ba
door balletvos Jul 21, 2005 om 00:05
Computers & telefonie

Kpn kosten voor niet zelf gevoerd internationaal gesprek

Wie o wie kan mij helpen of zijn / haar ervaring met me delen?????

Op mijn laatste afschrift van de kpn, stond een bedrag van ruim 10 euro voor een internationaal gesprek. Doordat ik zeker wist dat ik dat zelf niet heb gedaan, heb ik een specificatie opgevraagd. En ik heb schijnbaar 6:45 minuten naar het land NIUE ????? gebeld.

Wat me echter opgevallen is, is dat dit direct is gebeurd nadat ik heb zitten internetten, of misschien wel gelijktijdig. En ik vraag me nu af of het kan zijn dat iemand anders op mijn internetverbinding heeft ingebroken en vervolgens internationaal heeft zitten bellen?

En wie weet hoe ik hiermee naar de KPN toe bezwaar kan maken, en vooral: HOE KUN JE DIT VOORKOMEN????? Want kunnen ze dit alleen doen zolang ik online ben, of ook als ik al de verbinding heb verbroken; en kan dit ook als je gewoon aan het telefoneren bent? Ik ben er namelijk best van geschrokken, ook al is het bedrag nu (nog) betrekkelijk laag.

WIE KAN MIJ HELPEN MET EEN ANTWOORD HIEROP?????

Groetjes van Mieke.

578 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 01:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mieke,

Ik neem aan dat je nog met een 'gewone' inbelverbinding via een telefoonlijn internet...?

Je bent namelijk het zoveelste 'slachtoffer' van een zogenaamde dialer.

Een dialer is een inbelverbinding die niet naar het internetnummer van
je provider inbelt, maar naar een (meestal) duur buitenlands
telefoonnummer.

Deze dialer is ongevraagd en zonder dat je het wist op je PC
geïnstalleerd doordat je ergens op hebt geklikt zonder dat je wist dat
dit een dialer op je PC zou installeren, en deze heeft de functie van
de dialer van je eigen provider overgenomen.

Je hebt overigens nog geluk gehad omdat het maar om een klein bedrag
gaat, er zijn gevallen bekend waarin mensen op deze manier voor
duizenden euro's zijn bestolen.

Deze ongewenste dialer moet uiteraard zo snel mogelijk van je PC worden
verwijderd zodat je weer kan inbellen naar het nummer van je eigen
provider.

Ga hiervoor naar de website van DialerDetect (klik op de blauwe link) lees deze goed en volg de instructies die hier staan.

Download vervolgens het programma DailerDetect en laat deze de ongevraagde dialer verwijderen.

Om je overige vragen te beantwoorden, bezwaar bij KPN maken kan
uiteraard maar reken niet op een teruggave van de 10 euro, hiervoor is
het bedrag te klein.

KPN wil in uitzonderingsgevallen wel eens tot kwijtschelding overgaan maar alleen in gevallen waarin de schade fors is.

Voorkomen kan alleen door tijdens het internetten nooit op onbekenden links of pop-upvensters te klikken.

Het is alleen mogelijk als je online bent, als de PC wordt afgesloten wordt ook de verbinding verbroken.

Het kan ook niet als je zelf aan het telefoneren bent.

N.B. Nuie is overigens één van de Polynesische eilanden, ver weg en dus duur om naar toe te bellen...

Groet,

Enterprise.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Mieke,

Naast het uitstekende advies van 'enterprise' nog een paar aanvullende tips. Als je gebruik maakt van een ADSL verbinding en je maakt geen gebruik meer van het analoge interne modem, dan is het waarschijnlijk het makkelijkst om het kabeltje van de telefoonlijn naar dit modem los te halen. Wanneer je het modem voor telebankieren gebruikt kun je overwegen om het kabeltje van het interne modem los te nemen en alleen aan te sluiten op het moment dat je telebankiert. (misschien wat omslachtig maar wel effectief). Verder kun je via Mijn KPN op www.kpn.com het bellen naar het buitenland blokkeren. Ook kun je bellen naar de dure 0906 en/of 0909 nummers blokkeren. Als je die nummers toch nooit belt kun je ze net zo goed blokkeren.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Aug 6, 2005 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Enterprise!

Heel erg bedankt voor je reactie destijds. Toevallig ben ik gisteren nog door de KPN opgebeld, naar aanleiding van een brief die ik hen nog had gestuurd. En ik heb behalve de DAILER DETECT die je me aanraadde, ook de buitenlandse en 0909 en 0906 nummers laten blokkeren. En wat denk je ... Omdat ik er zelf ook zoveel aan heb willen doen en veel stappen heb ondernemen, krijg ik van de KPN ook het verbelde bedrag nog terug!!! Zeg, nogmaals bedankt!

ve
door verwijderd - Aug 6, 2005 om 11:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Freya!

Heel erg bedankt voor je reactie van destijds! Ik heb inmiddels alle buitenlandse nummers en 0909 en 0906 nummers laten blokkeren en heb ook een programma laten installeren (DAILER DETECT).

En gisteren belde de KPN nog op nav een brief die ik nog had geschreven, en wat denk je ... ik krijg ook het bedrag van 10 euro zelfs nog terug!!! Zeg, nogmaals bedankt!

ve
door verwijderd - Aug 6, 2005 om 12:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig toch nog een 'happy end' en bedankt voor de terugkoppeling. Freya

ve
door verwijderd - Aug 6, 2005 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan hoor Mieke.

Gelukkig is je probleem opgelost... :-)

Enterprise.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2005 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wilt voorkomen dat uw PC ongewenst gaat bellen naar dure 09xx nummers
of naar dure buitenlandse nummers, installeer dan een antidialer
programma bijvoorbeeld DialerAlert (www.dialeralert.nl).

Klachten over misbruik van informatienummers kunt u kwijt bij Stichting OCI (www.stichtingOCI.nl)

Wanneer u klachten heeft over internationaal bellen moeten eerst met uw
leverancier (vaak KPN) de rekening betwisten. Komt u er niet uit dan
kunt (daarna pas!) terecht bij de geschillencomissie http://www.sgc.nl

Aangesloten leden te vinden op http://www.sgc.nl/registranten.asp?commissie=3&cat=5&vraag=1

ve
door verwijderd - Sep 7, 2005 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wilt voorkomen dat uw PC ongewenst gaat bellen naar dure 09xx nummers
of naar dure buitenlandse nummers, installeer dan een antidialer
programma bijvoorbeeld DialerAlert (www.dialeralert.nl).

Klachten over misbruik van informatienummers kunt u kwijt bij Stichting OCI (www.stichtingOCI.nl)

Wanneer u klachten heeft over internationaal bellen moeten eerst met uw
leverancier (vaak KPN) de rekening betwisten. Komt u er niet uit dan
kunt (daarna pas!) terecht bij de geschillencomissie http://www.sgc.nl

Aangesloten leden te vinden op http://www.sgc.nl/registranten.asp?commissie=3&cat=5&vraag=1