ppopkema
door ppopkema Feb 5, 2008 om 20:49
Elektronica & tv

100 of 50 hertz

Ik ben van plan een lcd tv te kopen maar is het bij een full HD scherm van belang een 100 of 50hertz te kopen of is er bijna geen verschil behalve in prijs dan?

6866 7 Rapporteer

door 4711 - Feb 5, 2008 om 21:10
885 Antwoorden / 2 Vragen

Als je een DVD mee neemt zie je het eerder dan via hun versterken en matige tv programma dat opstaat...

Beoordeel zelf, bij glasbakken was het verschil groter dan LCD en wil je ook je Laptop meenemen om de monitor functie te proberen, dan zie je of jou vraag leesbaar bleef op grote woonkamer afstand!
Omdat bij het laten zien van vakantie films en foto dit steeds belangrijker word.....

ppopkema
door ppopkema - Feb 5, 2008 om 21:11
13 Antwoorden / 18 Vragen

Hier snap ik niet veel van Sorry

door 4711 - Feb 5, 2008 om 21:24
885 Antwoorden / 2 Vragen

In de winkel staan erg veel Televisie's op 1 versterker dus niet altijd heeft de beste TV het goede signaal en kun je op deze niet beoordelen welke TV het beste is...
Een DVD van jezelf aansluiten is beter beoordelen dan via hun kabel met twijfelachtige versterker en kabels....

De oude Glazen beeldbuis TV had meer verschil tussen 50 en 100 dan de huidige platte..

Als je ooit een PC wilt aansluiten zou ik het notebook meenemen en daar zou je ook een DVD op kunnen afspelen en zo beoordelen of jou keuze acceptabel beeld geeft of dat duurder of goedkoper niet beter is!

U koopt wel iets waar je jarenlang naar moet kijken en soms is goedkopere beter... want prijs en kwaliteit is niet altijd gelijk oplopend en voor E mail lezen is het aantal pixels belangrijk...
Een dure Philips met 700x1400 pixels is minder dan een goedkope Samsung met 1080x1900 pixels.... en ik had het in mijn geval dus over €1499 om €998 dus die €500,- goedkopere was met DVD afspelen en mail lezen vele malen scherper, alleen de kijkhoek schuin voor het beeld was minder maar wie gaat er nu naast in plaats van voor zitten?

Deze grote 104 cm is dus erg groot maar U moet zelf bepalen wat je wilt of kijk eens op www.kieskeurig.nl  naar zowel de prijzen als de gebruikers ervaringen en U zou deze van mijn ook daar kunnen ontdekken....

Veel Succes. Tsiburaska

pavoordf
door pavoordf - Feb 5, 2008 om 21:45
519 Antwoorden / 73 Vragen

Het verschil tussen 100 en 50 Hz zie je het best bij heel heldere beelden. Bij 50 Hz kan je het beeld zien flikkeren. Dit valt het meest op wanneer je niet recht naar het beeld kijkt, maar vanuit je ooghoeken.  Heeft niets te maken met versterkers. Bij 50 Hz heb je 50 keer achter elkaar een (half) beeld, bij 100 Hz is dat natuurlijk 100x. In 1983 liet ik dit bij een open dag van het lab aan mijn ouders zien met de mededeling: Dit is flikkervrije TV. Mijn vader vroeg dat of dat mogelijk was...........
De kwaliteit van 100 Hz TV wordt bepaald door de toegepaste video signaalbewerking. Het aantal beelden wordt namelijk kunstmatig verdubbeld. Bij snelle bewegingen moet het toegevoegde beeld geinterpoleerd worden, anders wordt het beeld springerig. Philips heeft veel ervaring met deze signaalbewerking. Van Samsung weet ik niets.
Ik kan niets vertellen over het verschil tussen de conventionele CRT en LCD.

jurrien_1
door jurrien_1 - Feb 5, 2008 om 21:52
77 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een 100 hertz en en een 50 hertz naast elkaar zet is het wel degelijk te zien. Bij de 100 hertz -versie is het beeld veel strakker en uit meer beeldlijnen opgebouwd.Het beeld van een 50 hertz zie je iets flikkeren in tegenstelling met de 100 hertz die mooi strak beeld geeft.

ma
door martin1 - Feb 5, 2008 om 22:49
346 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst, bij de grotere LCD televisies is het predicaat full hd belangrijker dan 100HZ LCD. Een full HD LCD kan het beeldmateriaal dat op een bluray staat in de volledige 2 megapixel kwaliteit weergeven. Een standaard HD ready televisie heeft maar 900.000 pixels, en hierbij kun je dus niet genieten van alle beeldkwaliteit die op een blu ray staat. Daarnaast kun je een full hd televisie veel beter aansluiten op bijv. een PS3, XBOX360 of mediacenter pc (in een 1080 stand).

100 Hz EN full hd beperkt je keuze op dit moment heel erg. Alleen Philips en Sony hebben op dit moment werkende modellen op de markt. Sowieso bestaat 50 HZ LCD niet. Elke LCD televisie geeft op elk moment alleen hele beeldjes weer (en dus geen halve beelden, zoals vroeger). Veel LCD schermen functioneren op 60 Hz, hetgeen betekent dat dat vergelijkbaar is met 120 Hz beeldbuis (die waren immers geinterlinieerd, dus halve beeldjes).

Bij een LCD tv koop je gewoon totaalkwaliteit. 100 Hz is een leuk predicaat, maar de rest van de elektronica bepaald m.i. toch de kwaliteit. Erg goed zijn:

-Philips Pixel Perfect modellen (o.a. ook 100Hz)

-Nieuwe serie Panasonic LCD Full HD en Plasma Full HD

-Sony W2000/V3000/W3000

Essentieel voor een goede beeldkwaliteit is overigens digitale televisie, bij voorkeur via de kabel. investeren in de duurste van de duurste LCD tv en daarna crappy KPN televisie of analoge televisie nemen is onzinnig. Bij meer vragen, stel ze gerust!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 5, 2008 om 23:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ martin:

Helemaal mee eens!

Hardware ERror MAN.