Ge
door Gerard P Nov 29, 2017 om 12:50
Computers & telefonie

Waarom vallen mobiele belkosten NAAR buitenland niet in Vodafone bundel!

Sinds juli 2017 kunnen we wanneer we naar het buitenland gaan profiteren van hetzelfde bel- en datatarief als in in het binnenland. Dat heeft Mevr. Smit Kroes goed voor elkaar gekregen. Groot was dan ook onze verbazing toen we bovenop mijn (SIM-only Smart L Vodafone) abonnementskosten nog zo'n 9€ bij moesten betalen vanwege twee telefoontjes (totaal 12 minuten) naar Frankrijk in augustus 2017. Toen ik Vodafone daarover belde was het antwoord dat de belkosten NAAR het buitenland maar VANUIT Nederland niet binnen deze nieuwe regeling valt. Het is toch van de gekke dat ik wèl bijvoorbeeld vanuit Duitsland "voor niks" (namelijk binnen mijn 150 minuten bundel die nu voor heel Europa geldt) goedkoop naar Frankrijk kan bellen maar niet vanuit een mast binnen mijn Nederlandse dorp. Hebben andere mensen dit in potentie kostbare probleem ook of wordt alleen mij een loer gedraaid? Hier moet maar snel iets aan gebeuren. Dit is niet met een aanvullende BLOX te ondervangen.
Groet
Gerard

10162 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2017 om 12:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wordt helemaal geen loer gedraaid. Lees de voorwaarden eens op de site van Vodafone.

En wat is in potentie daar kostbaar aan? U moest daar altijd al voor betalen.

ne
door neodutchio - Nov 29, 2017 om 13:00
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U maakt 1 denkfout. Het is niet zo dat u in het buitenland kunt profiteren van hetzelfde bel-en datatarief. Uw Nederlandse abonnement is nu in Europa geldig. Dat wil zeggen dat als u voorheen een bundel had van bv 100 minuten bellen naar Nederlandse vaste en mobiele nummers, dan kunt u nu in Europa 100 minuten bellen naar Nederlandse vaste en mobiele nummers. Had u voorheen geen bundel om naar het buitenland te bellen, dan heeft u dat nu ook niet.

Bj
door BjS - Nov 29, 2017 om 13:01
13 Antwoorden / Vragen

Dat klopt, vanuit je thuisland naar het buitenland is het enige wat nog niet inbegrepen is binnen de EU. Er zijn wel providers welke dit toch aan gaan bieden, KPN heeft dit bij de nieuwe abonnementen al wel inbegrepen zitten. Ik zou zeggen: als je wilt dat dit inbegrepen is, kijk dan goed als je het abonnement gaat verlengen bij welke provider dit kan. Wat ik wel vreemd vind is dat Vodafone voor zakelijke klanten WEL een BLOX heeft voor bellen vanuit Nederland naar een ander EU land...

Cookies
door Cookies - Nov 29, 2017 om 13:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ditzelfde telt voor andere providers. Je had het kunnen weten, want die info is o.a. op Vodafone.nl te vinden. Ook op dit forum zijn al meerdere keren vragen hierover gesteld, gebruik de zoekfunctie.

mathijs_b
door mathijs_b - Nov 29, 2017 om 13:11
641 Antwoorden / 77 Vragen

Als je in Frankrijk vóór een hotel staat en met het hotel belt om te vragen of er een kamer vrij is betaal je het INTERNATIONALE tarief.

Je belt dan vanuit "NL" (je NL abonnement dus) naar Frankrijk (buitenland).

Bel je vanuit Polen naar NL, dan bel je binnen je bundel.

pe
door peentjes - Nov 29, 2017 om 13:15
421 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is nu net de essentie van de regeling van mevrouw Kroes. Er blijft zo een stukje verdienmodel van de providers in tact, namelijk bellen van NL naar het buitenland. En alle providers doen hieraan mee. Wij profiteren hier allemaal giganitisch van als we in het buitenland zijn.
Voor de rest is het een kwestie van uw nieuwe roamingvoorwaarden goed lezen voordat u zich een loer gedraaid voelt.

Bj
door BjS - Nov 29, 2017 om 13:56
13 Antwoorden / Vragen

Ondanks dat deze vraag al vaker voorbij is gekomen zie ik nog een aantal keren foute antwoorden staan. Binnen de EU kun je binnen je bundel naar alle vaste en mobiele telefoonnummers binnen de EU bellen. Als je dus vanuit Nederland naar Polen belt betaal je het gesprek, maar als je vanuit Duitsland naar Polen belt valt dit binnen je bundel. Het wordt wel tijd dat de providers dit duidelijker gaan communiceren, want er zijn nog heel veel misverstanden over.

tijger1
door tijger1 Nov 29, 2017 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die misverstanden komen doordat de mensen de voorwaarden niet lezen. Maar waarom zou je ook.

Bj
door BjS Nov 29, 2017 om 14:45
13 Antwoorden / Vragen

Ja tuurlijk, helemaal met jou eens, maar ik moet zeggen dat ze het ook wel erg onduidelijk maken. En zelfs als ik ga zoeken op kosten bellen binnen EU kan ik niet echt duidelijk vinden of dit nou wel of niet inbegrepen is, zelfs niet op de site van de Consuwijzer. En de regels zijn natuurlijk ook nog eens erg vreemd. Dat ik zou moeten betalen voor een gesprek van Nederland naar België terwijl ik datzelfde Belgische nummer wel "gratis" (lees: binnen bundel) kan bellen vanuit Spanje of Polen.

pe
door pebk Dec 1, 2017 om 15:14
583 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is dus NIET waar. Je belt wel binnen je bundel als je van Polen naar Duisland belt, alleen niet als je van NL naar een ander EU-land belt.
https://www.telfort.nl/persoonlijk/mobiel/mobiele-bundels-in-de-eu.htm

marita5
door marita5 - Nov 29, 2017 om 14:19
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gerard P ,

Is bellen en sms’en van Nederland naar het buitenland ook gratis?

Nee, voor het bellen en sms’en vanuit Nederland naar het buitenland betaalt u wel extra kosten. U kunt bij uw telecomaanbieder vragen wat de kosten hiervoor zijn. De kosten kunnen verschillen per aanbieder .

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/telecom-post/mobiele-telefonie/roaming-mobiel-bellen-sms-internetten-buitenland

aurora1
door aurora1 - Nov 29, 2017 om 15:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, ik heb dergelijke problemen niet want ik lees voorwaarden e.d.
Bovendien had u het kunnen weten want dit is nogal eens ter sprake gekomen.

Gi
door GinettedeKorte - Nov 29, 2017 om 15:55
1 Antwoorden / Vragen

In feite moet je ook binnen je bundel betalen. De meeste mensen denken dat het dan gratis is, maar de kosten van het bellen binnen je bundel zitten in je abonnementsgeld of in je prepaid-saldo. Overigens is bellen naar het buitenland via een vaste telefoon soms goedkoper dan bellen via een mobiel.

oosterbaan
door oosterbaan - Dec 1, 2017 om 13:15
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de grote wijziging dit jaar betreffende het mobiel bellen en internetten in het buitenland heeft minister Kamp VVD bewust het bellen vanuit Nederland naar het buitenland buiten deze aanpassingen gehouden. Zijn argument is dat de providers nu moeten blijven concurreren. Ik lees natuurlijk dat de providers kunnen blijven verdienen op deze gesprekken. In principe wordt het besluit van Europa hiermee geweld aangedaan. Overigens bij sommige contracten van Vodafone krijg je maandelijks 100 gratis belminuten naar het buitenland cadeau. Ik weet niet of dit bij andere providers ook voorkomt, zou best kunnen.

koekeloer
door koekeloer - Dec 1, 2017 om 13:25
562 Antwoorden / 18 Vragen

In mijn Vodafone Red abonnement zit standaard 100 minuten bellen vanuit Nederland naar het buitenland. Bellen en sms onbeperkt. Data 6 GB. En dat alles voor 15 euro / maand (ex Ziggo abonnement dat Ziggo heeft overgezet naar hun Vodafone zuster).

Gi
door Gied45 - Dec 1, 2017 om 15:05
1 Antwoorden / Vragen

Ik blijf er bij dat alle providers in eerste instatie bel/internetkosten van je bundel zouden moeten berekenen. Ik betaal bijna iedere maand extra omdat ik in een grensregio woon terwijl ik steeds ruim overhoud op mijn bundels. Zeer frustrerend steeds weer.

Gr
door Grunn1 Dec 1, 2017 om 15:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dit is al zo sinds het begin van mobiele telefonie met als verschil dat je nu wel vanaf elk Europees land binnen je bundel naar Nederland kan bellen. De abonnementen waar bij wel alle kosten eerst uit je bundel berekend werden zijn inmiddels opgeheven (tmobile flex).

Pi
door PimJoris - Dec 1, 2017 om 15:47
78 Antwoorden / Vragen

@Bis in ' ondanks dat deze vraag al vaker vootbij is gekomen....'

Op zich is wat er staat juist, maar het voorbeeld is eerder verwarrend dan verhelderend. Nederland, Polen en Duitsland zijn immers alledrie lid van de EU.
Vanuit de EU kun je ALS JE IN HET BUITENLAND BENT, binnen je bundel naar alle vaste en mobiele nummers binnen de EU bellen.

audb
door audb - Dec 1, 2017 om 17:49
1668 Antwoorden / 5 Vragen

https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/17243/Vanaf-15-juni-bellen-smsen-en-internetten-binnen-Europa-voor-het-thuistarief

Daar staat ook te lezen : De nieuwe regels gelden ook niet voor mobiel bellen en sms’en van Nederland naar het buitenland.

Maar er is wel een mogelijkheid om goedkoper te bellen met een prepaid kaartje van b.v. lebara de simkaart is gratis te bestellen via hun website of een van de andere telecom aanbieders.

Zelf heb ik telefoon van Ziggo en kan daarmee gratis bellen binnen Europa :) (kost €10 per maand)

jo
door jorisw - Dec 3, 2017 om 09:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De nieuwe regeling wordt ook wel "roam like at home" genoemd. Dat lijkt me voldoende duidelijk.