doetinchem
door doetinchem Jan 19, 2009 om 10:44
Computers & telefonie

Router/access point

wat is het verschil tussen een router en een access point

3891 14 Rapporteer

dirck
door dirck - Jan 19, 2009 om 11:02
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Een router sluit je op de ADSL lijn aan of je zet hem achter een modem en vandaar uit kun je dan computers rechtstreeks aansluiten op de router of je kunt draadloos internetten via de router als er ook een draadloze functie opzit. (niet met elke router kun je draadloos internetten)

Een Access Point is een draadloos kastje waarmee je de draadloze signaal overdracht mee kunt versterken.
Bijvoorbeeld, je modem/router staat beneden in de meterkast en je computer staat boven op zolder, als de draadloze verbinding nu te zwak is, dan zet je een Access Point bijvoorbeeld op de 1e verdieping neer en nu heb je wel een uitstekende draadloze verbinding op zolder.

doetinchem
door doetinchem - Jan 19, 2009 om 11:07
114 Antwoorden / 137 Vragen

Als ik alleen een Access Point heb kan ik dan door deze aan een modem te verbinden ook draadloos internetten?

gladdeharry
door gladdeharry - Jan 19, 2009 om 11:18
463 Antwoorden / 14 Vragen

Als het puur een accespoint is dan niet.Als er ook een router ingebouwd zit dan wel.

pavoordf
door pavoordf - Jan 19, 2009 om 11:18
519 Antwoorden / 73 Vragen

Nee je kan een access point niet direct aan je modem connecten. Je moet eerst een router hebben. Maar in jouw geval ligt een draadloze router meer voor de hand. De router zorgt ervoor dat je een lokaal netwerk krijgt, waarbij iedere computer zijn eigen IP adres heeft. Zo'n netwerk kan je verder uitbreiden met een switch (meer PC's in je bedraadde netwerk) of via een wireless accespoint voor een draadloze uitbreiding

dirck
door dirck - Jan 19, 2009 om 11:24
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij kan dit niet, het lijkt me beter, als je tenminste draadloos wilt gaan internetten, dat je dan een draadloze modem/router gaat kopen.
Deze zijn meestal even duur of een beetje duurder dan een los Access Point.

keessie1
door keessie1 - Jan 19, 2009 om 11:47
138 Antwoorden / 9 Vragen

Koop WEL een draadloze router MET een WAN poort NIET met een ADSL poort.

De WAN poort stop je in je ADSL Modem en het werkt.

Draadloze router MET WAN Poort kost tussen de 20 en 30 euro.

Suc6

Groetjes Keessie

dirck
door dirck - Jan 19, 2009 om 11:49
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Heb even rondgekeken en als het alleen maar een Access Point is, dan kun je hem alleen maar achter een modem met router functie aansluiten.
Als je alleen maar een kabelmodem of ADSL modem hebt waar maar 1 aansluiting opzit, dan moet er eerst nog een router op dat modem aangesloten worden, op die router sluit je dan vervolgens weer dat Access Point aan en pas dan kun je draadloos internetten.

Dit is bijvoorbeeld een Access Point zonder router functie:
Linksys WAP54G draadloos access point.

jvdorst
door jvdorst - Jan 19, 2009 om 12:53
186 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn nog weinig apparaten die alleen modem zijn, meestal is het een modem/router.

Met alleen modem gaat het niet, met modem/router wel.

Laat eens weten merk en type van je modem.

qp
door qpc - Jan 19, 2009 om 12:54
203 Antwoorden / 0 Vragen

Koop WEL een draadloze router MET een WAN poort NIET met een ADSL poort.

De WAN poort stop je in je ADSL Modem en het werkt.

Draadloze router MET WAN Poort kost tussen de 20 en 30 euro.

Suc6

Groetjes Keessie

Sorry???? Een draadloze router met WAN-poort??????
Volgens mij weet jij niet hlemaal waar je het over hebt....

Een WAN (Wide Area Network) hoort altijd op een router te zitten, want daar gaat de kabel van het modem in....
Een router met een zogenaamde ADSL-poort (?) heb ik nog nooit gezien. Ben jij niet in de war met een modem?

Enne... voor de vraagsteller, koop liever meteen een goede router, eentje van ongeveer € 50,-.

Voor die € 20 of € 30 zoals keesie zegt, heb je gewoon troep!

holpen
door holpen - Jan 19, 2009 om 16:53
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Tegenwoordig zijn er veel "kastjes" in de handel waar allerlei functionaliteit in één apparaat geïntegreerd is. Ik zet hieronder even op een rijtje wat en hoe.

- Modem: dit apparaat zorgt ervoor dat er verbinding is met het internet via een telefoon- of kabelverbinding.
- Router: dit apparaat verdeelt als het ware de internetverbinding over je lokale netwerk; hierdoor is het mogelijk met meerdere pc's (of andere netwerkapparaten) het internet op te gaan via één modem.
- Switch: aansluitpunt voor meerdere computers (bekabeld).
- Acces point: eigenlijk de draadloze versie van een switch.

Veel tegenwoordig geleverde modem-routers verenigen alle vier de functies. Heb je alleen een modem, dan kun je slechts met één apparaat tegelijk het internet op.
Veel modems zijn echter tegenwoordig uitgerust met een routerfunctie, waardoor het mogelijk wordt meerdere pc's aan te sluiten.
Om meerdere pc's te kunnen aansluiten, heb je een switch nodig. Ook deze zit tegenwoordig vaak in de modem-router ingebouwd; je ziet dan een aantal poortjes voor netwerkkabels (vaak vier stuks) terug op het apparaat.
Ditzelfde geldt voor draadloze netwerken. Als je een modem-router hebt met draadloze verbinding, dan heeft deze eigenlijk een access point aan boord. Via dit access point kunnen computers dan het internet op.

Al deze apparaten zijn ook apart te krijgen, zodat je je netwerkje altijd zo kunt bouwen als jij het wilt.

edwardus
door edwardus - Jan 19, 2009 om 21:02
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Grof gezegd is een router een verkeersregelaar. Vaak zit er een ingebouwde switch en/of draadloos accespoint in en vaak ook een firewall. De verkeersregelaar zorgt ervoor dat je meerdere pc's gelijktijdig kunt laten gebruik maken van dat ene (externe) IP adres dat je van je provider krijgt en beschermt je tegen indringers van buitenaf.

Een draadloos accesspoint heeft dat allemaal niet, het heeft zo'n externe verkeersregelaar nodig. Dat geldt ook voor een switch.

Een router met "adsl poort" zoals hier eerder gezegd, is een modem + router in 1, meestal zie je dan ook de term Annex-A (analoog) of Annex-B (voor isdn).

Een router met een WAN poort is eigenlijk de standaard en als je een beetje de aanbiedingen in de gaten houdt, kun je vaak al wel een fatsoenlijke 54G vinden voor ca. €35. Soms zelfs een N-router (sneller en krachtiger) voor iets meer.

Vanwege de populariteit van draadloze routers zijn deze nu eigenlijk meestal zelfs nog goedkoper dan een losse accesspoint. Losse accesspoints zijn in mijn ogen nog slechts nuttig voor mensen die al een router hebben en niet weten hoe je daar een 2e router op kunt aansluiten.

jvdorst
door jvdorst - Jan 19, 2009 om 21:16
186 Antwoorden / 5 Vragen

Een accesspoint is ook gemakkelijk als je draadloze router niet genoeg bereik heeft en je het bereik uit wil breiden.

edwardus
door edwardus - Jan 19, 2009 om 21:22
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt en dat kan ook met 2 draadloze routers (zo doe ik dat) , alleen moet je dan wel weten hoe je dat correct instelt.

pj
door pjcvankempen - Jan 19, 2009 om 21:56
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote]
Als ik alleen een Access Point heb kan ik dan door deze aan een modem te verbinden ook draadloos internetten?

Ja, dat kan.
Zelf heb ik een aantal jaren een modem gehad van @home. Via een wireless access point had ik vervolgens verbinding met mijn pc.

Als je de pc rechtstreeks op het modem kunt aansluiten (via ethernet-kabel) dan kun je de kabel vervangen door de wireless accesspoint + receiver.

Voor de verbinding tussen PC en modem is dit vervolgens transparant.

De toegevoegde waarde van een router zit'm voor mij in 2 dingen:
- je kunt meerdere pc's aansluiten op 1 modem-verbinding (via NAT)
- de beveiliging van een router is doorgaans efficiënter dan op een PC (NAT, ingebouwde firewall)

Echter, als je hier geen behoefte aan hebt, volstaat een wireless access point

(zijn die dingen überhaupt nog te krijgen eigenlijk?
ik heb er nog één liggen: een BenQ awl 500; 11 Mbps draadloos)