Br
door Brolga Jun 23, 2016 om 22:51
Computers & telefonie

Malware via phishing

Ik kreeg een mail van About Skrill Account, maar kon niet zien wat er stond. Ik klikte vervolgens op “afbeeldingen weergeven” Ik kwam toen op een internetsite en zag staan: Your request has been submitted. Ik heb internet pagina meteen weggeklikt.

Met alle spam mails die in tegenwoordig krijg (zo’n 30 per dag) ben ik heel wantrouwend geworden. Ik vraag mij nu af of dit kwaad kan. Kan er door op "afbeeldingen weergeven"  te klikken iets op mijn computer geïnstalleerd zijn of kan dit niet via deze knop. Groet Brolga

1537 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2016 om 23:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Installeer om te beginnen een spamfilter.

tenormin
door tenormin - Jun 24, 2016 om 00:23
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Zoveel spam per dag? Zou maar een spamfilter installeren.

tenormin
door tenormin Jun 24, 2016 om 00:25
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Oh @tijger1, ik reageer veel later, er was geen bericht te zien/lezen. Snap het niet. Sorry hoor. En nu zet ik mijn commentaar nog bij mezelf neer ook, Zeker van de schrik.

tijger1
door tijger1 Jun 24, 2016 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maakt niet uit. De site is echt nog geen 100%.:-))

gerbera
door gerbera - Jun 24, 2016 om 11:36
7372 Antwoorden / 14 Vragen

En zorg voor een echte virusscanner op uw computer. Ik krijg geen enkel spambericht, die worden door mijn virusscanner geblokkeerd. En wees zuinig op uw e-mailadres en geef dat niet zomaar af.

edrick3
door edrick3 - Jun 24, 2016 om 11:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

ben ik heel wantrouwend geworden

Maar blijkbaar niet wantrouwend genoeg. ;-)
Je gaat toch niet zomaar op iets klikken in een mail waar je niet om gevraagd hebt?
Té nieuwsgierig?
Blijkbaar wel vaker op iets geklikt, anders krijg je niet 'zomaar' allerlei mails toegestuurd.

Hoe voorkom ik spam?
Lees de info eens van Consuwijzer; klik hier.

reflecs
door reflecs - Jun 24, 2016 om 14:09
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik het goed begrijp was de afbeelding een link naar een phishing site waar uiteindelijk om creditcard info wordt gevraagd.
Uitleg: https://myonlinesecurity.co.uk/about-skrill-account-phishing/

Maar het had dus net zo goed wél een link naar een site met malware kunnen zijn. Hier op het forum zijn er een paar gevallen voorbijgekomen van mensen die al hun persoonlijke bestanden kwijt zijn.

Gebruikt u overal hetzelfde e-mailadres? U kunt b.v. ook een extra account maken bij Gmail voor nieuwsbrieven en dergelijke.
U kunt mailtjes van onbekende afzenders beter niet openen, maar als u uw nieuwgierigheid echt niet kunt bedwingen google dan eerst op het onderwerp samen met phishing of virus.

aurora1
door aurora1 - Jun 24, 2016 om 17:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens of u bij uw provider een spamfilter ingeschakeld staat, anders inschakelen.
Ik zou voor de zekerheid met uw virusscanner en met Mbam de pc scannen.
Lees voor een spamfilter eventueel ook hier en hoe het werkt, eventueel de free versie downloaden via de groen knop: klik hier
Na ca een maand eens controleren of u nog zoveel spam ontvangt zonder dat de mailwasher ingeschakeld staat of verwijder die eerst, want meestal ben je van spam af na een paar weken gebruik ervan.
Zie verder ook de verwijzing naar de Consuwijzer van@edrick3.

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 27, 2016 om 13:18
1790 Antwoorden / 3 Vragen

tl;dr

Wanneer je de afbeeldingen toestaat, maak je verbinding met de servers die de spammers mis- / gebruiken. Dan weten ze ook gelijk dat jouw mailadres daadwerkelijk werkt.