on
door only7065 Nov 27, 2004 om 16:32
Elektronica & tv

Antenne verschil

Wat is het verschil tussen al die verschillende antenne's, je hoort veel over digitenne maar die krijg ik niet in het oosten van het land. Volgens mij moet je ook digitale tv krijgen via de ADSL lijn zodat ik meer keuze hebt aan TV kanalen of heb ik het mis. Kan iemand ook nog zeggen wat het één en ander kost, ik heb een breedbeeld TV ne ik ben om het te noemen een digibeet op day gebied.

547 1 Rapporteer

webzapper
door webzapper - Nov 28, 2004 om 14:53
207 Antwoorden / 4 Vragen

Bij Digitenne en ADSL heb je te maken met een provider die bepaalt welke kanalen worden aangeboden in welke kwaliteit. Digitenne heeft een redelijk goede kwaliteit. Met de uitzendingen via ADSL heb ik geen ervaring.

De beste kwaliteit en het grootste aanbod ontvang je via een satelietschotel en satelietontvanger. De antenne is in dat geval een schotel van 60-80 cm diameter, die is gericht op Astra 1, Astra 2 en of Hoybird of een combinatie van deze. Wat de satelietontvangers betreft zijn er drie types:

FTA-ontvanger: Daarmee zijn alle ongecodeerde (Free to Air) kanalen te ontvangen. Dus geen nederlandse kanalen! Alleen het beste van Nederland.

Canaldigital ontvanger: Daarop zijn alle nederlandse zenders te ontvangen. Afhankelijk van het canaldigital-abonnement behoren daar ook Nickleodeon/Eurosport/Discovery enz toe. De FTA-kanalen kunnen ook worden ontvangen, maar het indelen van de kanalen gaat moeizaam. Canal Digital staat niet toe de zenders naar eigen wens in volgorde te zetten.

Vrije ontvanger: Dat is een ontvanger die niet is gebonden aan de kanaalindeling die Canaldigital heeft gekozen. Naast de canaldigitalkaart waarmee alle Nederlandse zenders te ontvangen zijn, is er vaak ruimte voor een extra decodeerkaart.

Houdt in alle gevallen rekening met het volgende:

Het kijken op verschillende plekken naar verschillende programma's is problematisch. Je hebt dan een extra ontvanger nodig die gebruik moet maken van dezelfde antenne via een aftak. Ook het opnemen van andere zenders dan die waar je naar kijkt is een probleem. Er zijn ntussen wel satelietontvangers die een extra kanaal hebben ingebouwd. Hoe dat bij digitenne zit weet ik niet.

Henk