si
door sibarta Jan 7, 2006 om 00:33
Computers & telefonie

Moederboard

Mijn moederboard met 3 jaar garantie begaf het na 2 1/5 jaar. De leverancier gaf me de keus om het na de fabrikant te sturen voor reparatie wat dan 6 weken zou duren. Of met bijbetaling 'n nieuw moederboard te ontvangen. Omdat ik met onderzoektijd dan 2 maanden zonder computer zit heb ik noodgedwongen voor het laatste gekozen. Moest 20 euro bijbetalen op 'n prijs van 60 euro hoewel het moederboard toen 'n veelvoud hiervan gekost heeft. Vraag is nu, is het normaal dat je moet bijbetalen voor 'n gelijkwaardig artikel dat onder garantie is verkocht omdat hetzelfde product niet meer leverbaar is?


 


 

365 4 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ma
door mark78 - Jan 7, 2006 om 12:32
36 Antwoorden / 2 Vragen
0

Op zich heeft de winkelier juist gehandeld en hij is zelfs heel coulant je voor slechts 20 euro direct een nieuwe te bieden. Dit is service, kun je echt nietzonder, zou ik zijn aanbod aannemen.


Helaas is het zo, zeker bij computerapparatuur, dat reparaties niet door de winkel zelf uitgevoerd worden en je helaas met de reparatietijd zit.


Besluit je de nieuwe te nemen, maak dan wel een afspraak over je oude bord. Als je winkelier deze opstuurd, ontvangt hij waarschijnlijk een nieuw, gelijkwaardig moederbord.


 

si
door sibarta - Jan 7, 2006 om 12:35
2 Antwoorden / 4 Vragen
0

De bijbetaling van 20 euro was met inname van het oude moederbord. Omdat ook ik in de veronderstelling was dat de leveranciers zonder meer bij opsturen 'n nieuw moederbord ontvangt vond ik de bijbetaling vraagtekens oproepen.

hutch
door hutch - Jan 7, 2006 om 13:03
4518 Antwoorden / 29 Vragen
0

Sibarta, wat houdt die 3 jaar garantie precies in?


Als dit volledige garantie is, mag m.i. die leverancier jouw geen kosten in rekening brengen.


Je mag verwachten, dat op grond van die garantie (als dit een garantie zonder beperkingen is), het moederboard de volledige 3 jaar zo werkt als dat jij er van verwachtte bij de aankoop.


Er is zelfs een artikel in het Burgerlijk Wetboek waarin het volgende beschreven staat: artikel 21, lid 3 (Boek 7): "De verkoper is verplicht om, mede gelt op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen."


En dit lid 1 slaat op het herstel (onder garantie) van de afgeleverde zaak (het moederboard dus).


Nu vraagt iedereen zich waarschijnlijk af: wat is een redelijk termijn.... m.i. is het genoemde termijn van 2 maanden ver overtrokken en derhalve niet redelijk en absoluut met ernstige overlast voor de klant........, maar ja, wie ben ik?


Dat de leverancier eventueel gaat zeggen: "ja, maar daar kan ik niets aan doen" of woorden van gelijke strekking, is niet jouw probleem, maar het probleem van die leverancier. Wat hij zou kunnen doen is jouw zo lang (zonder kosten) een andere kast ter beschikking stellen, natuurlijk met jouw harde schijf....


Maar dit alles hangt af van wat die 3 jaar garantie precies inhoudt.


Gr. Hutch

czar
door czar - Jan 7, 2006 om 14:42
1209 Antwoorden / 20 Vragen
0

Dit is in de computerwereld niet ongewoon, maar m.i. wel ongewenst.
Uiteraard mag de leverancier enige tijd nemen om het defecte apparaat te repareren of te vervangen en uiteraard mag hij een andere deal voorstellen. Wettelijk is er niets mis mee, je had immers de bijbetaling niet hoeven accepteren.


Maar wat gebeurt er nu? De leverancier heeft 20 euro in z´n zak en claimt alsnog de garantie bij de distributeur. Je leverancier verdient er dus leuk aan.


Tja, als hij dreigt dat het lang gaat duren, dan kun je ook zeggen dat dat zijn probleem is. Hij kan immers ook direct een nieuwe leveren, de defecte aanmelden bij de distributeur en zelf de onkosten van het lange wachten op zich nemen. Dat doen de meeste leveranciers niet, de goede leveranciers doen dat wel.


 

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Nick714
Nick714 - Sep 20, 2024 om 13:14
Computers & telefonie

Mag KPN spotify in rekening blijven brengen en niet opzeggen?

Destijds bij het afsluiten van mijn abonnement gratis Spotify erbij gekregen. Na verloop van tijd werd dit betaald, want het was geen onderdeel meer van het abonnement. Prima! Echter, bleek dat het abonnement er om de zoveel tijd uitlag en kwamen de reclames van een gratis abonement steeds weer voorbij. Uiteindelijk dit dus opgezegd en een direct abonnement gepakt bij spotify. Helaas bleek dat KPN ... Lees meer

Rob van Damme
Rob van Damme - Sep 22, 2024 om 23:14
Auto & vervoer

Dealhunter Lidl aanklagen

Ik heb een elektrische fiets besteld bij Dealhunter Lidl maar hij is niet geleverd en ik heb er voor betaald een bedrag van €99,95 en ik heb van hun de bevestiging gekregen dat hij betaald is maar geen leveringsdatum gekregen wanneer hij zou geleverd worden en ik wacht er nog steeds op en de Lidl benaderd maar die konden mij niet helpen en ze konden de bestelling niet achterhalen. Mijn vraag is ... Lees meer

Ri
Rick van Oosten - Sep 17, 2024 om 23:02
Vakantie & reizen

Kan Booking.com alles maken?

Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten.  Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer