em
door emmaeek Mar 14, 2012 om 17:33
Computers & telefonie

Opstarten PC moeizaam

hallo,
Ik heb sinds 2 dagen problemen met het opstarten van mijn PC. Werk met XP home edition.
Als ik de PC aan doe blijft het lampje van mijn scherm oranje i.p.v blauw/ het rode opstartlampje op de PC permanent rood en gaat niet knipperen.Soms te snel om te lezen een foutmelding. na zo'n 4 a 5 x stroom opnieuw uit en inschakelen lukt het ineens wel. heb al verschillende malen systeemherstel geprobeerd zonder resultaat. Wat kan ik als "oude dame " doen om te zien waar t aan ligt. herinner mij een bericht dat fout in logboek was opgeslagen maar weet dat logboek niet te vinden. groet Emma

9005 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de PC al wat ouder is, meer dan 4 jaar oud, dan kan dit veroorzaakt worden door een defect moederbord en is een nieuwe PC in dat geval de beste oplossing.

Enkele suggesties om het probleem op te heffen:

Verwijder alle onnodige USB aansluitingen en probeer de PC dan nog eens te starten.

Verwijder de stroom (stekker uit het stopcontact) van de PC en druk daarna een aantal keren op de AAN-knop van de PC.
Sluit de stroom weer aan en probeer de PC te starten.
Hopelijk gaat het hierna beter.

Dit verschijnsel wordt soms, meestal pas na een paar jaar, veroorzaakt doordat de 3 Volt batterij CR2032, op het moederbord, een te lage spanning afgeeft. Deze batterij is relatief eenvoudig te vervangen door een handige knutselaar, of door een deskundige in een goede computerwinkel.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 08:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

CR2032's geven ze bij de Action bijna gratis weg (10 stuks voor 80 cent) er zijn genoeg plaatsen waar ze voor 1 batterij 2 euro vragen

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 08:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

lekkerisdat schreef op donderdag 15 mrt 2012, 08:04: CR2032's geven ze bij de Action bijna gratis weg (10 stuks voor 80 cent) er zijn genoeg plaatsen waar ze voor 1 batterij 2 euro vragen

Soms zelfs nog wel meer dan €2 per batterij.
Bij Ikea zijn ze ook nog redelijk van prijs.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo ,
kan ik dat zelf zo'n batterijtje verwisselen waar zit dat in de PC kast ?
groet Emma

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 09:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

geen verstand van PC's maar ben wel handig met klusjes etc.
Emma

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan het in principe zelf doen. Als je de kast van je PC openmaakt, zie je wel waar je moet zijn.
Als je zekerheid wil, koop je die batterij bij een computerzaak voor iets meer dan bij de Action, maar vraag je of ze je kunnen laten zien waar je hem moet plaatsen.

Ik denk echter dat het probleem niet in je moederbord zit, maar eerder in je voeding.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

lekkerisdat schreef op donderdag 15 mrt 2012, 08:04: CR2032's geven ze bij de Action bijna gratis weg (10 stuks voor 80 cent) er zijn genoeg plaatsen waar ze voor 1 batterij 2 euro vragen

Als je elk jaar dat batterijtje wilt vervangen, dan moet je die goedkope kopen.
Maar wil je een batterijtje dat het minimaal 5 jaar uithoudt, dan kun je beter een batterijtje van KTS, SONY of VARTA kopen.

Heb hier verschillende computers staan en daar zitten allemaal KTS batterijtjes in en ze zijn allen al ouder dan 6 jaar.

In mijn nieuwe computer uit november 2008 zat een Newsun batterijtje (2008) die in 2011 al vervangen moest worden.
Daar heb ik toen een KTS batterijtje ingedaan die nog in een oud moederbord zat, dat KTS batterijtje is van 2003 en doet het nog steeds.

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie dat er uitgebreidt wordt gewezen op de 3 V (2032) grote knoopcel.
Mijn vraag;Welke functie heeft deze 3V batterij?
Deze is niet van het type ,,rechargable''
Wat gebeurt er als deze batterij helemaal leeg zou zijn?

Bij TV toestellen zat vroeger een ,,oplaadbaar'' 1,5 Vbatterijtje op de print.Als deze defect was gingen de instellingen;; kanalen enzz..enzz. verloren,als de TV uitgeschakeld werd.

Bij defecte batterij in de PC ?????????????

Groeten van Piet

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem wat u hebt met 't opstarten van uw PC is mij ook bekend...
De meeste antwoorden geven u aan dat u 'n nieuwe batterij moet kopen...
Eigenlijk zou u de hele PC opnieuw moeten laten installeren, omdat u misschien 'n oude versie zou hebben...Zolang mijn PC nog werkt op de oude versie met soms heel veel moeite, heb ik 't nog niet gedaan...

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@emmaeek:

Vervangen kun je wel zelf doen, maar wat voorzichtigheid is toch geboden. De batterij (cr2032) zit op het moederbord (die grote printplaat waar vrijwel alled opzit) en je ziet hem duidelijk zitten. Een grote (2cm) zilveren knoopcel.

Schakel wel de computer uit en trek de stekker uit het stopcontact. De batterij kun je er makkelijk 'uitwippen' met b.v. een dikke stopnaald. Aan de zijkant zit ook meestal een klein klemmetje waarmee je de batterij wat makkelijker kunt losmaken. Is de batterij er eenmaal uit, dan druk je er zo een nieuwe in (opdruk naar boven).

En die batterij dient om de (gewijzigde) instellingen in het BIOS vast te houden en om de 'klok' aan de gang te houden.

Freya

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@pietvoncken,

Het is niet gebruikelijk/handig om een vraag IN een vraag te stellen.
Kun je beter zélf een vraag stellen.

Maar toch....
In het kort: die batterij zorgt ervoor dat de algemene instellingen van de BIOS vastgehouden worden, ook als de computer is uitgeschakeld.
Meer info: lees hier.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grappig allemaal, het idee is wel goed, maar volgens mij niet toe te passen als standaard oplossing van traag starten :)

Bij problemen met batterijen, zal men een erro/melding zien op het scherm tijdens opstart, meestal staat er dan, dat het bios is gereset, of tijd moet worden ingesteld etc...
Zolang er geen melding staat, en de tijd van uw pc klopt, bij opstart te zien, of middels bios scherm, dan is er niets mis met uw batterij, Afhankelijk van het merk,

om bios in te gaan bij opstarten, voor de windows logo, houd :

F2, of Delete, of F10, en in andere gevallen F12, F1, vast.
op meeste pc's krijg je boot menu, waarin staan de opties, u moet in ieder geval naar de BIOS, System Settings, daarin bij algemeen, zult u uw tijd zien, als deze klopt, dus dagen, maanden, jaren, dan is er niets aan de hand met uw batterij. Dan is uw Windows gewoon corrupt geraakt / kapot beschadigt, etc... Computer Monteur inschakelen, en alels opnieuw laten installeren.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte lezers ,dit heeft niks met de baterijen te maken MAAR meer met de voeding ,zelf heb ik dit pas ondervonden en ik weet wat deze mevrouw mee te maken had .
Dit is gewoon dat ze de complete voeding moet vervangen met een iets zwaarder uitvoering.
En de batterij gewoon laten liggen er niks mee met de batterij.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dankjewel Edrick,

Niet de bedoeling om een vraag in een vraag te stellen.
Was maar omdat vele antwoorden naar de batterij verwijzen.
Omdat mijn MEDION PC (2002) ook soms 2x gestart moet worden,wilde ik alleen weten of vervanging van de batterij het probleem ,,zou'' kunnen oplossen.
Als dat zo is dan hoef ik niet perse te weten waarom de batterij dient,maar wel of vervanging doelmatig is.

Groeten van Piet

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee de batterij ,hoef niet vervangen worden ,dit is gwoon de voeding compleet vervangen ,de batterij doet dienst allen als de pc uit staat meer niet en verbruikt van de batterij in minimaal.
De voeding die krijgt het zwaar te verduren door te veel aan en uit van de pc.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@^^:

Een 'probleem' met de voeding is niet uitgesloten, maar allerminst zeker. De TS klaagt namelijk niet over het feit dat de computer slecht werkt, als die eenmaal is opgestart. Het probleem is er juist bij het opstarten. Als de batterij leeg is gaan de instellingen van het BIOS verloren en moet de pc dus telkens bij het opstarten de aanwezige hardware opnieuw detecteren en dat kan wel eens tot problemen leiden. Vergeet ook niet dat het al een oudere computer met Windows XP is en het dus niet ondenkbaar is dat die batterij nog nooit is vervangen. En voordat je aan dure oplossingen gaat denken (zoals een nieuwe voeding), is het uiteraard verstandig om eerst de goedkope oplossingen te proberen.....

Freya

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik denk dat hagaman helemaal gelijk heeft
als je een opstartprobleem hebt gebruik dan de functietoetsen zoals hij heeft aangegeven bij het opstarten
als dat allemaal niet lukt, de oplossing van Freya.
En dat geleuter over de voeding is als er niets meer luklt
Geen voeding geen computer.
Als men er geen verstand van heeft of niet precies weet wat het probleem is vraag het dan precies en ga dan beantwoorden.

dutch1

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 15:27:
Een 'probleem' met de voeding is niet uitgesloten, maar allerminst zeker. De TS klaagt namelijk niet over het feit dat de computer slecht werkt, als die eenmaal is opgestart.

Beeldscherm werkt ook niet. Voeding en mogelijk een moederbord dat het straks voor gezien houdt.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 17:49:
freya schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 15:27:
Een 'probleem' met de voeding is niet uitgesloten, maar allerminst zeker. De TS klaagt namelijk niet over het feit dat de computer slecht werkt, als die eenmaal is opgestart.

Beeldscherm werkt ook niet.
....

Dat lijkt mij ook logisch.....
Als de computer niet wil opstarten heb je ook (nog) geen beeld. Bovendien gaf TS aan dat de pc soms wel wilde starten en toen was er blijkbaar wel beeld want er is ook nog een systeemherstel geprobeerd.

Freya

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ook start problemen gehad. soms wel soms niet totdat hij het niet meer deed.
kreeg als tip het geheugen los te halen met gummetje contacten schoon maken en er weer indrukken, voorzichtig dat je niet statisch geladen bent !!!
en hij doet het nu weer

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

pietvoncken schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 14:23: Dankjewel Edrick,

Niet de bedoeling om een vraag in een vraag te stellen.
Was maar omdat vele antwoorden naar de batterij verwijzen.
Omdat mijn MEDION PC (2002) ook soms 2x gestart moet worden,wilde ik alleen weten of vervanging van de batterij het probleem ,,zou'' kunnen oplossen.
Als dat zo is dan hoef ik niet perse te weten waarom de batterij dient,maar wel of vervanging doelmatig is.

Groeten van Piet

Ja, de batterij blijkt soms wel degelijk de oorzaak te zijn (let op het woord soms).
De datum en tijd staan dan nog wel goed, maar de iets te lage spanning van de batterij kan problemen geven bij het opstarten.
Meestal is echter het moederbord niet goed meer (bijvoorbeeld door defecte condensatoren of door teruggelopen capaciteit van condensatoren van de VRM). Het probleem wordt maar hoogst zelden door de voeding veroorzaakt.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 18:00
Als de computer niet wil opstarten heb je ook (nog) geen beeld. Bovendien gaf TS aan dat de pc soms wel wilde starten en toen was er blijkbaar wel beeld want er is ook nog een systeemherstel geprobeerd.

Hoe verklaar je het volgende dan?

emmaeek schreef op woensdag 14 mrt 2012, 17:33:
Als ik de PC aan doe blijft het lampje van mijn scherm oranje i.p.v blauw

Soms te snel om te lezen een foutmelding.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2012 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 22:25: ....

Hoe verklaar je het volgende dan?

emmaeek schreef op woensdag 14 mrt 2012, 17:33:
Als ik de PC aan doe blijft het lampje van mijn scherm oranje i.p.v blauw

Als de pc niet start is er ook geen videosignaal naar de monitor en brandt het lampje dus oranje i.p.v. blauw.
winterman schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 22:25: ....
emmaeek schreef op woensdag 14 mrt 2012, 17:33:
Soms te snel om te lezen een foutmelding.

Waarschijnlijk is dat geen foutmelding, maar de monitor die een melding geeft van 'no signal'. Een vergissing die wel vaker gemaakt wordt. Zodra er dan wel signaal naar de monitor gaat, verdwijnt die melding direct.

Freya

ve
door verwijderd - Mar 17, 2012 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 22:41:
Als de pc niet start is er ook geen videosignaal naar de monitor en brandt het lampje dus oranje i.p.v. blauw.

Waarschijnlijk is dat geen foutmelding, maar de monitor die een melding geeft van 'no signal'. Een vergissing die wel vaker gemaakt wordt. Zodra er dan wel signaal naar de monitor gaat, verdwijnt die melding direct.

Een monitor zal op "blauw" gaan zodra je de stroom er op zet. Krijgt hij geen signaal, dan gaat hij terug naar "oranje".

Je kan een monitor op twee manieren op stroom zetten. Zelf via een stopcontact, of via de stroomvoorziening van de computer. Misschien zit daar iets niet goed, want deze monitor komt niet eens uit zijn slaaptoestand.

Een "no signal" melding is duidelijk leesbaar, want die blijft toch wel enkele seconden in beeld. Als dat het was had vraagsteller het kunnen lezen.

Natuurlijk is het altijd slim om met de goedkoopste oplossing te beginnen, maar dit komt echt niet door een batterijtje op het moederbord.

emmaeek doe mij eens een lol en schakel die PC niet uit. Hou hem gewoon op stroom en in standby stand, dus niet met de schakelaar de stroom er af, en probeer hem dan na een uurtje eens op te starten.

ve
door verwijderd - Mar 17, 2012 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

dag allemaal,
Ik heb inmiddels de Pc nalaten kijken en alles is er opnieuw erop gezet.
en vernieuwde versie's. Zoals microsoft office van 2003 naar 2010 versie.
Er moeten nog wat aanpassingen worden gedaan en ik kan microsoft outlook allleen in veilige modus starten. Maar daar komt de PC man nog voor terug.

Heel erg bedankt voor het meedenken en reageren.TOP

groet Emma