globetrotter
door globetrotter Feb 23, 2011 om 09:28
Computers & telefonie

Mobiel internet met laptop via mobiele telefoon

Ik heb een Nokia E5 en heb een Sim Only Contract bij KPN voor bellen en mobiel internet.

Ik start Nokia Ovi Suite en ik verbind mijn mobiel met de datakabel met mijn Laptop. Ik krijg dan een menu en kan o.a. kiezen voor PC Verbinden met Internet.
Voorheen als ik koos voor deze optie kreeg ik een melding dat er mogelijk extra kosten verbonden zijn aan deze actie. Ik ging dan niet verder. Helaas is deze waarschuwing nu verdwenen.
Weet iemand of er extra kosten aan deze actie zijn verbonden?

Mij gaat het er dus om dat ik ergens in Nederland op mijn laptop kan intenetten via mijn mobiele internet op mijn mobiel.

3456 9 Rapporteer

freya
door freya - Feb 23, 2011 om 10:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo globetrotter,

Ja, in principe kan dat gewoon, maar het hangt natuurlijk wel van een paar zaken af of het ook 'mag'. Om te beginnen hangt het van je mobiele internetabonnement af. Heb je 'onbeperkt' internet? Of met een bepaalde limiet? Vergeet niet dat je bij gebruik van internet via de laptop véél sneller kunt werken en dus ook veel meer data zult verbruiken, dan wanneer je op je schermpje van je mobiel bezig bent.
Daarnaast is het de vraag of het van je mobiele provider 'mag'. Sommige providers vinden dit zogenaamde 'tetheren' niet goed en blokkeren het, maar ook als het niet geblokkeerd is, kan het best zo zijn dat je provider het niet wil hebben.
Kortom, informeer eerst maar eens bij de provider hoe 'de regels' op dit gebied zijn.

m.vr.gr. Freya

globetrotter
door globetrotter - Feb 23, 2011 om 19:31
25 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb contact gehad met KPN en kreeg onderstaand antwoord per mail:

Bedankt voor uw e-mail omtrent mobiel internet op uw PC.

Gezien het feit dat u beschikt over Surf & Mail totaal zullen er geen kosten in rekening gebracht worden voor internetgebruik. Wel is het zo dat deze manier van internetten niet ondersteund wordt door KPN en wij u hierin ook geen hulp kunnen bieden wanneer u problemen ondervindt..

Heeft u nog andere vragen? Meer vragen en antwoorden vindt u op klantenservice Mobiel op kpn.com.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Carlo Baire
Klantenservice KPN

Dus geen kosten!
Ik zou toch nog graag van andere gebruikers willen horen die dit verhaal kunnen bevestigen.

freya
door freya - Feb 23, 2011 om 20:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me duidelijk, géén onkosten. Dit geldt dan uiteraard alléén zolang je in Nederland bent en gebruik maakt van het KPN-netwerk. Dus niet in het buitenland gaan internetten via je mobiel....

Freya

frans75
door frans75 - Feb 24, 2011 om 00:45
202 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien geen kosten, maar wel een ander addertje onder het gras".

Fair Use Policy

Mogelijke gevolgen staan oa vermeld op de site van KPN

diumenge
door diumenge - Feb 24, 2011 om 08:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Sterker nog er staat letterlijk dat het niet toegestaan is om het i.c.m. een laptop te gebruiken (of ze dat daadwerkelijk kunnen constateren als je data verbruik niet abnormaal is, is natuurlijk de vraag).

globetrotter
door globetrotter - Feb 24, 2011 om 08:07
25 Antwoorden / 11 Vragen

Nee, internet in het buitenland zal ik echt niet in mijn hoofd halen.

Maar die fair use policy, ik heb hem gelezen, dat werpt toch wel een heel ander licht op de zaak. Waarom geeft KPN dat niet aan in hun antwoord aan mij vermeld, dat je geen randapparatuur mag aansluiten op je mobiel.

rj
door rjw - Feb 24, 2011 om 09:11
3294 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 24 feb 2011, 08:05]Sterker nog er staat letterlijk dat het niet toegestaan is om het i.c.m. een laptop te gebruiken (of ze dat daadwerkelijk kunnen constateren als je data verbruik niet abnormaal is, is natuurlijk de vraag).

Dat kan je vrij eenvoudig zien door te kijken welke client software er wordt gebruikt. Bijvoorbeeld: Als er een PC browser wordt gebruikt weet je dat er een laptop wordt gebruikt.

Het beleid is op zich ook wel logisch. Er wordt fors geinvesteerd in een data netwerk, en de kosten moeten terugverdient worden via de abonnementen. Als iederen een goedkoop abonnement gaat gebruiken voor iets waar je eigenljjk een duurder abo nodig hebt (doordat je veel meer data verbruikt) dan kloppen inkomsten en uitgaven niet meer.

freya
door freya - Feb 24, 2011 om 10:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@globetrotter:

Een 'Fair Use Policy' (vaak gewoon als FUP omschreven) is iets wat voor elk 'onbeperkt internet' abonnement geldt, bij welke provider dan ook. Hoe hoog die norm ligt hangt van de provider af, maar ligt meestal toch wel erg hoog. Bijvoorbeeld op 10x het gemiddelde datagebruik van alle abonnees. Je zult dus erg je best moeten doen om daar overheen te komen en normaal gesproken wordt je ook eerst gewaarschuwd als je die grens overschrijdt. Het leidt dus niet 'opeens' tot een veel hogere rekening.

Freya

globetrotter
door globetrotter - Feb 24, 2011 om 12:45
25 Antwoorden / 11 Vragen

Ik zal ook zeker niet hier in nederland gebruik maken van deze optie. Ik heb voor thuis een goede adsl verbinding.
Ik wil het wel een keer proberen om te zien of het werkt via de OVI suite van Nokia.
Dit meer vooruitlopend iop de onze zomer vakantie in Luxemburg.
Ik kan dan van de locale Provider Tango prepaid mobiel internet afnemen tegen een hele mooie prijs. Ik wil dan geen gebruik maken van een simlock vrije usb modem, maar mijn mobiel gebruiken als modem. Vandaar mijn vraag.

Iedereen bedankt voor het meedenken.