door wilter Feb 27, 2019 om 16:40
Computers & telefonie

Problemen dvd speler? Werkt niet meer?

Heb een laptop HP en voorheen werkte de dvd speler nog? Als nu een dvd plaats dan gebeurt er niets. Kan dus géén dvd afspelen. ( windows 10 ) Plaats ik een dvd met fotos die werkt die wel en worden weer gegeven. Men zegt dat ik drivers moet installeren maar dat lukt me niet. Heb het geprobeerd met zgn apps maar kom er niet uit!Wie kan op een eenvoudige uitlegen wat te doen. Bij voorbaad mijn hartelijke dank Willem Terpstra / Groningen

3244 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 27, 2019 om 18:00
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Begrijp ik dat de speler eerder wel werkkte onder Win 10?

ro
door ron503 - Feb 27, 2019 om 18:02
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt in apparaatbeheer de dvd speler verwijderen en de laptop opnieuw opstarten, de stuurprogramma's worden geistalleerd en vaak werkt de dvd speler weer naar behoren.

marita5
door marita5 - Feb 27, 2019 om 18:38
11534 Antwoorden / 15 Vragen
diumenge
door diumenge - Feb 27, 2019 om 18:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een DVD met foto's werkt wel, dus ik neem aan dat een DVD film afspelen dan niet werkt? Wellicht is de koppeling met afspeelprogramma verbroken.

Topantwoord

gsm
door gsm - Feb 27, 2019 om 19:47
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Windows 10 heeft geen ondersteuning meer voor DVD spelers. Microsoft zou daar namelijk licentierechten voor moeten betalen en heeft ter bezuiniging de ondersteuning voor het afspelen van films op DVD uit Windows 10 weggelaten.
Je kunt echter de VLC speler van VideoLAN downloaden en installeren:
https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/vlc-media-player-mediaspeler-video-audio-dvd

Nog beter vind ik de PotPlayer van Daum, al is deze wel wat ingewikkeld door de vele instellingen die mogelijk zijn:
https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/Daum-PotPlayer-mediaspeler

Zie ook:
https://www.personalcomputercare.nl/computervragen/software/hoe-u-uw-dvds-weer-kunt-afspelen-in-windows-10.htm
en
 https://www.pcworld.com/article/2953724/how-to-play-dvds-in-windows-10-for-free.html
en
https://www.computeridee.nl/workshop/workshop-potplayer/

panter22
door panter22 Feb 27, 2019 om 21:16
6599 Antwoorden / Vragen

Dan heb ik zeker een bijzondere dvd speler in mijn  computer. Ik kan gewoon een dvd afspelen.

gsm
door gsm Feb 27, 2019 om 21:51
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als je Windows 10 een tijdje geleden als upgrade (van Windows 7 of 8.1) hebt geïnstalleerd, dan is de noodzakelijke codec wel aanwezig, met misschien de ooit gratis verkrijgbare "Windows DVD-speler" app. Deze laatste kost inclusief decoder als download uit de Microsoft Store tegenwoordig €14,99. Of je hebt andere software, van de computerfabrikant bijvoorbeeld, geïnstalleerd met de DVD decoder erbij.

gerbera
door gerbera Feb 27, 2019 om 21:56
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens de gegevens, op de site van de producent, is Potplayer niet voor Win10 geschikt.

panter22
door panter22 Feb 27, 2019 om 22:05
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb inderdaad de gratis upgrade vanaf Windows 7.

gsm
door gsm Feb 27, 2019 om 22:29
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik gebruik nu  PotPlayer 64-bit, versie 1.7.17508. Werkt perfect, ook onder Windows 10 1809.
Zie ook: https://tweakers.net/downloads/41371/daum-potplayer-17-build-2233.html

tdmduc
door tdmduc - Feb 28, 2019 om 08:05
704 Antwoorden / 2 Vragen

VLC-player downloaden en installeren.

wi
door wilter Feb 28, 2019 om 12:52
20 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt voor je antwoorden. Daar ik op leeftijd ben ( 72 ) lukt het me nog niet. Downloaden gaat wel maar het verdere verloop snap ik? Op een gegeven mont is downloaden gedeeltelijk klaar maar meld dan, printer toevoegen en nog iets. Daar loopt het bij mij vast. Blijf het proberen maar in ieder geval bedankt. Een vriendelijke groet, Willem ( trouwens alle inzenders op mijn vraag, bedankt! )

jo
door jorisw Feb 28, 2019 om 17:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat heeft leeftijd te maken met het kunnen installeren van software? Toen Windows95 uitkwam (zeg maar het begin van massaal computergebruik) was u pas 48.

wi
door wilter - Feb 28, 2019 om 17:25
20 Antwoorden / 14 Vragen

Nog even enige aanvulling op het niet werken van de dvd-speler. Na aankoop van de nieuwe laptop  werkte de dvd-speler, ook na de grote update's van windows. Daarna enige tijd de speler niet gebruikt tot dat een dvd kreeg en die wilde afspelen. Ben een echte leek en weet weinig om goed met de laptop om te gaan. Vele reacties kwamen er binnen en dan probeer je wat. Tot nu toe lukt het mij nog niet, maar wie weet? Bedank een ieder voor de reacties. Groetjes

Ge
door Genee Feb 28, 2019 om 18:49
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien een overbodige vraag maar heeft u ook andere dvd’s geprobeerd.
Kunt u wel met de verkenner zien wat er op de dvd staat?

gsm
door gsm - Feb 28, 2019 om 23:03
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Afspelen DVD

Open de Verkenner (de gele map in de taakbalk).
Open Deze PC en dubbelklik de DVD speler, als de DVD erin zit.

Lukt het nog niet, zie dan bijvoorbeeld deze uitleg: https://www.seniorweb.nl/tip/tip-cd-of-dvd-afspelen-op-windows-10