st
door staarink Jun 4, 2008 om 13:19
Computers & telefonie

Voeding van mijn pc ontploft

hallo                                           04-06-2008

ik werd vanmorgen wakker en zag in de spiegel dat er allemaal roet in mijn neus zat.  ik wist niet waar het van kon komen, tot dat ik op mijn pc verder wou gaan ik was bezig (DVD Shrink) die had ik aan gezet om dat dat lang duurde doe ik dat altijd 's nachts. tot mijn verbazing stond mijn pc uit ik heb geen internet op die pc het kon ook geen automatische update zijn. ik druke op de aan en uit knop maar er gebeurde niks, ik kijk dus aan de achter kant van mijn pc mijn hele gordijn zwart hing 20 cm van mijn pc  en de voeding, moeder bord de eerste pci kaart en mijn processor koeler en ventilator, dvd branders en hardeschijven zwart van de roet.

ik heb mijn pc niet aangesloten op een andere voeding, ik wil eerst weten of ik de fabrikant aansprakelijk kan stellen, want ik heb dus roet in geademt dat is dus in mijn longen terecht gekomen, (gelukkig heb ik nog een laptop anders had ik een probleem gehad  ik heb geen geld voor een nieuwe pc en dat moederbord is van mijn vader die had ik omgeruild met mijn minder snelle omdat ik veel mer de pc doe.  ik hoop dat julie mij hierbij kunnen helpen

met vriendelijke groet Patrick Staarink

2104 6 Rapporteer

kiran
door kiran - Jun 4, 2008 om 13:31
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Patrick

Dat is me een verhaal! Behoorlijk eng. Tsja of je de fabrikant aansprakelijk kan stellen? Zou je eerst moeten bewijzen dat er een ondeugdelijk onderdeel in je pc zit. Kan het ook niet zo zijn, dat je zelf iets verkeerd aangesloten heb? Of heb je misschien bliksem inslag gehad? Dan is er wellicht via je inboedel verzekering iets te verhalen. Je zou er eerst achter moeten zien te komen, wat er nu allemaal aan de hand was/is.

Succes, Kiran

ma
door martin1 - Jun 4, 2008 om 13:31
346 Antwoorden / 4 Vragen

Dat lijkt me meer een geval van blikseminslag o.i.d.

zoveel roet in de pc betekent dat er enorm hoge temperaturen zijn geweest en dat zaken als isolatie, kunsstof e.d. bij een enorm hoge temperatuur zijn ontbrand binnen een hele korte tijd. een standaard pc voeding heeft alleen 12V lijnen, het lijkt me dus onwaarschijnlijk dat door een standaard defect zo'n brand is ontstaan.

aansprakelijk stellen van de fabrikant lijkt me moeilijk als je zelf niet eens weet wta er gebeurd is.

gsm
door gsm - Jun 4, 2008 om 17:16
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De voedingen van tegenwoordig hebben een wisselstroomtransformator die met een in het onhoorbare gebied liggende frequentie werken en daarom vrij klein zijn. De spanningen die in de transformator (dus intern in de voeding) opgewekt worden zijn behoorlijk hoog en lopen in de honderden Volts. Dat heeft niets te maken met de uitgangsspanningen die niet hoger dan 33 Volt zijn.

Als de voeding te warm wordt kan er een onderdeel defect raken en geleidelijk verschroeien. Met name kan dit gebeuren als er onvoldoende ventilatiemogelijkheden zijn.
Oorzaken kunnen zijn een verkeerde plaatsing van de PC in een dichte kast of te dicht tegen de muur, of er heeft zich na een tijdje teveel stof in de PC en/of in de voeding genesteld. tenslotte kan de voeding een te laag vermogen hebben voor de gebruikte hardware. Vaak wordt op goedkope voedingen het piekvermogen aangegeven, zodat het werkelijke continue leverbare vermogen een stuk lager is. Goedkope voedingen worden ook vaak warmer dan de duurdere exemplaren, doordat intern meer verliezen optreden en dus de warmteproductie in de voeding relatief hoog is.

Schade claimen zal moeilijk en vaak ook onterecht zijn.

GSM

gsm
door gsm - Jun 4, 2008 om 17:21
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Overigens kan er ook best een onderdeel op het moederbord of in de dvd brander verkoold zijn en via de ventilatie door de voeding naar buiten geblazen zijn.

GSM

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 5, 2008 om 02:34
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Patrick,

Tijd voor een brandmelder.

Hardware ERror MAN

badclusters
door badclusters - Jul 18, 2008 om 12:53
69 Antwoorden / 0 Vragen

Tja vreemd geval maar je was met dvd Schrink aan de slag geweest dat vraagt veel van je computer en dan de hamvraag hoeveel Watt is je voeding en je systeem dus je chip en nog belangrijker de videokaart hoe groot is deze? tegenwoordig is 750 watt voeding al nodig om de boel goed te laten draaien en als je een goedkoop voedinkje heb tdus een die in de behuizing standaard gemonteerd was dan heb je kans dat je over een low budget kast beschikt kast wel redelijk maar de voeding niks dus geen merkvoeding ik heb een Zallmann en die is voorzien van 5 jaar fabrieksgarantie maar kan niet hiervandaan zien wat je gebruikt dus vermeld dit er even bij zodat ik kan zien of je een kans maakt om vergoeding op te eisen en roet in je longen? heb je een dokter die dat kan beamen? met garanties zijn fabriekanten tegenwoordig aardig gedekt dus wat voor hardware had je en hoeveel vermogen had je voeding.......