S
door S van Homoet Oct 6, 2024 om 20:41
Geldzaken & recht

Mag een werkgever jou laten betalen voor het tekort aan contract uren

Onze zoon heeft onlangs voor een groot en bekende dierenwinkel keten in Ede gewerkt, hij is daar min of meer 1,5 maand aan het lijntje gehouden met de belofte op een hoger salaris maar uiteindelijk toch weer ingetrokken is, en daarna is weg gepest door zijn leidinggevende, (schelden en speciaal dieet eten weggooien (glutenvrij)), zijn leidinggevende heeft hem steeds eerder laten vertreken en heeft hem nooit verteld wat hier de consequenties van zouden kunnen zijn. (volgens mij is die persoon daar verantwoordelijk voor.) bij zijn laatste uitbetaling van zijn loon miste hij ca 500 euro, en een maand later kwam de laatste afrekening met het verzoek om nog even 151 euro over te maken naar dit bedrijf omdat hij zijn contract uren niet heeft gemaakt. mag dit zomaar? hij was gewoon beschikbaar en is door zijn leidinggevende weggestuurd of kon altijd als eerste weg als het rustig was op de hengelsport afdeling. ik heb voor hem nu gevraagd om kwijtschelding van die rekening van 151 euro omdat hij nu dus al in de financiele problemen komt nu hij eerder al geen volledig salaris heeft gehad, hij is 19 met met een salaris wat iets boven het minimum zit en al uit huis woont.
mag dit zomaar? iemand laten betalen voor tijd die je niet geweest bent omdat je bent weggestuurd?
m.vr.gr. SvH

125 2 Rapporteer
sira
door sira - Oct 6, 2024 om 21:42
2538 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat u hier niet aan het goede adres bent met uw vraag.

Uw zoon had hier veel eerder op in moeten springen en per mail of per brief vragen over moeten stellen bij de leidinggevende of hogerop, met ook het verzoek schriftelijk te reageren. Dan had hij bewijs dat hij om uitleg heeft gevraagd.

Hij kan beter contact opnemen met het Juridisch Loket. Die gaan dan waarschijnlijk diezelfde vragen stellen aan de leidinggevende (of hogerop). Vaak wordt dit achteraf een ja/nee discussie, misschien in de trant van "uw zoon functioneerde niet" o.d. maar misschien dat het Juridisch Loket gaat proberen te middelen in wat hij aan salaris te kort komt, maar dat is gissen.

Laat uw zoon ook lid worden van een vakbond, mochten er dan weer problemen zijn bij een bedrijf dan kunnen die hem juridisch bijstaan.

tenormin
door tenormin - Oct 6, 2024 om 22:00
16937 Antwoorden / 108 Vragen

Ik hoop dat er toentertijd een contract is opgemaakt. Ook over loon en uren. Want pas dan heeft hij wat meer voet om op te staan om het Juridisch Loket te raadplegen. Met uw vraag om "kwijtschelding" van €151,00 lijkt het nu dat u deze werkgever wel serieus neemt, wat helemaal verkeerd zal (kunnen) uitpakken. U kunt, als u een laag inkomen heeft bellen met 0880 8020 (gratis). Of https://www.juridischloket.nl