te
door teragram Jul 13, 2008 om 21:17
Computers & telefonie

Verzekering

Kort en krachtig,

mag iemand tegenwoordig een auto op zijn naam hebben zonder zelf een rijbewijs te hebben.Het zit namelijk zo mijn vriend heeft een rijbewijs maar ik niet nu willen we een autootje kopen wat ik betaal mag ik hem dan ook op mijn naam hebben of alleen de verzekering en wegenbelasting betalen.Wie kan mij dit even haarfijn uitleggen in duidelijke taal aub. m.vr.gr.

541 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan.
Alleen als je een auto op je naam wil zetten met je paspoort (in plaats van rijbewijs), willen ze ook nog een uittreksel uit het bevolkingsregister zien. (Ik vermoed omdat je adres wel in je rijbewijs staat, maar niet in je paspoort.)

En de WAM (wet aansprakelijkheidsverzekeringen Motorrijtuigen) zegt dat je verplicht bent je auto te verzekeren.....en ook als je de verzekering op naam van vader of moeder laat zetten......wie is de regelmatig bestuurder is ook een vraag op het aanmeldingsformulier....en als je jokt geldt artikel 251 WvK (het verzwijgingsartikel) Ze kunnen dan bij een schadeclaim alles op jou verhalen. Dus, je krijgt de auto gewoon op jouw naam verzekerd, maar mag er vervolgens (vanzelfsprekend) niet mee rijden.

Zoals ik eerder antwoordde is het mogelijk de auto op naam te zetten zonder dat je in het bezit bent van een rijbewijs. Je moet dan inderdaad een uitreksel van het bevolkinsregister mee nemen.
Niet omdat het adres op je rijbewijs staat (deze kan immers ook oud zijn) maar omdat men bij het RDW alleen op rijbewijsnummer iemand kan identificeren en niet op ID kaart, hier heeft men nl. geen toegang voor.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 21:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook eens even op de RDW site. Daar staat dit ook:

Een voertuig kopen
Als u een voertuig koopt, moet u als nieuwe eigenaar het kentekenbewijs zelf op uw naam laten overschrijven. Iemand anders kan dit niet voor u doen.
Voor het overschrijven van een kentekenbewijs moet u tenminste 18 jaar zijn en in Nederland wonen.
U kunt het kentekenbewijs op verschillende manieren laten overschrijven:

  • Overschrijven op postkantoor
    U kunt het kentekenbewijs over laten schrijven op de grotere postkantoren.

  • Overschrijven bij erkend bedrijf
    Als u een voertuig koopt bij een door de RDW erkend voertuigbedrijf dat beschikt over de bevoegdheid Tenaamstellen Voertuigbranche (TV), dan kan de medewerker het kentekenbewijs daar direct op uw naam zetten.

  • Benodigde documenten voor overschrijving
    Om een kentekenbewijs op uw naam te laten zetten heeft u nodig:

      • Een geldig legitimatiebewijs

      • Het Tenaamstellingsbewijs

      • Het Overschrijvingsbewijs

Legitimeren
Bij overschrijving van het kentekenbewijs op het postkantoor of voor keuren op een RDW keuringsstation, kunt u zich legitimeren met een origineel:

      geldig Nederlands rijbewijs
Een Nederlands rijbewijs is geldig als het niet langer dan tien jaar geleden is afgegeven
of

  • geldig Nederlands paspoort + een recent afschrift van de gegevens uit de "basisadministratie persoonsgegevens" van uw gemeente (GBA).

Het afschrift uit de GBA mag niet ouder zijn dan 3 maanden!

Dus, ja het kan. Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pffffffffffffffffffff,

De link vergeten erbij te doen.

RDW link

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je mag inderdaad een auto op naam hebben staan, maar je moet wel zorgen dat er verzekering voor wordt betaald, en dat er netjes belasting voor word betaald. Rijden: Alleen door iemand met een geldig rijbewijs, en het klopt inderdaad dat je een uittreksel bij de gemeente moet gaan halen, om het voertuig op naam te kunnen zetten. Ga er zelf NOOIT meer rijden als je geen rijbewijs hebt, want in het ergste geval kunnen ze zelfs je voertuig in beslag nemen, en zorg dat de apk in orde is, succes! Kijk eens op de website van de RDW, daar staat veel info, zelfs de geschiedenis vna het voertuig kun je nakijken, alsook de keuringsdatum/vervaldatum, gewicht etc.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2008 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Poltol,

Art. 251 in het Wetboek van Koophandel is sinds 01.01.2006 vervallen.

De gehele negende titel: "Van assurantie of verzekering in het algemeen", art. 246 t/m 286, is sinds 01.01.2006 vervallen en komt niet meer voor.

Zie:

wetten.overheid.nl bijgewerkt tot de dag van vandaag van
de overheid.

Het is nog wel te vinden in het wetboek on line;

http://www.wetboek-online.nl/wet/WvK/251.html

Maar dat
is dan ook bijgewerkt tot 25 juni 2005, zoals onder het betreffende
artikel staat aangegeven en dus behoorlijk verouderd.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 20, 2008 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja , hou er alleen rekening mee dat jij verantwoordelijk bent voor alle zaken/ gevolgen v.w.b. de auto. Geef daarnaast ook netjes door aan je verzekeringsmaatschappij dat hij er in rijdt en niet jij, dan kan er later nooit een discussie ontstaan mocht er ooit een schade uitbetaald moeten worden.