ma
door mandyjanss Nov 16, 2011 om 12:14
Computers & telefonie

Klachten met witte vullingen

heb twee maanden twee witte vullingen, heb steeds met eten enorm veel pijn. de tandarts zegt niet veel te kunnen doen, alleen maar een zenuwbehandeling indien nodig.
hebben meer mensen klachten met witte vullingen zijn er tips om er vanaf te komen

64135 8 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Nov 16, 2011 om 12:22
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik heb wel eens iets soortgelijks aan de hand gehad en als ik mij goed herinner trekt de pijn mettertijd vanzelf weg. Twee maanden is nog relatief kort. Gun jezelf de tijd.

Zwemmer

graaiers
door graaiers - Nov 16, 2011 om 13:01
14 Antwoorden / 0 Vragen

oude vullingen waren beter.
nu is het de ongedraaide wereld.
vroeger ging je naar de tandarts als je tandpijn had, nu kom ervandaan met tandpijn.

aurora1
door aurora1 - Nov 16, 2011 om 13:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag mandyjanss,

Misschien zijn de vullingen te hoog aangezien je vooral last hebt me kauwen en dat is eenvoudig door de tandarts te testen. Als dat het geval is dan zal hij e.e.a. wat bijslijpen. Intussen kun je eventueel wat kruidnagelolie erop doen tegen de pijn.

vr.gr.

zwemmer
door zwemmer - Nov 16, 2011 om 13:56
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Op een kruidnagel kauwen helpt echt, in ieder geval bij amalgaamvullingen. Of dat ook geldt voor witte vullingen valt te testen.

ew
door ew - Nov 16, 2011 om 14:01
116 Antwoorden / 12 Vragen

Het is idd zo dat de witte vullingen in het begin pijn kunnen geven. Ik was door mijn tandarts hiervoor gewaarschuwd. Na een paar weken trok het vanzelf weg.
Wat ik bemerk is dat de witte vullingen niet sterk zijn en makkelijk afbreken/afbrokkelen.
Een kies is al (onder garantie) gerepareerd. Van de week zat ik weer op brokjes te kauwen van de andere kies..

sw
door swat1500 - Nov 16, 2011 om 23:12
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Als u na twee maanden nog steeds pijn hebt is er iets niet goed gegaan. Ook bij de witten vulling dient de gehele holte van de kies met de vulling gevuld te zijn. Mijn echtgenote had soortgelijke klachten en haar tandarts kon er niets aan doen. Controle bij een andere tandarts leverde op dat de holte in de kies niet volledig gevuld was en dat daardoor de pijn klachten bleven.
Kortom ga voor een contraexpertise.

re
door revrok01 - Nov 16, 2011 om 23:40
24 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben zelf werzaam in de tandheelkunde en weet er dus alles van.
Een witte composiet vulling kan een periode pijnklachten geven dat is bij de 1 een paar weken en bij de ander een paar maanden.
Dit komt omdat het vulmateriaal onderhevig is aan een soort krimpspanning en als je dan iets heb gegeten of gedronken wat koud of warm is kan de vulling daar op reageren.
En dat kan pijklachten veroorzaken,je moet wel heel goed opletten of de pijn niet erger wordt.
Dat is namelijk niet goed.
Als de pijn gelijk blijft of minder is dan is het duidelijk door de krimpspannig.
Men is ook al jaren bezig om de materialen zo te ontwikkelen dat er maar een minimale tot geen krimpsannig meer plaats vindt.
Met een witte vulling is het bijna niet mogelijk dat het element niet volledig gevuld is.
Dit komt doordat het element zo geprepareerd wordt dat het vul materiaal goed uit kan vloeien.
En omdat de vulling vloeibaar is en laagje voor laagje gevuld en uitgehard wordt komt het materiaal overal.
Een amalgaam vulling daar in tegen heeft alleen houvast doordat het element zo geprepareed is dat hij blijft zitten en amalgaam wordt als het ware in de kies gepropt.
Daardoor is deze vulling ook veel meer onderhevig aan lekage.
En dan maar te zwijgen over de gezondheids risico's van amalgaam.
En voor zo ver ik weet werken nog maar heel weinig tandartsen met amalgaam.
In de opleiding tot tandarts is ook geen amalgaam meer aanwezig en zijn deze tandartsen ook niet echt meer op de hoogte hoe je nu een element moet prepareren om te vullen met amalgaam.

dr
door drestar - Sep 30, 2015 om 23:59
19 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb 6 dagen geleden ook een amalgaam vulling laten vervangen en gelijk een stabiele carries plek laten uitboren,van deze kies had ik totaal geen last van en dit zonder verdoving gedaan omdat ik niet kleinzerig ben. heb er een uur lang zo op stoel gelegen met toch wel een beetje het zweet op mijn voorhoofd, maar daarna kwam de pijn pas opzetten. dus gelijk al spijt dat ik het heb laten doen,

toen ik dezelfde avond nadat de pijn was gezakt een lekker stuk slagroom taart naar binnen werkte leek het net of ik daar een gat tot op de zenuw had zitten zo'n pijnscheut kreeg ik ervan. .het duurde wel een uur voordat het weer een beetje rustig was in mijn kies.

nu 6 dagen later nog steeds last met koud en warmte. . het klopt in de kies bij wamte dus ik moet uitkijken wat ik eet. dan begint het weer te zeuren en dan gaat het ineens wee rover en heb ik er een paar uur geen last van. maar heb meer last dan niet. ook als ik aan de binnenkant van mijn kies duw met mijn vinger erop doet het pijn. de mies voelt ontstoken aan dus,

wat is dat toch? ik ging zonder pijn aan de kies naar de tandarts en kom met pijn terug thuis en nu dagen later voelt het nog ontstoken aan ook. ben al terug naar de tandarts geweest van daag ook en een foto laten maken en koude test gedaan maar alles leek in orde te zijn...