varatje
door varatje Sep 20, 2010 om 16:46
Computers & telefonie

Microsoft Security Essentials

Wie heeft er inmiddels ervaring Met Microsoft Security Essentials. De recensies in de bladen zijn bijna allemaal uitstekend. Beveiligingssoftware van bekende merken is nog vrij kostbaar (gebruik momenteel een betaalde versie Kaspersky). De vraag die daar achteraan komt is, heeft het Microsoft programma ook een firewall? Het aardige is dat het natuurlijk legale software is.

2152 22 Rapporteer

sepke2008
door sepke2008 - Sep 20, 2010 om 17:58
191 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb zelf geen ervaring met dit programma, maar in vele tests komt het goed uit de bus.
Er zit geen firewall in omdat men de windowsfirewall gebruikt. Lijkt ook wel logisch, beide zijn van Microsoft.

M.v.g. Sepke

varatje
door varatje - Sep 20, 2010 om 18:03
237 Antwoorden / 144 Vragen

Ik denk dat je gelijk hebt voor wat betreft de firewall. Ik heb begrepen dat de windows firewall nog wel eens een foutje maakt. Ik hoop dat er meer reactie volgen

maartenvellinga
door maartenvellinga - Sep 20, 2010 om 20:05
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ikzelf heb er ook geen directe ervaring mee maar kan me inderdaad vinden dat de recensies erg positief zijn.
Het voordeel wat ik in dit product zie is dat het van Microsoft zelf is, dit kan daardoor beter verweven worden binnen Windows en theorethisch veiliger zijn dan de huidige beveiligingsproducten; echter dit moet zich dan nog bewijzen ;-)

Zelf heb ik goede ervaringen met NOD wat in aanschaf niet onredelijk is en minimaal 3-4 maal per dag (automatisch) wordt bijgewerkt, dit heeft mijn systeem tot dusver naar behoren beschermd en is voor mij persoonlijk op dit moment de keuze.
Het staat u uiteraard vrij hier eens naar te kijken maar zeker ook naar andere producten.

Qua firewall heb ik dit via mijn router afgehandeld, dit kan voor sommige mensen meer ingewikkeld zijn maar is een goede poortwachter, zeker als er meerdere computers binnen 1 huishouden aanwezig zijn (hier betreft dat 1 PS3, 1 desktop en 2 laptops).
Zoals ik het destijds en nog steeds (bij)leer en zie is dat dit een geprefereerde methode is boven software firewalls. Een gemiddelde router ondersteund dit standaard, al is er sprake van verschil in kwaliteit. Mijn persoonlijke voorkeuren zijn voor het merk Draytek vanwege ervaringen, maar ook Linksys (Cisco) is een goede keuze daarin.

Heel veel succes met uw zoektocht hierin! Mocht u nog aanvullende vragen hebben dan beantwoord ik deze met plezier :-)

varatje
door varatje - Sep 20, 2010 om 20:19
237 Antwoorden / 144 Vragen

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik gebruik nu Kaspersky en daar zit alles in. Eigenlijk wel tevreden dus maar het abonnement moet straks verlengd worden en dan is het goed om eens rond te kijken. Ik heb ook een Cisko router en ik denk dat die ook wel een firewall functie heeft alleen download ik ook nog wel eens rechtstreeks via de glasvezel omdat dat sneller gaat dus wil ik perse een goede firewall. Nogmaals bedankt

maartenvellinga
door maartenvellinga - Sep 20, 2010 om 20:45
5 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan voor de reaktie, doe het voor mijn plezier :-D

Het is zeker goed rond te kijken en andere ervaringen op te vragen, als Kaspersky voor u prima bevalt dan is het zeker een goede keuze om hier mee door te gaan natuurlijk.

Voor wat betreft de Cisco router kunt u DMZ overwegen, een uitgebreide uitleg en toepassing kunt u ondermeer hier vinden; Cisco DMZ

Het is mischien niet expliciet voor uw model router maar geeft de mogelijkheden weer, ik adviseer om waar nodig de handleiding voor uw router te raadplegen voor deze instelling. Hierdoor kunt u de hogere snelheid voor uw downloads blijven hanteren.

varatje
door varatje - Sep 20, 2010 om 21:19
237 Antwoorden / 144 Vragen

Ik heb even gekeken bij Cisco DMZ maar de moed zakt me in de schoenen dus laat ik het maar voor wat het is. Om snel te downloaden even een stekkertje omzetten is een stuk eenvoudiger, lijkt mij. Toch bedankt

maartenvellinga
door maartenvellinga - Sep 20, 2010 om 21:26
5 Antwoorden / 0 Vragen

Geen enkel probleem, bij twijfel inderdaad niet aankomen en stekkertje omzetten is dan wijsheid, liever dan dat het mogelijkerwijs mis kan gaan.
Graag gedaan weer en nogmaals heel veel succes!

boekenwurm
door boekenwurm - Sep 21, 2010 om 14:19
31 Antwoorden / 2 Vragen

varatje,
ik gebruik Security Essentials al sinds het programma uitkwam. Mijn ervaring zijn positief. Zeer makkelijk in gebruik en je merkt niet dat het (ook op een wat oudere Pentium-4 2 GHz PC) op de achtergrond zijn taak verricht. Wat betreft het detecteren van malware moet ik ook afgaan op de positieve berichten die je op internet hierover leest.
vr gr Wim

ba
door bachanaal - Sep 21, 2010 om 14:48
248 Antwoorden / 7 Vragen

ik gebruik microsoft SE samen met Avast. werkt prima. onbetrouwbare/gevaarlijke websites worden meteen gemeld.

edwardus
door edwardus - Sep 21, 2010 om 15:02
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Over MSE hoor ik ook goede geluiden (zie av-comparatives.org).
Echter, MSE en Avast tezamen gebruiken op 1 pc is af te raden, 2 virusscanners op 1 pc kunnen elkaar in de wielen rijden en in het ergste geval zelfs iets doorlaten wat elk van beide anders wel zou detecteren. Kies voor één van beide en verwijder de ander.

sepke2008
door sepke2008 - Sep 21, 2010 om 15:34
191 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=edwardus schreef op dinsdag 21 sep 2010, 15:02]Over MSE hoor ik ook goede geluiden (zie av-comparatives.org).
Echter, MSE en Avast tezamen gebruiken op 1 pc is af te raden, 2 virusscanners op 1 pc kunnen elkaar in de wielen rijden en in het ergste geval zelfs iets doorlaten wat elk van beide anders wel zou detecteren. Kies voor één van beide en verwijder de ander.

Deze opmerking van edwardus is belangrijk, nooit twee virusscanners tegelijkertijd op een computer. Dit in tegenstelling tot anti-spy en malwareprogramma's. Dit soort programma's kun je meerdere op je computer installeren. Uiteraard niet alle met een realtime beveiliging maar om regelmatig een scan uit te voeren.

M.v.g. Sepke

hagaman
door hagaman - Sep 21, 2010 om 18:54
107 Antwoorden / 5 Vragen

Waardeloze programma, kan geen enkele virus pakken, heb het grondig getest het is echt geen antivirus programma, dus zou sterk afraden.

hagaman
door hagaman - Sep 21, 2010 om 18:57
107 Antwoorden / 5 Vragen

Wil je echte beveiliging neem dan Kaspersky internet security. Het is mischien ingewikkelder, maar dat komt omdat deze programma ook alles vangt en je beveiligd, Ik zie mensen schrijven "perfect, heel makkelijk, bla bla"dat komt omdat het ook niets doet. het is maar een icontje die daar zit, voor de rest doet het niets, net als MS Defender :) weer zo een neppe nietsnut.

boekenwurm
door boekenwurm - Sep 21, 2010 om 19:49
31 Antwoorden / 2 Vragen

@hagaman,
Even een vraagje. Kun je vertellen hoe en waarmee de MSE hebt getest dan zou ik misschien mijn mening over MSE kunnen of moeten herzien.
vr gr Wim

hagaman
door hagaman - Sep 21, 2010 om 20:36
107 Antwoorden / 5 Vragen

In ons bedrijf ben ik onder andere bezig met het beheer van Computer/Netwerk systemen van tientallen klanten. Dat zijn kantoren, internetcafe's, winkels, etc... echt heel verschillend, bij deze klanten doen we onderhoud, installaties, beveiliging, beheer etc... hiervoor maken we altijd gebruik van allerlei software, deze wordt eerst getest, bij ons op kantoor in test omgeving door ons zelf en stagiaires, en bij elke nieuwe ontwikkeling zoals in dit geval SEssentials hebben we bij aantal klanten als test drive gedraaid, op de PC's waar Security Essentials of (vroeger) defender draaide waren na 2 dagen all honderden virusen, malware/spyware geïnstalleerd. Terwijl deze pc's werden gebruikt om de dagelijkse dingen te doen, onder andere mailen, nieuws kranten lezen etc.. dus geen erotische of illegale content sites.
Terwijl op PC's waar Kaspersky, MCaffee of Norton Draaiede waren helemaal geen van de bovengenoemde boosdoeners te vinden. Wel in de log's dat ze proberen binnen te komen maar geen enkele succesvolle poging :).
Let op de boven genoemde antivirus programma's zijn niet de enige, de AVAST en AVG zijn ook goed, iets minder dan Kaspersky, MCaffe etc.. maar ze zijn in iedere geval echt veel beter dan SEssentials.
Dus nogmaals, wilt u echte beveiliging. Neem betaalde pakket. Wil je niets uitgeven aan antivir software dan maak gebruikt van AVAST.
en die Essentials kan je alvast weg halen uit de software lijst van je pc, want enigste wat deze doet is je geheugen en processor time gebruiken.

veel sterkte met virtuele griepen :) mvg.

sepke2008
door sepke2008 - Sep 21, 2010 om 21:17
191 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=hagaman schreef op dinsdag 21 sep 2010, 20:36]In ons bedrijf ben ik onder andere bezig met het beheer van Computer/Netwerk systemen van tientallen klanten. Dat zijn kantoren, internetcafe's, winkels, etc... echt heel verschillend, bij deze klanten doen we onderhoud, installaties, beveiliging, beheer etc... hiervoor maken we altijd gebruik van allerlei software, deze wordt eerst getest, bij ons op kantoor in test omgeving door ons zelf en stagiaires, en bij elke nieuwe ontwikkeling zoals in dit geval SEssentials hebben we bij aantal klanten als test drive gedraaid, op de PC's waar Security Essentials of (vroeger) defender draaide waren na 2 dagen all honderden virusen, malware/spyware geïnstalleerd. Terwijl deze pc's werden gebruikt om de dagelijkse dingen te doen, onder andere mailen, nieuws kranten lezen etc.. dus geen erotische of illegale content sites.
Terwijl op PC's waar Kaspersky, MCaffee of Norton Draaiede waren helemaal geen van de bovengenoemde boosdoeners te vinden. Wel in de log's dat ze proberen binnen te komen maar geen enkele succesvolle poging :).
Let op de boven genoemde antivirus programma's zijn niet de enige, de AVAST en AVG zijn ook goed, iets minder dan Kaspersky, MCaffe etc.. maar ze zijn in iedere geval echt veel beter dan SEssentials.
Dus nogmaals, wilt u echte beveiliging. Neem betaalde pakket. Wil je niets uitgeven aan antivir software dan maak gebruikt van AVAST.
en die Essentials kan je alvast weg halen uit de software lijst van je pc, want enigste wat deze doet is je geheugen en processor time gebruiken.

veel sterkte met virtuele griepen :) mvg.

@ hagaman,

Als ik hierboven het vet gedrukte lees, dan heb toch mijn twijfels over de deskundigheid bij uw bedrijf. Het zijn namelijk twee totaal verschillende programma's. Namelijk een virusscanner en anti malwarescanner.

M.v.g. Sepke

boekenwurm
door boekenwurm - Sep 21, 2010 om 21:24
31 Antwoorden / 2 Vragen

@hagaman,
Windows Defender en MSE zijn twee volkomen verschillende programma's, dus niet met elkaar tevergelijken. Windows defender was bedoeld voor het beschermen tegen spyware kijk hier
en is dus geen antivirusprogramma. MSE is een geheel ander programma kijk hier en beschermd wel tegen virussen. Ik denk dat je jouw test nog eens over moet doen en dan niet met Defender maar met MSE dan denk ik het het resultaat heel anders gaat worden.
vr gr Wim

hagaman
door hagaman - Sep 21, 2010 om 22:41
107 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat jullie de kern van het verhaal missen :) ik met mijn 15 jaar ervaring hoef de links niet te volgen :) Ik heb 4 diploma's, en ben werkzaam voor grote multinationals.
Ik heb ook niet gezegd dat deze programma's zelfde zijn, wat ik aangeef is dat Defender ook niet deed wat ie beweerde te doen, en Essentials nu doet ook niet wat MS beweert dat ie moet gaan doen. Mischien heb ik het niet helemaal netjes uitgelegd, maar dat is wel wat ik bedoel. Deze producten zijn van Microsoft, en zoals ervoor met defender die het niet deed, doet essentials het ook niet.
Ik begrijp natuurlijk dat Nederlanders er gesteld zijn op gratis producten vooral als ze Amerikaans zijn :) maar het is gewoon tijdverspilling. Jullie mogen zelf beslissen. wat je installeert, mijn part is simpel ik probeerde mensen klein beetje op weg te helpen met mijn advies. of je het volgt, waardeert, of gaat afkraken is aan jou :) ik praat uit ervaring, niet uit reclame. Ik verdien op zulke mensen die dagelijks met virus problemen kampen :) en 99% van deze mensen hebben zulke essentials als beveiliging :)

mvg.

maartenvellinga
door maartenvellinga - Sep 21, 2010 om 22:53
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hagaman schreef op dinsdag 21 sep 2010, 22:41]Ik denk dat jullie de kern van het verhaal missen :) ik met mijn 15 jaar ervaring hoef de links niet te volgen :) Ik heb 4 diploma's, en ben werkzaam voor grote multinationals.
Ik heb ook niet gezegd dat deze programma's zelfde zijn, wat ik aangeef is dat Defender ook niet deed wat ie beweerde te doen, en Essentials nu doet ook niet wat MS beweert dat ie moet gaan doen. Mischien heb ik het niet helemaal netjes uitgelegd, maar dat is wel wat ik bedoel. Deze producten zijn van Microsoft, en zoals ervoor met defender die het niet deed, doet essentials het ook niet.
Ik begrijp natuurlijk dat Nederlanders er gesteld zijn op gratis producten vooral als ze Amerikaans zijn :) maar het is gewoon tijdverspilling. Jullie mogen zelf beslissen. wat je installeert, mijn part is simpel ik probeerde mensen klein beetje op weg te helpen met mijn advies. of je het volgt, waardeert, of gaat afkraken is aan jou :) ik praat uit ervaring, niet uit reclame. Ik verdien op zulke mensen die dagelijks met virus problemen kampen :) en 99% van deze mensen hebben zulke essentials als beveiliging :)

mvg.

Met alle respect; ik knal mensen zoals u keihard uit de business vanwege gebrek aan kennis, en ik werk "pas" met de apparatuur sinds 1984... pas dus heel erg op wat u roept en doet. Uw spelling behoeft ook nog wat verbetering, in ieder geval als u pretendeerd mensen juist voor te lichten lijkt mij.
Ik heb geen zin in een complete oorlog uit te vechten maar laten we even realistisch zijn en gezamelijk tot de conclusie komen dat de vraagsteller centraal staat, heeft u dus een issue met mijn reaktie dan mag dat prive.... wel zo netjes!

holpen
door holpen - Sep 22, 2010 om 02:07
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@hagaman

Toch erg vreemd dat MSSE in zo ongeveer alle onafhankelijke tests prima scoort, maar alleen bij jouw bedrijf kennelijk niet. Houd je de vakliteratuur een beetje bij?

En als pc's alleen gebruikt worden om online kranten te lezen en meer van dat soort onschuldige websites, dan lijkt het mij nog sterker dat dat binnen de kortste keren zoveel virussen en malware zou opleveren. Die dingen komen echt niet zomaar binnen zeilen, daar moet je wel wat voor doen, zeker als het om malware/spyware gaat. Dat verhaal kan niet anders dan kul zijn; er is met die pc's geprutst op de een of andere manier en er zijn dingen mee gedaan om virussen binnen te halen. Of je hangt gewoon een nep-verhaal op, natuurlijk.

En dan ben ik eigenlijk ook nog eens een Linux-adept, die hier Microsoft loopt te verdedigen.... pfffff.... ;-)

(Oh, en we zullen het maar niet verder hebben over ervaring en diploma's, dat red je niet....)

hagaman
door hagaman - Sep 22, 2010 om 02:46
107 Antwoorden / 5 Vragen

Ah heren, accepteer het gewoon, MS heeft hierbij alweer gefaald :) zoals dat vaker gebeurt. Wat betreft mijn spelling hahaha daar ben ik trots op, Hollanders wonen tientalen jaren in het buitenland en kunnen dan nog de daal van dat land waar ze verblijven niet spreken, laat nog staan schrijven :) Je moet dankbaar zijn dat ik je taal spreek, en mijn best doe om hier anderen te helpen.

"Die dingen komen echt niet zomaar binnen zeilen" dat klopt tenminste waarschijnlijk in jouw geval :) want je bent een trotse MS SE gebruiker :) je software vangt niets dus weet je ook niet of je pc besmet is.
Daarom worden dagelijks honderden ID theft's gepleegd en lopen jullie aangiftes te doen tegen iemand die jullie heeft gehackt ? :)

" Houd je de vakliteratuur een beetje bij? " nee want die is er niet :) in Nederlandse winkels zie je allen commercie literatuur, waarin van 101 pagina's maar 2 over het vak gaan en de rest gevuld is met akties van allerlei online shops en andere bedrijven die hun spul willen verkopen. Dus ja sorry ik lees geen vakbladen die jij waarschijnlijk leest waarin MS SE hoog wordt geprezen :).

wat betreft diploma's maak je niet druk erover. ik kom uit Sovjet gebied, bij ons leer je techniek en het vak, maar hier ben ik ook wezen studeren, 99% van al mijn klas genoten zaten aan msn, en bij de examens kwamen bij mij smeken om hulp, dus ja doe maar rustig aan, die mooie verhaaltje van de Europees onmacht kan je aan je oma vertellen.
Je hoeft mij niet af te kraken. Ik geef mijn mening/advies mensen die dat waardevol vinden kunnen dat gebruiken, diegene die vinden dat het niet klopt mijn best. We leven in democratie dus jij hoeft mijn niet te accepteren en ik jou ook niet, jij blijft bij jouw MS SE, ik bij mijn Kaspersky.
hierbij zou ik graag deze discussie afronden, want mensen komen hier om iets te vragen en niet om te kijken hoe andere zichzelf bewijzen.

varatje
door varatje - Sep 22, 2010 om 09:50
237 Antwoorden / 144 Vragen

De toon wordt veel te agressief, begin zelf een nieuw item en
vecht het maar uit maar niet over mijn rug!