Br
door Brolga Feb 12, 2011 om 14:28
Computers & telefonie

Phishing

Heb niet veel verstand van beveiliging. Heb windows 7, AVG editie 2011 (wordt dagelijks gescand) en malwarebytes (scan ik 1x per week). Ik zat laatst op google afbeeldingen te zoeken toen een scherm in beeld kwam met tekst "geweigerd vanwege phishing" of zo iets. Ik had 2 mogeljikheden om aan te klikken. Bij een stond ... ULR of zoiets en de ander weet ik niet meer, want heb van schrik alles meteen afgesloten, zonder iets aan te klilkken. Phishing is toch dat je een email krijgt waarin jouw bankgevens gevraagd worden (wat ik nooit zal doen). Of kunnen ze nu ook op een andere manier deze gegeven van mijn computer afhalen. Want ik vind het toch wel eng dat dat scherm van phishing in beeld kwam. Alvast bedankt voor uw antwoord. Vr groet Brolga

528 2 Rapporteer

erik008
door erik008 - Feb 12, 2011 om 14:51
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Bij Phishing heb je een nep site onder het URL
Ze vissen dan naar wachtwoorden en dergelijke.
Het wordt ook veel toegepast in email.
Ik klik nooit een link naar een bank of zo in een mail, maar gebruik mijn eigen snelkoppeling.

Bij veel programma's kun je het ook wel zien, als je over de link gaat met de muis zonder te klikken, zie je wel een verdachte site die net anders is als de bank.
je ziet dan b.v. http://www.postbank.serviceafdeling.ng/
Vaak is het veel slimmer gemaakt als dit voorbeeld.
Zolang je niets aan klikt, gebeurt er ook niets.

diumenge
door diumenge - Feb 12, 2011 om 15:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Deze melding is juist een beveiliging van Google tegen phishing, je krijgt dus een waarschuwing en kan zelf besluiten wel of niet naar de site door te gaan (advies is uiteraard om dat niet te doen).