re
door remi16 Aug 24, 2012 om 09:56
Computers & telefonie

Opstart problemen

Onze pc heeft opstart problemen.

Bios start op en dan zie je normaal als Windows gaat opstarten heen en weer gaande blokjes en start Windows op.

Nu blijven deze blokjes een paar minuten stil staan en vervolgens start pc toch op.

Voor dat ik actie ga ondernemen zou ik graag eens jullie advies willen horen, ik krijg zelf niet de indruk dat het de Windows installatie zelf is, maar de harddisk.

Hoor het graag.......

1709 16 Rapporteer

freya
door freya - Aug 24, 2012 om 10:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo remi16,

Het zou inderdaad op een hardwareprobleem kunnen duiden, maar dat hoeft niet. Heb je al eens geprobeerd in 'veilige modus' te starten? En wat was toen het resultaat?

En is dit probleem spontaan ontstaan? Of na installatie/updaten van het één of ander?

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Aug 24, 2012 om 10:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En als het probleem nog niet zo heel lang bestaat, zou je natuurlijk een systeemherstel kunnen proberen.

Freya

re
door remi16 - Aug 24, 2012 om 10:21
101 Antwoorden / 41 Vragen

Hallo Freya,

Probleem is spontaan ontstaan, zonder dat er iets is gewijzigd op het systeem.

Systeem herstel heb ik wel uitgevoerd, maar levert niks op.

Heb net contact gehad met Dell die gaven aan dat het zeer waarschijnlijk de HDD is, maar moet ik eerst testen d.m.v. diagnostics wat ik ga proberen.

freya
door freya - Aug 24, 2012 om 10:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@remi16:

Wat ook nog wel eens wil helpen is het volgende. Spanning van de computer afhalen, kast openmaken en de verschillende onderdelen en kabels losnemen en opnieuw vastzetten.
Dus, geheugenmodules, uitbreidingskaarten, voedingskabeltjes, IDE en/of SATA kabeltjes (aan beide kanten), enz. even losnemen en opnieuw vastdrukken. De processor kun je wel overslaan als je dat niet aandurft.

Freya

gsm
door gsm - Aug 24, 2012 om 11:00
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als de datum instelling verlopen is, dan weet je zeker dat de CR2032 batterij leeg is. Is de datum en de tijd nog wel juist ingesteld, maar zijn andere BIOS instellingen wel spontaan veranderd, dan kan het toch nog nuttig zijn om de batterij te controleren of te vervangen.

re
door remi16 - Aug 24, 2012 om 13:09
101 Antwoorden / 41 Vragen

Batterij is inderdaad aan z'n eind want bij spanning eraf wordt tijd niet vast gehouden, maar dit heeft toch niks met opstart problemen te maken of is dit niet juist.

freya
door freya - Aug 24, 2012 om 13:27
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=remi16 schreef op vrijdag 24 aug 2012, 13:09]Batterij is inderdaad aan z'n eind want bij spanning eraf wordt tijd niet vast gehouden, maar dit heeft toch niks met opstart problemen te maken of is dit niet juist.
Dat is inderdaad niet juist.... ;-)
In het BIOS staan allerlei systeeminstellingen die 'bewaard' worden door een stukje geheugen, welke onder spanning wordt gehouden door de knoopcel. Die instellingen worden nu dus niet meer (goed) bewaard en kunnen dus leiden tot opstartproblemen. Dat batterijtje dient dus niet alleen maar voor het onthouden van de tijd/datum.

Freya

re
door remi16 - Aug 24, 2012 om 13:36
101 Antwoorden / 41 Vragen

Dan zal ik eerst deze maar eens vervangen voordat ik een nieuwe HDD haal.

Wel blijft vreemd dat PC gewoon opstart alleen heeft deze veel meer tijd nodig.

re
door remi16 - Aug 24, 2012 om 17:14
101 Antwoorden / 41 Vragen

Knoopcel vervangen, maar zonder resultaat.

Toen ben ik verder gaan zoeken en zag dat in de bios de tweede Hdd op None staat, en dus niet herkend.
Ik heb deze Hdd losgekoppeld en nu start pc weer als vanouds op.

Nu heb ik alleen nog een probleem, en dat is dat er veel info op de tweede Hdd staat, is er nog een mogelijkheid dit eraf te krijgen?

Hoor het graag...........

freya
door freya - Aug 24, 2012 om 17:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@remi26:

Mooi dat het startprobleem opgelost is. Omdat er in het BIOS een niet herkende harde schijf stond vermeld, stond Windows bij het opstarten dus gewoon te wachten op die tweede harde schijf (die zich niet meldde)..... Nu die instelling is hersteld (en wordt onthouden) kan er dus weer snel gestart worden.

Wat je tweede vraag betreft, het hangt van de data of wat je ermee wil doen. Als alles niet meer belangrijk is, kun je die tweede harde schijf gewoon formatteren en dan is die weer helemaal leeg. Staat er nog belangrijke data op, dan kun je die eerst verplaatsen (naar b.v. een externe harde schijf) en daarna de schijf alsnog formatteren.

Freya

gsm
door gsm - Aug 24, 2012 om 20:27
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Allereerst eerst een goede batterij plaatsen en de tijd en datum goed instellen.

Je moet die tweede disk gewoon weer aan kunnen koppelen en configureren in de BIOS, want vroeger herkende de BIOS de disk hoogst waarschijnlijk ook wel.
Het is belangrijk om in de BIOS aan te geven van welke SATA disk je wil opstarten.

Ook even de BIOS instelling voor de disk nalopen en de keuze voor AHCI of IDE interface uitproberen, als die keuze er is.

re
door remi16 - Aug 25, 2012 om 09:09
101 Antwoorden / 41 Vragen

In de Bios stond Sata 2 op "NONE" en was niet te selecteren.

Ik heb de tweede Hdd met draaiende pc weer aangekoppeld en toen werd deze weer herkend.
Ik heb de hele nacht de stroom eraf gehad en weer opgestart en alles werkt weer als vanouds.

Zeer waarschijnlijk toch de knoopcel die de instellingen niet meer vast hield, ik heb deze inderdaad vervangen door een goede kwaliteit (Duracell).

Bedankt voor alle reactie....

Remi16

gsm
door gsm - Aug 25, 2012 om 09:10
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik denk dat je BIOS niet meer goed ingesteld is.

Open na het aanzetten van de PC de BIOS instellingen. Die is meestal via Delete of F2 op te roepen.
Controleer de bootvolgorde en voor SATA de IDE/AHCI instelling voor de harde schijf.

Misschien is de CR2032 batterij op het moederbord aan z'n eind.

gsm
door gsm - Aug 25, 2012 om 11:19
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=remi16 schreef op vrijdag 24 aug 2012, 13:09]Batterij is inderdaad aan z'n eind want bij spanning eraf wordt tijd niet vast gehouden, maar dit heeft toch niks met opstart problemen te maken of is dit niet juist.
Fijn dat het probleem is opgelost.

Toch nog even reageren op bovenstaande.
Het komt regelmatig voor dat opstartproblemen van desktop PC, of laptop, veroorzaakt worden door een bijna lege batterij CR2032 op het moederbord. Soms wil de PC zelfs helemaal niet meer aan, of gaat juist steeds vanzelf aan. De BIOS instellingen staan tegenwoordig lang niet altijd op de standaard (default) waarde ingesteld. Wanneer de batterij de BIOS instelling niet meer vasthoudt, kan de PC veelal niet goed opstarten met de standaard BIOS instellingen die dan gebruikt moeten worden.

Windows maakt veel gebruik van de BIOS, zeker ook tijdens het opstarten en gaat er daarbij vanuit dat de BIOS instellingen goed zijn.

Windows Vista en Windows 7 gebruiken een apart register (BCD) om de instellingen voor het opstarten te bewaren. Als de inhoud van dit register niet klopt met de BIOS instelling, dan kun je opstartproblemen verwachten. Het kan opgelost worden met het opnieuw goed instellen van de BIOS (zoals nu is gebeurd), of door Windows opstart herstel uit te voeren, vanuit een herstel menu, of met behulp van een Windows DVD.

re
door remi16 - Aug 25, 2012 om 15:58
101 Antwoorden / 41 Vragen

Ik computer al vanaf de 286 of eigenlijk nog de msx , maar heb nog nooit een batterijtje hoeven vervangen op het moederbord.
Maar eens moet de eerste keer zijn, ik krijg de indruk dat het wordt veroorzaakt dat ik sinds een jaar of 2 de spanning eraf haal als ik niet thuis ben wat ik voorheen eigenlijk nooit deed.
Nieuwe gewoonte zal ik maar zeggen.

Toch had ook de medewerker van Dell mij dit advies kunnen geven eens naar de batterij te kijken, had ik bijna een nieuwe Hdd aangeschaft a € 55 ex. verzending.
Levert dit forum toch een behoorlijke besparing op.

freya
door freya - Aug 25, 2012 om 16:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@remi16:

Afhankelijk van de kwaliteit van de batterij, kan die best 3 à 4 jaar (of langer) mee. Dat je de spanning eraf haalt mag niets uitmaken. Doe ik zelf ook aan het eind van de dag (middels een stekkerblok met schakelaar).

En tja, als die Dell-medewerker niet in zijn script heeft staan dat het weleens aan de batterij kan liggen..... Je moet van die medewerkers geen technisch inzicht verwachten. Ze volgen een vraag/antwoordscript op hun scherm en daarmee is de kous af.

Mooi in ieder geval dat alles weer goed werkt en dat tegen de kosten van een batterijtje..... ;-)

Freya