ph
door phinder Oct 21, 2005 om 15:50
Computers & telefonie

Kapotte samsung e340, wat zijn mijn rechten ???

Heb inmiddels een paar vragen kunnen beantwoorden, maar zit dan nu toch ook zelf met een probleem:

Bij een normale telecomshop een simlock-vrije Samsung E340 gekocht voor een kleine E 300,-
Binnen 3 dagen houden de beltonen er mee op, bellen is niet meer mogelijk ( andere kant niet hoorbaar ) en afspelen mp3-speler kan ook niet !
Conclusie: Speaker stuk

Terug naar de winkel die vermeldt het toestel te moeten opsturen ter reparatie. Commentaar over dat dit toestel blijkbaar bij aankoop al niet goed werkte werd weggewuifd. Probleem bleek vaker voor te komen bij dit type, software-update zou helpen.

Na 2 weken toestel terug gekregen, waar het 1 !!! dag goed gewerkt heeft. Nu weer exact hetzelfde probleem. Reparatie dus niets geholpen.
Shop gebeld, moet weer langskomen en moet weer opgestuurd worden.

Mijn vraag nu: Wat zijn mijn rechten hierin?

Reparatie heeft in 1e instantie niet geholpen, hoezo nu dan wel ?
Moet ik dit toestel weer per reparatie aanbieden of mag ik ook een nieuw toestel eisen ( of geld terug ) ?
Wat kan ik doen met de onkosten die ik elke keer maak ( rijden naar de shop )?

Er is in een 3 a 4 weken tijd nog geen dag van dit toestel genoten en nu moet ie alweer minimaal 2 weken weg!!! Graag jullie advies !

514 9 Rapporteer

da
door daverast - Oct 21, 2005 om 19:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

hey, ik woon persoonlijk niet in nederlans maar ik ga ervan uit dat toen jij die mobiele telefoon kocht dat het van bedeide kanten de bedoeling was dat jij een perfect werkende telefoon kreeg, no als het probleem eenmalig was dan zou ik zeggen ok we kijken door de vingers maar doordat dit probleem vaker voor komt en dat jij steeds vaker naar de shop terug moet gaan dan heb jij het recht een nieuwe nog in verpakking te krijgen, maar dan moet jou garantie nog wel geldig zijn, en meestal staat er op het papier als bewijs van garantie wel tot in hoe ver de garantie is, en als het zo is dat er ook duidelijk vermeld staat dat je je geld niet terug kan krijgen dan heb jij het recht dan jammer genoeg ook niet

ik wens je veel succes, jammer genoeg hebben meerdere mensen dit probleem met phoneshop die vaak op de hoogte zijn dat het bepaalde model een fabrieks fout heeft en het toch verkopen

ph
door phinder - Oct 21, 2005 om 19:42
433 Antwoorden / 4 Vragen

Garantie is geen probleem, toestel is pas 5 dagen in mijn bezit geweest.

Fout is idd een fabrieksfout, dit heeft de winkel ook mondeling toegegeven als een bekend probleem bij dit type.

Nu nog het recht halen / bewijzen, daar zit mijn probleem !

pl
door plop1234 - Oct 25, 2005 om 18:18
31 Antwoorden / 1 Vragen

Ik werk zelf in een telecom winkel dus ik denk dat ik wel wat tips kan geven. Echter is het zo dat de regelingen tussen verschillende winkels wat zullen verschillen, maar ik zal aangeven hoe het in mijn telecom filiaal werkt.

Allereerst had je eigenlijk meteen een nieuw toestel moeten krijgen. Dit omdat het een zogenaamde DOA (Dead On Arrival) betreft. Een toestel kwalificeert als DOA als het binnen 5 dagen na aankoop aan het verkoopkanaal wordt aangeboden, er niet meer dan 5 minuten mee gebeld is (waar nooit op gelet wordt), en het toestel er nog perfect uitziet.

Het is me duidelijk geworden dat je dit niet zult krijgen, dus wat je het best kan doen is het toestel nogmaals laten opsturen. Wat wel belangrijk is is dat je de reparatiebonnen goed bewaart. Als het toestel (binnen 3 maanden) 2 maal opgestuurd is voor hetzelfde probleem, en het toestel dit zelfde euvel weer oploopt, dan heeft u recht op een reparatie swap.

Een reparatie Swap houdt in dat uw toestel wordt omgeruild voor een nieuw toestel. Voor de aanvraag zijn wel altijd 2 reparatie bonnen nodig.

Ik hoop dat u hier wat aan heeft.

ph
door phinder - Oct 25, 2005 om 18:20
433 Antwoorden / 4 Vragen

@plop1234

Dank U wel voor uw reactie.
Die 2e reparatiebon zit er nu dus aan te komen ( hij is een 2e keer aangeboden ) en het wachten is nu op of hij idd. nu wel goed is gerepareerd.

Heb ik nog wel even een vraag:
Dat swappen na 2 reparaties ( zonder effect ), is dit een recht of is dit een regel. En is dit winkelgerelateerd of fabrikant gerelateerd ?

pl
door plop1234 - Oct 25, 2005 om 22:10
31 Antwoorden / 1 Vragen

ik kan helaas niet zeggen of een reparatie swap een recht of een regel is. Wel weet ik dat een nieuw toestel door het reparatie centrum (voor de fabrikant) wordt toegestuurd, dus dat sterkt mijn vermoeden dat zo'n behandeling hetzelfde zal zijn voor de grote telecom ketens. (ik denk dat de meeste grote telecom ketens die geen in-house reparatie hebben het naar dynafix (=reparatie centrum voor samsung, nokia, etc.) zal sturen.

Dus om samen te vatten, ik denk dat het voor de meeste telecom winkels geldt. Maar ik kan het niet met zekerheid zeggen.

ph
door phinder - Oct 26, 2005 om 09:27
433 Antwoorden / 4 Vragen

OK.

Dus als ik 't goed begrijp krijgt de winkel bij een 3e keer aanbieden aan het reparatiecentrum gewoon een nieuw toestel ( geswapped ) toegestuurd.

Dit wil dus wel zeggen dat je 'm nog een 3e keer moet aanbieden, dat vind ik dan wel weer minder. Ik was eigenlijk niet van plan 'm nog een 3e keer aan te bieden. Ik wil nu gewoon een goed toestel, gerepareerd of een nieuwe, dat maakt me niet uit.

pl
door plop1234 - Oct 26, 2005 om 13:22
31 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt: als het toestel na de 2de reparatie nog steeds niet goed is gerepareerd, kan een swap aangevraagd worden.

ph
door phinder - Nov 18, 2005 om 10:27
433 Antwoorden / 4 Vragen

Het zat erin natuurlijk, maar het toestel afgelopen zaterdag na 'm weer 2 weken te zijn kwijtgeweest ( nu in totaal 6 dagen in bezit, 9 weken weg geweest ) weer teruggekregen. 'gerepareerd'

Wederom houdt ie 't maar 3 dagen vol en het probleem is er weer !!!! Ik word er helemaal niet goed van en ben dan ook verschrikkelijk boos geworden.

Morgen moet ik er weer heen. Iemand die mij nog advies kan geven over hoe dit aan te pakken ??? Even voor de duidelijkheid:  Nog een keer aanbieden ter reparatie is GEEN optie meer. Ben al het vertrouwen in zowel de telefoon als Samsung ( en inmiddels ook de shop ) verloren !!!

brynnar
door brynnar - Nov 18, 2005 om 10:36
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Niels,

Nee, nog een keer laten repareren is geen optie. Een nieuw toestel eisen of je geld terug vragen is wel een optie.

Brynnar