ab
door abvan Nov 25, 2011 om 10:08
Computers & telefonie

Verlengsnoer doorvoeren langs verwarming

Hallo,
In de gebruiksaanwijzing van mijn nieuwe PC (desktop) stond met grote letters de waarschuwing, dat de PC aangesloten moest worden op een randaarde stopcontact en dat de randaarde niet omzeild mocht worden. Ook na enig googlen bleek mij, dat het merendeel van de meningen dit bevestigde. Daar op de etage waar de PC staat geen randaarde stopcontact aanwezig is (m.u.v. de badkamer) heb ik de PC middels een verlengsnoer aangesloten op een geaard stopcontact op de zolder. Om geen gat in het plafond te hoeven boren heb ik de doorvoer van één van de CV pijpen gebruikt. Achteraf vraag ik mij echter toch af of dit wel de juiste manier is en of de warmte van de CV pijp niet schadelijk is voor het elektriciteitssnoer etc. Ik hoor graag van u. P.S. de PC op de zolder plaatsen is geen optie.

8475 5 Rapporteer

jeanpaul
door jeanpaul - Nov 25, 2011 om 13:15
48 Antwoorden / 0 Vragen

De pijp zal (als het goed is) niet warmer worden dan 60 graden. Toch denk ik dat al die moeite die u hebt gedaan niet nodig was geweest. Tegenwoordig bestaan er ook verlengsnoeren/contactdozen die voorkomen dat er een grote hoeveelheid stroom de computer bereikt en daarmee schade kan aanbrengen aan (een van de) onderdelen van uw pc. Gaat er iets mis dan hoeft alleen de contactdoos vervangen te worden.

edwardus
door edwardus - Nov 25, 2011 om 13:28
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het zal ook wel loslopen denk ik, maar waarom niet de veel elegantere optie om even een aardedraad bij te trekken naar de computerkamer. Vanuit de meterkast dus. Let wel: je moet dan officieel wel alle wandcontactdozen in diezelfde kamer aarden, maar meestal is er toch maar op 1 plek een wcd.

pino123
door pino123 - Nov 25, 2011 om 13:30
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Indien er veel spanning op het verlengsnoer komt te staan, kunnen de snoeren warm worden. Indien er dan ook nog een verwarmingspijp van 60graden langs loopt, lijkt mij geen ideale situatie.

edwardus
door edwardus - Nov 25, 2011 om 13:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Let wel: ik bedoelde: het zal wel loslopen met de warmte. Je moet de pc echt wel op een wcd met randaarde aansluiten. Contactdozen met overspanningsbeveiliging zoals jeanpaul bedoelt werken ook alleen maar op een geaarde wcd.

ab
door abvan - Nov 27, 2011 om 10:43
38 Antwoorden / 11 Vragen

Alle reageerders: dank voor uw mening en advies. Ik laat de situatie zoals die nu is; de PC aangesloten via een verlengsnoer op een geaarde wandcontactdoos op de zolderverdieping. Diverse buren gebruiken overigens gewoon al jaren zonder problemen het niet geaarde stopcontact. Door gebruik te maken van de doorvoer van de CV pijp was het aansluiten op een wel geaard stopcontact niet zoveel werk. Was alleen een beetje bezorgd over de vraag of de kabel in de doorvoer niet te warm zou worden. De keteltemperatuur van mijn CV kan tot max 85o. Bij de doorvoer is echter nog voldoende ruimte om te ventileren en de warmte dus voor een deel te laten ontnsappen. Bovendien zijn op het verlengsnoer alleen mijn PC en de monitor aangesloten, zodat het snoer van zichzelf uit niet te warm zal worden toch?