Bol.com doet niets om de klant te helpen
Beste Kassa,
Ik heb op 26 augustus 2020 een koptelefoon voor thuiswerken besteld. Op 7 december 2021 is een stuk plastic afgespat tijdens een team meeting. Nu zit op het product 1 jaar garantie, maar heeft 150 euro gekost. Heb daarom contact opgenomen met Bol.com en die hebben mij destijds vriendelijk proberen te helpen. De medewerkster gaf aan dat het product zelfs wettelijk langer dan 1 jaar moet volhouden, en dat Bol.com hier iets aan moet doen.
Helaas is dit niet gebeurd en heb te horen gekregen dat:
1. Ik contact op moet nemen met Samsung, maar Samsung verwijst mij door naar de verkopende partij: bol.com. Daar heb ik tenslotte een wettelijke afspraak mee.
2. Bol.com niets met gebruikersschade kan en hier niets aan wil doen
Heb daarom reviews geplaatst en hier is nogmaals door medewerkers van Bol.com opgepakt. Hier zijn beloftes gedaan als: wij gaan dit voor u oplossen en wij bellen u zo snel mogelijk terug. Helaas hebben ze via een voicemail laten weten dat ze niets doen met gebruikersschade en dat het 4 maand na de garantie is gebeurd. Maar voor 150 euro mag je toch verwachten dat een Samsung headset het langer doet dan 1 jaar? Ook verwacht ik niet dat het hele product vergoed wordt, maar er wordt niets gedaan om het enigszins te compenseren.
Wat zijn mijn rechten hierin? Wat kan ik hier verder mee?
Ik kan mij niet voorstellen dat er spontaan een stuk plastic afspat.
Heeft u het ding laten vallen of zo?
In dat geval is het geen garantie en heeft Bol gelijk.
??? Kent u de wetgeving niet?
To moet bewijzen dat het geen gebruikersschade is, en dat zal lastig worden
Zie mijn reactie. het zal lastig zijn maar of men bij BOL.COM gelijk heeft en krijgt? BOL.COM is tussenpersoon. Nieyt geschoten is altijd mis.
Sorry maar ik ken de regelgeving heel goed, en daarin staat dat gebruikersschade niet onder garantie valt. En zoals ik schreef, ik kan mij niet voorstellen dat er spontaan een stuk plastic af knapt
...en waarom kunt U zich niet voorstellen dat er spontaan een stuk kan afspringen ? Ik had dat ooit met de omlijsting van een televisie..door spanning op genoemde omlijsting...wij waren heus niet aan het wandelen met de tv..
Ik beweer ook niet dat het echt niet kan. Kan het me alleen niet voorstellen bij een koptelefoon en zeker niet na zo'n tijd. Bewijzen dat het niet uw schuld is (en dat moet na 6 maanden) zal gewoon moeilijk worden.
Ik snap bol dan ook wel, u heeft namelijk nog niet aan kunnen tonen dat het aan het produkt ligt.
Ik geloof echt wel dat u ter goeder trouw bent maar bij Bol krijgen ze natuurlijk dagelijks te maken met figuren die proberen op de een of andere manier een slaatje proberen te slaan uit zelf veroorzaakte schade.
Hallo Roland87 ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Bol.com is aangesloten bij Thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen ,
https://www.thuiswinkel.org/leden/bol-com/certificaat
https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/
Topantwoord
U heeft 6 maanden na de aankoop garantie van de verkoper waarbij deze zal moeten aantonen dat een defect de gebruiker te verwijten is. Na deze 6 maanden heeft u nog steeds garantie, ook langer dan een jaar. Echter zal u dan moeten aantonen dat een eventueel defect niet u niet te verwijten is en dat er sprake is van een ondeugdelijk produkt.
Bol.com stelt zich kennelijk op het standpunt dta het defect waarvan u melding maakt niet het gevolg is van een ondeugdelijk produkt maar te wijten is aan onzorgvuldig gebruik van uw zijde.
U kunt dan wel blijven klagen bij Bol.com maar u kunt niets van hen eisen.
Als u meent in uw recht te staan dan zult u een juridische procedure moeten opstarten. De kosten daarvan zullen de waarde van de hoofdtelefoon echter snel overstijgen en succes is niet gegarsndeerd. Ook in die procedure zult u moeten aantonen dat u niet te verwijten is en dat er sprake is van een ondeugdelijk produkt. Stellen dat zulks het geval is is daartoe niet voldoende.
Degene die u bij BOL.COM heeft gesproken heeft het bij het onjuiste eind. Wij kennen een wettelijke beschermingsreling waar @MARITA5 al naar verwees. Een probleem m.b.t. BOL.COM kan wel zijn dat zij een tussenpersoon zijn en u bij de verkoper moet aankloppen.
Ik geef u zo nog een aantal verwijzingen m.b.t. de wetgeving maar u heeft dan wel te maken met het feit dat u dient aan te tonen dat het de oorzaak een productie/conformiteisprobleem is en dat kan lastig zijn. Edoch, niet geschoten is altijd mis en benader de verkoper en zie dan ook nog dit: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
Hoe groot acht u de kans dat er spontaan een stuk plastic van zo'n ding afknapt?
Als hij het spintaan niet meer doet acht ik de kans dat het onder garantie gerepareerd veel groter.
Men kan het altijd proberen natuurlijk maar in dit geval.....
Wat niet kan is nog nooit gebeurt maar als er iets nog nooit is gebeurt wil niet zeggen dat het niet kan.
Ik ging met name in op de opmerking: 1 jaar garantie hetgeen niet juist is. De vraag is uiteraard wel of een bedrag ad. € 150 de moeite waard is om heel veel moeite voor te doen. Het is en blijft een zaak van bewijs en dat betekent dat de verkoper dan goede reden moet hebben om te stellen dat de koper zelf oorzaak is van het defect. met :-)
Gaat het product meer dan 6 maanden na de aankoop kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt. Dit hoeft u pas te doen als de verkoper zegt dat het uw schuld was. In dat geval moet u aantonen dat het product al niet goed was toen u het kocht. En dat u het product normaal hebt gebruikt en het uit zichzelf kapot is gegaan.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt
Bol geeft toch aan dat het gebruikersschade is. De koper moet aantonen, niet de verkoper zoals je nu schrijft.
@PANTHER22, die verwijzing gaf ik ook (toch??).incl. nadere info.
Heb je plasticlijm of duct tape? Plakken dat ding. Je kunt voor €52,50 naar de geschillencommissie. Zie hiervoor in de laatste link van Marita5
Beste allen,
Bedankt voor de snelle en behulpzame reacties.
Eerlijk gezegd had ik ook niet gehoopt op een volledige vergoeding of een vervangend product. Maar had op zijn minst verwacht dat Bol.com mij helpt om een oplossing te zoeken. Een tegoedbon of een mogelijke reparatie was wat mij betreft al goed geweest.
Gebruik:
Ik heb de headset alleen maar gebruikt voor voice calls en wat muziek. Heb het apparaat nog nooit laten vallen en heb het zeer zorgvuldig opgeborgen. 150 euro is niet een gering bedrag voor een headset en was er ook zeer blij mee.
Reacties op antwoorden:
@juliomariner: Als ik het zelf had gesloopt, dan had ik Bol.com niet benaderd. Ik zette de headset op mijn hoofd en toen spatte een stuk plastic ervan af.
@Marita5: Dankje, ik ga hier zeker naar kijken.
@swat1500: Oke, dat is duidelijk. Bol.com denkt inderdaad dat het door foutief gebruik is ontstaan, maar zou niet weten hoe je dit voor elkaar kunt krijgen. Een procedure lijkt mij wat te ver gaan, maar zal mensen wel waarschuwen nu ik dit weet.
@heremietkreeft: bedankt voor de informatie, ik zal hier eens goed naar kijken. Heb foto's van de schade en eventueel mensen die mij kennen / het gebruik ervan hebben waargenomen. Maar een headset van 150 euro moet het toch wel langer dan een jaar volhouden? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat zoiets na een jaar al kapot kan zijn. Een procedure starten lijkt mij ook wel overkill voor zoiets.
@panter22: vind het jammer dat er geen reserveonderdelen tekoop zijn. Anders had ik het kunnen repareren. Beetje ducttape is helaas niet afdoende. Zou met grote modificaties wel een eigen hoofdband kunnen maken en de oorschelpen hierop monteren. Maar dat is geen klein klusje. :)
Je kunt wel zeggen dat je voorzichtig met die koptelefoon bent omgegaan, maar bewijzen kun je het niet.
Of het moet na enig speurwerk er achterkomen dat het een bekend probleem is met die dingen.
Grappig om te zien dat een headset van €150 door sommigen als een high end wordt beleefd, nee mensen, die is drie keer zo duur.
Nog grappiger om te lezen dat er blijkbaar mensen zijn die denken dat alleen de prijs bepaald of iets "high end" is.
Goeie opmerking GRUNN .Wat is het verschil tussen plastic en High End plastic ?
Inderdaad, de definitie van high end is duur, wat u blijkbaar bedoelt maar niet op papier krijgt is dat duur niet hetzelfde is als goede kwaliteit of dat goedkoop automatisch op slechte kwaliteit zou duiden. Maar zoals u zelf kunt lezen schrijf ik dat ook niet.
HenkDeZevende: heb nooit gezegd dat ik high-end verwachtingen heb. Wel een langere levensduur dan 1 jaar. Voor wat video calls voor het werk en een beetje muziek was dit al afdoende. Wel mooi verwoord trouwens, je triggert hier veel mensen mee.
Je schrijft precies wat ik zeg, jouw defiyvan high end producten zijn minimaal drie keer duurder dan 150 euro. Zijn precies jouw woorden. High end producten worden niet alleen door de prijs bepaald en voor deze producten bestaat alleen al de naam voor 70% uit de prijs. En ja ik weet heel goed waar ik het over heb want heb jaren in een "high end" luidspreker bedrijf gewerkt en weet precies hoe de kosten opgebouwd zijn.
@Grunn1 Ik snap werkelijk je punt niet maar je lijkt te willen zeggen dat als ik dus die audiozaak van jou binnenloop en vraag om een high-end koptelefoon jij blijkbaar geen idee welke koptelefoons je me voor moet zetten. En als je dat wel hebt, wat is dan de prijsrange?
@Roland87, Dat klopt, dat heb je niet gezegd. Het was meer een algemene observatie, en inderdaad, mensen voelen zich blijkbaar enorm aangesproken hoewel ik nog steeds geen idee heb wat er nou zo raar is aan de bewering dan een koptelefoon van €150 geen high end koptelefoon is.
HenkDeZevende: grappig te zien dat je gelijk een oordeel klaar hebt zonder de context te lezen. Heb nooit beweerd dat het high-end is en daarvoor is het ook niet bedoeld. Gewoon wat skype gesprekken kunnen voeren en een beetje muziek kunnen luisteren is voldoende. Maar de gebruiksduur mag je zeker verwachtingen van hebben, gezien de prijs.
Doe maar een tandje minder met die getrapte teentjes. Ik zou niet weten welk oordeel ik geveld zou hebben anders dan dat mensen blijkbaar geen idee hebben wat echte dure high end koptelefoons kosten.
Natuurlijk mag je mag verwachtingen hebben maar het is ook een gebruiksproduct, en als ik naar mijn pubers kijk, ook een product dat intensief gebruikt kan worden. Om een beroep te kunnen doen op non-conformiteit is het noodzakelijk voor de koper om aan te tonen dat het euvel niet het gevolg is van normaal gebruik maar een defect die bij levering al in het product zat.
Lees je eigen reactie maar eens goed door en als je eindelijk snapt wta je schrijft dan weet je het zelf ook
Heb je werkelijk geen idee welk oordeel je velt? Je verwoordt het als: mensen hebben geen benul wat high-end betekent. Het grappige is zelfs dat dit topic over de levensduur gaat en het voornamelijk voor skype / teammeetings is gebruikt. Geen Hifi audio of puberaal gebruik. Snap zeker je punt dat mensen verkeerde verwachtingen hebben, maar dat staat los van deze vraag. :)
u heeft een non-conform product als de garantie afgelopen is en daarmee moet u inderdaad naar de verkopende partij, nu is het probleem wel dat U aan moet tonen dat dit gebrek al bestond bij aankoop....
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer