gallito
door gallito Dec 6, 2009 om 23:21
Computers & telefonie

Werkuren batterij laptop

Als ik mijn laptop op de batterij gebruik is deze na anderhalf uur leeg in de zuinige HP stand.
Is dit niet een beetje snel? Ik zit nog in de garantieperiode.

Technische gegevens: HP, met een Intel(R)Pentium(R) Dual CPU T3400, 2.16 GHz met Vista Home

groet, gallito

5710 24 Rapporteer

ma
door mayoz - Dec 7, 2009 om 07:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat voelt inderdaad wel als heel snel. Staat niet aangegeven hoe land de batterij mee zou moeten gaan in idle en load stand?

freya
door freya - Dec 7, 2009 om 09:31
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gallito,

Anderhalf uur lijkt inderdaad wel wat kort. Wel moet je bedenken dat de 'werktijd' afhankelijk is van verschillende factoren zoals, hoe 'schijfintensief' werk je met de laptop? Hoe hoog staat de helderheid van het scherm ingesteld? Maak je gebruik van een draadloos netwerk (WiFi)?
En wat zegt de handleiding over de gebruiksduur van de laptop?

m.vr.gr. Freya

gallito
door gallito - Dec 7, 2009 om 09:56
479 Antwoorden / 66 Vragen

Een goede morgen daar.
Ik werk inderdaad met WiFi. Wat bedoel je precies met schijfintensief? Met gebruik van de batterij, staat het scherm op HP advies, en dat is het minst helder. De handleiding heb ik hier niet bij de hand, ligt in NL. Vliegen morgen weer terug voor de feestdagen, dus zal dat daar ook even doorlezen.

freya
door freya - Dec 7, 2009 om 10:04
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Met schijfintensief bedoel ik te zeggen of je soms software gebruikt die intensief gebruik maakt van de harde schijf. Het maakt voor het stroomverbruik nogal wat uit of je aan fotobewerking doet, torrents aan het downloaden bent (waarbij dus constant naar de harde schijf wordt geschreven) of dat je alleen maar een brief zit te tikken waar maar weinig schijfactiviteit voor nodig is.

Freya

ikbenik
door ikbenik - Dec 7, 2009 om 10:26
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Anderhalf uur is een normale periode.

gallito
door gallito - Dec 7, 2009 om 11:08
479 Antwoorden / 66 Vragen

Ik werk meestal op netstroom. En als ik op de batterij werk dan check meestal alleen mijn mail en gebruik de skype.
Echte downloads gaan op netstroom.

ja
door jakkemeiner - Dec 7, 2009 om 13:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

En daar ging het bij mij dus helemaal fout; ik werkte ook vooral op netstroom; na 13 maanden was de accu naar z'n grootje; ik krijg van Fujitsu Siemens geen nieuwe accu[€70,00]; er zit maar 1 jaar garantie op; en mij werd nog even meegedeeld dat je een laptop [tbv de accu] altijd cq zoveel mogelijk op de accu moet gebruiken; en dan zo dat je 'm helemaal leeg gebruikt en dan weer oplaadt; anders gaat ie kennelijk na 1 jaar al naar de .............Had de verkoper van het ding bij Vobis dat nou ook maar verteld!?!?!?

freya
door freya - Dec 7, 2009 om 13:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

=jakkemeiner schreef op maandag 7 dec 2009, 13:16: ..... en mij werd nog even meegedeeld dat je een laptop [tbv de accu] altijd cq zoveel mogelijk op de accu moet gebruiken.......

Mijns inziens is dat toch weer een beetje teveel van het goede. De accu 'slijt' ook weer onnodig van het permanent laden/ontladen. Zelf gebruik ik de laptop ook meestal gewoon aangesloten op het lichtnet, maar zorg er wel voor dat ongeveer één keer per maand de accu geheel wordt ontladen en daarna weer opgeladen.
Mijn (Asus) laptop is nu alweer 4 jaar oud en de accu presteert nog steeds goed.

Freya

blackjes
door blackjes - Dec 7, 2009 om 13:54
141 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo Galitto,
Een acculading is geheel afhankelijk van de kwaliteit van de accu. Ik heb een Medion laptop met een sterke accu met acht cellen. Ik doe daar makkelijk 4 uur mee. Soms zelfs 4 uur en een kwartier. Maar 1 1/2 uur is wel wat kort. Zeker als je in de spaarstand werkt. Heeft ie altijd zo kort gewerkt of is dat iets van de laatste tijd?? Zo je zegt, dat je nog in de garantieperiode zit, zou ik zeker terug gaan naar de winkel en dit aankaarten. Na je garantieperiode voelt de winkelier zich sterker en zegt...........de garantie is voorbij. Hoewel na de garantie een accu nog lange tijd moet mee kunnen. Kijk naar Freya. Die doet het nog goed na 4 jaar.
Niet treuzelen en terug naar de winkel.
Succes gewenst.

Blackjes

allony
door allony - Dec 7, 2009 om 13:55
12 Antwoorden / 12 Vragen

hoi ik heb ook n hp de accu duur is bij mij 1.5a2uur
als je op netstroom gaat geef ik je advies om de accu te verwijderen .
gr al

adriaan2
door adriaan2 - Dec 7, 2009 om 13:57
106 Antwoorden / 0 Vragen

Galito,

Er is een terugroepactie van HP vanwege enkele types accu's.
Volledige check kan uitgevoerd worden via hun website.

mvg
adriaan2

gallito
door gallito - Dec 7, 2009 om 15:04
479 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=adriaan2 schreef op maandag 7 dec 2009, 13:57]Galito,

Er is een terugroepactie van HP vanwege enkele types accu's.
Volledige check kan uitgevoerd worden via hun website.

mvg
adriaan2

Adriaan2, heb jij hier de link voor naar de HP site? Hoe ben jij aan deze info gekomen?

ikbenik
door ikbenik - Dec 7, 2009 om 15:27
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=blackjes schreef op maandag 7 dec 2009, 13:54]Hallo Galitto,
Zo je zegt, dat je nog in de garantieperiode zit, zou ik zeker terug gaan naar de winkel en dit aankaarten. Na je garantieperiode voelt de winkelier zich sterker en zegt...........de garantie is voorbij. Hoewel na de garantie een accu nog lange tijd moet mee kunnen.

Je kunt niet zomaar zeggen dat een accu langer mee moet gaan dat je daardoor na de garantieperiode recht hebt op kosteloze reparatie of vervanging.
Zo zeggen wel de diverse consumentenorganisaties, maar zij lichten de consumenten echt totaal verkeerd voor.
De wet spreekt totaal niet over de gemiddelde levensduren. Dit doen de diverse consumentenorganisaties. Vandaar ook dat fabeltje die nu rondcirculeerd.

De levensduur van een accu is van diverse zaken afhankelijk. En dat heeft niet alleen met die energieschema's te maken.
Een computer die normaal in gebruik is gaat echt niet minder energie verbruiken door die energie schema.
Die energieschema's hebben alleen betrekking op het moment dat een computer juist niets heeft te doen. Na een bepaalde periode zal de harde schijven, de monitor, enz. uitgeschakeld worden.

Kort gezegd:
Of je nu een de energieschema op de energie besparende stand hebt staan of dat je de energieschema hebt uitgeschakeld, dat maakt bij normaal gebruik en intensief gebruik totaal geen verschil maken. De computer zal gewoon hetzelfde energie gaan verbruiken.

Bij de nieuwe generatie processoren kan de snelheid vanzelf teruggeschakeld kunnen worden, echter is dat bij de laptop van de TS niet van toepassing.

edrick3
door edrick3 - Dec 7, 2009 om 15:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen
hans515
door hans515 - Dec 7, 2009 om 15:38
250 Antwoorden / 117 Vragen

Hallo, als er nog garantie op zit, zou ik daar maar direct werk van maken. Met een accu ( batterij ) moet je toch vaak ook een beetje geluk hebben. Soms gaan ze erg lang mee. Ik had pech met een Sony laptop accu. Net buiten de garantie nog maar een capaciteit van nauwlijks 20 minuten. En dan moet je wel dokken !
Succes en groetjes, Hans.

freya
door freya - Dec 7, 2009 om 15:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

=ikbenik schreef op maandag 7 dec 2009, 15:27: Kort gezegd:
Of je nu een de energieschema op de energie besparende stand hebt staan of dat je de energieschema hebt uitgeschakeld, dat maakt bij normaal gebruik en intensief gebruik totaal geen verschil maken. De computer zal gewoon hetzelfde energie gaan verbruiken.

Dat is niet helemáál waar. In de energiezuinige stand werkt de processor vaak op een lagere klokfrekwentie en is de helderheid van het scherm ook een stuk naar beneden geschroefd. Dan wordt er toch echt minder energie verbruikt dan in de 'maximale prestatie' stand, waarbij alles op volle snelheid werkt en het scherm op volle helderheid staat.

Als ik mijn laptop in de energiezuinige stand zet, hoef ik er b.v. geen 'fullscreen' filmpje mee af te spelen, want dat loopt niet vloeiend meer. De processor loopt dan gewoon te langzaam om de boel bij te kunnen houden. In de 'maximale prestatiestand' loopt een filmpje dan wel gewoon vloeiend.

Freya

gallito
door gallito - Dec 7, 2009 om 15:47
479 Antwoorden / 66 Vragen

Bedankt edrick3.
Kon het zelf niet vinden. Alle anderen ook bedankt voor het meedenken.
groet,gallito

ikbenik
door ikbenik - Dec 7, 2009 om 15:50
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=hans515 schreef op maandag 7 dec 2009, 15:38]Hallo, als er nog garantie op zit, zou ik daar maar direct werk van maken.

Of de claim van de garantie hier wat aan kan doen?
Als er niks aan de hand is, valt er moeilijk garantie te claimen.

Een andere vraag:
Waar staat dat de accu langer dan 1,5 uur mee moet gaan?

ikbenik
door ikbenik - Dec 7, 2009 om 15:56
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 7 dec 2009, 15:45]
Dat is niet helemáál waar. In de energiezuinige stand werkt de processor vaak op een lagere klokfrekwentie en is de helderheid van het scherm ook een stuk naar beneden geschroefd. Dan wordt er toch echt minder energie verbruikt dan in de 'maximale prestatie' stand, waarbij alles op volle snelheid werkt en het scherm op volle helderheid staat.

Klopt bijna, maar niet alle processoren ondersteunen dit.
En voor zover ik het weet ondersteund de Pentium serie dat niet. Komt ook nog bij dat de Pentium processoren meer energie verbruiken dan de Core2 serie.

Doordat bij de Core2 serie het verbruik al minder is en de kloksnelheid teruggeschakeld kan worden, verbruikt die al minder.
Als je daarbij ook nog de Core2 mobile gebruik, is het totale energie verbruik zowiezo al veel minder dan bij de Pentium processor, waardoor de accuduur veel langer is.

hans515
door hans515 - Dec 7, 2009 om 16:00
250 Antwoorden / 117 Vragen

Hallo ''Ikbenik'' . Lijkt me nog al duidelijk als een accu in het eerste gebruik wel ca. 2 uur volhoudt en na verloop van tijd weg zakt naar 20 minuten, dat dan die accu echt afgeschreven is. En als de garantietermijn dan nog niet verstreken is heb je toch wel enige rechten op een nieuwe accu.
In gebruiksaanwijzingen staan meestal wel gebruiks uren vermeldt.
Met vr. gr. Hans.

ikbenik
door ikbenik - Dec 7, 2009 om 16:30
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=hans515 schreef op maandag 7 dec 2009, 16:00]Hallo ''Ikbenik'' . Lijkt me nog al duidelijk als een accu in het eerste gebruik wel ca. 2 uur volhoudt en na verloop van tijd weg zakt naar 20 minuten, dat dan die accu echt afgeschreven is. En als de garantietermijn dan nog niet verstreken is heb je toch wel enige rechten op een nieuwe accu.
In gebruiksaanwijzingen staan meestal wel gebruiks uren vermeldt.
Met vr. gr. Hans.

Klopt, maar in het geval van de TS is dat 1,5 uur.

En die 2 uur die aangegeven wordt is een globale tijd, dus niet de keiharde tijd waarin de laptop zeker op die accu kan draaien.

Ook is belangrijk om in het begin de accu echt goed op te laden en te ontladen.

Dus als je gelijk aan het begin de laptop alleen op het lichtnet aangesloten houdt, dan kan dit ten nadele zijn van de levensduur van de accu.

erik008
door erik008 - Dec 7, 2009 om 17:04
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Hier nog een link over accu's in laptops

blackjes
door blackjes - Dec 7, 2009 om 17:52
141 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ikbenik schreef op maandag 7 dec 2009, 15:27][quote=blackjes schreef op maandag 7 dec 2009, 13:54]Hallo Galitto,
Zo je zegt, dat je nog in de garantieperiode zit, zou ik zeker terug gaan naar de winkel en dit aankaarten. Na je garantieperiode voelt de winkelier zich sterker en zegt...........de garantie is voorbij. Hoewel na de garantie een accu nog lange tijd moet mee kunnen.

Je kunt niet zomaar zeggen dat een accu langer mee moet gaan dat je daardoor na de garantieperiode recht hebt op kosteloze reparatie of vervanging.
Zo zeggen wel de diverse consumentenorganisaties, maar zij lichten de consumenten echt totaal verkeerd voor.
De wet spreekt totaal niet over de gemiddelde levensduren. Dit doen de diverse consumentenorganisaties. Vandaar ook dat fabeltje die nu rondcirculeerd.

Hallo Jij bent Jij,
Waar staat dat ik het heb over kosteloze reparatie na de garantieperiode?? Goed lezen en dan schrijven!! Maar na de opgegeven garantieperiode heb je nog wel degelijk rechten. Welliswaar niet gratis, maar (meestal) fifty-fifty. Hiervoor heeft de Consumentenbond zich een paar jaar geleden hard gemaakt en heb je dit pas nog in een uitzending van Kassa kunnen horen. Dus niet praten over zaken die je niet weet.

De levensduur van een accu is van diverse zaken afhankelijk. En dat heeft niet alleen met die energieschema's te maken.
Een computer die normaal in gebruik is gaat echt niet minder energie verbruiken door die energie schema.
Die energieschema's hebben alleen betrekking op het moment dat een computer juist niets heeft te doen. Na een bepaalde periode zal de harde schijven, de monitor, enz. uitgeschakeld worden.

Kort gezegd:
Of je nu een de energieschema op de energie besparende stand hebt staan of dat je de energieschema hebt uitgeschakeld, dat maakt bij normaal gebruik en intensief gebruik totaal geen verschil maken. De computer zal gewoon hetzelfde energie gaan verbruiken.

Bij de nieuwe generatie processoren kan de snelheid vanzelf teruggeschakeld kunnen worden, echter is dat bij de laptop van de TS niet van toepassing.

adriaan2
door adriaan2 - Dec 7, 2009 om 20:48
106 Antwoorden / 0 Vragen

Gallito,

www.hp.nl en door naar notebooks

of direct naar deze link van HP:

http://bpr.hpordercenter.com/HBPR/NL-nl/Default.aspx

succes
adriaan2