J3
door J3 Feb 21, 2017 om 12:20
Computers & telefonie
Ongevraagde contentdiensten

Onlangs kwam ik er achter dat ik al jaren lang maandelijks € 25 (€ 300 pj) betaal aan ongevraagde betaalde 'contentdiensten'. Het bedrag staat onder de voor mij nietszeggende kop 'Overige content' op mijn Vodafone rekeningspecificatie. Vodafone klantendienst zegt dat Vodafone er niets mee te maken heeft maar dat lijkt me in strijd met het feit dat ze wel incasseren.
Ik heb inmiddels getracht deze 'contentdiensten' stop te zetten maar zou natuurlijk ook graag de onterecht betaalde 'kosten' terugclaimen.
De medewerkster van de Vodafone klantendienst zei dat dit niet mogelijk was en noemde, na nogmaals beklemtoond te hebben dat Vodafone er 'niets mee te maken' had, deze diensten letterlijk 'computercriminaliteit'.
Mijn vraag aan u is:
1. Zoudt u aandacht aan deze misselijke praktijken willen besteden via uw Kassa-uitzending? Er zijn vermoedelijk honderdduizenden slachtoffers die net als ik niets in de gaten hadden/hebben.
2. Is het haalbaar aangifte tegen Vodafone te doen bij de politie wegens oplichting cq diefstal omdat Vodafone degene is die onrechtmatig de automatische incasso's heeft geincasseerd?
Het spreekt voor zich dat ik graag bereid ben alle medewerking en nadere informatie te verstrekken.

5765 14 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 21, 2017 om 12:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sorry hoor, maar je abonnement is 12,50 p.m. en dan valt het jarenlang niet op dat je 37,50 betaald? Je zal je ooit ergens voor aangemeld hebben en dat wordt dan door Vodafone gefactureerd. Wat onder die kosten valt, kun je zien als je inlogt op MyVodafone.

Vodafone heeft gelijk: zij hebben daar niets mee te maken.

Onlangs kwam ik er achter dat ik al jaren lang maandelijks € 25 (€ 300 pj) betaal aan ongevraagde betaalde 'contentdiensten'

tenormin
door tenormin - Feb 21, 2017 om 12:35
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@J3, u kan maar beter teruggaan naar papieren afschriften bij uw bank, misschien had u deze kosten dan wel eerder opgemerkt. Jarenlang maandelijk een extra €25,00 betalen zonder het te merken, of te weten waarvoor? Merkwaardig.

zoekster1
door zoekster1 - Feb 21, 2017 om 12:41
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet niet precies wat voor content dienst dit is, maar als u zich niet heeft aangemeld dan kunt u de kosten terugvragen van Vodafone

consuwijzer.nl zegt er het volgende over.

Klik HIER waaruit

Hebt u zich niet aangemeld voor de sms-dienst? Of hebt u nooit sms’jes ontvangen? Dan hoeft u de kosten voor deze sms-dienst niet te betalen. De kosten voor de sms-dienst staan op de telefoonrekening van uw telefoonaanbieder.

Neem ook even contact op met consuwijzer en vraag hoe het in uw specifeke situatie zit.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 21, 2017 om 13:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Kosten terugvragen zal misschien deels lukken maar zeker niet van jaren.

fa
door familyman - Feb 21, 2017 om 12:48
888 Antwoorden / 1 Vragen

1: Of de tv aandacht geeft is aan de redactie (persoonlijk denk ik niet)
2: Het is niet haalbaar om aangifte te doen wegens de door u genoemde titels, mogelijk via de info van Zoekster kunt u op andere gronden wellicht iets bereiken.
3: U zou 'iets' vaker en 'iets' beter uw rekeningoverzicht eens moeten bekijken. Niet alleen de telefoonnota maar ook zou er in de andere not's ook wel iets fouts kunnen staan.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Feb 21, 2017 om 12:50
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Dus omdat u uw rekeningen niet nakijkt zijn er honderd duizenden die dat ook niet doen? En aangifte tegen Vodafone? Deze incasseert in opdracht van derde. Als u wel of geen betaalde dienst bent aangegaan moet u aankaarten bij het bedrijf dat deze diensten aanbiedt, niet de tussenpersoon die het factureerd.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2017 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar is door tv programma's al genoeg aandacht aan besteed. Ook aan het feit dat mensen hun bankrekening en rekeningen moeten controleren.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat er honderdduizenden sufferds in Nederland rondlopen, die jarenlang nergens naar kijken.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 21, 2017 om 13:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ja hoor die zijn er echt, en dan achteraf klagen. Heerlijk zo'n topic.

akkerdistel
door akkerdistel Feb 23, 2017 om 17:27
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, kijk 15 maart 's avonds maar eens naar de TV, kun je zien dat er een hele hoop sufferds zijn dit land :-). VVD 32, PvdA 16, D66 20, Groenlinks 18, CDA 22.

ph
door philip36 - Feb 21, 2017 om 13:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk eens via Payinfo.nl waar u voor betaald en om dit stop te zetten.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 21, 2017 om 13:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Jarenlang niet kijken en nu zeiken. Zo je eigen schuld.

marita5
door marita5 - Feb 21, 2017 om 13:30
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo J3 ,

Wat u ook nog kunt proberen is via Vodafone Webcare ,

Zou je een mail willen sturen naar webcare.nl@vodafone.com met als onderwerp Kassa | J3 | 21-02-2017 | Ongevraagde contentdiensten .

Vermeld hierin de volgende gegevens:
- naam
- nummer
- ordernummer
- klantnummer
- adres
- laatste 4 cijfers rekeningnummer

tijger1
door tijger1 Feb 21, 2017 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Webcare reageert niet op dergelijke mails. Alleen als je uitgenodigd wordt om te mailen naar aanleiding van een topic hier.

Cookies
door Cookies Feb 21, 2017 om 15:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: inderdaad, zoals marita het nu doet, accepteren ze niet.

marita5
door marita5 Feb 21, 2017 om 15:20
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Het is het proberen waard , niet geschoten is altijd mis .

tijger1
door tijger1 Feb 21, 2017 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Nee, dat is echt zinloos, weet er alles van.

gerbera
door gerbera - Feb 21, 2017 om 15:46
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Hier kunt u zien waarvoor u betaald,  http://eenvoudinmobiel.nl/payinfo/

J3
door J3 - Feb 21, 2017 om 16:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor de reacties.
Ik erken dat ik te laconiek ben omgegaan met vroegere automatische incasso afschrijvingen. Daar waren redenen voor maar dit is niet de plaats om daarop in te gaan.
Bovendien is het nogal gratuit erop te wijzen dat je als consument beter op moet letten. Tegen alle slachtoffers van woekerpremies of renteswaps kun je ook zeggen: "Had je maar beter op moeten letten". Wat is de volgende stap? Dat ongesluierde vrouwen daarmee zelf aanleiding geven tot aanranding? We leven in Nederland toch in een rechtstaat?
Dat betekent dat als je situaties schept die overduidelijk alleen tot doel hebben mensen er in te luizen, dat gezien wordt als oplichting waarvoor je aansprakelijk gesteld wordt. In de eerste plaats door 'naming and shaming' maar als het kan ook door schadeloosstelling.
Dat er hier sprake was van opzettelijke poging tot oplichting blijkt als je dieper graaft. Na veel zoekwerk wist ik de specificatie van de contentdienst boven water te halen. Niet via Vodafone of op de site waar zij hun facturen specificeren (MyVodafone.nl) maar door te speuren op payinfo.nl, een website van de
Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten. Daarop bleek dat ik elke week gefactureerd werd voor 'Abonnement vernieuwd'. Dat op zich is natuurlijk al een doorzichtige truc: Iedereen begrijpt dat je niet iedere week een abonnement vernieuwd wilt hebben. Ik heb dat niet nader onderzocht maar waarschijnlijk bestaat de enige dienst die dat abonnement levert eruit dat je als abonnee verwittigd wordt dat je abonnement vernieuwd is! Nogmaals, ik heb nooit (bewust) gevraagd om een dergelijk abonnement, wat natuurlijk voor iedereen die zich realiseert welke dienst ze leveren logisch zal zijn.
Overigens: als je Googelt op 'Gogogy' vind je talloze klachten van lotgenoten. Dit betekent dat er veel mensen zijn die het gevoel hebben er ingeluisd te zijn. En als zoveel mensen dat vinden is dat waarschijnlijk ook zo. En waarschijnlijk is dat ook geen ongelukkig misverstand maar moedwillige opzet.
Wellicht is het niet voor niets dat T-Mobile een "abonnement zonder sms-diensten" aanbiedt. Maar dat weet ik pas nu.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2017 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, u bent hartstikke zielig. Maar wat moet u met T-mobile? U zit toch bij Vodafone?

ne
door neodutchio - Feb 21, 2017 om 17:53
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U kunt nu wel de hele wereld erbij gaan halen, maar feit blijft dat u een betaalde service afneemt van een aanbieder. Alle klachten die je hierover hoort begint wel altijd hetzelfde. Ooit is er een smsje ontvangen waarin stond dat u dit bent aangegaan. Zoals iedereen dacht u dat het niets zou betekenen en heeft het weggedrukt. Is dit hoe het gegaan is?

U stelt hier bewust belazerd te zijn. Dan moet u enorm sterk in uw schoenen staan om dat te bewijzen. En als veel mensen niet verder kijken dan hun neus lang is en zeggen zich belazerd te voelen, betekend dat zeker niet dat dat ook echt zo is. Als ik de hele dag roep dat ik de knapste persoon ter wereld ben wil ook niet zeggen dat dat zo is.

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Feb 22, 2017 om 15:26
779 Antwoorden / 0 Vragen

Beste J3,

Het is erg vervelend dat je ongemerkt zo lang voor een betaalde dienst hebt betaald. Je kunt je hiervoor zelf afmelden via de website Payinfo.nl. Via onze website kun je een klacht indienen als je het niet eens bent deze kosten. Kijk even hier voor alle beschikbare informatie http://voda.fo/ne/1fy71.

Met vriendelijke groet, Eric

Vodafone 24/7 Web Crew