door wianty Nov 1, 2004 om 11:20
Elektronica & tv

Antenne-versterker

Geacht Forum,

Ik heb een tijd geleden een antenne-versterker gekocht van het merk BANDRIDGE, type TS 231,232,233,234 of 241 stond niet op doos vermeld. Kan mij iemand vertellen hoeveel stroom zo`n ding verbruikt, hij staat n.l. 24 uur per dag aan dus het is goed om te weten hoe hoog het verbruik is. Ik heb meerdere malen emailtjes gestuurd naar firma, deze stuurde ze dan weer door naar de importeur waarvan ik tot op heden niets gehoord heb. Bijvoorbaat dank

3366 3 Rapporteer

webzapper
door webzapper - Nov 1, 2004 om 19:04
207 Antwoorden / 4 Vragen

Een antenneversterker voor en 2e toestelaansluiting heeft een versterking van circa 15-18 db bij 75 ohm in en uitgangsimpedantie. De antenneversterker zelf verbruikt bijna geen vermogen (<1Watt). De vermogensopname uit het net wordt voornamenlijk bepaald door de lekstroom van de trafo en de ontstoringsfilters in de voeding. Ik neem aan dat er zo'n ingegoten powerblokje bij zit. Daarop staan vaak gegevens die de fabrikant niet kent. Bijvoorbeeld astec DA2-3101EU. Op de site van Astec.com kun je dan precies vinden wat de nullasten en de maximale opgenomen vermogens zijn. Bedenk wel dat dit geen fasereine gegevens zijn. Vaak is er sprake van een flinke fasehoek tussen stroom en spanning en is een deel van het opgenomen vermogen onzichtbaar voor de kwh-meter.

Henk

wi
door wianty - Nov 1, 2004 om 19:13
3 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Henk,

Ten eerste bedankt voor jouw reactie. Ik ben niet zo`n techneut maar wat ik eigenlijk wilde weten, weet ik nog niet. Dat als die op het net is aangesloten dan vebruikt die stroom, ok. Maar wat verbruikt die nou eigenlijk ongeveer dan. Is dat tussen 1-5 watt of 5-10 watt per uur, dat is mijn vraag eigenlijk. Ik hoop dat je mij nou niet voor helemaal jan doedel houdt.

groetjes Wim.

to
door tonreyden - Nov 8, 2004 om 17:35
3 Antwoorden / 10 Vragen

Niet zo moeilijk te berekenen.

Stel,dat,zoals dhr Henk schrijft, de antenne-versterker 1Watt vermogen verbruikt en stel dat 1KWu voor het gemak €0,50 kost

( dus 1kW= 1kilo watt= 1000watt en dat in één uur ) dus:

1000watt kost € 0,50  1watt kost dan 0,50: 1000=0,00050.per uur.

In 24 uur kost deze antenneversterker dus 24x 0,00050=0,012eurocent.

Ook voor andere apparaten kan men makkelijk de kosten uitrekenen.b.v.Een wasmachine met een verbruik van b.v.1kW:

1kW =1 x 0,50 per kWu (voorbeeld)= €0,50 en dat per uur draaien.