al
door alies_1 Oct 28, 2005 om 16:07
Computers & telefonie

Processor

In maart 2003 heb ik een volledige nieuwe pc gekocht bij een gespecialiseerd bedrijf.

Sinds juni/juli valt mijn beeldscherm steeds zwart uit voor een aantal seconden. Dit kan zich meerdere malen achter elkaar voordoen. Na een grondig onderzoek kreeg ik te horen dat mijn processor kapot zou zijn en vervangen zou moeten worden. Mag dit al gebeuren na anderhalf jaar?

Doordat de oude processor (AMD processor xp 3200+ 400MHZ ATHLON) niet meer leverbaar zou zijn, zou nu ook mijn moederbord vervangen moeten worden (terwijl deze nog goed werkt). Kortom een dure reparatie voor een pc van anderhalf jaar oud. Omdat alles buiten de garantietermijn van 1 jaar valt wil de verkoper mij nergens in tegemoed komen.

Kortom: Heb ik recht op tegemoed koming van de verkopende partij of heb ik domweg pech?

944 7 Rapporteer

luceos
door luceos - Oct 28, 2005 om 16:20
14 Antwoorden / 0 Vragen

Om antwoord te geven op uw vraag:

Als de garantieperiode voor het onderdeel verlopen is, maakt u geen recht meer op welke tegemoetkoming dan ook.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat een vervangende processor geen
mogelijkheid is. Bovendien vraag ik me af of het uitvallen van de
monitor niet ligt aan de 3d-kaart of aan de monitor zelf.

Specificeer eens uw moederbord-type. Misschien dat het toch mogelijk is
om een vervanging te vinden, al dan niet tweedehands (wat ook goedkoper
is).

el
door elvispresley - Oct 28, 2005 om 17:04
3 Antwoorden / 0 Vragen

als nu kijk op internet bij die ferma misschien zit er er 3 jaar onlin graantie op dat had ik namelijk ook op mijn scherm die via had gekocht maar het bleek namelijk dat het het bedrijf waar die scherm van was via internet 3 jaar onlin garantie gaft  dus kijk daar eens naar.

freya
door freya - Oct 28, 2005 om 17:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo alies,

Bij dit soort problemen denk ik toch echt niet in eerste instantie aan de processor, maar aan de grafische kaart. Kijk of je niet uit een andere PC, tijdelijk, een grafische kaart kunt 'lenen.' Als je dat zelf niet aandurft is er vast wel iemand in je omgeving te vinden die je daarbij wil helpen. Als dáár het probleem ligt is vervanging van de grafische kaart een véél goedkopere oplossing dan de aanschaf van een nieuwe processor. (en er dan misschien achter komen dat het toch niet aan de processor ligt) Als je verder geen bijzondere programma's als 3D games gebruikt, heb je aan een simpele grafische kaart al voldoende. (€50,-)

m.vr.gr. Freya

un
door undercover - Oct 29, 2005 om 15:49
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als dit geen merkpc is dan zou het wel kunnen dat de garantiebepalingen op de onderdelen ruimer zijn dan de 1jaarsgarantie op merkpc`s.

Misschien hebben ze een "in the box " exemplaar gebruikt

"

Three (3) Year Processor In A Box Limited Warranty

AMD warrants that processors sold through the AMD Processor in a Box Program, which have a "qualifying" serial number, when properly installed and used, will be free from defects in material and workmanship and will substantially conform to AMD's publicly available specifications for a period of three (3) years after the date the AMD processor was purchased.

het bedrijf zal dan wel hun arbeidsloon rekenen.

nog een pechscenarioalternatief

2dehands een andere socket A zoeken en er zelf instoppen.

Op de site van de fabrikant van je moederbord kun je de specificaties vinden van al de processors die erin kunnen.

Een procesor veranderen is niet zo moeilijk, koop misschien een tubetje koelpasta in pcwinkel. Genoeg sites die je met fotos uitleggen hoe

un
door undercover - Oct 29, 2005 om 15:55
5 Antwoorden / 0 Vragen

Trouwens wel nog leverbaar hier ( als je nieuw zou willen)

http://www.alternate.nl/html/shop/productListing4C.html?group=manufacturerName&cat1=3&cat2=25&cat3=000&&treeName=HARDWARE&Level1=Processoren&Level2=Desktop&Level3=Socket+A&

al
door alies_1 - Nov 8, 2005 om 14:36
1 Antwoorden / 2 Vragen

Afgelopen dagen is er even een andere processor in mijn pc geplaatst en daarmee waren alle klachten verholpen. Het probleem was dus wel degelijk de processor. Verder blijkt dat je volgens het consumentenrecht wel degelijk een tegemoedkoming van de verkoper mag verwachten omdat het namelijk om een ondeugelijk product gaat. Een pc die in anderhalf jaar tijd al vier keer met klachten is terug gebracht naar de verkoper, waarbij in het eerste half jaar de harde schijf en het geheugen al zijn vervangen en dus nu na anderhalf jaar al de processor. In dit geval gaat het niet om een garantie van een jaar. je hebt recht op een deugelijk product dat aan de normale levensverwachting moet voldoen.

pavoordf
door pavoordf - Nov 8, 2005 om 14:58
519 Antwoorden / 73 Vragen

Ik zou deze vraag eens voorleggen aan de "juristen". Volgens het consumentenrecht mag je er vanuit gaan dat je gedurende de levensduur van een apparaat hiervan gebruik kan maken, zonder dure reparaties. Na de garantie moet je overigens wel aantonen dat het apparraat niet fout is gebruikt en kan een proportioneel deel van de reparatiekosten verlangd worden (proportioneel van de gebruikte tijd tov de levensduur)