door 4711 Dec 16, 2007 om 09:10
Computers & telefonie

XP, Vista, of Linux Fedora of Ubuntu?

Ja de eerste 2 zijn bekend, maar wat is beter;

Linux Fedora op DVD kopen (downloaden is erg tijdrovend) en het hele pakket gebruiken...

Of Linux Ubuntu, die op CD paste en 6x kleiner is en de PC sneller houd en later de benodigde alsnog bij downloaden...

Alle 2 Linux versie's hebben een Forum met helpdesk, en zijn dus gratis bruikbaar met vaak meer hulp dan Windows.. en geen 0900 kosten!

Ik wil voor andere ook graag Linux gratis erop zetten, eventueel naast de Windows versie, maar welke groep moet ik kiezen?     Thans gebruik ik ze alle 2, maar welke vind U de beste?               Het is erg verwarrend als je ze alle 2 gebruikt, want hoewel veel op bijde hetzelfde is....

Mijn persoonlijke ervaring is dat Fedora erg groot en zwaar is, en Ubuntu lekker snel is en je download alleen wat nodig... maar als je het niet probeer, zul je het meestal ook nooit leren...

459 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 16, 2007 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fedora ben ik niet mee verdergegaan. Toen het nog RedHat Linux was, was ik best tevreden, maar toen ze met Fedora begonnen vond ik het niet zo tof dat je continu de laatste versie moet installeren om nog updates te kunnen binnenhalen. Voor een server vond ik dat niet zo elegant. Het kan natuurlijk niet anders dan dat er in Fedora meer meegeleverd wordt dan bij Ubuntu, wat zou er anders op die extra cd's staan.

Ubuntu is bij uitstek geschikt voor een desktop en over het algemeen kan een gemiddelde Windows-gebruiker er redelijk snel mee uit de voeten. Niet voor niets is het in korte tijd erg populair geworden.

Als ik voor die keuze stond en het moest gratis zijn, dan zou ik Ubuntu kiezen. En als de gebruiker per sé Windows wil, tja ... dat kan.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2007 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga voor de laatste versie van Ubuntu. Prima systeem als vervanger van XP. In het verleden liep je met Linux nogal eens tegen problemen op bij het afspelen van videomateriaal op Internet. In deze versie is dit uitstekend opgelost. Alles wat ik onder XP doe kan ik ook met Ubuntu. Foto's bewerken, video's inlezen en bewerken, TV kijken enz.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2007 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op dit moment is de laatste versie van Ubuntu 7.10.  In april 2008 komt Ubuntu 8.04 uit, dit is een LTS (LongTermSupport) geeft gedurende drie jaar updates. Het werken met Ubuntu is even wennen, maar daarna is het top. Heel erg veel software beschikbaar, weinig tot geen vastlopers, geen last van virussen. Zoals al werd vermeld, veel info op het internet, forums, howto's. Een nadeel is wel dat je een hobbyist moet zijn, daar er in je omgeving niet veel mensen met Linux werken. Dus veel zelf uitzoeken!!!

ve
door verwijderd - Dec 16, 2007 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vindt dit eigenlijk meer in een forum thuis horen dan in vraag en antwoord

ve
door verwijderd - Dec 16, 2007 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag 4711

Zullen we dit soort discussies houden waar het thuishoort? forum!

Jij als veelvuldig bezoeker hier zou dat toch moeten weten.

Salut, C.

ve
door verwijderd - Dec 17, 2007 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind zelf SUSE nog steeds het beste, ook voor de hardware ondersteuning. Ik draai het op een oude Compaq Armada laptop.
Suse heeft ook zogenaamde live CD's/DVD's, waarmee je kan testen zonder te installeren. Dat is dan wel langzaam.

Tweede keus is wat mij betreft Ubuntu.

Met Linux kun je vooral tegen problemen aanlopen die met de hardware ondersteuning te maken hebben.
Het is daarom een goed idee om van een draaiend Windows systeem het chiptype of kaarttype plus de hardwarebronnen te noteren voor de geluidadapter, videoadapter, en de netwerkinterface, als je Windows eraf wil gooien en Linux er op wil zetten.

GSM

ve
door verwijderd - Dec 17, 2007 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

GSM kreeg dus de punten wegens;

De tip van de drivers zoeken op laplops, maar ik wilde deze juist upgraden met extra geheugen en grotere harde schijf en dan blijft die XP gewoon bestaan, en het wisselen valt ook wel mee...

Harde schijven delen doe ik liever niet, 2x 40 Gb is altijd betrouwbaarder dan 1x 80 Gb die gedeeld is, als de ene schijf het begeeft kun je toch nog surfen en een oplossing zoeken!

Alleen jammer dat je als enige Suse gebruikt en niemand de Fedora voordelen kan vertellen, als Ervaren Pinguïn gebruiker heb ik ze bijde maar Ubuntu met diverse later toegevoegde programma's kan hetzelfde, en zelfs Fedora onderdelen onder Ubuntu draaien, en ze worden los aangeboden, en dan heb je niet die update verplichting!

Verder zou ik nog willen vragen, zijn er meer forums als;  www.ubuntu-nl.org      of   www.fedora-linux.nl

Deze Nederlandse site's maar welke zijn er nog meer?

Graag wil ik deze als info voor overige gebruikers en mezelf gebruiken.