ge
door genglazoe Jul 15, 2009 om 13:37
Computers & telefonie

Wegvallen WiFi

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven over het volgende:

Ik heb een laptop van HP en mijn provider is Het Net (Surfen en bellen). Ik Internet d.m.v. een experiabox. Heb een draadloze (beveiligde)verbinding maar die valt steeds weg. Tijdens e-mailen of surfen of een berichtje typen zoals dit dan is de verbinding soms zo weer verbroken! Ik moet dan via het knopje dat op de laptop zit (blauw linksboven) weer verbinding maken/zoeken. Ik heb hierover al diverse keren met Het Net contact gehad maar dat heeft tot op heden nog geen snars geholpen, alleen lange wachttijden en telefoonkosten! Ik ben/zit ca. 5 meter van de experiabox verwijderd en woon in een appartement (4-hoog).

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar het probleem zit! Ligt dit aan Het Net of is er een probleem met de laptop of de experiabox? Ik ben een oma van 70+ dus als het kan s.v.p. de antwoorden niet te ingewikkeld,

al vast bedankt  vr.gr. Gea

P.S. wanneer ik via "een draadje" internet heb ik geen enkel probleem maar ik wil liever geen lange kabel door de kamer en wanneer mogelijk ook graag eens op het balkon internetten. Vandaar graag draadloos maar dan zonder iedere keer dat gezeur/probleem. Nog even ter aanvulling ik heb dit probleem al meer dan een jaar.

1163 13 Rapporteer

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jul 15, 2009 om 14:56
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Kleine aanvulling op het uitstekende antwoord van GSM: veel wifi's staan vanaf fabriek al op kanaal 11. Flinke kans dus dat kanaal 11 al in uw buurt in gebruik is.

Ik verwacht zelf dat het probleem komt omdat een buurman het zelfde kanaal gebruikt als u.

edrick3
door edrick3 - Jul 15, 2009 om 21:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat laatste vermoed ik ook! Heb zelf ook een Experiabox van HetNet en toen buurman een draadloze verbinding instelde viel bij mij de verbinding uit. Een ander kanaalnummer instellen wil waarschijnlijk wel helpen.

Suc6

edwardus
door edwardus - Jul 15, 2009 om 23:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hier heb ik weinig meer aan toe te voegen, behalve: je bent een wel heel geduldig mens! Ruim een jaar al ... (!)

ge
door genglazoe - Jul 17, 2009 om 16:29
19 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo gsm,

bedankt voor het antwoord (heeft even geduurd maar ik was een paar dagen afwezig). Uw antwoord klinkt mij bekend in de oren! De medewerkers van Het Net hebben me ook al eens een  paar keer op een ander kanaal gezet (zonder resltaat trouwens!). Zelf prutsen aan de instelling doe ik maar niet omdat ik in het verleden ook al eens een lange periode zonder internet en telefoon heb gezeten (doordat een medewerker iets verkeerd had gedaan). In ieder geval ligt het niet aan de laptop (dat wilde ik ook graag weten) want dat werd  ook al eens gesuggereerd door één van de medewerkers. Voor de rest  zal ik proberen er gewoon mee te  leren leven! Ik zie inderdaad veel beschikbare beveiligde draadloze netwerken in mijn omgeving (dus allemaal op hetzelfde kanaal?)

bedankt voor uw antwoord vr.gr. Gea

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jul 17, 2009 om 16:41
1163 Antwoorden / 60 Vragen

U schrijft: Ik zie inderdaad veel beschikbare beveiligde draadloze netwerken in mijn omgeving (dus allemaal op hetzelfde kanaal?)     Waar ziet u dat ? Staat het kanaalnr daar niet bij? Dan kunt u zelf een vrij kanaal uitkiezen!

gsm
door gsm - Jul 17, 2009 om 16:43
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Meestal is de oorzaak dat de experia box 13 kanalen kan gebruiken en de HP laptop maar 11 kanalen (1 t/m 11).
De oplossing is om, via HetNet of rechtstreeks, een vast kanaal in te stellen in de Experiabox. Normaal staat de Experiabox ingesteld op Automatisch kanaal kiezen. Onder bepaalde omstandigheden neemt de experiabox dan vaak kanaal 12 of 13, die door de laptop niet gebruikt kunnen worden.

Vraag dus aan HetNet of zij een vast kanaal kunnen instellen, of nog beter, doe dit zelf via Mijn KPN, zie:

 http://www.computerhandleiding.nl/netwerk/experiabox-instellen.html

Neem bijvoorbeeld kanaal 1 of 6 of 11, maar nooit 12 of 13.

ge
door genglazoe - Jul 17, 2009 om 16:51
19 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo,

ik zie dat bij "beschikbare draadloze nerwerken" wanneer ik op draadloze netwerkverbinding ga staan (dubbelklik/rechts). Ik zie daar geen kanaalnummers bij staan. Er staat ook nog signaalsterkte uitstekend!

Sorry voor mijn amateuristische antw. maar je spreekt met een leek dus!

ge
door genglazoe - Jul 17, 2009 om 16:55
19 Antwoorden / 4 Vragen

oh ja nog even een kleine aanvulling, ik meen me te herinneren dat een medewerker van Het Net me destijds op kanaal 9 heeft gezet maar dat  kan ik dus nergens zien staan!

vr.gr. G.L

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jul 17, 2009 om 17:05
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Ik neem aan dat u Windows gebruikt. Hier doe ik zelf niks mee, ik kan u dus niet met een kant-en-klare oplossing helpen. Ik hoop dat een collega dit leest en een handig gratis programma'tje voor u weet die u verteld welke kanalen in gebruik zijn! (Network Sniffer???)

ge
door genglazoe - Jul 17, 2009 om 18:13
19 Antwoorden / 4 Vragen

ik gebruik inderdaad windows XP, in ieder geval bedankt voor de moeite!

Ben blij dat het de laptop niet is en voor de rest, ach je kunt overal aan wennen!

vr.gr. Gea L.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jul 17, 2009 om 19:57
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Nee, niet doen, niet aan wennen! Dit moet gewoon kunnen werken! Als de ontvangststerkte uitstekend aangeeft zouden uw spulletjes toch in orde moeten zijn.

Welk programma'tje gebruikt waarmee u de netwerken gedetecteerd heeft? Als u op een ander netwerk gaat staan en even wacht, verschijnt er dan niet meer info? Zoniet: met rechter muisklik wellicht?

edwardus
door edwardus - Jul 17, 2009 om 21:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het enige dat je hoeft te doen is het antwoord van gsm lezen en met die hulp het draadloze kanaal te wijzigen. Daar gaat echt niks kapot van. Bevalt het ene kanaal niet, dan doe je het nog eens, met een ander kanaalnummer. Daarvan zijn er maar 12 (of 13) verschillende, dus je bent in een mum van tijd door alle mogelijkheden heen. MOET lukken.

ge
door genglazoe - Jul 17, 2009 om 22:16
19 Antwoorden / 4 Vragen

Oké ik ga het zondag proberen moet even moed verzamelen en de tijd er voor nemen. Ik zal laten weten of het gelukt is en wanneer jullie niks horen heb ik geen internet meer dus haha.

gr. Gea