jo
door john.h Feb 17, 2011 om 20:11
Computers & telefonie

Torenhoge telefoonrekening Hi/KPN door mobiel internet

Wij hebben een groot probleem met Hi/KPN;

Mijn vrouw heeft voor mijn zoon in juni 2009 een Hi bel/sms 15 zónder internet abonnement afgesloten. Tot vorige maand geen enkel probleem mee, ieder maand werd keurig 15 euro afgeschreven. Nu heeft mijn zoon van zijn spaargeld op 27 januari 2011 een Iphone 3g gekocht omdat dit handiger was dan steeds een mobieltje en zijn Ipod mee te nemen. Wij hebben in huis een draadloos internet, want ook de ipod had een wifiverbinding. Nu zie ik gisteravond op mijn bankafschrift dan er een bedrag van 1100 euro is afgeschreven op het gsm abonnement van mijn zoon??? Na een telefoontje met Hi, zegt de juffrouw aan de telefoon dat er gebruik is gemaakt van mobiel internet??, terwijl wij daar geeneens een abonnement voor hebben. De Iphone werkt ook met wifi, dus hebben wij bij aanschaf van de iphone de beveiligingscode van de modem in de telefoon gezet en we hadden direct verbinding. Het ergste is dat dit bedrag in de periode vanaf de aanschaf tot 5 februari jl. verbruikt is, dus je kan wel nagaan dat er nog zo'n rekening aankomt omdat ik het pas 16 februari "ontdekte". Mijn zoon ging er vanuit dat de Iphone altijd via wifi verbinding zocht, dus was zich van geen kwaad bewust.
U begrijpt dat wij dit geld niet zomaar kunnen ophoesten, maar we konden wel het bedrag in termijnen betalen. Hoe kan dat want deze facturen worden automatisch geincasseerd. Er was niets aan te doen. Bij Hi is er totaal geen begrip voor de situatie en men laat liever een scholier van 15 jaar emotioneel gebroken achter, die even 1100 euro moet ophoesten, hoe??? waardoor ook de thuissituatie er niet beter op wordt, want dan kunnen de ouders ervoor opdraaien.

Wie heeft een antwoord of suggesties?
Gr. J.

7365 89 Rapporteer

ca
door captious - Feb 17, 2011 om 20:30
22 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf geen i-phone maar ik heb het probleem wel vaker gehoord.
Blijkbaar schakelt de i-phone zonder te waarschuwen over van Wifi naar internet. Er zijn vast nog veel meer mensen met dit probleem.
Je zou eigenlijk bij Apple moeten aankloppen want in de ogen van KPN heb je gewoon gebruik gemaakt van internet, zij kunnen aan jou verbruik niet zien of dat wel of niet jouw bedoeling was.

quantas
door quantas - Feb 17, 2011 om 20:38
670 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een telefoon koopt wordt er geacht dat je ook de handleiding leest, bij een telefoon van 7 a 800 euro lijkt mij dat ook erg normaal om te doen.

Door het niet te lezen heeft u nu dit probleem.

ca
door captious - Feb 17, 2011 om 21:00
22 Antwoorden / 0 Vragen

Precies Quantas, dat vergat ik er nog bij te schrijven.

koffiemok
door koffiemok - Feb 17, 2011 om 22:07
3 Antwoorden / 0 Vragen

Sluit me bij bovenstaande aan.

Zie deze klacht op andere forums ook voorbij komen.

Wanneer snappen mensen nou eens dat een smartphone altijd de mogelijkheid in zich heeft om het internet op te gaan via het mobiele netwerk.

Mensen.. als je alleen van de Wi-Fi gebruik wil maken.. Lees de handleiding om na te gaan hoe mobiele data uit te zetten.

Bij de iPhone met ios 4.2.. instellingen / algemeen / netwerk / mobiele data
Die zet je op uit. Staat ook in de handleiding.

Als je automatische incasso heb en het bedrag staat op je rekening, dan kan worden afgeschreven.

conny2
door conny2 - Feb 17, 2011 om 22:11
256 Antwoorden / 4 Vragen

Leuk onderwerp voor Kassa!

Als ik een vraag of item heb voor 'Kassa' of de 'Belbus', waar kan ik die aan richten?

U kunt een email sturen naar kassa(at)vara.nl. De Belbus is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 13.30 uur op 035 – 6722722 of belbus(at)vara.nl

quantas
door quantas - Feb 17, 2011 om 22:22
670 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou dit een onderwerp voor kassa zijn.

Ik denk dat je meer hebt dat soort mensen niet zo'n telefoon te laten kopen voordat men bekwaam bevonden is om het toestel te bedienen.

Je mag ook geen auto rijden zonder rijbewijs.

Of gaan we nu alles op de uitgebreide mogelijkheden gooien dat de consument het allemaal niet weet.

Mij is altijd geleerd als je iets niet weet vraag je het of je leest de handleiding, maar tegenwoordig is het andersom men leest niet men vraagt niet en als het dan fout gaat is een ander er schuldig aan.

Het wordt met de dag gekker in dit land.

ca
door captious - Feb 17, 2011 om 22:31
22 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Quantas,

Helemaal mee eens, maar het zou ook eens leuk zijn als programma's als kassa en radar eens tijd besteden aan de eigen verantwoordelijkheid van de consument in plaats van alleen maar klagen over de telefonische bereikbaarheid van bedrijven.

De meeste contacten met de klantenservice kunnen voorkomen worden als mensen de algemene voorwaarden en gebruiksaanwijzing lezen.

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 17, 2011 om 22:35
292 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag mij af hoe ik nog zonder I-phone kan leven en mijn werk doen als een scholier al niet zonder kan. Ik geef toe, het is erg irritant om steeds je mobietlje en ook nog eens de I-pod te moeten meeslepen! Heb je die beiden echt nodig? Is dat om onderweg naar school en vv huiswerk te maken of zo? Ik was toen al blij dat ik een paar basketbalschoenen kon kopen en heb kennelijk erg veel geluk gehad dat ik toch nog mijn einddiploma heb gehaald zonder al die hulpmiddelen. Of misschien wel juist daarom omdat ik minder afgeleid werd want ik geloof dat er wel erg veel tijd in I-pods gaat zitten, Anders kom je ook niet aan zo'n hoge rekening en het is een tekens des tijds dat we maar weer een ander de schuld gaan geven!

ikbenik
door ikbenik - Feb 17, 2011 om 22:37
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=conny2 schreef op donderdag 17 feb 2011, 22:11]Leuk onderwerp voor Kassa!

Als ik een vraag of item heb voor 'Kassa' of de 'Belbus', waar kan ik die aan richten?

U kunt een email sturen naar kassa(at)vara.nl. De Belbus is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 13.30 uur op 035 – 6722722 of belbus(at)vara.nl

Inderdaad.

Dan kan de belbus bij de consument er in peperen dat zij verdikkie eens die gebruiksaanwijzing of handleiding moeten doorlezen.
Ook de contracten trouwens.

Veel mensen komen in de problemen omdat ze maar wat aannemen en niet kijken of het ook zo is.

Ik heb totaal geen medelijden met die mensen die in de problemen zijn.
Ze hadden het kunnen voorkomen.

Eigen schuld, dikke bult!
Zou ik zo zeggen.

ti
door tiempje - Feb 17, 2011 om 22:42
40 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=john.h schreef op donderdag 17 feb 2011, 20:11]Wij hebben een groot probleem met Hi/KPN;

Heb je niet een groot probleem met het ongebreidelde internetgebruik van je zoon die niet eens even goed de gebruiksaanwijzing leest en de werking van de WiFi doorgrond, in plaats van een probleem met de KPN, die je gemakshalve maar even de schuld geeft?

quantas
door quantas - Feb 17, 2011 om 22:49
670 Antwoorden / 0 Vragen

Het is toch makkelijker een ander de schuld te geven dat is hier heel normaal op Kassa

ikbenik
door ikbenik - Feb 17, 2011 om 22:54
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=quantas schreef op donderdag 17 feb 2011, 22:49]Het is toch makkelijker een ander de schuld te geven dat is hier heel normaal op Kassa

Vandaar ook mijn keiharde uitspraken.

ikbenik
door ikbenik - Feb 17, 2011 om 22:56
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tiempje schreef op donderdag 17 feb 2011, 22:42][quote=john.h schreef op donderdag 17 feb 2011, 20:11]Wij hebben een groot probleem met Hi/KPN;

Heb je niet een groot probleem met het ongebreidelde internetgebruik van je zoon die niet eens even goed de gebruiksaanwijzing leest en de werking van de WiFi doorgrond, in plaats van een probleem met de KPN, die je gemakshalve maar even de schuld geeft?

Je geeft gelijk de oorzaak van de problemen:

Mensen lezen niet.

susanna-p
door susanna-p - Feb 17, 2011 om 23:07
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=captious schreef op donderdag 17 feb 2011, 20:30]Ik heb zelf geen i-phone maar ik heb het probleem wel vaker gehoord.
Blijkbaar schakelt de i-phone zonder te waarschuwen over van Wifi naar internet..

Iets soortgelijks had ik met mijn laptop en dongel maar ik heb de gebruiksaanwijzing gelezen en vervolgens daarna de laptop zó ingesteld dat hij de voorkeur geeft aan Wifi die "gratis" is en mij in kennis stelt als dat niet gaat en dan doe ik dus geen dataverslindende downloads en krijg nooit een rekening achteraf!

susanna-p
door susanna-p - Feb 17, 2011 om 23:13
11 Antwoorden / 0 Vragen

Een wijze les voor deze scholier die hij kennelijk nooit van zijn ouders heeft gekregen: ga nergens van uit maar stel vast|! Er wordt gevraagd hoe die elfhonderd Euro opgehoest moet worden. Moeten wij daar nu echt antwoord op geven? Nou, hier komt'ie dan, net zoals hij aan geld gekomen is omdat peperdure apparaat aan te schaffen. Ik heb een goede baan maar kan me zoiets niet permitteren, ik heb gewoon een computer, kan ik ook mee internetten!

conny2
door conny2 - Feb 18, 2011 om 09:10
256 Antwoorden / 4 Vragen

Wat kunnen sommige mensen toch slecht lezen. John vraagt om een antwoord of suggestie.
Voor de argeloze lezer, ikbenik geeft altijd de consument de schuld en is nog vasthoudender dan een jehova en gemotiveerder dan een greenchoice verkoper.
:)

quantas
door quantas - Feb 18, 2011 om 09:16
670 Antwoorden / 0 Vragen

@ Conny,

Nee Ikbenik, en ikzelf en nog wat anderen kunnen niet slecht lezen, dat is nu typisch consumenten gedrag bevalt het antwoord hun niet wat ze graag willen horen in dit geval dat HI fout zou zitten dan zijn de ondernemers weer de schuldige.

Of gebruikt Hi die telefoon, nee toch de consument gebruikt dat ding en de consument heeft zelf verantwoordelijkheden en die schuift men maar al te graag af.

Als jij morgen 120 rijd waar jij 50 mag ben jij je rijbewijs ook kwijt dan kan je ook niet aankomen ja maar mijn auto kan dat gewoon.

Maar als het om diensten en artikelen gaat hoeft de consument ineens niet meer te lezen en verantwoordelijkheid te nemen.

Het is zo makkelijk he we schuiven de schuld gewoon altijd af, neem zelf eens verantwoordelijkheid voor je eigen falen.

druifje01
door druifje01 - Feb 18, 2011 om 09:44
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Als je merkt dat je een fout hebt gemaakt moet dat een les zijn. Als de fout zo groot is dat de gevolgen erg nadelig voor je zijn gaat het niet aan om ineens een andere schuldige te zoeken om zo onder de nadlige gevolgen uit te komen. Natuurlijk wil je zo gauw mogelijk met de nieuwe aanwinst aan de slag, maar hier had je toch eerst even moeten lezen wat je gekocht hebt.

conny2
door conny2 - Feb 18, 2011 om 09:48
256 Antwoorden / 4 Vragen

Quantas, de meeste mensen hebben een verkeerd abonnement of een abonnement met ongunstige voorwaarden anders kan je nooit aan zulke hoge rekeningen komen.
Kan je ook een abonnement voor alleen bellen krijgen op een smartphone, of op een persoonlijke pagina internet blokkeren zodat je geen rekening krijgt voor internet gebruik?
Als je een ongeluk hebt gehad word je ook weggesleept quantas.

conny2
door conny2 - Feb 18, 2011 om 09:51
256 Antwoorden / 4 Vragen

Druifje, hoe kan het nu dat mobiel internetten soms 1000 euro kost terwijl je thuis 20 euro per maand kwijt bent? Dan is er iets goed mis met de tarieven en voorwaarden van mobiel internet.

rj
door rjw - Feb 18, 2011 om 10:18
3294 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=conny2 schreef op vrijdag 18 feb 2011, 09:48]
Kan je ook een abonnement voor alleen bellen krijgen op een smartphone, of op een persoonlijke pagina internet blokkeren zodat je geen rekening krijgt voor internet gebruik?

3G internet kan je uitzetten op de telefoon. Je kan dan alleen gebruik maken van wifi. De provider zou zo iets ook kunnen doen, maar daar zitten kosten aan die doorberekent moeten worden. Handleiding lezen en zelf uitzetten is dus de goedkoopste optie.

Verder denk ik dat een persoonlijke internetpagina ook niet werkt. Als mensen de abonnementsvoorwaarden en tarieven al niet lezen, hoe krijg je ze dan zo ver om naar een webpagina te gaan, een account aan te laten maken en internet te blokkeren?

ikbenik
door ikbenik - Feb 18, 2011 om 10:29
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=conny2 schreef op vrijdag 18 feb 2011, 09:10]Wat kunnen sommige mensen toch slecht lezen. John vraagt om een antwoord of suggestie.
Voor de argeloze lezer, ikbenik geeft altijd de consument de schuld en is nog vasthoudender dan een jehova en gemotiveerder dan een greenchoice verkoper.
:)

In dit geval is de TS ook fout.

In 99,99% van de klachten heeft men niets gelezen.

Met alle respect, ik heb zelf ook een smartphone (Nokia N8) en bij het afsluiten van het nieuwe contract struikelde ik echt over de hoeveelheid informatie.
Dus dat men van niets wist is echt de grootste onzin.

Als de TS de handleiding, het contract en de informatie welke door de provider verstrekt worden, had gelezen, had de TS nu geen problemen gehad.

Ik standvastig?
Zeker en ik heb ook recht van spreken.

Men leest niet, waardoor men in de problemen komt.

[quote=conny2 schreef op vrijdag 18 feb 2011, 09:10]Druifje, hoe kan het nu dat mobiel internetten soms 1000 euro kost terwijl je thuis 20 euro per maand kwijt bent? Dan is er iets goed mis met de tarieven en voorwaarden van mobiel internet.

Omdat men niet leest: de handleiding, het contract en de informatie welke door de provider verstrekt worden.

Ook neemt men een smartphone (men weet niet wat het is), en men neemt geen internet abonnement. Dan is het vragen om problemen.

Als je een multimedia computer neemt welke bij normaal gebruik verbinding met internet vereist, dan ga je toch niet zo'n apparaat kopen zonder een internet abonnement. Doe je dat wel, dan is het vragen om problemen.

Je vraag waarom dat zo'n mobiel internetten soms 1000 euro kost terwijl je thuis 20 euro per maand kwijt bent?
Simpel: je dient dus naast je telefoon abonnement ook een mobiel internet abonnement af te sluiten. Dan heb je die hoge kosten niet.

Ik heb zelf een internet abonnement van €10,- per maand en onbeperkt internetten.
Zou ik die abonnement niet hebben (wat de TS dus niet had) dan zijn de kosten voor het dataverkeer €1,- per MB.

Informatie van Hi:

[quote]Wil je af en toe online zonder vaste kosten of bundel, dat kan. Je betaalt dan alleen de kosten voor de kb's die je down- of upload. Zonder Internet op je mobiel bundel betaal je standaard €1 per MB. Aan het eind van de maand wordt je gebruik op hele MB's naar boven afgerond. Hiervoor kun je ca 20 mobiele webpagina's bekijken. Wil je vaker internetten, dan kun je het beste een bundel aanzetten.

bron: http://www.hi.nl/Productinfo/Internet-op-je-mobiel/Abonnement-Internet-op-je-mobiel/Internet-zonder-bundel.htm

conny2
door conny2 - Feb 18, 2011 om 10:36
256 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom niet, voor je vaste telefoon kan je op die manier bij sommige providers zo 0900 nummers blokkeren. Vaak kan je al op het aanvraagformulier 0900, 06 en buitenlandse nummers blokkeren, dat is reuze handig.
Zijn er abonnementen voor enkel mobiele telefonie (zonder kleine lettertjes voor dataverbruik) rjw? Ik denk dat ze uitgestorven zijn.
Ik raad iedereen aan die een hoge rekening heeft voor mobiel internet om de redactie van Kassa te bellen. Dit is een goudmijn voor sommige providers vergelijkbaar met de woekerpolissen van de banken en verzekeraars.
Zoek een eerlijke provider die het doet voor een vast bedrag per maand.

ikbenik
door ikbenik - Feb 18, 2011 om 10:42
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=conny2 schreef op vrijdag 18 feb 2011, 10:36]
Zijn er abonnementen voor enkel mobiele telefonie (zonder kleine lettertjes voor dataverbruik) rjw? Ik denk dat ze uitgestorven zijn.
Ik raad iedereen aan die een hoge rekening heeft voor mobiel internet om de redactie van Kassa te bellen. Dit is een goudmijn voor sommige providers vergelijkbaar met de woekerpolissen van de banken en verzekeraars.
Zoek een eerlijke provider die het doet voor een vast bedrag per maand.

Ben je nu werkelijk zo dom of doe je voor dat je zo dom bent?

Een smartphone is een multimedia computer die een mobiele internet verbinding vereist!

Dus alleen met een telefoon abonnement krijg je problemen!!!!

Dus je koopt een smartphone met een telefoon abonnement en je wilt geen mobiele internet abonnement?
Dan ben je echt heel dom bezig!
Zie de klachten van de TS wat daar van komt.

En maar klagen dat de internet kosten zo ontiegelijk hoog zijn.

Hoe komt het!

conny2
door conny2 - Feb 18, 2011 om 10:43
256 Antwoorden / 4 Vragen

Je vraag waarom dat zo'n mobiel internetten soms 1000 euro kost terwijl je thuis 20 euro per maand kwijt bent?
Simpel: je dient dus naast je telefoon abonnement ook een mobiel internet abonnement af te sluiten. Dan heb je die hoge kosten niet.

Ikbenik, zou het geen mooie oplossing zijn als internet geblokkeerd is als je geen extra abonnement hebt voor internet? Dan voorkom je hoge rekeningen, hoge rekeningen zijn moeilijk te innen en je krijgt ook nog eens ontevreden klanten.
Dus: geen internetbundel ook geen toegang tot internet. En als een provider een smartphone verkoopt i.c.m. een abonnement standaard een internetbundel aanbieden. Probleem opgelost.

ikbenik
door ikbenik - Feb 18, 2011 om 10:44
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Een tip:

Neem een mobiel internet abonnement voor een vast bedrag per maand onbeperkt internetten.
En je bent van de problemen af.

Zo simpel is het.

ikbenik
door ikbenik - Feb 18, 2011 om 10:47
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=conny2 schreef op vrijdag 18 feb 2011, 10:43]Je vraag waarom dat zo'n mobiel internetten soms 1000 euro kost terwijl je thuis 20 euro per maand kwijt bent?
Simpel: je dient dus naast je telefoon abonnement ook een mobiel internet abonnement af te sluiten. Dan heb je die hoge kosten niet.

Ikbenik, zou het geen mooie oplossing zijn als internet geblokkeerd is als je geen extra abonnement hebt voor internet? Dan voorkom je hoge rekeningen, hoge rekeningen zijn moeilijk te innen en je krijgt ook nog eens ontevreden klanten.
Dus: geen internetbundel ook geen toegang tot internet. En als een provider een smartphone verkoopt i.c.m. een abonnement standaard een internetbundel aanbieden. Probleem opgelost.

Zucht!

Ik blijf niet aan het herhalen!

Een smartphone is een multimedia computer die een mobiele internet verbinding vereist!

Dus wat jij wilt kan niet.

Neem een mobiele internet abonnement en je bent van de problemen af.

conny2
door conny2 - Feb 18, 2011 om 10:47
256 Antwoorden / 4 Vragen

Ben je nu werkelijk zo dom of doe je voor dat je zo dom bent?

Een smartphone is een multimedia computer die een mobiele internet verbinding vereist!

Dus alleen met een telefoon abonnement krijg je problemen!!!!

Zie mijn vorige antwoord ikbenik.
Geen internetbundel zou moeten betekenen geen toegang tot internet.

conny2
door conny2 - Feb 18, 2011 om 10:49
256 Antwoorden / 4 Vragen

Neem een mobiel internet abonnement voor een vast bedrag per maand onbeperkt internetten.
En je bent van de problemen af.

Zo simpel is het.

Dat zeg ik toch de hele tijd, de meeste mensen hebben een verkeerd abonnement, of een abonnement met verkeerde voorwaarden en tarieven.

ikbenik
door ikbenik - Feb 18, 2011 om 10:57
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=conny2 schreef op vrijdag 18 feb 2011, 10:47]Ben je nu werkelijk zo dom of doe je voor dat je zo dom bent?

Een smartphone is een multimedia computer die een mobiele internet verbinding vereist!

Dus alleen met een telefoon abonnement krijg je problemen!!!!

Zie mijn vorige antwoord ikbenik.
Geen internetbundel zou moeten betekenen geen toegang tot internet.

Toch wel.

Als je alleen een telefoon abo hebt en geen mobiele internet abo, betaal je gewoon de volle mep per MB.
Dus het bedrag buiten de bundel.
Dat is met iedere telefoon zo.

Zie mijn eerdere posting:

[quote]Wil je af en toe online zonder vaste kosten of bundel, dat kan. Je betaalt dan alleen de kosten voor de kb's die je down- of upload. Zonder Internet op je mobiel bundel betaal je standaard €1 per MB. Aan het eind van de maand wordt je gebruik op hele MB's naar boven afgerond. Hiervoor kun je ca 20 mobiele webpagina's bekijken. Wil je vaker internetten, dan kun je het beste een bundel aanzetten.

Voila! De oorzaak van de hoge rekeningen.

Wat sommige mensen willen: een smartphone zonder internet abo.
Dat kan dus niet, omdat een smartphone een mobiele internet verbinding vereist.

ni
door nicolleb - Feb 18, 2011 om 12:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe is deze dan;
Vorige maand nieuwe telefoon gekocht. Eerst de HANDLEIDING HELEMAAL DOORGELEZEN vervolgens INTERNETVERBINDING UITGEZET zodat alleen wifi mogelijk is en dan toch nog een internet rekening krijgen terwijl ik helemaal niet op internet KON alleen op wifi.
Hi hierover gebeld en wat ze dan zeggen: ' o ja dit is erg vervelend voor u maar hier kunnen wij niets aan doen'.

ikbenik
door ikbenik - Feb 18, 2011 om 13:09
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=nicolleb schreef op vrijdag 18 feb 2011, 12:05]Hoe is deze dan;
Vorige maand nieuwe telefoon gekocht. Eerst de HANDLEIDING HELEMAAL DOORGELEZEN vervolgens INTERNETVERBINDING UITGEZET zodat alleen wifi mogelijk is en dan toch nog een internet rekening krijgen terwijl ik helemaal niet op internet KON alleen op wifi.
Hi hierover gebeld en wat ze dan zeggen: ' o ja dit is erg vervelend voor u maar hier kunnen wij niets aan doen'.

Waarom koop je dan ook een multimedia computer die internet vereist, maar je wilt niet dat die verbinding maakt met internet.

Koop dat ding dan niet.

Een ander punt:
Ik heb zelf ook een smartphone en die ingesteld dat die toestemming moet geven voor verbinding met internet. En toch zijn er programma's op dat ding die zonder mijn toestemming verbinding maken met internet.

Ik krijg toch de indruk dat je niet weet wat een smartphone is en wat die doet.

Dat is hetzelfde als je een auto met benzine motor koopt, maar die auto mag geen schadelijke gassen uitstoten als je ermee rijdt.

Jaja.

ni
door nicolleb - Feb 18, 2011 om 13:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij heeft die dus ook blijkbaar verbinding gemaakt zonder mijn toestemming. Aangezien mijn nieuwe abonnement met internet pas op 23 februari ingaat en ik dus nu nog geen internet abonnement heb, heb ik deze instelling uitgeschakeld. Nogal logisch. Ik weet dus heel goed wat een smartphone is en wat die doet.
Alleen zeer treurig dat de winkel waar ik mijn telefoon heb gekocht, mijn oude simkaart in mijn nieuwe telefoon heeft gedaan zonder mij ervan op de hoogte te stellen dat mijn telefoon ook zonder mijn toestemming met internet verbinding kan maken. Zeer treurig dat ik hiervan ook geen melding heb gekregen van Hi.
Misschien iets om over na te denken.....

ikbenik
door ikbenik - Feb 18, 2011 om 13:30
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=nicolleb schreef op vrijdag 18 feb 2011, 13:23]
Alleen zeer treurig dat de winkel waar ik mijn telefoon heb gekocht, mijn oude simkaart in mijn nieuwe telefoon heeft gedaan zonder mij ervan op de hoogte te stellen dat mijn telefoon ook zonder mijn toestemming met internet verbinding kan maken. Zeer treurig dat ik hiervan ook geen melding heb gekregen van Hi.
Misschien iets om over na te denken.....

Dus je hebt gelijk de nieuwe telefoon in gebruik genomen?
Dat is dus ook de oorzaak van het probleem.
De nieuwe simkaart in het toestel doen, heeft geen zin, omdat die pas op het moment van ingaand van het abonnement werkt.
Je had beter nog een maand met de oude telefoon kunnen bellen, en pas op het moment van ingaand van het nieuwe abonnement overschakelen naar de nieuwe telefoon.
De hoge kosten is dat er €1,- per MB buiten de bundel of abonnement wordt berekend.

Toen ik overstapte naar een ander abonnement met smartphone heb ik voor een maand (de overbruggingsperiode naar de nieuwe abonnement) een internet abonnement afgesloten. Was ook op aanraden van de winkel.

conny2
door conny2 - Feb 18, 2011 om 15:43
256 Antwoorden / 4 Vragen

Wil je af en toe online zonder vaste kosten of bundel, dat kan. Je betaalt dan alleen de kosten voor de kb's die je down- of upload. Zonder Internet op je mobiel bundel betaal je standaard €1 per MB. Aan het eind van de maand wordt je gebruik op hele MB's naar boven afgerond. Hiervoor kun je ca 20 mobiele webpagina's bekijken. Wil je vaker internetten, dan kun je het beste een bundel aanzetten.

Voila! De oorzaak van de hoge rekeningen.

Dat is dus een verkeerd abonnement, dus als geen internet gebruikt dan moet je toch bijbetalen voor de updates van je telefoon of OS. Als je 1 keer per dag je mail bekijkt moet je al bijbetalen. Dat weet KPN/Hi ook en daarom zouden ze dat abonnement niet meer moet aanbieden.
Stel je wilt alleen internetten met Wifi, waarom zou je dan geen mobiel abonnement zonder internet (zodat je geen hoge rekeningen krijgt) kunnen krijgen?

ikbenik
door ikbenik - Feb 18, 2011 om 15:49
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=conny2 schreef op vrijdag 18 feb 2011, 15:43]
Dat is dus een verkeerd abonnement, dus als geen internet gebruikt dan moet je toch bijbetalen voor de updates van je telefoon of OS. Als je 1 keer per dag je mail bekijkt moet je al bijbetalen. Dat weet KPN/Hi ook en daarom zouden ze dat abonnement niet meer moet aanbieden.
Dat abonnement is voor normale telefoons, smartphones uitgezonderd.

[quote=conny2 schreef op vrijdag 18 feb 2011, 15:43]
Stel je wilt alleen internetten met Wifi, waarom zou je dan geen mobiel abonnement zonder internet (zodat je geen hoge rekeningen krijgt) kunnen krijgen?
Kan, dan moet je een normale telefoon met wap internet nemen.
Geen smartphone!!!!!!

Bij een smartphone dien je ten aller tijden een internet abonnement erbij af te sluiten, omdat een smartphone een constante internet verbinding vereist.

Jij wilt dus wel een smartphone zonder internet abo. En dat gaat dus niet.
Vandaar ook de hoge kosten.

Een tip: breng die smartphone terug en vraag je geld terug. Iets anders zit er niet op.

conny2
door conny2 - Feb 18, 2011 om 15:58
256 Antwoorden / 4 Vragen

Bij een smartphone dien je ten aller tijden een internet abonnement erbij af te sluiten, omdat een smartphone een constante internet verbinding vereist.

Dan horen ze bij een smartphone dus altijd een abonnement met internetbundel te verkopen met onbeperkt internet?

rj
door rjw - Feb 18, 2011 om 16:04
3294 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=nicolleb schreef op vrijdag 18 feb 2011, 12:05]Hoe is deze dan;
Vorige maand nieuwe telefoon gekocht. Eerst de HANDLEIDING HELEMAAL DOORGELEZEN vervolgens INTERNETVERBINDING UITGEZET zodat alleen wifi mogelijk is en dan toch nog een internet rekening krijgen terwijl ik helemaal niet op internet KON alleen op wifi.
Hi hierover gebeld en wat ze dan zeggen: ' o ja dit is erg vervelend voor u maar hier kunnen wij niets aan doen'.

Voordat mobiel internet werkt moet je eerst het toestel hebben geconfigureerd. Hiervoor krijg je als je het toestel met nieuwe SIM voor de eerste keer activeert een zgn. OTA bericht dat het toestel configureerd voor internet gebruik. Je kan dat profiel naderhand ook weer weggooien. Als je geen internetprofiel meer in de telefoon hebt zitten KAN hij domweg geen verbinding met mobiel internet maken. Als het goed is staat dat beschreven in de handleiding of online help functie hoe dit moet. Zo niet, nooit meer een telefoon van dat merk kopen....

sonjaatje
door sonjaatje - Feb 18, 2011 om 16:26
1961 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=conny2 schreef op vrijdag 18 feb 2011, 15:58

Dan horen ze bij een smartphone dus altijd een abonnement met internetbundel te verkopen met onbeperkt internet?

Dat is de keuze van de consument.

Bij de HTC van mijn oudste zat wel degelijk een waarschuwing dat er door een internetverbinding hoge kosten kunnen ontstaan.

mhofman
door mhofman - Feb 18, 2011 om 16:47
530 Antwoorden / 93 Vragen

Weet wat je koopt.En hoe het werkt zijn al heel wat jonge mensen ingestonken.Leuk om aan je vrienden te laten zien je hoort er dan bij ,maar de rekening zien de vrienden vaak niet.Zou zeggen wijs ze ook daarop en misschien kan er voor anderen een hoop ellende worden voorkomen.Want is leuk maar weet wat je ermee gaat doen en kan doen.

conny2
door conny2 - Feb 18, 2011 om 16:50
256 Antwoorden / 4 Vragen

Sonjaatje. als ik Ikbenik goed begrijp dan praat een smartphone regelmatig met andere computers omdat je smartphone anders niet werkt (de software draait kennelijk voor een gedeelte op een andere computer). Dan heb je geen andere keus dan een goede internetbundel te nemen want anders betaal je je scheel.
Zoals ik in het begin als zei, als Hi (of een andere provider) een smartphone verkoopt dan moeten ze daarbij ook een bundel met onbeperkt internet verkopen.

ikbenik
door ikbenik - Feb 18, 2011 om 17:04
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=conny2 schreef op vrijdag 18 feb 2011, 15:58]Bij een smartphone dien je ten aller tijden een internet abonnement erbij af te sluiten, omdat een smartphone een constante internet verbinding vereist.

Dan horen ze bij een smartphone dus altijd een abonnement met internetbundel te verkopen met onbeperkt internet?
Je begint wakker te worden.

Wat dacht je van pingen?

ikbenik
door ikbenik - Feb 18, 2011 om 17:09
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=conny2 schreef op vrijdag 18 feb 2011, 16:50]Sonjaatje. als ik Ikbenik goed begrijp dan praat een smartphone regelmatig met andere computers omdat je smartphone anders niet werkt (de software draait kennelijk voor een gedeelte op een andere computer).

Mis.

De smartphone maakt verbinding om bijvoorbeeld software updates binnen te halen.
Maar ook plaatsbepaling (navigatie), verkeersinformatie (navigatie), e-mail, informatie ophalen van communities (hyves, facebook, pingen, enz.)

Wat jij wilt met een smartphone is precies hetzelfde als je een navigatie software verbiedt om verbinding met de satellieten te maken.

conny2
door conny2 - Feb 19, 2011 om 08:57
256 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor je uitleg tot zover ikbenik.

De vraag van John is : wat moet je doen als je zoon een hoge rekening heeft gekregen van Hi voor mobiel internetten terwijl hij dacht altijd met Wifi te internetten. Voor mobiel internet is geen abonnement afgesloten, hoe kan je daar dan een hoge rekening voor krijgen?

ikbenik
door ikbenik - Feb 19, 2011 om 09:36
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=conny2 schreef op zaterdag 19 feb 2011, 08:57]Bedankt voor je uitleg tot zover ikbenik.

De vraag van John is : wat moet je doen als je zoon een hoge rekening heeft gekregen van Hi voor mobiel internetten terwijl hij dacht altijd met Wifi te internetten.
Met alle respect en dat is niet vervelend bedoeld: veel mensen nemen maar wat aan zonder na te kijken of het inderdaad ook zo is.
Ze dachten dat die telefoon geen verbinding maakte met mobiel internet, terwijl dat wel zo was.

Wat hij eraan kan doen?
Helaas zit er niets anders op dan gewoon de rekening te betalen.
Immers heeft de provider niets fout gedaan en is er geen spraken van een misdrijf.

[quote=conny2 schreef op zaterdag 19 feb 2011, 08:57
Voor mobiel internet is geen abonnement afgesloten, hoe kan je daar dan een hoge rekening voor krijgen?

Ook heel simpel: als er geen internet abonnement is afgesloten en er wordt toch verbinding gemaakt met internet, geld het normale tarief buiten de bundel. Voor Hi is dat €1,- per MB (upload en download bij elkaar.)

Is er vervolgens 1000MB dataverkeer, dan kost dat €1000,-.
Het grote dataverkeer is: surfen op internet, youtube filmpjes bekijken, foto's versturen en ontvangen, e-mailen (met foto's), programma's downloaden en installeren, updaten van de software, maar ook pingen niet te vergeten.

ma
door marcelvossen - Feb 20, 2011 om 02:41
20 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een ontzettend pijnlijk verhaal , let maar niet op de (vak)idioten hier die beweren dat je eerst maar de handleiding moet lezen etc. Ze zitten waarschijnlijk te veel in de straling van hun apparatuur de hele dag en zijn ieder contact met de realiteit kwijt. Het is toch absurd dat je voor zoiets lulligs als een telefoontje 1100 euro aan kosten 'per ongeluk' kwijt kunt zijn . Het zou je maar gebeuren...

Het moet inderdaad niet veel gekker meer worden in dit land dat gewone normale mensen (ja die heb je ook nog) die een leuke gadget kopen op zo'n schaamteloze manier worden uitgekleed. En dat terwijl de oplossing zo simpel is: voer gewoon een systeem in dat mensen bij aankoop een mogelijkheid krijgen een maximum bedrag op te geven waarna ze een sms of signaal krijgen dat hun rekening oploopt. Maar dan zullen de maatschappijen wel te weinig geld uit de zakken van arme scholieren kunnen kloppen voor hun aandeelhouders....

Sterkte!

PS ik vond dat ook de andere kant eens belicht moet worden want de meeste antwoorden hier geven mij een naar gevoel

ikbenik
door ikbenik - Feb 20, 2011 om 07:18
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=marcelvossen schreef op zondag 20 feb 2011, 02:41]
PS ik vond dat ook de andere kant eens belicht moet worden want de meeste antwoorden hier geven mij een naar gevoel

Weet je ook wat een groot probleem is?
Dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben, maar die niet nemen.

Een zeer groot probleem is, is dat een winkelier of een andere onderneming de consument niet als hersenloze zombie beschouwd die niet in staat is om zelf na te denken, waardoor diverse mensen in zeer grote problemen komen.

Is echt een zeer harde uitspraak, maar helaas is het wel de realiteit.

[quote=marcelvossen schreef op zondag 20 feb 2011, 02:41]Wat een ontzettend pijnlijk verhaal , let maar niet op de (vak)idioten hier die beweren dat je eerst maar de handleiding moet lezen etc. Ze zitten waarschijnlijk te veel in de straling van hun apparatuur de hele dag en zijn ieder contact met de realiteit kwijt.
Met alle respect, maar ik ben bang dat je zelf de realiteit een beetje kwijt bent.
Natuurlijk moet je eerst de handleiding lezen, natuurlijk moet je eerst voldoende informatie inwinnen en natuurlijk moet je de informatie die de provider verstrekt lezen.
Doe je dat niet, dan ben je echt heel dom bezig.

[quote=marcelvossen schreef op zondag 20 feb 2011, 02:41]Het is toch absurd dat je voor zoiets lulligs als een telefoontje 1100 euro aan kosten 'per ongeluk' kwijt kunt zijn . Het zou je maar gebeuren...
Dat kan alleen gebeuren als je totaal niet weet waar je mee bezig bent.
Dergelijke kosten komen niet 'per ongeluk'!

[quote=marcelvossen schreef op zondag 20 feb 2011, 02:41]Het moet inderdaad niet veel gekker meer worden in dit land dat gewone normale mensen (ja die heb je ook nog) die een leuke gadget kopen op zo'n schaamteloze manier worden uitgekleed.
Geen mobiele internet abonnement afsluiten, de smartphone niet instellen, gewoon gebruiken en later erachter komen dat je voor €1100,- aan mobiele internet kosten verbruikt hebt.

Waarom moeten de ondernemers die "normale mensen" beschouwen als hersenloze zombies die niet in staat zijn om zelf na te denken?
Waarom zijn die "normale mensen" zo super eigenwijs om niets te lezen en maar wat aan te nemen, waardoor men in grote problemen komt?

[quote=marcelvossen schreef op zondag 20 feb 2011, 02:41]En dat terwijl de oplossing zo simpel is: voer gewoon een systeem in dat mensen bij aankoop een mogelijkheid krijgen een maximum bedrag op te geven waarna ze een sms of signaal krijgen dat hun rekening oploopt.
Kan zeker.
Echter beschouwen de providers de mensen niet als hersenloze zombies.

[quote=marcelvossen schreef op zondag 20 feb 2011, 02:41]Maar dan zullen de maatschappijen wel te weinig geld uit de zakken van arme scholieren kunnen kloppen voor hun aandeelhouders....

Ach, scholieren!
En alles aan doen om maar te kunnen pingen, met daarnaast totaal geen interesse en benul hebben wat het allemaal kost.

Voor alle duidelijkheid: ik heb zelf ook een nieuwe abonnement met een nieuwe smartphone.
Bij het afsluiten van die abonnement zit standaard een internet abonnement er extra bij.
Ik struikelde echt over de hoeveelheid informatie en ik heb mijn gezonde verstand gebruikt.
Mijn conclusie is echt dat de providers heel veel informatie verstrekken en dat je echt struikelt over de informatie vind ik echt dat mensen onzin praten als ze zeggen dat ze het niet wisten en hadden kunnen weten.

Als mensen die informatie echt niet interesseren en zo'n smartphone kopen als speeltje (wat zo'n smartphone niet meer is), dan is het vragen om problemen.

Het enige wat de providers zouden kunnen doen is (precies wat al eerder is geopperd) om bij een bepaald bedrag (zeg €50,- buiten de bundel) een waarschuwings SMS te versturen.

Ook ben ik een voorstander van dat als men een smartphone koopt, dat men verplicht is om een mobiele abonnement af te sluiten.

ma
door marcelvossen - Feb 20, 2011 om 09:08
20 Antwoorden / 1 Vragen

Tjah ikbenik,

Ik ben ook 'ik' en IK vind dat je natuurlijk als klant een taak hebt om jezelf op de hoogte te stellen van de kosten en hoe het allemaal werkt als je zoiets koopt, uiteraard. Maar als ik dergelijke situaties hoor dan heeft dat toch een enorm hoog 'er-in-luis gehalte' , kom op zeg, 1100 euro voor een mobiele telefoon. Dat is toch te gek voor woorden? Het gaat hier voor de duidelijkheid niet over het leveren van goudstaven maar voor het gebruiken van een digitale verbinding die er toch al ligt en die, mits je het juiste abonnement HAD afgesloten ook bijna gratis had kunnen zijn geweest...

Hier ligt toch echt een behoorlijke voorlichtingstaak bij degene die die student dat abonnement verkoopt, vind ik althans. Er zou een levensgroot pamflet uit die trendy doos moeten springen met "WAARSCHUWING DEZE TELEFOON KAN JE IN COMBINATIE MET HET VERKEERDE ABONNEMENT BINNEN 1 MAAND EEN BKR REGISTRATIE OPLEVEREN" dan waren we goed bezig.

Maar ja, ik ben misschien ouderwets en denk nog in mijn onschuld dat zaken doen eerlijk zou moeten gebeuren en dat je liefst tevreden klanten nastraaft die je ook na hun eerste inkoop nog in de ogen kunt kijken....

rj
door rjw - Feb 20, 2011 om 09:09
3294 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=ikbenik schreef op vrijdag 18 feb 2011, 17:09][quote=conny2 schreef op vrijdag 18 feb 2011, 16:50]Sonjaatje. als ik Ikbenik goed begrijp dan praat een smartphone regelmatig met andere computers omdat je smartphone anders niet werkt (de software draait kennelijk voor een gedeelte op een andere computer).

Mis.

De smartphone maakt verbinding om bijvoorbeeld software updates binnen te halen.
Maar ook plaatsbepaling (navigatie), verkeersinformatie (navigatie), e-mail, informatie ophalen van communities (hyves, facebook, pingen, enz.)

Wat jij wilt met een smartphone is precies hetzelfde als je een navigatie software verbiedt om verbinding met de satellieten te maken.

Even een paar opmerkingen:
- Een smartphone heeft slechts een internetverbinding nodig voor SW updates en bepaalde applicaties. Een smartphone hoeft niet altijd een verbinding met internet te hebben.Dat kan ook niet want er is niet overal in de wereld dekking.
- Een navigatiesysteem maakt geen verbinding met de satellieten. Het luistert slechts naar de uitgezonden signalen.

ikbenik
door ikbenik - Feb 20, 2011 om 10:18
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=marcelvossen schreef op zondag 20 feb 2011, 09:08]Tjah ikbenik,

Ik ben ook 'ik' en IK vind dat je natuurlijk als klant een taak hebt om jezelf op de hoogte te stellen van de kosten en hoe het allemaal werkt als je zoiets koopt, uiteraard.

[quote=marcelvossen schreef op zondag 20 feb 2011, 09:08]
Maar als ik dergelijke situaties hoor dan heeft dat toch een enorm hoog 'er-in-luis gehalte' , kom op zeg, 1100 euro voor een mobiele telefoon. Dat is toch te gek voor woorden? Het gaat hier voor de duidelijkheid niet over het leveren van goudstaven maar voor het gebruiken van een digitale verbinding die er toch al ligt en die, mits je het juiste abonnement HAD afgesloten ook bijna gratis had kunnen zijn geweest...

Voor alle duidelijkheid en herhaling:
De providers geven op hun website daarover heel veel informatie.
Maarja, als de mensen niet lezen en ook hun contracten niet lezen, is het echt hun eigen schuld.

Het probleem is dat zowel de fabrikanten van de apparatuur als de providers informatie verstrekken, maar dat mensen niet lezen.
Nou, wie niet leest, moet maar op de blaren zitten.

[quote=marcelvossen schreef op zondag 20 feb 2011, 09:08]Hier ligt toch echt een behoorlijke voorlichtingstaak bij degene die die student dat abonnement verkoopt, vind ik althans. Er zou een levensgroot pamflet uit die trendy doos moeten springen met "WAARSCHUWING DEZE TELEFOON KAN JE IN COMBINATIE MET HET VERKEERDE ABONNEMENT BINNEN 1 MAAND EEN BKR REGISTRATIE OPLEVEREN" dan waren we goed bezig.

Zelfs dan zijn er een groep mensen die bij problemen zeggen:
"ik wist het niet"

Kom op zeg!
De mensen zijn toch geen hersenloze zombies die niet in staat zijn om zelf na te denken: dan moeten die mensen dan ook zich zo niet gedragen!

[quote=marcelvossen schreef op zondag 20 feb 2011, 09:08]
Maar ja, ik ben misschien ouderwets en denk nog in mijn onschuld dat zaken doen eerlijk zou moeten gebeuren en dat je liefst tevreden klanten nastraaft die je ook na hun eerste inkoop nog in de ogen kunt kijken....

Het gebeurd ook eerlijk. Dat is nu juist het probleem.

In de doos zit een handleiding: mensen lezen die niet.

Mensen krijgen een contract waar ook in de meeste gevallen de benodigde informatie op staat: mensen lezen niet.

[quote=rjw schreef op zondag 20 feb 2011, 09:09]
Even een paar opmerkingen:
- Een smartphone heeft slechts een internetverbinding nodig voor SW updates en bepaalde applicaties. Een smartphone hoeft niet altijd een verbinding met internet te hebben.Dat kan ook niet want er is niet overal in de wereld dekking.

Het probleem is dat sommige smartphones zonder toestemming van de gebruiker wel degelijk verbinding maakt met internet, voor bijvoorbeeld software updates, maar ook voor de ping.
Ik heb zelf ook een smartphone, en die maakt ook zonder mijn toestemming verbinding met internet, bijvoorbeeld diverse programma's, maar ook de navigatie.

[quote=rjw schreef op zondag 20 feb 2011, 09:09]
- Een navigatiesysteem maakt geen verbinding met de satellieten. Het luistert slechts naar de uitgezonden signalen.

Klopt.
Ik gaf alleen aan als voorbeeld dat men een navigatie gaat kopen, maar dat die de signalen van de satellieten niet op mag vangen.

conny2
door conny2 - Feb 20, 2011 om 10:47
256 Antwoorden / 4 Vragen

Thuis kost internet ook geen 1100 euro, dus waarom wel met een smartphone?
Dat is niet te verkopen ikbenik.
Je kon gisteren zien hoe snel ze een abonnement verkopen, binnen 5 minuten sta je weer buiten.
De vraag van John is wat je daar aan kan doen, graag suggesties die TS kunnen helpen.

quantas
door quantas - Feb 20, 2011 om 10:50
670 Antwoorden / 0 Vragen

En dat moet dan INGENIEUR zijn, waarschijnlijk 1 die het papiertje bij de LOI heeft gehaald dan, want man wat praat jij een onzin als INGENIEUR zijnde ik had je dan toch wel wat slimmer ingeschat.

Het is altijd de CONSUMENT weet het niet, nee diezelfde consument weet wel de winkel te vinden, weet ook heel goed hoe je op hyves etc moet komen, maar diezelfde consument komt er ook achter doordat men te lam is om te vragen en te lezen dat men achteraf een rekening krijgt.

En dan is ineens de Ondernemer de oplichter, volgens mij kunnen dit soort figuren beter eens terug naar school gaan en LEREN EN OPLETTEN ipv hele dagen in de KROEG te zitten.

=marcelvossen schreef op zondag 20 feb 2011, 02:41: Wat een ontzettend pijnlijk verhaal , let maar niet op de (vak)idioten hier die beweren dat je eerst maar de handleiding moet lezen etc. Ze zitten waarschijnlijk te veel in de straling van hun apparatuur de hele dag en zijn ieder contact met de realiteit kwijt. Het is toch absurd dat je voor zoiets lulligs als een telefoontje 1100 euro aan kosten 'per ongeluk' kwijt kunt zijn . Het zou je maar gebeuren...

Het moet inderdaad niet veel gekker meer worden in dit land dat gewone normale mensen (ja die heb je ook nog) die een leuke gadget kopen op zo'n schaamteloze manier worden uitgekleed. En dat terwijl de oplossing zo simpel is: voer gewoon een systeem in dat mensen bij aankoop een mogelijkheid krijgen een maximum bedrag op te geven waarna ze een sms of signaal krijgen dat hun rekening oploopt. Maar dan zullen de maatschappijen wel te weinig geld uit de zakken van arme scholieren kunnen kloppen voor hun aandeelhouders....

Sterkte!

PS ik vond dat ook de andere kant eens belicht moet worden want de meeste antwoorden hier geven mij een naar gevoel

ikbenik
door ikbenik - Feb 20, 2011 om 11:07
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=conny2 schreef op zondag 20 feb 2011, 10:47]Thuis kost internet ook geen 1100 euro, dus waarom wel met een smartphone?
Dat is niet te verkopen ikbenik.

Zucht.....

Met een smartphone ook niet.
Zie mijn eerdere postings.

[quote=conny2 schreef op zondag 20 feb 2011, 10:47]
Je kon gisteren zien hoe snel ze een abonnement verkopen, binnen 5 minuten sta je weer buiten.
Je hebt als koper ook een onderzoekingsplicht!
Daarbij dien je als koper je mond wel open te maken.
Of weet je bij de afsluiting van de abo precies wat je wilt en laat je je niet voorlichten?
Of heb je zo'n instelling: ik bepaal het zelf wel!

Als je twijfelt ga je het toch gewoon navragen?
Met alle respect, maar tegenwoordig houden veel mensen hun kop in de winkel.

[quote=conny2 schreef op zondag 20 feb 2011, 10:47]
De vraag van John is wat je daar aan kan doen, graag suggesties die TS kunnen helpen.

Lezen???

Voor alle duidelijkheid:
De provider en de fabrikant van de telefoon geven voldoende informatie: dus het is onzin om te zeggen: ik wist het niet.

ps:
mensen weten helemaal niet wat ze kopen, ze kopen maar wat en denken dat de provider de verantwoordelijkheden van de koper overnemen.
Dat doen ze niet, zodat de koper met de ellende zit.

quantas
door quantas - Feb 20, 2011 om 11:08
670 Antwoorden / 0 Vragen

Snap jij het verschil wel tussen internet thuis of internet op een gsm schijnbaar niet.
Techniek is anders, als jij thuis geen vaste aansluiting hebt en je gaat internetten met een UMTS stick dan gaan je kosten ook omhoog.
Je hebt dan beperkt dataverkeer, hooguit 10GB per maand en dan betaal je 75 euro pm ex btw maar wel overal internet.

10GB is er zo doorheen, thuis is het onbeperkt onderhand met een vaste aansluiting.

Je vergelijkt dingen met elkaar die compleet anders zijn.

[quote]Thuis kost internet ook geen 1100 euro, dus waarom wel met een smartphone?
Dat is niet te verkopen ikbenik.
Je kon gisteren zien hoe snel ze een abonnement verkopen, binnen 5 minuten sta je weer buiten.
De vraag van John is wat je daar aan kan doen, graag suggesties die TS kunnen helpen.

ikbenik
door ikbenik - Feb 20, 2011 om 11:13
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=conny2 schreef op zondag 20 feb 2011, 10:47]
De vraag van John is wat je daar aan kan doen, graag suggesties die TS kunnen helpen.

De TS dient gewoon de rekening te betalen.
Dat is het enige wat mogelijk is.

En het is niet van: "ja, maar......"

Met alle respect, ik kom zeker niet op voor de TS, domweg omdat het zijn eigen schuld is. Ik ga dan echt niet zeggen: "arme consument..."
Sommige mensen zeggen hier op het forum dat je ten aller tijden voor de consument moet opkomen, al zit die consument fout.
Met alle respect, maar dat verdom ik dus.

Als de winkelier fout zit, moet tegen de winkelier gezegd worden: je zit fout.
Als de consument fout zit, moet ook tegen die consument worden gezegd: je zit fout en niet altijd maar de hand boven de hoofd van de "benadeelde" houden.

Mensen moeten stoppen zich te gedragen als hersenloze zombies die niet in staat zijn om zelf na te denken!
Dan was deze ellende te voorkomen geweest.

Mijn uitgangspositie is wel degelijk dat als de TS zich goed had laten voorlichten, zelf onderzoek had gedaan, en alle informatie welke de fabrikant van de smartphone via de handleiding en de informatie welke door de provider verstrekt is, dat de TS de problemen had kunnen voorkomen.

quantas
door quantas - Feb 20, 2011 om 11:29
670 Antwoorden / 0 Vragen

@Ikbenik

Maar dat mogen we niet zeggen he, dat weet je toch.
Consument is altijd onschuldig, consument kan hedendage niet lezen en schrijven dus is de ondernemer de schuldige.

Maar diezelfde consument kan wel lezen dat men een gratis telefoon kan krijgen, maar de voorwaardes niet want die zijn immers niet belangrijk het gaat er toch om dat ik een nieuwe telefoon kan showen die rekening ach ja das het probleem van de ondernemer ik heb mij toestel tenminste.

Men wil alles hebben maar verantwoordelijkheid nemen ho maar.

Vraag voor degene die kinderen hebben en een auto, als je kind je sleutel pakt en gaat joyriden zonder je toestemming en zonder rijbewijs en veroorzaakt schade klaag je dan ook de autofabrikant aan dat die auto kan rijden zonder jou achter het stuur.

Misschien vind je bovenstaande onzin maar het is precies hetzelfde nl zelf verantwoordelijkheid nemen en je kind de schade laten betalen en zorgen voor gepaste straf.

In het geval van TS moet er wederom een zondebok gevonden worden in dit geval HI omdat iedereen maar geilt op een toestel maar bijgod niet weet wat men koopt dit heet informatieplicht CONSUMENT.

De ondernemer moet eerlijk antwoord geven op vragen, maar de ondernemer hoeft de consument niet heel de handleiding voor te kauwen als daar niet om gevraagd word.

conny2
door conny2 - Feb 20, 2011 om 11:34
256 Antwoorden / 4 Vragen

Jullie schrijven alleen wat hij had moeten doen, niet wat hij nu kan doen.
Duidelijk is dat er een verkeerd (te goedkoop) abonnement is verkocht dat niet past bij het bel/surf gedrag van deze gebruiker, daarbij was hij in de vooronderstelling dat hij Wifi gebruikte ipv mobiel internet. Bij Hi kan je voor 17.50 per maand 2 GB (internet extra met verdubbelaar) gebruiken maar dat is nu niet meer van belang. Dan had hij niet zo`n hoge rekening gekregen.
Nogmaals de vraag van John is wat hun moeten doen nu ze zo`n hoge rekening hebben gekregen.

quantas
door quantas - Feb 20, 2011 om 11:37
670 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is nu hetzelfde als dat ik naar de groenteboer ga voor Appels, voor een appeltaart.

Als ik vraag ik wil graag een appeltaart bakken zal de ondernemer mij de juiste appels aanbevelen.
Als ik zelf appels koop zonder iets te vragen en dan bv hele zure koop kan ik ook niet de ondernemer de schuld gaan geven van het mislukken van de appeltaart.

Dan is dat MIJN EIGEN SCHULD wanneer ziet de consument dat nu eens in.

Alleen tegenwoordig is het makkelijker een ander de schuld te geven ipv zelf eens verantwoordelijkheid te nemen.

quantas
door quantas - Feb 20, 2011 om 11:45
670 Antwoorden / 0 Vragen

Nee er is verkocht waar de consument om gevraagd heeft dus niet te goedkoop en niet te duur je krijgt wat je zelf vraagt.

Het is al diverse malen gezegd wat ie moet doen dat is gewoonweg betalen er is geen andere smaak.

En dan eens kijken of ie er een internetbundel bij kan pakken, en dat zal geen probleem zijn.
Je moet niet in de veronderstelling zijn je moet eerst beginnen met LEZEN en dan pas gebruiken.

Ik heb toevallig gisteren een Iphone gehaald, en relevante info gevraagd aan de verkoper, oa abbo prijs belminuten, internet etc etc ik zal niet verrast worden door een te hoge factuur ik stel me immers vooraf op de hoogte en heb vanmorgen al een beetje de handleiding doorgenomen.

Het moet onderhand eens afgelopen zijn de verantwoordelijkheid af te schuiven naar een ander.

=conny2 schreef op zondag 20 feb 2011, 11:34: Jullie schrijven alleen wat hij had moeten doen, niet wat hij nu kan doen.
Duidelijk is dat er een verkeerd (te goedkoop) abonnement is verkocht dat niet past bij het bel/surf gedrag van deze gebruiker, daarbij was hij in de vooronderstelling dat hij Wifi gebruikte ipv mobiel internet. Bij Hi kan je voor 17.50 per maand 2 GB (internet extra met verdubbelaar) gebruiken maar dat is nu niet meer van belang. Dan had hij niet zo`n hoge rekening gekregen.
Nogmaals de vraag van John is wat hun moeten doen nu ze zo`n hoge rekening hebben gekregen.

sonjaatje
door sonjaatje - Feb 20, 2011 om 11:49
1961 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=conny2 schreef op zondag 20 feb 2011, 11:34]Jullie schrijven alleen wat hij had moeten doen, niet wat hij nu kan doen.
Duidelijk is dat er een verkeerd (te goedkoop) abonnement is verkocht dat niet past bij het bel/surf gedrag van deze gebruiker, daarbij was hij in de vooronderstelling dat hij Wifi gebruikte ipv mobiel internet. Bij Hi kan je voor 17.50 per maand 2 GB (internet extra met verdubbelaar) gebruiken maar dat is nu niet meer van belang. Dan had hij niet zo`n hoge rekening gekregen.
Nogmaals de vraag van John is wat hun moeten doen nu ze zo`n hoge rekening hebben gekregen.

Je moet niet zeggen verkocht, maar gekocht. De klant is verantwoordelijk voor wat hij koopt/afsluit. En in de veronderstelling zijn heb je niks aan, je moet zeker weten.
Ik heb thuis ook een 15- jarige en ik weet hoe die kids zijn. Hebben hebben en denken dat ze alles weten.
Als ouder zijnde de taak om te zorgen dat ze niet in 7 sloten tegelijk lopen.

quantas
door quantas - Feb 20, 2011 om 11:57
670 Antwoorden / 0 Vragen

[quote]Je moet niet zeggen verkocht, maar gekocht. De klant is verantwoordelijk voor wat hij koopt/afsluit. En in de veronderstelling zijn heb je niks aan, je moet zeker weten.
Ik heb thuis ook een 15- jarige en ik weet hoe die kids zijn. Hebben hebben en denken dat ze alles weten.
Als ouder zijnde de taak om te zorgen dat ze niet in 7 sloten tegelijk lopen.

Eindelijk een consument die het wel snapt Hulde,

ikbenik
door ikbenik - Feb 20, 2011 om 13:02
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=conny2 schreef op zondag 20 feb 2011, 11:34]Jullie schrijven alleen wat hij had moeten doen, niet wat hij nu kan doen.

[quote=conny2 schreef op zondag 20 feb 2011, 11:34]Nogmaals de vraag van John is wat hun moeten doen nu ze zo`n hoge rekening hebben gekregen.

Daar heb ik echt al diverse keren op geantwoord!!!!

Betalen!!

Echter blijf jij zeuren, omdat je het er niet mee eens bent.
Nee, wij moeten allemaal medelijden hebben en aangeven dat we hoe dan ook voor de TS op moeten komen.

Met alle respect, maar dat verdom ik dus echt.

ikbenik
door ikbenik - Feb 20, 2011 om 13:04
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=quantas schreef op zondag 20 feb 2011, 11:37]Dat is nu hetzelfde als dat ik naar de groenteboer ga voor Appels, voor een appeltaart.

Als ik vraag ik wil graag een appeltaart bakken zal de ondernemer mij de juiste appels aanbevelen.
Als ik zelf appels koop zonder iets te vragen en dan bv hele zure koop kan ik ook niet de ondernemer de schuld gaan geven van het mislukken van de appeltaart.

Dan is dat MIJN EIGEN SCHULD wanneer ziet de consument dat nu eens in.

Alleen tegenwoordig is het makkelijker een ander de schuld te geven ipv zelf eens verantwoordelijkheid te nemen.

Hier sta ik volledig achter.

birdies
door birdies - Feb 20, 2011 om 13:12
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Hier sta ik volledig achter.........

Tuurlijk, het is je broertje. Of is jullie botte, onbeschofte, agressieve taalgebruik representatief voor alle ict-ers?

birdies
door birdies - Feb 20, 2011 om 13:13
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Oeps, nog een overeenkomst vergeten: door blijven drammen!

mi
door miraltje - Feb 20, 2011 om 13:35
462 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marcelvossen schreef op zondag 20 feb 2011, 09:08] "WAARSCHUWING DEZE TELEFOON KAN JE IN COMBINATIE MET HET VERKEERDE ABONNEMENT BINNEN 1 MAAND EEN BKR REGISTRATIE OPLEVEREN" dan waren we goed bezig.

Maar ja, ik ben misschien ouderwets en denk nog in mijn onschuld dat zaken doen eerlijk zou moeten gebeuren en dat je liefst tevreden klanten nastraaft die je ook na hun eerste inkoop nog in de ogen kunt kijken....

zal je even uit de droom helpen, als je een mobiele abbo afsluit wordt je al geregistreerd bij het bkr indien de telecom provider zich bij deze organisatie heeft aangesloten.

birdies
door birdies - Feb 20, 2011 om 13:44
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Volgens mij vindt sinds kort BKR registratie niet meer plaats bij telecomproviders.

quantas
door quantas - Feb 20, 2011 om 14:39
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ja, of we zijn elkaars broer of we hebben aandelen of we werken er.

Alles wat niet in het straatje past van de consument krijg je steevast dit antwoord.

Het is niet onbeschoft en ook niet agressief, alleen is de waarheid hard voor sommige consumenten.

Zouden we nu zeggen och HI is fout u hoeft niet te betalen dan zijn we ineens erg netjes en lullen we in het straatje van de consument, maar o wee als het iets is wat de consument liever niet hoort en dat is dat ie ongelijk heeft dan zijn we de gebeten hond.

Neem eens verantwoordelijkheid voor je eigen stommiteiten en praat dan.

=birdies schreef op zondag 20 feb 2011, 13:12: ......Hier sta ik volledig achter.........

Tuurlijk, het is je broertje. Of is jullie botte, onbeschofte, agressieve taalgebruik representatief voor alle ict-ers?

birdies
door birdies - Feb 20, 2011 om 14:46
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Het is niet onbeschoft en ook niet agressief.........

Denk niet dat jij dit zelf kunt beoordelen! Ben overigens bij lange na niet de enige die zich stoort aan jouw taalgebruik. De waarheid kan ook netjes verwoord worden, dat hoeft niet in grove, beledigende woorden!

mhofman
door mhofman - Feb 20, 2011 om 16:34
530 Antwoorden / 93 Vragen

Vraag me af toen hij werd gekocht ook gevraagd over internet wat wel openen en wat niet.Schijnt erg gemakkelijk te zijn om dit te doen.Heb hem zelf niet maar even op internet kijken en heleboel info over de iphone3g.En als je ze opent wat de kosten zijn.Zal niets uitmaken maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.Niets over verteld bij de koop of gewoon niet gevraagd.Vind dat de verkopers je hier op moeten wijzen ,wat het ding zelf kan en de opties van internet die erop staan met de bijbehorende kosten.

dobby
door dobby - Feb 20, 2011 om 17:19
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rjw schreef op zondag 20 feb 2011, 09:09][quote=ikbenik schreef op vrijdag 18 feb 2011, 17:09][quote=conny2 schreef op vrijdag 18 feb 2011, 16:50]Sonjaatje. als ik Ikbenik goed begrijp dan praat een smartphone regelmatig met andere computers omdat je smartphone anders niet werkt (de software draait kennelijk voor een gedeelte op een andere computer).

Mis.

De smartphone maakt verbinding om bijvoorbeeld software updates binnen te halen.
Maar ook plaatsbepaling (navigatie), verkeersinformatie (navigatie), e-mail, informatie ophalen van communities (hyves, facebook, pingen, enz.)

Wat jij wilt met een smartphone is precies hetzelfde als je een navigatie software verbiedt om verbinding met de satellieten te maken.

Even een paar opmerkingen:
- Een smartphone heeft slechts een internetverbinding nodig voor SW updates en bepaalde applicaties. Een smartphone hoeft niet altijd een verbinding met internet te hebben.Dat kan ook niet want er is niet overal in de wereld dekking.
- Een navigatiesysteem maakt geen verbinding met de satellieten. Het luistert slechts naar de uitgezonden signalen.

Een GPS receiver maakt wel verbinding met een sateliet, alleen een unidirectionele / alleen ontvangen... (en in een smartphone dan bij voorkeur *ook* nog een data connectie (A-GPS)... die zeg maar aan de hand van een (grove) locatie bepaling (welke zendmasten) vast een zo goed als kant en klare voorgerekende positie van de satelieten krijgt.

(ok - das een beetje kort door de bocht, maar het idee is wel zo, en het spaart heel wat tijd om je locatie fix te krijgen).

Maar om even op data verbruikt terug te komen.. (hoewel niet veel in dit geval) - A-GPS zou uit te zetten moeten zijn natuurlijk...

fr
door friezel - Feb 20, 2011 om 23:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

In dit soort gevallen kun je toch echt een beroep proberen te doen op een coulanceregeling; uiteindelijk gaat het om een virtueel product (data), waarvan de prijs in geen enkele verhouding meer staat tot het geleverde. De prijs is in dit geval 'wat de gek ervoor geeft' - blijf dus volhouden en leg de situatie schriftelijk uit. Ga verder dan alleen 'Hi' en schrijf ook moederbedrijf KPN aan.

In mijn geval heeft Vodafone mij ooit 400 euro aan datakosten kwijtgescholden omdat de APN in mijn telefoon verkeerd was ingesteld. Dit was formeel gesproken mijn eigen fout (mijn telefoon immers) maar verklaarbaar omdat ik was geswitcht van een zakelijk data-abonnement naar de (toen nieuwe) 'Blox'. Ook bij Vodafone had niemand eraan gedacht dat klanten die overstappen ook een nieuwe APN moeten instellen, het stond ook nergens beschreven. Gevolg: hoge kosten. Uiteindelijk netjes kwijtgescholden, doordat ik gewoon eerlijk had verteld wat er aan de hand was en me niet had verlaagd tot schelden en tieren.

Hoewel ik de reacties 'lees de handleiding' wel snap, vind ik dat er toch ook heel weinig pogingen worden ondernomen om niet-technische consumenten alle nieuwe mogelijkheden helder uit te leggen. Bij een iPhone zit niet eens een gedrukte handleiding waar alle mogelijkheden in staan.

Daarbij: hoewel 'ikbenik' volhoudt dat een smartphone een 3G-dataverbinding moet hebben, is dat nergens voor nodig. Het gebruik zoals dat door TS is beschreven is heel logisch: onderweg alleen bellen en SMS'en, thuis ook WiFi gebruiken voor internet. Daar voelt een iPhone zich prima bij. Het kan zelfs zijn dat het toestel oorspronkelijk goed was ingesteld maar dat op school een 'handig vriendje' de 3G-schuif heeft aangezet omdat de iPhone daar geen internet bleek te hebben en dat leuke Youtube-filmpje niet wilde laden.

De suggestie van 'conny2' is heel zinnig: het is voor providers technisch gesproken een hele kleine moeite om je telefoon te blokkeren voor internet als je daar geen abo voor afsluit. Maar dat doet men uiteraard niet, omdat aan argeloze gebruikers veel te verdienen is - waarvan akte in dit geval. Kosten van één euro per Mb zijn volstrekte fantasieprijzen die alleen worden gebruikt om klanten te 'straffen' voor het niet afsluiten van een internet-abonnement.

Voor alle andere gebruikers: als je in de internetinstellingen van je telefoon het 'APN' of 'Access Point' wist, dan *kan* je telefoon het 3G-net niet op. Ook niet stiekem. Tegelijkertijd kun je nog prima met WiFi werken, omdat dat een andere set instellingen is. Verdiep je er even in!

pino123
door pino123 - Feb 20, 2011 om 23:22
2766 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=quantas schreef op zondag 20 feb 2011, 11:57][quote]Je moet niet zeggen verkocht, maar gekocht. De klant is verantwoordelijk voor wat hij koopt/afsluit. En in de veronderstelling zijn heb je niks aan, je moet zeker weten.
Ik heb thuis ook een 15- jarige en ik weet hoe die kids zijn. Hebben hebben en denken dat ze alles weten.
Als ouder zijnde de taak om te zorgen dat ze niet in 7 sloten tegelijk lopen.

Eindelijk een consument die het wel snapt Hulde,

Ja, zolang er in jouw straatje wordt gepraat zal het inderdaad hulde zijn. Ik heb je nog geen enkel advies zien geven hoe TS het beste met deze situatie kan omgaan.
Daarnaast lees ik dat de Iphone opeens een computer is geworden, volgens mij is de lettelijke vertaling van 'phone' nog altijd telefoon en geen computer, wat een onzin is dat zeg, ook de tem 'smartphone' het is en blijft een telefoon waar je naast bellen een hoop andere dingen kan doen.
Mijn vraag is verder aan TS of er bij aanschaf inderdaad een briefje in de doos zat waarop stond dat de telefoon een constante internetverbinding nodig heeft. Ik blijf erbij dat het telefoonbedrijf ook de goede communicatie naar de klant moet verzorgen. Daar schort het helaas vaak aan. Laat onverlet dat TS zelf ook de plicht had om dit te doen.
Verder sluit ik mij geheel aan bij birdies, probeer gewoon eens het taalgebruik iets anders te formuleren er wordt niet gevraagd om in het straatje van TS te praten, maar ik vind dat het wel iets anders aangepakt kan worden door Quantas. Daarnaast blijft het mij bevreemden dat op een consumentensite er op deze manier door ondernemers kan blijven gereageerd worden. Ik heb al vaker aangegeven, zet jullie achtergrond in om consumenten verder te helpen, in plaats van ze in de grond te boren. Anders hoor je niet thuis op dit forum.

ikbenik
door ikbenik - Feb 20, 2011 om 23:39
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=pino123 schreef op zondag 20 feb 2011, 23:22]Daarnaast blijft het mij bevreemden dat op een consumentensite er op deze manier door ondernemers kan blijven gereageerd worden. Ik heb al vaker aangegeven, zet jullie achtergrond in om consumenten verder te helpen, in plaats van ze in de grond te boren. Anders hoor je niet thuis op dit forum.

Met alle respect, maar er wordt verwacht dat als de consument fout zit, dat er toch voor die consument op wordt gekomen.
Dat gaat mij te ver.

Zit de consument fout, dan moet dat ook gewoon gezegd kunnen worden, in plaats van altijd de consument gelijk geven.

Het probleem bij de klachten zoals de TS die heeft is dat veel mensen totaal geen contracten gelezen hebben, geen handleidingen gelezen hebben.
Moeten we dan die mensen die fout zitten voor opkomen?

Wat ook heel vaak gebeurd is dat men een nieuwe abonnement met internet afsluit, welke pas over 30 dagen ingaat.
Men leest het contract niet, en gaat vervolgens vrolijk van het mobiele internet gebruik maken en krijgen de maand erop een hoge rekening.
En daar moeten wij vervolgens medelijden hebben, omdat die mensen het contract niet hebben gelezen.

Dat gaat mij echt veel te ver.
Zij hebben verzuimd om te lezen, moeten zij daar ook de consequenties van dragen.

Bij sommige providers kan inderdaad de voorlichting en informatie verbeterd worden.

Ik mag dan een verdomde harde standvastigheid hebben, maar dat is niet voor niets.
Ik ben ook consument en ik heb ook een smartphone genomen met een nieuwe abonnement en internet abonnement.
Ik struikelde gewoon letterlijk over de informatie die de provider verstrekt heeft.

En vanuit die ervaring praat ik, en dat heeft totaal niets met ondernemerschap te maken.

En ik stoor me echt aan het feit dat diverse mensen voor die mensen opkomen die weigeren hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en ook niets lezen.
Er zijn mensen genoeg die nooit de handleidingen, contracten, informatie van providers lezen. En komen vervolgens in zeer grote problemen. Voor die mensen verdom ik het echt om voor hun op te komen, omdat als ze de handleiding wel gelezen hadden, contracten gelezen hadden en de informatie van de providers hadden gelezen, de problemen voorkomen hadden kunnen worden.

Als de informatie van de providers inderdaad zo slecht waren dat je het niet kon weten, hadden de mensen die in de problemen gekomen zijn recht van spreken en moeten ze inderdaad schadevrij worden gesteld.
Maar de providers verstrekken wel degelijk informatie en als consument heb je volgens de wetgeving wel degelijk een eigen onderzoeksplicht.

Vandaar dat ik dan ook zo reageer.
In de meeste gevallen hadden de mensen die problemen hebben die wel degelijk zelf hadden kunnen voorkomen.

dobby
door dobby - Feb 20, 2011 om 23:55
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pino123 schreef op zondag 20 feb 2011, 23:22]
...
Daarnaast lees ik dat de Iphone opeens een computer is geworden, volgens mij is de lettelijke vertaling van 'phone' nog altijd telefoon en geen computer, wat een onzin is dat zeg, ook de tem 'smartphone' het is en blijft een telefoon waar je naast bellen een hoop andere dingen kan doen.
Mijn vraag is verder aan TS of er bij aanschaf inderdaad een briefje in de doos zat waarop stond dat de telefoon een constante internetverbinding nodig heeft.

Erm.. sinds wanneer heeft een foon een constante internetverbinding nodig?

(ok - los van VoIP fones, maar ging in deze thread over zo'n fruit-foon)

Echt... misschien is het dan een desing fout van voornoemd toestel, maar bij de mijne (S.E. X10) kan ik apart data (gsm/umts/hsdpa) in het algemeen, data voor het systeem zelf, en data roaming aanzetten of blokkeren. En daarna apart wel of geen WiFi en wel of geen BlueTooth...

En ok - het moge inmiddels duidelijk zijn dat ik geen fan ben van Appel products in het algmeen, ik geloof toch niet dat zo'n basaal feature vergeten is..

Echt.. bij zulke complexe / uitgebreide apparaten tegenwoordig MOET je gewoon, als je het niet zeker weet, even de manual lezen. Niet voor niets zitten er steeds meer QuickStart, Unabridged Manual, HighLites, Hints enzo bij..

Wat dat betreft zou een computer-bewijs (telefoon bewijs? technologie bewijs?) niet zo gek zijn,.. als mensen een auto kopen zullen ze wel een rijbewijs halen? (ok - heb ik niet, luxe van de randstad)

Maar inderdaad.. als je zulke apparaten zomaar zonder na te denken in gebruik gaat nemen.. tsja.. sorry.. - of eigenlijk nee, geen sorry! Eigen schuld.

Je kan gewoon niet de verkoper de schuld geven.. zo werkt het niet.. We willen hier toch als normaal denkend mens behandeld worden? niet dat we _zo_ weinig zelf kunnen (?) denken dat er bij b.v. een magnetron een briefje moet zitten dat je een natte kat NIET daarin moet drogen??

ma
door marcelvossen - Feb 21, 2011 om 01:12
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=quantas schreef op zondag 20 feb 2011, 10:50]En dat moet dan INGENIEUR zijn, waarschijnlijk 1 die het papiertje bij de LOI heeft gehaald dan, want man wat praat jij een onzin als INGENIEUR zijnde ik had je dan toch wel wat slimmer ingeschat.

Het is altijd de CONSUMENT weet het niet, nee diezelfde consument weet wel de winkel te vinden, weet ook heel goed hoe je op hyves etc moet komen, maar diezelfde consument komt er ook achter doordat men te lam is om te vragen en te lezen dat men achteraf een rekening krijgt.

En dan is ineens de Ondernemer de oplichter, volgens mij kunnen dit soort figuren beter eens terug naar school gaan en LEREN EN OPLETTEN ipv hele dagen in de KROEG te zitten.

[quote=marcelvossen schreef op zondag 20 feb 2011, 02:41]Wat een ontzettend pijnlijk verhaal , let maar niet op de (vak)idioten hier die beweren dat je eerst maar de handleiding moet lezen etc. Ze zitten waarschijnlijk te veel in de straling van hun apparatuur de hele dag en zijn ieder contact met de realiteit kwijt. Het is toch absurd dat je voor zoiets lulligs als een telefoontje 1100 euro aan kosten 'per ongeluk' kwijt kunt zijn . Het zou je maar gebeuren...

Het moet inderdaad niet veel gekker meer worden in dit land dat gewone normale mensen (ja die heb je ook nog) die een leuke gadget kopen op zo'n schaamteloze manier worden uitgekleed. En dat terwijl de oplossing zo simpel is: voer gewoon een systeem in dat mensen bij aankoop een mogelijkheid krijgen een maximum bedrag op te geven waarna ze een sms of signaal krijgen dat hun rekening oploopt. Maar dan zullen de maatschappijen wel te weinig geld uit de zakken van arme scholieren kunnen kloppen voor hun aandeelhouders....

Sterkte!

PS ik vond dat ook de andere kant eens belicht moet worden want de meeste antwoorden hier geven mij een naar gevoel

Wat ben jij toch een zielig mannetje Quantas, waarschijnlijk ben je een LTSer zwakstroom die het thuis moeilijk heeft met een dominante vrouw en dan als enige uitklapklep heeft het "lekker mensen afzeiken op het Kassa forum". Dit forum is volgens mij bedoeld voor mensen om vragen te stellen in de hoop dat ze een bruikbaar antwoord krijgen waar ze wat aan hebben om verder te komen. Ik herken in jouw reacties een trend van "eigen schuld dikke bult" antwoorden , een stukje frustratie dus richting 'de consument' ...erg onvolwassen en volkomen nutteloos. Hier help je namelijk de vragensteller echt niet verder mee maar bezorgd hem/haar alleen meer frustratie over het probleem. Je bent de politieagent die geniet als ie een bon kan uitschrijven, de mensen hier zijn op zoek naar de hulpvaardige dorpsgenoot die ze helpt met oversteken. ;)

TIP: 'get a life jong! :))

ikbenik
door ikbenik - Feb 21, 2011 om 01:32
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=marcelvossen schreef op maandag 21 feb 2011, 01:12][Ik herken in jouw reacties een trend van "eigen schuld dikke bult" antwoorden , een stukje frustratie dus richting 'de consument' ...erg onvolwassen en volkomen nutteloos. Hier help je namelijk de vragensteller echt niet verder mee maar bezorgd hem/haar alleen meer frustratie over het probleem. Je bent de politieagent die geniet als ie een bon kan uitschrijven, de mensen hier zijn op zoek naar de hulpvaardige dorpsgenoot die ze helpt met oversteken. ;)

Met alle respect, maar waarom kom je voor diegene op die zelf de veroorzaker van de problemen is?

En waarom wil je dat die persoon schadeloos wordt gesteld, terwijl diezelfde persoon zelf de veroorzaker is van de problemen?

Mij gaat het erom dat de consument zelf ook een eigen verantwoordelijkheid heeft, en als men die niet neemt dat men die consequenties ervan zelf moeten dragen en niemand anders.

Iedereen kan zijn mening geven, maar in dit geval gaat het puur om de feiten.
Die heb ik zelf meer dan gegeven.

Het punt is dat in dit geval de TS zijn eigen verantwoordelijkheid niet heeft genomen en dit heeft afgeschoven op de provider en de verkopende partij. Die hebben die verantwoordelijkheid niet overgenomen (logisch) en de TS moet nu op de blaren zitten.

Ik ken ook mensen die het allemaal geen moer interesseren en maar van alles aannemen, niet nadenken over hun aankopen, en vervolgens zijn die mensen zeer verbaast en ook laaiend over de hoge rekeningen waarmee ze geconfronteerd worden.

Moet de TS nu geholpen worden door de terechte factuur verscheurd moet worden? Of moet de TS nu gewoon de terechte factuur betalen?
Hierbij gaat het niet om wat jij of ik hierover denken, maar over de keiharde feiten.

De hoge kosten ontstaan doordat de provider aangeeft dat er buiten de bundel een bepaald bedrag wordt berekend. Had de TS dit kunnen weten? Het antwoord: JA.

De TS heeft een telefoon abonnement afgesloten zonder mobiel internet. De provider heeft aangegeven dat als er geen internet abonnement is afgesloten een bepaald bedrag wordt berekend. Had de TS dit kunnen weten? Het antwoord: JA.

De TS heeft een smartphone gekocht (of gratis via de afgesloten abonnement gekregen).
Is het bekend dat die regelmatig verbinding kunnen maken met de mobiele internet? Het antwoord: JA. Had de TS dit kunnen weten? Het antwoord: JA.

De smartphone maakt regelmatig verbinding met internet. Nu worden de codes daarvoor ook al vaak via de simkaart in het toestel gezet (eigen ervaring.)
Had de TS kunnen weten hoe dat uitgeschakeld moet worden? Het antwoord: JA. Heeft de TS dat ook gedaan? Het antwoord: NEE.

Was de TS op de hoogte dat de smartphone verbinding kon maken met internet? Het antwoord: NEE. Had de TS dat kunnen weten? Het antwoord: JA.

ma
door marcelvossen - Feb 21, 2011 om 01:33
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=friezel schreef op zondag 20 feb 2011, 23:02]In dit soort gevallen kun je toch echt een beroep proberen te doen op een coulanceregeling; uiteindelijk gaat het om een virtueel product (data), waarvan de prijs in geen enkele verhouding meer staat tot het geleverde. De prijs is in dit geval 'wat de gek ervoor geeft' - blijf dus volhouden en leg de situatie schriftelijk uit. Ga verder dan alleen 'Hi' en schrijf ook moederbedrijf KPN aan.

In mijn geval heeft Vodafone mij ooit 400 euro aan datakosten kwijtgescholden omdat de APN in mijn telefoon verkeerd was ingesteld. Dit was formeel gesproken mijn eigen fout (mijn telefoon immers) maar verklaarbaar omdat ik was geswitcht van een zakelijk data-abonnement naar de (toen nieuwe) 'Blox'. Ook bij Vodafone had niemand eraan gedacht dat klanten die overstappen ook een nieuwe APN moeten instellen, het stond ook nergens beschreven. Gevolg: hoge kosten. Uiteindelijk netjes kwijtgescholden, doordat ik gewoon eerlijk had verteld wat er aan de hand was en me niet had verlaagd tot schelden en tieren.

Hoewel ik de reacties 'lees de handleiding' wel snap, vind ik dat er toch ook heel weinig pogingen worden ondernomen om niet-technische consumenten alle nieuwe mogelijkheden helder uit te leggen. Bij een iPhone zit niet eens een gedrukte handleiding waar alle mogelijkheden in staan.

Daarbij: hoewel 'ikbenik' volhoudt dat een smartphone een 3G-dataverbinding moet hebben, is dat nergens voor nodig. Het gebruik zoals dat door TS is beschreven is heel logisch: onderweg alleen bellen en SMS'en, thuis ook WiFi gebruiken voor internet. Daar voelt een iPhone zich prima bij. Het kan zelfs zijn dat het toestel oorspronkelijk goed was ingesteld maar dat op school een 'handig vriendje' de 3G-schuif heeft aangezet omdat de iPhone daar geen internet bleek te hebben en dat leuke Youtube-filmpje niet wilde laden.

De suggestie van 'conny2' is heel zinnig: het is voor providers technisch gesproken een hele kleine moeite om je telefoon te blokkeren voor internet als je daar geen abo voor afsluit. Maar dat doet men uiteraard niet, omdat aan argeloze gebruikers veel te verdienen is - waarvan akte in dit geval. Kosten van één euro per Mb zijn volstrekte fantasieprijzen die alleen worden gebruikt om klanten te 'straffen' voor het niet afsluiten van een internet-abonnement.

Voor alle andere gebruikers: als je in de internetinstellingen van je telefoon het 'APN' of 'Access Point' wist, dan *kan* je telefoon het 3G-net niet op. Ook niet stiekem. Tegelijkertijd kun je nog prima met WiFi werken, omdat dat een andere set instellingen is. Verdiep je er even in!

Dat noem ik nou een zinnige reactie waar de vraagsteller iets aan heeft. Je hoeft niet alles te pikken van die graaibedrijven die er alles aan doen om de klant geld afhandig te maken op een 'net binnen de mazen van de wet maar volkomen asociale' manier. Het is ook inderdaad beter om netjes te blijven en niet te gaan schelden want dat wekt alleen weerstand op bij die medewerkers van dat bedrijf die iedere dag boze en geschokte klanten aan de lijn hebben.

ma
door marcelvossen - Feb 21, 2011 om 01:43
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ikbenik schreef op maandag 21 feb 2011, 01:32][quote=marcelvossen schreef op maandag 21 feb 2011, 01:12][Ik herken in jouw reacties een trend van "eigen schuld dikke bult" antwoorden , een stukje frustratie dus richting 'de consument' ...erg onvolwassen en volkomen nutteloos. Hier help je namelijk de vragensteller echt niet verder mee maar bezorgd hem/haar alleen meer frustratie over het probleem. Je bent de politieagent die geniet als ie een bon kan uitschrijven, de mensen hier zijn op zoek naar de hulpvaardige dorpsgenoot die ze helpt met oversteken. ;)

Met alle respect, maar waarom kom je voor diegene op die zelf de veroorzaker van de problemen is?

En waarom wil je dat die persoon schadeloos wordt gesteld, terwijl diezelfde persoon zelf de veroorzaker is van de problemen?

Mij gaat het erom dat de consument zelf ook een eigen verantwoordelijkheid heeft, en als men die niet neemt dat men die consequenties ervan zelf moeten dragen en niemand anders.

Iedereen kan zijn mening geven, maar in dit geval gaat het puur om de feiten.
Die heb ik zelf meer dan gegeven.

Het punt is dat in dit geval de TS zijn eigen verantwoordelijkheid niet heeft genomen en dit heeft afgeschoven op de provider en de verkopende partij. Die hebben die verantwoordelijkheid niet overgenomen (logisch) en de TS moet nu op de blaren zitten.

Ik ken ook mensen die het allemaal geen moer interesseren en maar van alles aannemen, niet nadenken over hun aankopen, en vervolgens zijn die mensen zeer verbaast en ook laaiend over de hoge rekeningen waarmee ze geconfronteerd worden.

Moet de TS nu geholpen worden door de terechte factuur verscheurd moet worden? Of moet de TS nu gewoon de terechte factuur betalen?
Hierbij gaat het niet om wat jij of ik hierover denken, maar over de keiharde feiten.

De hoge kosten ontstaan doordat de provider aangeeft dat er buiten de bundel een bepaald bedrag wordt berekend. Had de TS dit kunnen weten? Het antwoord: JA.

De TS heeft een telefoon abonnement afgesloten zonder mobiel internet. De provider heeft aangegeven dat als er geen internet abonnement is afgesloten een bepaald bedrag wordt berekend. Had de TS dit kunnen weten? Het antwoord: JA.

De TS heeft een smartphone gekocht (of gratis via de afgesloten abonnement gekregen).
Is het bekend dat die regelmatig verbinding kunnen maken met de mobiele internet? Het antwoord: JA. Had de TS dit kunnen weten? Het antwoord: JA.

De smartphone maakt regelmatig verbinding met internet. Nu worden de codes daarvoor ook al vaak via de simkaart in het toestel gezet (eigen ervaring.)
Had de TS kunnen weten hoe dat uitgeschakeld moet worden? Het antwoord: JA. Heeft de TS dat ook gedaan? Het antwoord: NEE.

Was de TS op de hoogte dat de smartphone verbinding kon maken met internet? Het antwoord: NEE. Had de TS dat kunnen weten? Het antwoord: JA.

Volgens mij zijn jullie een en dezelfde persoon Quantas = Ikbenik!
Jullie maken allebei onnoemelijk veel taal fouten, spammen dit forum met negatieve reacties en dragen niet bij aan de echte oplossing. Dus please, Knabbel en Babbel van het Kassaforum, ga samen een baan zoeken als parkeerwacht maar laat de mensen op dit forum met rust.

ikbenik
door ikbenik - Feb 21, 2011 om 01:44
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Terugkomend op de smartphone.

Een smartphone is geen telefoon, maar een multimedia computer waarmee ook gebeld kan worden.

Met een laptop of notebook, maar ook met een desktop computer kan gebeld worden.

Een smartphone heeft wel als benaming een telefoon, maar valt in de categorie multimedia computer, waarmee gebeld kan worden, alle soorten communicatie via internet, foto's gemaakt kunnen worden, gefilmd mee kan worden, aangesloten op een tv via een HDMI kabel, bezit een USB poort, waar niet alleen de aansluiting gemaakt wordt met een PC, maar ook een USB geheugen stick aangesloten kan worden.
Ook bezitten de hedendaagse smartphone's een complete navigatie.

De hedendaagse smartphone is een vervanging van de vroegere PDA.

Kortom: een smartphone is gewoon een laptop in het klein.
Tekstverwerking is er mogelijk, printen via een printer (logisch), e-mail, internet, films bekijken (via de HDMI, 5 kanaals Dolby Digital geluid), muziek bewerken, video bewerken, foto bewerken (echt waar!!!), Gamen (zoals Need4Speed), ga zo maar door.

Dergelijke apparaten vallen niet onder de categorie telefoons, maar onder de categorie multimedia computers.

ikbenik
door ikbenik - Feb 21, 2011 om 01:48
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=marcelvossen schreef op maandag 21 feb 2011, 01:43]
Volgens mij zijn jullie een en dezelfde persoon Quantas = Ikbenik!
Zeker niet.

[quote=marcelvossen schreef op maandag 21 feb 2011, 01:43]
Jullie maken allebei onnoemelijk veel taal fouten, spammen dit forum met negatieve reacties en dragen niet bij aan de echte oplossing.

De echte oplossing is er wel, alleen wil je dat niet horen: namelijk de rekening betalen.

Jij wilt horen dat de TS schadeloos gesteld dient te worden, en dat zal ik niet zeggen.

Dus omdat ik niet zeg wat jij wilt horen moet ik ophoepelen?
Ik geloof dat jij niet goed snik bent.

ma
door marcelvossen - Feb 21, 2011 om 02:14
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ikbenik schreef op maandag 21 feb 2011, 01:48][quote=marcelvossen schreef op maandag 21 feb 2011, 01:43]
Volgens mij zijn jullie een en dezelfde persoon Quantas = Ikbenik!
Zeker niet.

[quote=marcelvossen schreef op maandag 21 feb 2011, 01:43]
Jullie maken allebei onnoemelijk veel taal fouten, spammen dit forum met negatieve reacties en dragen niet bij aan de echte oplossing.

De echte oplossing is er wel, alleen wil je dat niet horen: namelijk de rekening betalen.

Jij wilt horen dat de TS schadeloos gesteld dient te worden, en dat zal ik niet zeggen.

Dus omdat ik niet zeg wat jij wilt horen moet ik ophoepelen?
Ik geloof dat jij niet goed snik bent.

Het enige dat ik wil is dat mensen een beetje respectvol met elkaar omgaan. Het gaat hier om redelijkheid, van zowel de bedrijven als van jullie als je antwoord geeft op zo'n vraag. Maar als je die eigenschap zelf niet bezit is het blijkbaar heel moeilijk om te begrijpen wat het woord betekent. Niet ieder mens is een geflipte ITer, en niet iedereen weet tot in de details hoe zo'n telefoon werkt, verplaats je eens in een andere persoon in plaats van op een onbeschofte manier mensen op hun eigen schuld te wijzen. Er wordt veel te veel misbruik gemaakt van de onwetendheid van mensen, en dat is erg slecht, blijkbaar draait alles alleen om geld en niet om service, ik zie dat graag anders maar ja...dat is blijkbaar dom in jullie ogen!

Het reclamefilmpje op TV van die vent op die zonnenbank die per ongeluk iets te lang er op ligt en 70 euro moet betalen is wat dat betreft een prima vergelijking voor wat er mis is met die telecom bedrijven, alleen jammer dat die reclame volgens mij nu juist van KPN zelf is toch? :)))

ikbenik
door ikbenik - Feb 21, 2011 om 02:38
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=marcelvossen schreef op maandag 21 feb 2011, 02:14]
Het enige dat ik wil is dat mensen een beetje respectvol met elkaar omgaan. Het gaat hier om redelijkheid, van zowel de bedrijven als van jullie als je antwoord geeft op zo'n vraag. Maar als je die eigenschap zelf niet bezit is het blijkbaar heel moeilijk om te begrijpen wat het woord betekent.

Doe ik ook.
Alleen ga ik geen fouten van anderen goedpraten.
Als iemand fout zit, zit die fout en moet daarvan ook de consequenties dragen.
Zo simpel is het.
En niet van: die persoon zit fout, maar moet wel schadeloos worden gesteld.
Waarom dan wel? Omdat die persoon zijn eigen verantwoordelijkheid niet neemt?

[quote=marcelvossen schreef op maandag 21 feb 2011, 02:14]
Niet ieder mens is een geflipte ITer, en niet iedereen weet tot in de details hoe zo'n telefoon werkt,
Daar hebben ze de handleiding voor.
Maarja, als mensen die niet lezen, komen ze daardoor in de problemen.

Toen ik die smartphone kreeg, wist ik er ook totaal niets van af.
Ik wist wat je ermee kon doen (gemakkelijk achter te komen), maar ik wist totaal niet hoe dat ding werkte.
Over mobiele internet had ik ook totaal geen ervaring mee.
Ik wist wel via de media dat als je de zaken niet goed voor elkaar had, de kosten voor mobiel internet behoorlijk hoog kunnen oplopen.

[quote=marcelvossen schreef op maandag 21 feb 2011, 02:14]
verplaats je eens in een andere persoon in plaats van op een onbeschofte manier mensen op hun eigen schuld te wijzen.
Onbeschoft?
Ik ben nog zeer netjes gebleven hoor.

De situatie is dat ikzelf ook een smartphone heb en ook een nieuwe abonnement.
Als ik een niet kenner op dat gebied struikel over de informatie, dan kan ik niet zeggen dat ik het niet wist.

Op het gebied van mobiele telefoons, smartphones, mobiel internet, was ik toen ik de smartphone kreeg, net zo'n beginneling dan wat de TS was.
Ik wist er ook niets van.

[quote=marcelvossen schreef op maandag 21 feb 2011, 02:14]
Er wordt veel te veel misbruik gemaakt van de onwetendheid van mensen, en dat is erg slecht, blijkbaar draait alles alleen om geld en niet om service, ik zie dat graag anders maar ja...dat is blijkbaar dom in jullie ogen!

Ben ik het totaal niet mee eens.

Als ik als onwetende consument naar informatie ben gaan zoeken en struikel over de informatie, dan geldt dat ook voor ieder ander.
Het punt is dat ik als consument zijnde mijn verantwoordelijkheid wel heb genomen en de TS niet, waardoor ik niet in de problemen zit en de TS wel.

En als mensen het geen moer interesseren, zich niet laten voorlichten, geen contracten lezen, geen handleidingen lezen, dan ga ik daar echt niet die mensen verdedigen doordat ze in de problemen gekomen zijn.

Mijn punt is gewoon simpel:
Als men zijn eigen verantwoordelijkheid neemt, moet men de consequenties daarvan dragen en op de blaren zitten. Zo simpel is het.

[quote=marcelvossen schreef op maandag 21 feb 2011, 02:14]
Het reclamefilmpje op TV van die vent op die zonnenbank die per ongeluk iets te lang er op ligt en 70 euro moet betalen is wat dat betreft een prima vergelijking voor wat er mis is met die telecom bedrijven, alleen jammer dat die reclame volgens mij nu juist van KPN zelf is toch? :)))

Klopt voor een deel.

Kijk, de prijzen zijn van de voren bekent.
Dus kan er niet gezegd worden: ik wist het niet.

Kijk, als ik als onervaren en onwetende consument bepaalde zaken kan weten om uit de problemen te blijven, kan de TS dat zeker.

Ik spreek niet als een IT gek of als een ondernemer, maar als een consument die op dit gebied net zo onervaren is als de gemiddelde consument.
Met die ervaring spreek ik ook.

fr
door friezel - Feb 21, 2011 om 03:39
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ikbenik (en quantas), jullie standpunt is duidelijk. Het is strikt formeel misschien ook juist. Maar in deze gevallen gaat het ook om redelijkheid en (bij bedrijven) om zorgplicht. Net als bij woekerpolissen, DSB-hypotheken en verzekeringsvoorwaarden.

Je mag van consumenten een zekere eigen verantwoordelijkheid verwachten, dat ben ik met je eens. Ik erger me ook aan mensen die flierefluitend alles tekenen wat ze wordt voorgelegd en denken dat ze nergens aan vast zitten.

Maar zo is het niet in alle gevallen. Van zowel telecombedrijven als energiebedrijven is het bijvoorbeeld bekend dat ze bewust werken met zo ondoorzichtig mogelijke tarieven om vergelijking moeilijk te maken. Komt nog bij dat mobiele telefoons een woud aan instellingen hebben die lang niet allemaal zijn beschreven in een leesbare Nederlandstalige handleiding.

En waar ik je helemaal niet over hoor is de voorwaarden en het taalgebruik dat bedrijven hanteren. Heel veel bedrijven hebben in hun algemene voorwaarden dingen staan die in Nederland niet eens rechtsgeldig zijn. Dat weet je alleen als je de wet op je duimpje kent. Daarbij zijn die voorwaarden meestal in een taal gesteld die voor veel mensen gewoon onleesbaar is. Bedrijven (en zeker KPN) zoeken regelmatig de randen van de wet op en moeten dan door gedragscodes en wetgeving worden teruggefloten.

Zelfs welwillende, alerte consumenten kunnen op die manier dingen ondertekenen waar ze later enorme spijt van krijgen. Banken hadden hier een handje van en daarom hebben die nu wettelijk een zorgplicht opgelegd gekregen. Ze moeten je aantoonbaar en zeer uitdrukkelijk waarschuwen voor alle mogelijke risico's en mogen die niet wegstoppen in kleine lettertjes - anders zijn de 'blaren' voor hen.

Dat zou voor mobiele providers ook een goede optie zijn. Hoe redelijk is het eigenlijk dat je met een Telefoon+SMS abonnement toch kan internetten (maar dan tegen een belachelijk tarief). Waarom staat die optie niet gewoon uit als je geen internet abo aanschaft?

En hoe redelijk is het dat je met één klein foutje in je instellingen ruim 1000 euro aan kosten kunt maken zonder dat je ook maar iets hoort van je provider? Niet voor niets hebben veel providers nu een limiet op datagebruik in het buitenland - om mensen te beschermen tegen idiote kosten.

Ik vind daarom dat je als redelijk bedrijf je klanten moet vrijwaren van dat soort financiële risico's. Stel een limiet in, stuur waarschuwings-SMS'jes - allemaal goedkope en geautomatiseerde oplossingen. Daarmee laat je zien dat je van goede wil bent. Als je als bedrijf aantoonbaar dat soort redelijke maatregelen hebt getroffen en de klant gaat dan nog de fout in, dan is het inderdaad zijn eigen schuld.

Maar in dit geval: met datatarieven van 1 euro per MB en rekeningen van meer dan 1000 euro (bij een klant die normaal niet boven de 15 euro uitkomt) denk ik dat je met succes kunt protesteren bij KPN. Neem juridische bijstand, zoek de publiciteit (Kassa). Wie weet, kunnen we bovenstaande maatregelen zelfs verplichten in een gedragscode.

tdehond
door tdehond - Feb 21, 2011 om 07:20
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik kocht een smartphone waarbij ik in de winkel de instellingen voor op internet te gaan heb laten verwijderen omdat ik geen internet op mijn mobiel nodig heb en wilde voorkomen dat de smartphone ongevraagd verbinding met internet zou maken.

Ik zou dat dus alsnog laten doen. Dan kan dit niet meer gebeuren.

di
door dirkjanvr - Mar 16, 2011 om 19:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ook problemen met KPN

Hallo,
Ik ben Dirk-Jan van Rijn, en ik ben een student van 17 jaar.
ik ben april vorig jaar gebeld door KPN of ik mijn Prepaid over wilde zetten in een abbo.sindsdien heb ik dit abbo.
omdat ik minderjarig was/ben is het op mn moeders naam en mijn rekening-nummer gezet.
Ik ben al ongeveer een jaar klant van KPN, geen problemen ervaren tot nu..
ik was bij een vriend en zijn pc moest een update hebben. zijn internetverbinding was erg traag, en ik vond een functie op mn telefoon genaamd ‘WIFI hotspot’, toen ik dat aanzette moest ik inloggen op het netwerk van die vriend van mij, dat deed ik.
zijn internet verbinding signaal werd sterker en we hadden de update in 10 min. het was ongeveer 260 mb.
ik had de functie uitgezet en ben naar huis gegaan.
na ongeveer een week kreeg ik een rekening van €447.57 voor 3g dataverbruik buiten de bundel. ik viel bijna van mijn stoel, en zag bij details inderdaad dat het die 260 mb was.
ik heb het zonodige speurwerk gedaan en zag inderdaad dat hij het niet via WIFI had gedaan maar via 3g.
ik vond ook op een forum dat KPN bij het dataverbruik hoger dat €59,- een sms stuurt met daarin de nodige informatie.
dit sms’je geld voor alle landen van de EU….maar.. behalve Nederland, ik vind dit verschrikkelijk krom. het moet KPN niet ontgaan zijn dat ik in 10 minuten ongeveer €435,- boven mijn bundel ging. dit alles vind ik een groot gebrek aan service!
Ik heb totaal niet bewust gebruik gemaakt van hun 3g netwerk, ik wist dat internetten buiten de bundel mij ongelofelijk veel geld ging kosten.

De KPN klantenservice staat totaal niet open voor mijn verhaal, het antwoord was dat ik beter had moeten weten en dat het hun probleem niet is.

Nogmaals kan het KPN niet ontgaan zijn dat ik in 10 minuten ongeveer €435,- boven mijn bundel ging. het feit dat ze mij geen waarschuwing gaven vind ik vreselijk, ze hebben gewoon heerlijk in hun handjes gewreven, ik ben student en dit kunnen ze me niet aandoen.
KPN kan mijn gegevens inzien, en het moet hun niet ontgaan zijn dat dit een misverstand is.
voor dit bedrag had ik mijn toestel bijna volledig aan kunnen schaffen.

dit alles vind ik behalve vreselijk voor mijzelf ook een groot gebrek aan service!!!

rj
door rjw - Mar 16, 2011 om 19:29
3294 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=friezel schreef op zondag 20 feb 2011, 23:02]In dit soort gevallen kun je toch echt een beroep proberen te doen op een coulanceregeling; uiteindelijk gaat het om een virtueel product (data), waarvan de prijs in geen enkele verhouding meer staat tot het geleverde. De prijs is in dit geval 'wat de gek ervoor geeft' - blijf dus volhouden en leg de situatie schriftelijk

in!

Je denkt toch niet serieus dat mobiel internet niks kost? Enig idee hoeveel honderden miljoenen hierin is geinvesteerd door de operators en hoeveel het operationeel houden van zo'n netwerk kost? Mobiel internet draagt praktisch nog niets bij aan de winst van deze bedrijven.

dj
door djveer - Sep 6, 2011 om 13:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

Friezel 3 berichten hierboven geeft nar mijn bescheiden mening het beste antwoord uit de discussie.

In juridische beoordelingen van conflicten spelen, behalve wetten en jurisprudentie, ook zogenaamde "rechtprincipes". Voorbeelden hiervan zijn dat beide partijen zich "redelijk" dienen te gedragen. Ook horen gedragingen "proportioneel" te zijn, dwz in verhouding te staan tot wat er is gebeurd. Deze spelen altijd.

Bij de beoordeling van een confict door een rechter heb je al snel (alhoewel niet altijd) dat er het één voor één partijte zeggen is, maar ook wat voor de andere partij. Zaken dienen dan "gewogen" te worden, om te zien "hoe de balans uitslaat" .. de balans in de handen van Vrouwe Justitia.

Nu is de eigen verantwoordelijkheid van de klant één ding. Deze hoort zich inderdaad te informeren over het produkt dat hij/zij koopt. Als deze dit nalaat betekent echter geen vrijbrief voor de wederpartij zich onredelijk over disproportioneel te gedragen, of onredeljke dingen te doen. Hier wijst Friezel terecht op.

Ik weet niet veel van mobiele abonnementen maar de prijzen voor normaal consumenten dataverkeer liggen voor zover ik weet op één tot enkele tientjes per maand. Daar ligt het dus ook het punt waarop KPN zo ongeveer winst begint te maken. De kosten voor KPN voor iemand zonder abonnement met dezelfde hoeveelheid data liggen niet ineens vijtig tot honderd keer hoger. Het is, naar mijn niet jurische onderlegde oordeel aanvechtbaar of zo een bedrag als proportioneel kan worden aangemerkt.

Dit stelde Friezel dan ook, niet dat mobiel internet niets kost, maar dat de verhoudingen hier zoek zijn.

dr
door drogejoop - Mar 12, 2012 om 21:28
2 Antwoorden / 0 Vragen

Joop ging ook voor de bijl met een zogenaamde smartphone, bewust gekozen voor een abonnement ZONDER internet bij Vodafone.
Ook al heb je geen abonnement voor internet, toch KAN je smartphone verbinding maken met het internet, immers, je smartphone weet niet dat je geen verbinding wilt, terwijl het apparaat standaard is geconfigureerd (ingesteld) om juist wel een rechtstreekse verbinding te maken. Ook Joop was zo slim om eerst de gebruiksaanwijzing te lezen zodat op de smartphone de ongewenste verbinding rechtsreeks met het Internet onmogelijk werd.
Als extra heeft Joop een gewone brief gestuurd naar Vodafone met het verzoek aan Vodafone om verbinding met het Internet vanaf Joops nummer te blokkeren.
Na slechts een week, bevestiging van Vodafone ontvangen dat het onmogelijk was om verbinding tot stand te brengen met Joops toestel.