umbro
door umbro May 5, 2007 om 19:45
Computers & telefonie

Overname provider

Een tijdje geleden is mijn internent provider Demon Internet PLC overgenomen door XS4ALL (onderdeel van KPN). Ik had/heb daar een aansluiting van 8192/1024 Kbit/s voor € 25 per maand. Omdat XS4ALL alle aansluitingen gaat integreren in hun eigen netwerk en administratie kreeg ik pas geleden een aanbiedingsbrief waarin zij mij aanbieden een XS4ALL only van 3072/1024 Kbit/s voor € 29,95 per maand.

Ik ga dus in snelheid er enorm op achteruit, en moet daar ook nog eens meer voor gaan betalen. Is het niet zo, dat XS4ALL mijn internet provider overneemt met alle lasten en lusten? Mogen zij de overeenkomst die ik met Demon Internet had zomaar gaan aanpassen? In hun brief staat overigens ook dat zij voor mijn huidige abonnement geen passende dienst hebben, terwijl ik op hun website heb gezien, dat zij ook 8192/1024 aanbieden.

Weet iemand of zij dit zomaar mogen doen?

1238 9 Rapporteer

btalman
door btalman - May 5, 2007 om 23:23
280 Antwoorden / 0 Vragen

Beste umbro, in dit geval dwingt de overnemende partij U niet akkoord te gaan met een lagere snelheid tegen een hogere prijs, maar doen ze U het voorstel. Nadeel is echter dat U maar twee mogelijkheden heeft, te weten: 1. akkoord gaan met dit aanbod; 2. het contract verbreken (dit staat als het goed is in de brief). Bij de tweede optie zult U echter op zoek moeten gaan naar een andere aanbieder. De handelswijze van xs4all is in dit geval geheel conform de wet, al lijkt het voor de consument meer op slikken of stikken....

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 6, 2007 om 12:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

hallo umbr@ ik ben het niet helemaal eens met het antwoord van btalman omdat hier toch wel degelijk kan worden gesteld dat sprake is van het niet naleven van een overeenkomst als gesteld in:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  wanprestatie en u ook nog recht heeft op schadevergoeding.

U heeft immers een overeenkomst die kennelijk wordt overgenomen door xs4all terwijk xs4all de overeenkomst klaarblijkelijk niet kan naleven/nakomen.

U heeft dus m.i (het is een blijft juridisch) wel degelijk rechten alleen het afdwingen ervan zal zodanige moeite en kosten met zich meebrengen dat ik u adviseer dat niet te doen. beter is het contract als beëidigd te doen beschouwen, u kunt dat omdat de overeenkomst niet kan worden nagellefd, en een overeenkomst aan te gaan met een andere provider die u wel kan leveren wat u vraagt.

btalman
door btalman - May 6, 2007 om 14:04
280 Antwoorden / 0 Vragen

Ah dank gerrit, ik wist niet dat er sprake kon zijn van schadevergoeding. Hoe valt een dergelijke vergoeding trouwens te berekenen?

nowhere
door nowhere - May 6, 2007 om 14:18
127 Antwoorden / 1 Vragen

Kleine vraag aan gerritaltena, puur uit interesse. Is wetboek-online.nl geheel of gedeeltelijk van jou?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 6, 2007 om 14:23
16885 Antwoorden / 202 Vragen

hallo Bram, moeilijk, het volgende is m.i. onder meer  van toepassing

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/162.html schadevergoeding bij wanprestatie

en er is een uitgebreide toeli9chting/jurisprudentie mbt causaal verband etc. en voor nowhere@

www.wetboek-online.nl

nowhere
door nowhere - May 6, 2007 om 14:27
127 Antwoorden / 1 Vragen

Voor wat betreft de vraag, voor gedurende de lopende contract periode moet de tegenpartij gewoon het overeengekomen leveren. Daarna kunt u kiezen of u bij XS4ALL blijft of overstapt op een andere provider. Tot het moment dat u daadwerkelijk een overeenkomst met XS4ALL hebt blijft Demon Internet de tegenpartij. Helaas weet ik niet precies hoe de situatie is bij de overstap van Demon naar XS4ALL maar mocht u er bij een wijziging op wat voor manier dan ook op achteruitgaan dan kunt u per datum wijziging opzeggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 6, 2007 om 14:34
16885 Antwoorden / 202 Vragen

niet opzeggen, de overeenkomst als ontbonden verklaren! Voor opzeggen moet u voldoen aan de opzegbepalingen. Bij het niet nakomen van een overeenkomst geldt het wettelijk bepaalde dat ( wel na eerst nogeen in gebreke stelling en aanmaning om zeg binnen 10 dagen alsnog het overeengekomene te leveren) per aangetekend schrijven de overeenkomst als ontbonden kan worden verklaard.

btalman
door btalman - May 6, 2007 om 14:41
280 Antwoorden / 0 Vragen

O.k., maar krijg je dan niet een probleem? Ten eerste wat betreft de schade, want dit dient natuurlijk geleden schade te zijn, waar geen sprake van is. Daarnaast zal moeten worden vastgesteld wat de schade eventueel kan worden, wat weer afhangt van de nieuwe abonnementskeuze, maar gezien er geen vergelijkbaar product wordt aangeboden... Ik heb zo het gevoel dat hier teveel haken en ogen aan zitten om tot een dergelijke claim te kunnen komen. Tenslotte is er geen sprake van financieele schade wanneer de abonnee naar een andere provider overstapt waar deze eventueel wel voor dat bedrag eenzelfde verbinding kan krijgen. Maargoed, ik ben niet de juridisch expert, dus ga me met de krant bezighouden. Succes vrager!

umbro
door umbro - May 8, 2007 om 00:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle feedback. Ik zal dit in mijn antwoord naar XS4ALL meenemen. Ik ga eerst Demon bellen en kijken of zij nog iets kunnen doen. Ik heb al een beetje gezocht op http://www.adslmetacrawler.nl voor een andere provider. Er zijn genoeg aanbiedingen. Ik heb (en houd) een opzegtermijn van 1 maand, dus dat is niet zo'n probleem.