ki
door kino Feb 21, 2005 om 11:46
Computers & telefonie

Tiscali: betalen en snelheid verhogen

Heb nu al een paar keer bij TISCALI  meegemaakt dat er zomaar teveel geld van mijn rekening gehaald is zogenaamd een maand vooruit. Kan dat zomaar ???

Nu beloven ze al ruim drie weken mijn download snelheid te verhogen, dit zou normaal max. 48 uur duren.

Ik heb nu mijn abonnements geld laten terug storten, mag ik dit doen en wat kan ik nog meer doen. Wie helpt mij ????

704 7 Rapporteer

freya
door freya - Feb 21, 2005 om 12:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo kino,

Mag toch aannemen dat je maar één rekening per maand krijgt? Of je nu vooruit of achteraf betaald maakt toch niet zoveel uit? Zelf zit ik bij XS4ALL en betaal aan het begin van de maand de rekening voor dié maand. Heb daar zelf geen moeite mee, betalen moet ik tóch. Wat die verhoging van de snelheid betreft, dat is een aktie van KPN en betreft heel veel ADSL klanten. Voor deze aktie zijn twee maanden uitgetrokken en wanneer je aan de beurt bent is afhankelijk van waar je in het land zit. Ze zijn in het noorden van het land begonnen. Begin februari hoorde ik al van mensen in groningen die de hogere snelheid inmiddels al hebben. Zelf wacht ik er ook nog op. Het kan dus wel tot eind maart duren voor je aan de beurt bent. Je kunt de schuld hiervoor niet bij tiscali leggen.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Feb 21, 2005 om 12:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even ter aanvulling: Als de periode die je vooruit betaald niet langer is dan één maand, zou ik het maar niet laten terugstorten. Voor je het weet laten ze je afsluiten en zit je zonder ADSL, en dat wil je toch niet? groetjes, Freya

aenigma
door aenigma - Feb 21, 2005 om 20:58
260 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik weet niet zeker of u dit bedoeld, maar in de tiscali nieuwsbrief van 10-12-2004 stond het volgende:

Geachte abonnee,

Tiscali wijzigt haar methode van
factureren waardoor de factuur van december anders zal zijn dan u gewend bent.
Vanaf 1 januari 2005 worden de maandelijkse abonnementskosten vooraf in rekening
gebracht in plaats van achteraf.

Om de nieuwe methode van factureren per
1 januari 2005 in te voeren vindt in december 2004 een overgang plaats in de
facturering. Dit heeft tot gevolg dat de factuur van december zowel de
abonnementskosten van kalendermaand december 2004 als januari 2005 bevat. Alle
kosten worden duidelijk op uw factuur gespecificeerd.

Het tegelijk
factureren van deze twee maanden is éénmalig en noodzakelijk om de nieuwe
facturatiemethode mogelijk te maken. In januari 2005 ontvangt u vervolgens een
factuur met alleen de abonnementskosten voor de kalendermaand februari,
in februari 2005 ontvangt u een factuur voor de kalendermaand maart, enzovoort.

Voor alle duidelijkheid: de tarieven van uw abonnement blijven
ongewijzigd. U gaat niets méér betalen. U betaalt alleen uw abonnementskosten
één maand vooruit.

[...]

Mij is niet bekend dat naast deze dubbele facturering andere hebben
plaatsgevonden. Als het vaker is voorgekomen dan zou het natuurlijk een
fout kunnen zijn.

Luistert u vooral naar freya: de kans bestaat dat uw adsl wordt
afgesloten als u geld terug gaat vorderen zonder eerst de boel uit te
vechten met Tiscali. Kijk hiermee echt uit.

vr. gr.

bj
door bjck - Feb 21, 2005 om 21:02
82 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de antwoorden over facturatie zie hierboven. Zo maar (als pressie
middel) geld terug storten (dus niet betalen) is niet handig. Niet
betalen is geen dienst en dus geen internet.

Vele (lees alle) ISP's werken met vooraf betalen in de consumenten producten. Niets vreemds aan.

Die dubbele snelheid zou ik gewoon even contact op nemen met de
helpdesk. Mogelijk dat u deze wel heeft gekregen maar dat u apparatuur
(misschien een USB modem bijvoorbeeld) hier echter niet goed mee om kan
gaan of dat uw DSL verbinding niet in staat is deze snelheden te voeren
bijvoorbeeld door een lange afstand tussen uw aansluiting en de
telefooncentrale waarop uw woning is aangesloten.

Gewoon even bellen.

bi
door billclinton - Feb 25, 2005 om 12:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo kino

Veel internet-, telecom- en energiebedrijven proberen inderdaad tegenwoordig de abonnementskosten vooruit te innen. Onder het mom van nieuwe algemene voorwaarden ofzo wordt er eenmalig voor twee maanden gefactureerd en via automatische incasso afgehouden.

Het is in Nederland niet toegestaan dat een bedrijf meer dan 50% vooruitbetaling eist, behalve als daarover vooraf uitdrukkelijke overeenstemming is bereikt. Een eenzijdige mededeling van Tiscali dat er voortaan 1 maand vooruit moet worden betaald is geen 'uitdrukkelijke overeenstemming' en ze kunnen je dan ook niet dwingen meer dan 50% vooruit te betalen. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je het verschuldigde bedrag zelf aan het einde van de maand overmaakt anders riskeer je inderdaad afsluiting.

Zelf heb ik een soortgelijk conflict met UPC over kabeltelevisie. Dit bedrijf is echter niet te vertouwen en die krijgen van mij dus geen cent van te voren. ADSL heb ik van XS4ALL en die durf ik wel een half jaar van te voren te betalen. Het is dus de vraag of je dit met Tiscali wel of niet wilt. Voor meer informatie over je rechten en plichten als consument kijk op www.staiksterk.nl

ka
door kampeer - Feb 26, 2005 om 00:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel simpel ga naar Uw bank of postkantoor vul de RODE kaart in en er wordt geen bedrag meer afgeschreven .

Laat wel per fax of aangetekend schrijven aan Tiscali weten dat u een en ander hebt geblokkeerd en waarom.

Gegarandeerd dat u er van af bent

eb
door ebroekhaar - Mar 3, 2005 om 21:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb momenteel ook een probleem met Tiscali. Bij aanmelding schrijven ze 160 euro af. Dat storten ze pas terug na dertig werkdagen (?) als je de bon inlevert. Inmiddels begin januari de bon opgestuurd en vandaag (03032005) nog geen geld op mijn rekening.