du
door dutchbird_1 Nov 3, 2004 om 11:26
Computers & telefonie

Test harddisk

Gisteren kreeg ik de melding dat de harde schijf op het punt staat

het te begeven. Heb echter nog de gehele dag en nu nog

geen problemen gehad. Is er een programma om de disk

te testen ?

740 4 Rapporteer

webzapper
door webzapper - Nov 3, 2004 om 12:09
207 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb het gevoel dat je de foutmelding fout hebt geïnterpreteerd. Ik heb één keer zo'n melding gehad en toen was de HD ook echt defect. Maak zo snel mogelijk een backup van je belangrijke bestanden. (Vergeet belastingaangifte 2003 niet).

Er zijn verschillende reparatietools en tests mogelijk (Norton/Ontrack/Windows). Ook is er een site met talrijke sharewareprogramma's ( http://www.freedownloadscenter.com/Utilities/Disk_Maintenance_and_Repair_Utilities/index10.html)

Gebruik dit soort programma's alleen als je weet wat je doet! (De vergelijking "met een scheermes een luchyballon repareren"gaat echt op als je niet weet wat deze programma's doen.

Succes, Hebk

barbarossa
door barbarossa - Nov 4, 2004 om 18:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Naast dat je inderdaad zulke algemene tools kunt gebruiken, kan je
misschien nog wel beter kiezen voor een tool (vaak in vorm van een
bootable image) van de fabrikant van de harddisk zelf. Elke
zelfrespecterende fabrikant van HD's heeft tegenwoordig wel zo'n tool.
Het voordeel valt waarschijnlijk wel te raden: hulp op maat.

Daarnaast zou een burn-in test (bijvoorbeeld ingebouwd in het gratis
SiSoft Sandra) ook geen verkeerd idee zijn als je echt twijfelt.

le
door lebra4141 - Nov 8, 2004 om 22:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een backup hebt gemaakt, dan kun je (als deze binnen drie jaar is aangeschaft) via internet -> leverancier (bv. Maxtor, Seagate, enz) , je harddisk gratis laten repareren of vervangen. Door daar het serienummer in te toetsen, krijg je zo te zien of je nog garantie hebt.

du
door dutchbird_1 - Nov 19, 2004 om 09:33
3 Antwoorden / 30 Vragen

Beste ?

Allereerst mijn dank voor je antwoord. Ik heb het programma 'Fixit Utilities' die gebruik maakt van een SMART waarschuwingssysteem voor harddisks. Ik heb de betr. schijf gechecked maar blijkt niet defect (werk er nog steeds mee zonder problemen). In de hoop dat  de melding zou verdwijnen heb ik XP geherinstalleerd. De volgende melding verschijnt helaas nog steeds 'Primary slave harddisk SMART. Status bad. Backup data and replace harddisk drive. Failure may be imminent !'. Hoe kan ik dit laten verdwijnen ?

Met vriendelike groet,

Johan S