hehahi
door hehahi Nov 2, 2009 om 19:23
Computers & telefonie

Welke processor? AMD Athlon of Intel?

Ik ben van een plan om een nieuwe pc samen te stellen - budget circa 850 euro. Welke processor past het best? Ik speel af en toe een (nieuwe) game, zit veel online, download regelmatig muziek.

AMD Athlon II X4 620 lees ik goede dingen over. Of is een Intel Core i5 beter (wel iets prijziger sowieso)? Of zijn er nog meer opties..... Wil er wel 3/4 jaar mee vooruit.

7478 10 Rapporteer

poltol
door poltol - Nov 2, 2009 om 21:25
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

De processor is zeker het hart van de PC maar u moet toch de gehele confugiratie bekijken. Het is dus niet mogelijk om een processor te kiezen zonder naar de andere onderdelen te kijken. Ik ben naar een PC winkel gegaan, met echte wizzkids, en daar mijn wensen kenbaar gemaakt. De winkel heren zijn toen met drie prijs indicatiesgekomen. De drie PC's waren dus allen anders samengesteld. De keuze heb ik zelf gemaakt in overleg met de heren PC bouwers. Daarna is de machine gebouwd, ingericht, alles overgezet van oud naar nieuw en toen uitgebreid getest. Daarna kreeg ik hem pas mee. Perfect. Alles draait als een tierelier.

Succes, poltol

freya
door freya - Nov 2, 2009 om 22:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo hehahi,

Zoals al aangegeven is niet alleen de processor maatgevend. Bij doorgewinterde gamers is vaak de AMD processor favoriet (meestal vanwege de gunstige prijs/prestatie verhouding), maar omdat ik zelf 'compatabiliteit' belangrijk vindt, heb ik altijd voor Intel gekozen en heb daar ook nooit spijt van gehad.
Maar een zeer belangrijk onderdeel voor gamers is toch wel de videokaart. Je kunt een supersnelle processor uitzoeken, maar als er een budget videokaart in je computer zit wordt het nooit wat.
Dus ik zou zeggen, kijk toch iets verder dan alleen naar de processor.

m.vr.gr. Freya

juani
door juani - Nov 2, 2009 om 22:38
11 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou voor een AMD processor gaan (eentje met een goeie prijs/kwaliteit verhouding) en dan ietsje meer geld stoppen in de videokaart (ATI bijvoorbeeld). Groetjes!

ma
door mamachinima - Nov 4, 2009 om 16:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien dat je iets hebt aan deze tip die mij recent gegeven werd, weliswaar door een amerikaanse vriend, die 100% tevreden is met zijn systeem:
(print het uit en neem mee naar pc winkel)

MB GIGABYTE | GA-MA770T-UD3P AMD770
Bios : FC2
CPU AMD|PH II X3 720 BK AM3 2.8G
CPU COOL SCYTHE|SCMG-2000 (Mugen 2)
MEM 2Gx2|OCZ OCZ3P16004GK
VGA BFG|BFGEGTX260MC896OCDE GTX260
HD 1T|WD 7K 32M SATA2 WD1001FALS
DVD BURN LG|GH22NS30 22X SATA
PSU CORSAIR|CMPSU-550VX 550W
CASE ANTEC|THREE HUNDRED BK

Right now I am running Windows 7, at 3.6 GHz on 3 cores or 3.4 Ghz on 4th core unlocked, CPU voltage at 1.44. Might be able to push this further, but running very stable at that, so probably stay sane on those CPU speeds. (Except with 4th core for some reason get browser crashes, while all other software has run stable) Temps are well in hand at 28-30 C in general use such as browsing, with all cores testing at 100% I have not exceeded 41 C. Memory is currently at 1333 with 6-6-6-24 1T timing, at 1.6 voltage. CPU-NB at 2617 MHz with +.2 bump to CPU-NB VID voltage. I've gone for tighter timings and faster northbridge frequencies rather than higher memory clocks, as that seems to achieve the best performance with AM3 systems.

cost was around $730.

er
door erky - Nov 4, 2009 om 20:12
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Hehahi,

Je hebt duidelijk aangegeven wat je met de nieuwe computer wilt. Op zich zijn er steeds Intel i5 en Athlon processoren te vinden die dicht bij elkaar in de buurt komen qua prestatie. Athlon is meestal iets goedkoper dan Intel bij gelijkwaardige processoren. Waar het voor jou interessant wordt is dat Athlon meestal beter functioneert samen met zware grafische processoren. Intel wordt meer gewaardeerd in een omgeving van zakelijke software (Office).

Als je echt zware nieuwe spelen wilt gaan spelen op de pc dan is vooral de grafische kaart van belang en dat zijn dure dingen. Is het spelen van spelletjes uiteindelijk niet meer dan een spel of 2, 3 uit het jaar 2005 op jouw computer, dan zal het wel meevallen met het nut van een echt zware grafische kaart van ongeveer 150 euro.

Denk bij het samenstellen van een computer ook over het lawaai. Veel ventilatoren gaat veel geruis geven. Dus als het een in de huiskamer staand exemplaar is, kies dan vooral voor stille componenten.

Of downloaden snel gaat is de samenstelling van de computer van ondergeschikt belang, hier is het abonnement van de provider de flessenhals.

De keuze van het moederbord bepaalt voor een groot gedeelte de kwaliteit. Goede merken MoBo's zijn Asus, Gigabyte en Intel.

Afhankelijk van welke versie van Windows je wilt gaan draaien zal je de hoeveelheid geheugen moeten bepalen. Windows XP werkt mooi op 2 GB, Vista op 3 GB en Windows 7 heb ik nog geen ervaring mee, maar dat zou wel eens op 4 Gb uit kunnen komen en dan MOET je kiezen voor hardware die 4 GB ondersteunt EN een 64bits versie van Windows. De 32 bits versies kunnen niet meer dan 3 GB adresseren, dus gebruiken.

Koop ook bij voorkeur een videokaart die eigen geheugen heeft en niet werkt met shared geheugen, dat shared staat namelijk voor het gewone geheugen, dat meestal langzamer is dan het video geheugen. En als je volgend jaar ook je flatscreen op de pc wilt aansluiten is een DVI of HDMI aansluiting op de videokaart mooi meegenomen.

Hopelijk kan je wat met deze tips. De keuze Athlon - Intel is niet de belangrijkste!
Kijk ook vooral naar de processor snelheden. Modale processors draaien op 2.200 GHz. Hoger is beter, maar moet ook beter gekoeld worden.

Succes!
Erky

labren
door labren - Nov 4, 2009 om 21:37
862 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb zelf 2 weken geleden een computer laten maken met de intel i7 860 kwartcore procesor met een gigabyte moeder bordje en 500GB harde schijf met windows 7 erop en een redelijke snelle video kaart van nvidia GeForce GTS 250 niet 1 van de snelste maar hij voldoet en er zit op het moederbord een geluidskaart van 7.1 surround systeem voor 829 euro

labren
door labren - Nov 4, 2009 om 21:52
862 Antwoorden / 0 Vragen

windows 7 32bits kan 4Gb geheugen hebben, 64bits besturings systemen moet je opletten welke apparaten je erop wil instaleren want niet alle apparaten worden ondersteun voor 64bits dus gewoon een 32bits besturings systeem nemen gigabyte moederborden zit veel meer op als de asus en msi moederborden daarom heb ik voor gigabyte gekozen er zitten ook veel meer usb poorten op en er zit een hdmi aansluiting en voor je geluid zit er ook een digitale aansluiting op standaart op wat asus en msi niet hebt en wat ventilatoren betreft je hebt tegenwoordig geluids arme die hoor je haast niet dus daar hoef je je geen zorgen om te maken

de
door deregtx - Dec 8, 2009 om 11:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=labren schreef op woensdag 4 nov 2009, 21:52]windows 7 32bits kan 4Gb geheugen hebben, 64bits besturings systemen moet je opletten welke apparaten je erop wil instaleren want niet alle apparaten worden ondersteun voor 64bits dus gewoon een 32bits besturings systeem nemen gigabyte moederborden zit veel meer op als de asus en msi moederborden daarom heb ik voor gigabyte gekozen er zitten ook veel meer usb poorten op en er zit een hdmi aansluiting en voor je geluid zit er ook een digitale aansluiting op standaart op wat asus en msi niet hebt en wat ventilatoren betreft je hebt tegenwoordig geluids arme die hoor je haast niet dus daar hoef je je geen zorgen om te maken

4GB in totaal ja.. dus als je bijvoorbeeld een laptop hebt met 4gb en een videokaart die 750MB ram heeft dan gebruikt hij maar 3.25gb van je ram en 750mb van de videokaart dus wordt er dus een deel van je geheugen niet gebruikt. Raad jij 32bit aan? anno 2009? wordt 64bit het meest verkocht hoor alle apparaten hebben al jaren 64bit drivers zelfs de b merken.
Ik gebruikt al jaren 64bit en nooit geen problemen met apparaten..
Dat was misschien het geval met xp64bit in 2005 maar tegenwoordig werkt bijna alles op 64bit dus dat is onzin.

mrdaan8
door mrdaan8 - Mar 15, 2010 om 20:30
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb zelf een Intel Duo Core E8500, werkt prima...
AMD is overigens ook wel goed.
Maar ik denk dat de i5 toch wel beter is, maar toch ook wel zoals je zelf zei prijzig.
Zou je echt een lange tijd vooruit willen heb je natuurlijk ook nog de i7, die nog prijziger is. Of je zou voor de goedkopere versie, de i3, kunnen gaan.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 16, 2010 om 00:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ daan:

Topic van vorig jaar.....

Hardware ERror MAN.