ro
door roymarja Sep 22, 2016 om 17:55
Computers & telefonie

Mailstore Home - gebruikersvraag

Hallo,

Dankzij de geweldige uitleg (terugzetten backup) op dit platform, eerder deze week, ben ik flink met dit programma in de weer geweest.
Mijn oordeel valt zeer positief uit maar dat wil niet zeggen dat ik niet op een onduidelijkheid gestuit ben.
Misschien dat ik e.e.a. met een fictief voorbeeld uit de doeken mag doen?

Mijn gmail-account bevatte 500 items (totaal inbox, verzonden- en verwijderde berichten)
Vervolgens heb ik deze berichten middels Mailstore gearchiveerd en dat leverde exact hetzelfde aantal op

Hierna heb ik mijn gmail-account een beetje opgeschoond waardoor er 450 berichten overbleven
Opnieuw gearchiveerd met Mailstore en dat resulteerde eveneens in 450 items.
Nu komt het: wanneer ik het programma afsluit en vervolgens open, dan worden de oorspronkelijke 500 stuks getoond.
Voor alle duidelijkheid: ik heb het over het "hoofdarchief Mailstore Home" en dus niet over de elders opgeslagen backup.
Wie doorgrondt dit wel en is bereid me dat uit te leggen?
Bedankt, roy

4955 5 Rapporteer

ph
door philip36 - Sep 22, 2016 om 19:19
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U heeft 500 items gearchiveerd.
Alle emails welke u gearchiveerd heeft met Mailstore blijven gearchiveerd of u moet items vanuit Mailstore verwijderen.
Na het opschonen gaat u de 450 opnieuw archiveren maar als deze al in die eerdere 500 voorkomen worden ze niet opnieuw gearchiveerd.

Rechtsonder ziet u na het archiveren het resultaat van de bewerking, hoeveel items er verwerkt zijn, dat zal bij de tweede keer dus 450 zijn en hoeveel er gearchiveerd zijn, en dat zou bij dus moeten zijn 450 verwerkte items (0 nieuw gearchiveerd)

Als u de gearchiveerde items wilt opschonen zult u deze binnen Mailstore moeten verwijderen.
Maar waarom zou u dat doen, weg is weg, u kunt de mailboxen na archivering eventueel leeg maken want ze staan in Mailstore en van daaruit kunt u ze altijd weer naar een van de mailboxen kopieren.

Als u Mailstore opnieuw opstart ziet u dus het totaal aantal items in het archief.
Is dit niet wat u bedoelde, of iets niet duidelijk dan horen we dat wel.

ro
door roymarja - Sep 22, 2016 om 20:27
27 Antwoorden / 18 Vragen

Dag @Philip36,

Fijn dat u de moeite nam om uitvoerig op mijn vraag in te gaan.
Het feit dat eenmaal gearchiveerde e-mails uit Mailstore zelf verwijderd kunnen worden was me bekend.

Mijn intrinsieke  vraag blijft eigenlijk overeind....
Als ik de in Gmail opgeschoonde berichten (450) archiveer dan toont Mailstore Home i.d.d. 450 stuks.
Na een herstart van het programma echter is het eerdere, niet opgeruimde, resultaat te zien. (500)
Dit lijkt me totaal onlogisch maar waar maak ik nu de beslissende denkfout?

Zouden er medicijnen voor bestaan?

roy

ph
door philip36 Sep 22, 2016 om 22:12
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Maar wilt u dan dat Mailstore de eerder gearchiveerde 500 weggooid en daarvoor in de plaats de 450 archiveert?
Wat u archiveert in Mailstore blijft gearchiveerd.
U heeft Mailstore niet opgeruimd maar uw mailboxen.

Mailstore kijkt bij een nieuwe archivering, welke van de emails die in de postbussen staan heb ik nog niet, die zet ik dan bij de emails die al in het archief staan.

ro
door roymarja Sep 22, 2016 om 23:13
27 Antwoorden / 18 Vragen

Helder!
Mijn aanname berust(te) kennelijk op een verkeerde gedachtengang.
Ik word/werd daarin gesterkt doordat Mailstore na archivering van de gekuiste Gmail-inbox in eerste instantie dat aantal overneemt (en naderhand blijkbaar herstelt naar het oorspronkelijke..)
Ik maak me weer eens druk om niets; niet ongewoon voor ondergetekende overigens

Nogmaals dank!

roy

ph
door philip36 Sep 22, 2016 om 23:38
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Mailstore verwerkt, het aantal wat op dat moment in de postbussen staan en kijkt welke nog niet in het archief staan.
Mailstore heeft eigenlijk met die 450 niets gedaan omdat deze reeds gearchiveerd waren.
Dus er is eigenlijk niets veranderd en ziet u bij de volgende opstart gewoon die 500 items weer.

Ma
door MacWally - Sep 22, 2016 om 21:03
151 Antwoorden / Vragen

Toch wel eng om je privé e-mails in handen te geven aan derde. God weet wat er mee gebeurd. E-mail adressen leveren geld op.

ro
door roymarja - Sep 22, 2016 om 21:08
27 Antwoorden / 18 Vragen

MacWally: Hoewel ik tegenwoordig niets meer uitsluit, kan ik u mogelijk toch geruststellen.
Alle archieven (ook de backup) staan immers op de eigen disk of SSD!

En laten we eerlijk zijn, Apple, Microsoft en met name Google weten toch eigenlijk al alles over ons?

ro
door roymarja - May 2, 2017 om 12:03
27 Antwoorden / 18 Vragen

Ik ben nog steeds laaiend enthousiast over dit programma zodat ik het inmiddels ook op de desktop van mijn vrouw geïnstalleerd heb.
We beginnen dus daar met een frisse lei;de Home-locatie bevat vanzelfsprekend nog geen data.

Toegang tot de backup (op de NAS) is mogelijk via het configuratie-onderdeel van Mailstore.
Alles duidelijk tot zo ver........

Mijn vraag: is het mogelijk het Backup-bestand (willekeurige locatie anders dan C://Mailstore Home) de plaats te laten innemen van het bron Home-bestand?

Dank voor eventuele reacties!

Ge
door Genee May 2, 2017 om 13:38
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat u een stationsletter moet hebben voor het archief van Mailstore.
Archieflocatie op de HD en USB lukt wel. Dus opslaan van mails direct naar een archief op de nas zal niet lukken.

ro
door roymarja May 2, 2017 om 13:54
27 Antwoorden / 18 Vragen

Dank u voor de reactie @Toonder!
Ik vrees dat ik uw reactie niet goed begrijp.
Mogelijk ben ik onduidelijk geweest qua vraagstelling.....

Op de C://Mailstore Home locatie van mijn vrouw's desktop staan nu 0 gearchiveerde berichten.

Op een andere locatie op haar computer staat een geïmporteerd back up-bestand (afkomstig van NAS) van ca. 200 berichten

Is het mogelijk dat backup-bestand quasi over te hevelen naar C://Mailstore Home ?

Ge
door Genee May 2, 2017 om 14:39
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat is mogelijk.
Dat backup bestand op de desktop is gewoon te gebruiken als archief in Mailstore Home, zoals het hoort met een backup bestand.
U moet daarvoor via het Configuratie onderdeel van Mailstore met de knop Archief kiezen de backup file (DATA in de subdirectory MailstoreBackup) selecteren.
U ziet daarna in Mailstore dat de archieflocatie de locatie is waar nu de backupfile staat.
De backup file op de NAS blijft natuurlijk ongewijzigd.
Wanneer het niet duidelijk is of niet lukt laat het dan weten.

ro
door roymarja May 2, 2017 om 21:08
27 Antwoorden / 18 Vragen

@Toonder,
Excuus, nu pas thuis, was niet in de gelegenheid eerder te reageren op uw tweede bericht.
Zo ver was ik zelf al; via de route "configuratie" het backup bestand gekozen en vanaf die locatie toegang krijgen tot alle, op de NAS, weggeschreven berichten.

Ik maak hoogstwaarschijnlijk een kwalijke denkfout maar op de bewuste desktop hebben we, zo handelend, in feite twee bestanden: een backup (afkomstig van de NAS) en een tweede op de SSD (C) die echter - nog- nul berichten bevat.

Waar ik eigenlijk op uit ben/was, is een soort synchronisatie tussen beide PC's door het backupbestand (dat middels een andere PC gemaakt werd) naar de vaste locatie, i.e.: C://Mailstore Home weg te schrijven.
Kunt u me nog volgen?

Ge
door Genee May 2, 2017 om 23:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik het goed begrijp wilt u een gemeenschappelijk archief waar alle e-mails van beide computers op gearchiveerd worden?
Lees eens https://help.mailstore.com/en/server/MailStore_Proxy

Ge
door Genee May 4, 2017 om 21:25
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb nog even gekeken naar Mailstore Home.
Had een archief op netwerk staan en probeerde deze met Configuratie te kiezen maar kreeg melding dat Mailstore Home alleen archieven kan openen vanaf lokale stations.
Lijkt me dan dat u op beide computers een eigen archief moet hebben en een backup ervan op een usb stick moet zetten om het op de andere computer te kunnen openen.
Wanneer u echt met een mailserver van Mailstore wilt gaan werken kost u dat ruim 200 dollar.