zeker of XP daarna dan ook op D: kijkt naar een boot.ini-bestand of dat deze toch vanaf C: wordt geladen. In ieder geval zou je na de keuze voor XP een menu moeten krijgen zoals dat gedefinieerd is in je boot.ini, hierin staan immers de bootopties die XP je biedt.

Ik vind het wel vreemd dat je onder Windows XP opeens een XP-systeempartitie op H: hebt staan. Het lijkt erop dat je onder Vista een andere letter aan de XP-gekoppeld hebt. Dat zou zelfs een oorzaak kunnen zijn van het niet kunnen opstarten van XP.

Als je nu eens via het diskmanagement-programma in Vista de driveletters eens zo wisselt dat je daar ook XP op H: hebt staan. Vervolgens zet je met VistaBootPRO de menukeuze voor XP op opstarten vanaf H:. Je weet maar nooit, al lijkt het me niet het meest voor de hand liggend...

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik xp probeer te starten van H:\ krijg ik de melding dat nltdr\ ontbreekt. dus helaas is het niet zo simpel :(

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

BS,
start 'm dan van D:\ . Daar zou ik die loader ook verwachten., en als die er niet staat dan moet die van de install - cd van XP komen. (Of uit de install directory). Is D: niet de oorspronkele bootschijf van XP?

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

de start van D: nog even toelichten. Je komt in het bootmenu van Vista terecht. En daar staat de bootpartitie van XP bekend als D:. 't is een shot waard

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga t eens proberen. De reden dat ik Vista weg heb gedaan is het ontzettend langzaam opstarten (blijft hangen voor het inloggen) en het niet kunnen starten als ik hardware aan de computer hang.

Mag ik koppig blijven en zeggen dat het waarschijnlijk niet gaat lukken omdat nltdr ook op C:\ staat?

En een totaal andere vraag: waarom krijg ik in vistabootpro altijd foutmeldingen met bjv.

timeout = 20
De bewerking is voltooid

Krijg dus foutmeldingen die geen fouten zijn. Weet iemand toevallig hoe dit komt?

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

stel dat het onmogelijke bijna gebeurt en XP pakt toch nog even een boot.ini....?!

wat is dan in jouw boot.ini de verwijzing naar de tukernel.exe? Een verwijzing dat er ergens iets grondig mis is gegaan bij een update.

Breng in ieder geval de boot.ini terug naar een staat met verwijzingen die overeenkomen met een machine van mij:

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Ik denk dat jouw partitienummer 2 moet worden (D:) of het volgnummer van H: i.p.v. mijn partition(1). Probeer wat nummers uit.

Deze informatie kwam van:
http://fastest963windows.blogspot.com/2008/05/windows-service-pack-install-error.html

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

"De reden dat ik Vista weg heb gedaan is het
ontzettend langzaam opstarten (blijft hangen voor het inloggen) en het
niet kunnen starten als ik hardware aan de computer hang."

Ik weet het niet, hoor, maar bovenstaande lijkt me ook niet helemaal in de haak...

Even wat vraagjes, want zo onderhand kan ik het niet meer helemaal volgen: hoezo heb je Vista weggedaan? Het staat toch nog steeds op je computer? Heb je misschien XP geïnstalleerd nadat je Vista al draaiend had?

Verder heeft XP kennelijk ook nog eens te kampen met een niet geheel jofele toestand i.v.m. het gebruik van de Tuneup Utilities.

Alles op een rijtje zettend, denk ik dat het verstandig is om de hele computer leeg te gooien en van voren af aan te beginnen. Het lijkt erop dat er allerei hulpmiddelen zijn gebruikt voor het "tunen" en "tweaken". Het totaalbeeld dat bij mij ontstaat is dat van een systeem waar iets te veel mee geëxperimenteerd is en derhalve niet helemaal meer goed werkt.

installeren, daarna pas Vista. Enneh... over wat voor hardware had je het hier?

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over vista: ja die heeft problemen waar packard bell me niet mee heeft kunnen helpen (logisch, packard bell...). Hij staat gewoon nog op de harde schijf, zodat ik, mocht xp het niet meer doen, ik wel bij de herstelopties kan komen.

Ik heb gebruik gemaakt van TuneUp, maar xp starte altijd nog op. Ga nu nog proberen te starten vanaf alle partities. Als dat niet lukt toch maar xp-partitie verwijderen en xp weer installeren, of misschien wel alles eraf. Zucht...

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk.... daar is het dus fout gegaan. Je hebt XP geïnstalleerd na Vista. En dat levert heel vaak onoverkomelijke problemen op. Sommigen schijnen het in sommige gevallen weer goed te krijgen, maar de meeste commentaren wijzen toch in de richting dat het niet zal gaan werken.

In jouw geval zou ik het volgende doen - en in die volgorde:
- Backup maken van de gegevens die ik wil houden
- De hele harde schijf leegmieteren (alle partities verwijderen, behalve de herstelpartitie)
- XP installeren op een lege partitie
- Indien gewenst Vista installeren op een andere partitie

Verder niet al te veel klooien met herpartitionering en allerlei tweaktools.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

... wat mij verbaast is dat Vista na de installatie van XP nog wel werkt en XP niet. De bootsector zou moeten wijzen naar de load fases van XP en niet van Vista.
Overigens gebruik ik als vuistregel dan een ouder OS nooit na een nieuwer geinstalleerd mag worden, juist om dit soort ellende te voorkomen.

Maar goed: kijk of die boot.ini nog iets kan oplossen voor een XPstart, dan kan je documenten wat makkelijker veilig stellen en inderdaad; daarna gewoon de zooi opnieuw installeren en als Vista niet wil, zet XP dan op C: (please)
Voor het schijfbeheer (partities maken en zo) is de windowstool eenvoudig maar toereikend. Blijf zoveel mogelijk in de standaardinstellingen werken.
Minimum geheugen  voor Vista: 1.5gb Liever 2 tot 3.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

XP en vista naast elkaar werkt feilloos als je gewoon alles op twee partities zet en de vista bootloader herstelt met vistabootpro. Maar k zal de XP-partitie eraf halen, eerst natuurlijk mijn documenten eraf voor zover ik dat nog niet gedaan had. Want wat ik had geprobeerd (xp starten vanaf iedere partitie) haalde ook niets uit. Dus er ziet niets anders op...

Over vista: dé reden dat ik ben overgestapt naar XP was dat vista gewoon niet werkt met maar 1GB geheugen. Met 1GB readyboost geheugen erbij gaat het, maar daarmee heb je ook alles gezegd. En ik kan vista niet deïnstalleren want dat geeft problemen als mijn hele computer over de zeik is en ik wil herstellen met de dvd (ik zie niet in wat er verkeerd zou kunnen gaan, maar volgens Packard Bell moest vista erop blijven...).

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 21:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

"En ik kan vista niet deïnstalleren want dat geeft problemen als mijn
hele computer over de zeik is en ik wil herstellen met de dvd"

Dat is nog eens klantenbinding van Mickeysoft. :-)

Als je een Vista DVD, of een recovery DVD hebt, zie ik geen enkel probleem om de machine opnieuw in te richten. Als je die DVD's dus hebt!! Activatie misschien? Maar zelfs door die procedure zou het fluitend moeten lopen.

suc6, je bent in ieder geval weer even van de straat.

signing off
webkaZper

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

holpen heeft een punt:
Vista staat duidelijk op C:

met bcedit (run als administrator) kun je controleren of de bootopties in orde zijn. (http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc709667.aspx)

De partition manager kan iets onverwachts hebben gedaan. Ik zie bijvoorbeeld dat XP 2 verschillende driveletters heeft. In het bootsysteem zou wel eens een verkeerde verwijzing kunnen staan, tengevolge van (de poging tot) het aanmaken van een nieuwe partitie.

Ik zou, met Vista opC: en  als 1e systeem uitsluitend nog partitioneren vanuit dat OS, als dat al niet gebeurt.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die punten gun ik je wel :P

Bedankt holpen en webkasper voor al jullie hulp!

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

.. bedankt. Stay online