ah
door ahaaa Oct 19, 2006 om 22:38
Computers & telefonie

Monitor (computer) : gewoon formaat of breedbeeld ?

Hallo,

Ik ben toe aan een nieuw beeldscherm. Nu is mijn oog gevallen op een 19" TFT scherm, maar dat is verkrijgbaar in het gewone, standaard, formaat alsook in een breedbeeld formaat.

Is er iemand die mij kan zeggen of er extra positieve, of misschien juist wel negatieve, eigenschappen zijn aan een breedbeeld monitor ten opzichte van het standaard formaat ? Of is het gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur ?

Hartelijk dank.

1132 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 19, 2006 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is vooral een kwestie van voorkeur, want erg veel software draait gewoon net zo goed op breedbeeld als standaard 4:3. De videodriver kan meestal zelfs in noodgevallen een afwijken formaat weergeven.

Het is wel zo dat een 19" breedbeeld qua hoogte een stuk kleiner is dan standaard, die 19" beelddiagonaal  is namelijk even groot, dus breder betekent minder hoog. Om hetzelfde gevoel te hebben qua grootte (even groot maar dan breder) zul je dus een grotere beelddiagonaal moeten hebben i.g.v. breedbeeld.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2006 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Edwardus,

Ja natuurlijk, dat is logisch. Een breedbeeldscherm is zo'n 4 cm. breder, maar ook zo'n 4 cm. minder hoog dan het standaard scherm.

Wat ik graag wil weten is, of het voordelig of nadelig is, dat het scherm breder is. Dus of je er bv. beter films op kan kijken, of videogames spelen, of bv. bewerkingingen uitvoeren in Excel bestanden, foto's bewerken of internetten.

Of misschien dat daar toch het standaard scherm beter voor geschikt is, en breedbeeld er alleen maar leuk uitziet ?

Bedankt voor je reactie.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2006 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ahaaa,

In kwaliteit maakt het zo-wie-zo niets uit. Het is hoofdzakelijk een kwestie van smaak. Er zijn een paar aspekten die belangrijk kunnen zijn.

  1. Als je b.v. wel eens een DVD'tje kijkt op je PC dan heeft breedbeeld de voorkeur. (daar past nu eenmaal een breedbeeld film beter op)

  2. Als het spelen van computergames erg belangrijk is dan kan het wel eens gebeuren dat een spel het breedbeeldformaat niet goed herkend waardoor het beeld wat uitgerekt wordt. Als je dat belangrijk vindt, kies dan het 'gewone' formaat TFT-scherm.

  3. Bij het gebruik van programma's vind ik zelf breedbeeld prettiger. Ik heb meestal meer behoefte aan ruimte in de breedte dan aan ruimte in de hoogte, maar dat is persoonlijk.

Dus, het is maar net wat je zelf belangrijk vindt.

Voor de duidelijkheid, het is dus niet zo dat met een breedbeeld TFT-scherm je desktop in windows wordt uitgerekt. Je krijgt er in horizontale zin gewoon een stuk desktop bij en in vertikale zin verlies je een stukje.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Oct 20, 2006 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een 21"koopt heb je zowel de breedte van de 19"breedbeeld, en de hoogte die hoger is als de 19"normaal, dus 2 in 1.

Zelf van breedbeeld   naar grootbeeld terug gegaan wegens de leesbaarheid van teletekst, wel de 100 Hetz gekocht, als glasbak van E300 nog goedkoper dan die TFT die kleiner is.. allen geen pc aansluiting..

Omdat ik de tv in de hoek heb is de grote achterkant geen bezwaar, dus terug naar gewoon!

Op de pc zou ik liever de gewone 19" doen want films kijken, vele zijn nog in oude formaat, en bij 19"breedbeeld verlies je onder en boven meer dan bij die normale links en rechts...

Tevens minder scrollen met muis als je dit leest... want mijn verhalen zijn wel eens erg lang.........

ve
door verwijderd - Oct 20, 2006 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Houd met breedbeeld rekening mee dat bij sommige programma's het mogelijkis dat aan de onderkant een stuk wordt "afgesneden"

ve
door verwijderd - Oct 20, 2006 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

het ligt er aan waar je de computer voor gebruikt. Voor de meeste PC programma's maakt het niet uit. Wil je films gaan kijken of TV via je PC dan kan je toch beter breedbeeld nemen. Gebruik te bijv. tekenprogramma's dan is een breedbeeld uit den boze, omdat een rechte hoek dan echt niet recht meer is omdat deze helemaal vervormd wordt.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2006 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Monitor: ik gebruik sinds een jaar een 24"tft-scherm en het mooie daarvan is dat ik meerdere programma's tegelijk op het scherm kan "neerzetten". Bij voorbeeld Word en Excel en desnoods nog wat andere vensters (zoals mappen). Een geweldig scherm met veel overzichtelijkheid en daar gaat het in de administratie om.

Spelletjes (Need for Speed) zien er ook erg mooi uit op zo'n breedbeeldscherm maar spelletjes worden alleen door zoonlief gespeeld. Ik wil niet meer terug naar een gewoon scherm.

Wat tv-schermen betreft ben ik erg ouderwets en kies voor de oude breedte/hoogte-verhoudingen. Ik vind breedbeeld in combinatie met bewegende beelden storend.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je alle reacties leest, dan weet je het natuurlijk al. Als je het kunt betalen, nee dan een zo groot mogelijk breedbeeld. Denk er wel aan dat een erg groot beeldschrem ook een wat grotere kikafstand vergt. Je krijgt zo´n nekpijn van het heen en weer schieten van je ogen. En als je een erg grote keist, is het wellicht mooier om er een te nemen die een ingebouwde tuner heeft. Kun je meteen makkelijk tv kijken.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2006 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie meningen. Er werden enkele punten aangehaald waar ik inderdaad zelf nog niet aan had gedacht.

Ik ga alle voors- en tegens bij elkaar zetten, en zal dan vast op de, voor mij, juiste keuze terechtkomen.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2006 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

En als je een erg grote keist, is het wellicht mooier om er een te
nemen die een ingebouwde tuner heeft. Kun je meteen makkelijk tv kijken.

Dan moet je natuurlijk wel analoge kabel hebben, anders heb je niks aan die tv-tuner. Zonde van het geld.