erasares
door erasares Feb 19, 2012 om 13:58
Computers & telefonie

Vergelijking in excel

Ik wil in excel (v2007) een formule in een kolom gebruiken die als uitkomst steeds de missende waarde (in dit geval een letter) aan geeft.

Dit is de bedoeling:

in A3 D
in A4 A
in A5 N
in A6 (hier zou bv S in gevuld kunnen worden)

in A10 (de uitkomst van de missende waarde)

In A6 mist dus de S en die zou de formule in A10 moeten genereren. Maar... het kan ook zijn dat in A4 de A mist en de rest is ingevuld zodat de uitkomst in A10 dus A zou moeten worden.

De letters kunnen eigenlijk in elke mogelijke volgorde staan, als de uitkomst maar de ontbrekende is.

Wat is de mogelijke formule daar voor.

Mvrgr
Erik

2259 20 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Feb 19, 2012 om 14:24
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Waarschijnlijk bedoelt u deze.

=ALS(A3="";"D";ALS(A4="";"A";ALS(A5="";"N";ALS(A6="";"S";""))))

Jantje

jantje7
door jantje7 - Feb 19, 2012 om 14:40
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Sorrie,even over het hoofd gezien:

"De letters kunnen eigenlijk in elke mogelijke volgorde staan, als de uitkomst maar de ontbrekende is."

Dit is een stuk moeilijker.

Jantje

erasares
door erasares - Feb 19, 2012 om 14:53
82 Antwoorden / 41 Vragen

[quote=jantje7 schreef op zondag 19 feb 2012, 14:24]Waarschijnlijk bedoelt u deze.

=ALS(A3="";"D";ALS(A4="";"A";ALS(A5="";"N";ALS(A6="";"S";""))))

@ jantje7

Bedankt voor je reactie maar dan zou de volgorde van de letters altijd dezelfde moeten zijn en dat (de letters zijn slechts een voorbeeld hè) is niet het geval .. o, je las het al ... De letters kunnen eigenlijk in elke mogelijke volgorde staan, als de uitkomst maar de ontbrekende is.

Maar als je wat weet... graag !!
Grtz

jantje7
door jantje7 - Feb 19, 2012 om 16:10
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Met een tussenvergelijking kom je er natuurlijk wel:
=ALS(A3="";1;ALS(A3="A";2;ALS(A3="D";3;ALS(A3="N";4;ALS(A3="S";5)))))
=ALS(A4="";1;ALS(A4="A";2;ALS(A4="D";3;ALS(A4="N";4;ALS(A4="S";5)))))
=ALS(A5="";1;ALS(A5="A";2;ALS(A5="D";3;ALS(A5="N";4;ALS(A5="S";5)))))
=ALS(A6="";1;ALS(A6="A";2;ALS(A6="D";3;ALS(A6="N";4;ALS(A6="S";5)))))
=SOM(B3:B6)
=ALS(B7=11;"N";ALS(B7=12;"D";ALS(B7=10;"S";ALS(A6=13;"A";""))))

Invullen in B3 tm B7 en B10

erasares
door erasares - Feb 19, 2012 om 16:20
82 Antwoorden / 41 Vragen

[quote=jantje7 schreef op zondag 19 feb 2012, 15:16]Met een tussenvergelijking kom je er natuurlijk wel:
=ALS(A3="";1;ALS(A3="A";2;ALS(A3="D";3;ALS(A3="N";4;ALS(A3="S";5)))))
=ALS(A4="";1;ALS(A4="A";2;ALS(A4="D";3;ALS(A4="N";4;ALS(A4="S";5)))))
=ALS(A5="";1;ALS(A5="A";2;ALS(A5="D";3;ALS(A5="N";4;ALS(A5="S";5)))))
=ALS(A6="";1;ALS(A6="A";2;ALS(A6="D";3;ALS(A6="N";4;ALS(A6="S";5)))))
=SOM(B3:B6)
=ALS(B7=11;"N";ALS(B7=12;"D";ALS(B7=10;"S";ALS(A6=13;"A";""))))

Invullen in B3 tm B7 en B10

Ja ik denk dat dit wel gaat werken, super!! ... heb nog wel een bijkomende vraag,,,
Als er nou een onbekende letter (die maar heel zelden in het sheet erBIJ wordt gebruikt) bv Y ... dan geeft de telling "onwaar" aan met als gevolg dat de uitkomst niet meer klopt is het dan voldoende om aan te vullen met ALS(A4="Y" ;0) ?

Mvrgr

ton schaaf
door ton schaaf - Feb 21, 2012 om 22:20
62 Antwoorden / 46 Vragen

Misschien heb je helemaal niets aan onderstaande uiteenzetting, maar dat komt misschien omdat het mij niet helemaal duidelijk is waarvoor je de formule wil gebruiken.

Ik ga uit van een eindige verzameling van unieke elementen (dus er komen bijvoorbeeld geen twee dezelfde letters voor) bestaande uit voorwerpen, namen of letters. In het voorbeeld gebruik ik letters. Deze elementen worden gelabeld met een interval van één, dus A(1), B(2), C(3), ……,
of Hamer (1), Boor (2), Schaaf (3), ………, of Jan (1), Piet (2), ……..
De label is tevens de toegekende “waarde” aan het element. Het aantal elementen is onbeperkt.

Voorbeeld:
A(1) 1
B(2) 2
C(3) 3
D(4) 4
E(5) 5
F(6) 6

In dit voorbeeld: 21 >>> B9 >>>=SOM(B3:B8)

In B10 de volgende formule: =ALS(B9=21;"compleet";ALS(B9=20;"A";ALS(B9=19;"B";ALS(B9=18;"C";ALS(B9=17;"D";ALS(B9=16;"E";ALS(B9=15;"F")))))))
Ton Schaaf.

erasares
door erasares - Feb 21, 2012 om 23:33
82 Antwoorden / 41 Vragen

[quote=ton schaaf schreef op dinsdag 21 feb 2012, 20:34]Misschien heb je helemaal niets aan onderstaande uiteenzetting, maar dat komt misschien omdat het mij niet helemaal duidelijk is waarvoor je de formule wil gebruiken.............

Je uitleg is duidelijk. Ik zal je toch nog even uitleggen wat ik wil gaan
doen en bereiken.
Ik heb een maandelijks (werk) rooster in Excel (v2007) gemaakt.
Een roosteraar vul eea in. Deels al enige tijd van te voren

In A3 tm A6 staan de namen van de medewerkers. Totaal 4 personen.
Ze werken in diensten/shiften. Dag (D) Avond (A) Nacht (N)
De soort dienst: D, A, of N wordt in kolom C ingevuld.

Omdat eea van te voren al wordt ingevuld, vooral de D en A diensten,
maar dat zouden zomaar ook de D en N diensten kunnen zijn, zou in
kolom C cel 24 de dienst die nog moet worden ingevuld voor een van
de overgebleven open (tekort) diensten, automatisch moeten
verschijnen. (in C24)

In de openstaande cellen (per dag) kan ook een V van verlof/vakantie of
een C van cursus worden ingevuld maar ook kan er een . (punt) worden ingevuld.
Zowel de C, de V of het puntje mogen geen invloed hebben op de dienst die er nog
moet worden ingevuld in de betreffende kolom (in dit geval C)

De oplossing van jantje7 heeft, met wat kleine aanpassingen, daarbij al
goed geholpen maar laat toch een aantal keren een verkeerde uitkomst bij
andere dagen zien. Ik kom er niet achter waarom er verkeerde uitkomsten zijn
omdat de formule is gekopieerd.

Hieronder kun je een voorbeeld uploaden en wellicht zie jij, of iemand anders, de fout in de formule die ik over het hoofd zie.

En eigenlijk zou het nog handiger zijn dat als er slechts één dienst is ingevuld er (ook) vermeld wordt welke diensten er nog zouden móeten worden ingevuld.
Of dat allemaal mogelijk is weet ik niet.

Je tekst hier...

Mvrgr
Erik

ton schaaf
door ton schaaf - Feb 22, 2012 om 22:51
62 Antwoorden / 46 Vragen

@ erasares (Eric)

Nog enkele aanvullende vragen en opmerkingen:

1. De formules van jantje7 lijken me correct.
2. Ik heb het voorbeeld getest en volgens mij voldoet het grotendeels aan je wensen. Wat ontbreekt er nog aan?
3. Misschien zit het probleem in de door jou gebruikte “kleine aanpassingen”?
4. Ik neem aan dat de lege matrixen in het midden van het voorbeeld (TE KORT en Nachten) geen functie hebben.
5. De gevraagde aanpassing “Vermelden welke beide andere diensten nog ontbreken” lijkt me mogelijk.

Met vr. groet,

Ton Schaaf.

jantje7
door jantje7 - Feb 23, 2012 om 08:55
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Sorry voor de late reactie, computer was gecrasht.
Er zat inderdaad een foutje in de laatste regel. Nieuwe poging, aangepast voor verkeerde invoer.
Cel B3: =ALS(A3="";1;ALS(A3="A";2;ALS(A3="D";3;ALS(A3="N";4;ALS(A3="S";5;6)))))
Cel B4: =ALS(A4="";1;ALS(A4="A";2;ALS(A4="D";3;ALS(A4="N";4;ALS(A4="S";5;6)))))
Cel B5: =ALS(A5="";1;ALS(A5="A";2;ALS(A5="D";3;ALS(A5="N";4;ALS(A5="S";5;6)))))
Cel B6: =ALS(A6="";1;ALS(A6="A";2;ALS(A6="D";3;ALS(A6="N";4;ALS(A6="S";5;6)))))
Cel B7: =SOM(B3:B6)
Cel A10: =ALS(B7=10;"S";ALS(B7=11;"N";ALS(B7=12;"D";ALS(B7=13;"A";ALS(B7=14;"";"Foutje")))))

Jantje

erasares
door erasares - Feb 23, 2012 om 13:25
82 Antwoorden / 41 Vragen

[quote=ton schaaf schreef op woensdag 22 feb 2012, 22:51]@ erasares (Eric)

Nog enkele aanvullende vragen en opmerkingen:
....

2. I.... getest ... Wat ontbreekt er nog aan?

Er zit ergens een fout, óf in excel. óf in de formule want toch komt er een aantal keren een verkeerde uitkomst zoals je in de sheet kunt zien en ik in kleur heb aangegeven.

3. Misschien zit het probleem in de door jou gebruikte “kleine aanpassingen”?

Waarom denk je dat? De (naar rechts gekopieerde) formule lijkt iig te kloppen.. op een aantal onbegrijpelijke verkeerde uitkomsten na.

4. Ik neem aan dat de lege matrixen in het midden van het voorbeeld (TE KORT en Nachten) geen functie hebben.
Klopt

5. De gevraagde aanpassing “Vermelden welke beide andere diensten nog ontbreken” lijkt me mogelijk.

Enig idee? Want ik zou het vooralsnog niet weten...

Grtz
EriK

erasares
door erasares - Feb 23, 2012 om 13:38
82 Antwoorden / 41 Vragen

[quote=jantje7 schreef op donderdag 23 feb 2012, 08:55]Sorry voor de late reactie, computer was gecrasht.
Er zat inderdaad een foutje in de laatste regel. Nieuwe poging, aangepast voor verkeerde invoer. Jantje

Excuses zijn niet nodig hoor .... Bedankt wederom, voor je reactie. Ik ga er mee aan de slag.

Heb je de excel sheet die ik de 21 bij mijn reactie poste, waar eea in staat, ook bekeken?

Mvrgr

Erik

erasares
door erasares - Feb 23, 2012 om 15:44
82 Antwoorden / 41 Vragen

Excuses: Het kan zijn dat de eerdere link niet (meer) werkt.
Dan zou deze het wel moeten doen...
Rooster excel

mvrgr
Erik

jantje7
door jantje7 - Feb 23, 2012 om 21:06
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Anders is dit misschien voor u de oplossing:

Voor cel C20 : =ALS(C3="";0;ALS(C3="D";1;ALS(C3="N";2;ALS(C3="A";4;ALS(C3="V";8;16)))))
Deze copieer je naar de cellen C20 t/m AG23

Voor cel C18 : =ALS(C24

jantje7
door jantje7 - Feb 23, 2012 om 21:13
1459 Antwoorden / 23 Vragen

=ALS(C24

jantje7
door jantje7 - Feb 23, 2012 om 21:14
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Formule te lang.Lukt helaas niet.

Jantje

erasares
door erasares - Feb 23, 2012 om 21:31
82 Antwoorden / 41 Vragen

[quote=jantje7 schreef op donderdag 23 feb 2012, 21:14]Formule te lang.Lukt helaas niet. Jantje

@jantje7
Je hebt me iig een stuk geholpen, waarvoor dank!

ton schaaf
door ton schaaf - Feb 23, 2012 om 21:32
62 Antwoorden / 46 Vragen

@ erasares (Erik)

Misschien zijn hiermee al je problemen opgelost. Ook worden nu de twee eventueel ontbrekende diensten weergegeven.
D heeft waarde 1, A heeft waarde 3 en N heeft waarde 5 gekregen. De waarden V, C en “.” hebben uiteraard geen invloed op de resultaten.
Wijzig in:
In C18
=ALS(C24=1;"A,N";ALS(C24=3;"D,N";ALS(C24=5;"A,D";ALS(C24=4;"N";ALS(C24=6;"A";ALS(C24=8;"D";""))))))

In C20
=ALS(C3="";0;ALS(C3="D";1;ALS(C3="A";3;ALS(C3="N";5;0))))
Vervolgens verticaal en horizontaal doorvoeren.

In C24
=SOM(C20:C23) hetzelfde gebleven.

In het oorspronkelijk spreadsheet moesten altijd minstens twee diensten worden ingevuld. Werd er maar één ingevuld dan kreeg je een lege cel, tenzij je A invulde (want waarde 3) dan kreeg als resultaat weer A, dus onzin.

Ton Schaaf.

jantje7
door jantje7 - Feb 23, 2012 om 21:35
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Probeer in 2 stukken.
=ALS(C24

jantje7
door jantje7 - Feb 23, 2012 om 21:42
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Lukt helaas ook niet.
Het komt hier op neer.
=ALS(C24KLEINER OF GEKIJK1;"N-V-A";ALS(C24KL=2;"A-V-D";ALS(C24KL=3;"V-A";ALS(C24KL=4;
EN ZO TOT KL=15
Misschien dat het zo lukt

jantje7
door jantje7 - Feb 23, 2012 om 21:44
1459 Antwoorden / 23 Vragen

=ALS(C24=1;"N-V-A";ALS(C24=2;"A-V-D";ALS(C24=3;"V-A";ALS(C24=4;"D-N-V";ALS(C24=5;"N-V";ALS(C24=6;"V-D";ALS(C24=7;"V";ALS(C24=8;"N-D-N";ALS(C24=9;"A-N";ALS(C24=10;"D-A";ALS(C24=11;"A";ALS(C24=12;"N-D";ALS(C24=13;"N";ALS(C24=14;"D";ALS(C24=15;" ";"?")))))))))))))))
Nu = vervangen door kl=