ro
door roland87 Dec 28, 2021 om 16:29
Elektronica & tv

Bol.com doet niets om de klant te helpen

Beste Kassa,

Ik heb op 26 augustus 2020 een koptelefoon voor thuiswerken besteld. Op 7 december 2021 is een stuk plastic afgespat tijdens een team meeting. Nu zit op het product 1 jaar garantie, maar heeft 150 euro gekost. Heb daarom contact opgenomen met Bol.com en die hebben mij destijds vriendelijk proberen te helpen. De medewerkster gaf aan dat het product zelfs wettelijk langer dan 1 jaar moet volhouden, en dat Bol.com hier iets aan moet doen.

Helaas is dit niet gebeurd en heb te horen gekregen dat:

1. Ik contact op moet nemen met Samsung, maar Samsung verwijst mij door naar de verkopende partij: bol.com. Daar heb ik tenslotte een wettelijke afspraak mee.
2. Bol.com niets met gebruikersschade kan en hier niets aan wil doen

Heb daarom reviews geplaatst en hier is nogmaals door medewerkers van Bol.com opgepakt. Hier zijn beloftes gedaan als: wij gaan dit voor u oplossen en wij bellen u zo snel mogelijk terug. Helaas hebben ze via een voicemail laten weten dat ze niets doen met gebruikersschade en dat het 4 maand na de garantie is gebeurd. Maar voor 150 euro mag je toch verwachten dat een Samsung headset het langer doet dan 1 jaar? Ook verwacht ik niet dat het hele product vergoed wordt, maar er wordt niets gedaan om het enigszins te compenseren.

Wat zijn mijn rechten hierin? Wat kan ik hier verder mee?

6293 12 Rapporteer

getty
door getty - Dec 28, 2021 om 16:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Niet zo veel meer denk ik

ju
door juliomariner - Dec 28, 2021 om 16:47
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kan mij niet voorstellen dat er spontaan een stuk plastic afspat.
Heeft u het ding laten vallen of zo?
In dat geval is het geen garantie en heeft Bol gelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 28, 2021 om 16:55
16885 Antwoorden / 202 Vragen

??? Kent u de wetgeving niet?

getty
door getty Dec 28, 2021 om 16:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

To moet bewijzen dat het geen gebruikersschade is, en dat zal lastig worden

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 28, 2021 om 17:03
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie mijn reactie. het zal lastig zijn maar of men bij BOL.COM gelijk heeft en krijgt? BOL.COM is tussenpersoon. Nieyt geschoten is altijd mis.

ju
door juliomariner Dec 28, 2021 om 17:22
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry maar ik ken de regelgeving heel goed, en daarin staat dat gebruikersschade niet onder garantie valt. En zoals ik schreef, ik kan mij niet voorstellen dat er spontaan een stuk plastic af knapt

wi
door wim koelewijn Dec 29, 2021 om 12:29
71 Antwoorden / Vragen

...en waarom kunt U zich niet voorstellen dat er spontaan een stuk kan afspringen ? Ik had dat ooit met de omlijsting van een televisie..door spanning op genoemde omlijsting...wij waren heus niet aan het wandelen met de tv..

ju
door juliomariner Dec 29, 2021 om 13:51
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Ik beweer ook niet dat het echt niet kan. Kan het me alleen niet voorstellen bij een koptelefoon en zeker niet na zo'n tijd. Bewijzen dat het niet uw schuld is (en dat moet na 6 maanden) zal gewoon moeilijk worden.
Ik snap bol dan ook wel, u heeft namelijk nog niet aan kunnen tonen dat het aan het produkt ligt.
Ik geloof echt wel dat u ter goeder trouw bent maar bij Bol krijgen ze natuurlijk dagelijks te maken met figuren die proberen op de een of andere manier een slaatje proberen te slaan uit zelf veroorzaakte schade.

marita5
door marita5 - Dec 28, 2021 om 16:50
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Roland87 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Bol.com is aangesloten bij Thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen ,

https://www.thuiswinkel.org/leden/bol-com/certificaat

https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/

Topantwoord

sw
door swat1500 - Dec 28, 2021 om 17:01
3795 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft 6 maanden na de aankoop garantie van de verkoper waarbij deze zal moeten aantonen dat een defect de gebruiker te verwijten is. Na deze 6 maanden heeft u nog steeds garantie, ook langer dan een jaar. Echter zal u dan moeten aantonen dat een eventueel defect niet u niet te verwijten is en dat er sprake is van een ondeugdelijk produkt.
Bol.com stelt zich kennelijk op het standpunt dta het defect waarvan u melding maakt niet het gevolg is van een ondeugdelijk produkt maar te wijten is aan onzorgvuldig gebruik van uw zijde.
U kunt dan wel blijven klagen bij Bol.com maar u kunt niets van hen eisen.
Als u meent in uw recht te staan dan zult u een juridische procedure moeten opstarten. De kosten daarvan zullen de waarde van de hoofdtelefoon echter snel overstijgen en succes is niet gegarsndeerd. Ook in die procedure zult u moeten aantonen dat u niet te verwijten is en dat er sprake is van een ondeugdelijk produkt. Stellen dat zulks het geval is is daartoe niet voldoende.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 28, 2021 om 17:01
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Degene die u bij BOL.COM heeft gesproken heeft het bij het onjuiste eind. Wij kennen een wettelijke beschermingsreling waar @MARITA5 al naar verwees. Een probleem m.b.t. BOL.COM kan wel zijn dat zij een tussenpersoon zijn en u bij de verkoper moet aankloppen.

Ik geef u zo nog een aantal verwijzingen m.b.t. de wetgeving maar u heeft dan wel te maken met het feit dat u dient aan te tonen dat het de oorzaak een productie/conformiteisprobleem is en dat kan lastig zijn. Edoch, niet geschoten is altijd mis en benader de verkoper en zie dan ook nog dit: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt  Vooral deze!

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

ju
door juliomariner Dec 28, 2021 om 17:24
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe groot acht u de kans dat er spontaan een stuk plastic van zo'n ding afknapt?
Als hij het spintaan niet meer doet acht ik de kans dat het onder garantie gerepareerd veel groter.
Men kan het altijd proberen natuurlijk maar in dit geval.....

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 28, 2021 om 17:33
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Wat niet kan is nog nooit gebeurt maar als er iets nog nooit is gebeurt wil niet zeggen dat het niet kan.
Ik ging met name in op de opmerking: 1 jaar garantie hetgeen niet juist is. De vraag is uiteraard wel of een bedrag ad.  € 150 de moeite waard is om heel veel moeite voor te doen. Het is en blijft een zaak van bewijs en dat betekent dat de verkoper dan goede reden moet hebben om te stellen dat de koper zelf oorzaak is van het defect. met :-)

panter22
door panter22 Dec 28, 2021 om 19:18
6599 Antwoorden / Vragen

Gaat het product meer dan 6 maanden na de aankoop kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt. Dit hoeft u pas te doen als de verkoper zegt dat het uw schuld was. In dat geval moet u aantonen dat het product al niet goed was toen u het kocht. En dat u het product normaal hebt gebruikt en het uit zichzelf kapot is gegaan.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt
Bol geeft toch aan dat het gebruikersschade is. De koper moet aantonen, niet de verkoper zoals je nu schrijft.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 28, 2021 om 19:24
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, die verwijzing  gaf ik ook (toch??).incl. nadere info.

panter22
door panter22 - Dec 28, 2021 om 19:21
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je plasticlijm of duct tape? Plakken dat ding.  Je kunt voor €52,50 naar de geschillencommissie. Zie hiervoor in de laatste link van Marita5

ro
door roland87 - Dec 28, 2021 om 20:14
7 Antwoorden / 2 Vragen

Beste allen,

Bedankt voor de snelle en behulpzame reacties.

Eerlijk gezegd had ik ook niet gehoopt op een volledige vergoeding of een vervangend product. Maar had op zijn minst verwacht dat Bol.com mij helpt om een oplossing te zoeken. Een tegoedbon of een mogelijke reparatie was wat mij betreft al goed geweest.

Gebruik:
Ik heb de headset alleen maar gebruikt voor voice calls en wat muziek. Heb het apparaat nog nooit laten vallen en heb het zeer zorgvuldig opgeborgen. 150 euro is niet een gering bedrag voor een headset en was er ook zeer blij mee.

Reacties op antwoorden:
@juliomariner: Als ik het zelf had gesloopt, dan had ik Bol.com niet benaderd. Ik zette de headset op mijn hoofd en toen spatte een stuk plastic ervan af.

@Marita5: Dankje, ik ga hier zeker naar kijken.

@swat1500: Oke, dat is duidelijk. Bol.com denkt inderdaad dat het door foutief gebruik is ontstaan, maar zou niet weten hoe je dit voor elkaar kunt krijgen. Een procedure lijkt mij wat te ver gaan, maar zal mensen wel waarschuwen nu ik dit weet.

@heremietkreeft: bedankt voor de informatie, ik zal hier eens goed naar kijken. Heb foto's van de schade en eventueel mensen die mij kennen / het gebruik ervan hebben waargenomen. Maar een headset van 150 euro moet het toch wel langer dan een jaar volhouden? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat zoiets na een jaar al kapot kan zijn. Een procedure starten lijkt mij ook wel overkill voor zoiets.

@panter22: vind het jammer dat er geen reserveonderdelen tekoop zijn. Anders had ik het kunnen repareren. Beetje ducttape is helaas niet afdoende. Zou met grote modificaties wel een eigen hoofdband kunnen maken en de oorschelpen hierop monteren. Maar dat is geen klein klusje. :)

panter22
door panter22 Dec 29, 2021 om 11:27
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt wel zeggen dat je voorzichtig met die koptelefoon bent omgegaan, maar bewijzen kun je het niet.
Of het moet na enig speurwerk er achterkomen dat het een bekend probleem is met die dingen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 28, 2021 om 21:57
2095 Antwoorden / Vragen

Grappig om te zien dat een headset van €150 door sommigen als een high end wordt beleefd, nee mensen, die is drie keer zo duur.

Gr
door Grunn1 Dec 29, 2021 om 09:47
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nog grappiger om te lezen dat er blijkbaar mensen zijn die denken dat alleen de prijs bepaald of iets "high end" is.

john devries
door john devries Dec 29, 2021 om 11:06
219 Antwoorden / Vragen

Goeie opmerking GRUNN .Wat is het verschil tussen plastic en High End plastic ?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 29, 2021 om 11:54
2095 Antwoorden / Vragen

Inderdaad, de definitie van high end is duur, wat u blijkbaar bedoelt maar niet op papier krijgt is dat duur niet hetzelfde is als goede kwaliteit of dat goedkoop automatisch op slechte kwaliteit zou duiden. Maar zoals u zelf kunt lezen schrijf ik dat ook niet.

ro
door roland87 Dec 29, 2021 om 12:05
7 Antwoorden / 2 Vragen

HenkDeZevende: heb nooit gezegd dat ik high-end verwachtingen heb. Wel een langere levensduur dan 1 jaar. Voor wat video calls voor het werk en een beetje muziek was dit al afdoende. Wel mooi verwoord trouwens, je triggert hier veel mensen mee.

Gr
door Grunn1 Dec 29, 2021 om 12:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je schrijft precies wat ik zeg, jouw defiyvan high end producten zijn minimaal drie keer duurder dan 150 euro. Zijn precies jouw woorden. High end producten worden niet alleen door de prijs bepaald en voor deze producten bestaat alleen al de naam voor 70% uit de prijs. En ja ik weet heel goed waar ik het over heb want heb jaren in een "high end" luidspreker bedrijf gewerkt en weet precies hoe de kosten opgebouwd zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 29, 2021 om 14:27
2095 Antwoorden / Vragen

@Grunn1 Ik snap werkelijk je punt niet maar je lijkt te willen zeggen dat als ik dus die audiozaak van jou binnenloop en vraag om een high-end koptelefoon jij blijkbaar geen idee welke koptelefoons je me voor moet zetten. En als je dat wel hebt, wat is dan de prijsrange?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 29, 2021 om 14:29
2095 Antwoorden / Vragen

@Roland87, Dat klopt, dat heb je niet gezegd. Het was meer een algemene observatie, en inderdaad, mensen voelen zich blijkbaar enorm aangesproken hoewel ik nog steeds geen idee heb wat er nou zo raar is aan de bewering dan een koptelefoon van €150 geen high end koptelefoon is.

ro
door roland87 - Dec 29, 2021 om 11:09
7 Antwoorden / 2 Vragen

HenkDeZevende: grappig te zien dat je gelijk een oordeel klaar hebt zonder de context te lezen. Heb nooit beweerd dat het high-end is en daarvoor is het ook niet bedoeld. Gewoon wat skype gesprekken kunnen voeren en een beetje muziek kunnen luisteren is voldoende. Maar de gebruiksduur mag je zeker verwachtingen van hebben, gezien de prijs.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 29, 2021 om 12:09
2095 Antwoorden / Vragen

Doe maar een tandje minder met die getrapte teentjes. Ik zou niet weten welk oordeel ik geveld zou hebben anders dan dat mensen blijkbaar geen idee hebben wat echte dure high end koptelefoons kosten.
Natuurlijk mag je mag verwachtingen hebben maar het is ook een gebruiksproduct, en als ik naar mijn pubers kijk, ook een product dat intensief gebruikt kan worden. Om een beroep te kunnen doen op non-conformiteit is het noodzakelijk voor de koper om aan te tonen dat het euvel niet het gevolg is van normaal gebruik maar een defect die bij levering al in het product zat.

Gr
door Grunn1 Dec 29, 2021 om 12:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Lees je eigen reactie maar eens goed door en als je eindelijk snapt wta je schrijft dan weet je het zelf ook

ro
door roland87 Dec 29, 2021 om 12:51
7 Antwoorden / 2 Vragen

Heb je werkelijk geen idee welk oordeel je velt? Je verwoordt het als: mensen hebben geen benul wat high-end betekent. Het grappige is zelfs dat dit topic over de levensduur gaat en het voornamelijk voor skype / teammeetings is gebruikt. Geen Hifi audio of puberaal gebruik. Snap zeker je punt dat mensen verkeerde verwachtingen hebben, maar dat staat los van deze vraag. :)

1paul
door 1paul - Dec 29, 2021 om 16:38
3173 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft een non-conform product als de garantie afgelopen is en daarmee moet u inderdaad naar de verkopende partij, nu is het probleem wel dat U aan moet tonen dat dit gebrek al bestond bij aankoop....

mo
door mof - Dec 30, 2021 om 19:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Gebruiksschade valt nooit onder welke garantie dan ook. Nee, bol.com hoeft u niet te vergoeden zolang u niet kunt aantonen dat de schade door een fabricagefout is ontstaan.

Fl
door FleurDeVlieger - Dec 28, 2022 om 10:27
1 Antwoorden / Vragen

Op 29 november 2022 heb ik een order geplaatst (order nummer 1528165271) welke bestaat uit 3 producten (waaronder 2 dvd's en 1 elektronica). Volgens PostNL is deze op 1 december geleverd zonder dat hier een handtekening is geplaatst. Helaas is dit pakket niet aangekomen.

PostNL gesproken en die geeft aan contact op te nemen met de verzender (Bol.com in dit geval). Bol beweerd dat PostNL zegt dat het pakket is geleverd. Ons pakket is niet geleverd en bezorger weet het ook niet. Wij krijgen zowat dagelijks pakketjes van o.a. PostNL en het gaat altijd goed. Nog nooit hebben wij problemen ervaren met PostNL en zijn zeer tevreden over haar diensten. Echter zegt Bol dat jullie beweren dat pakket is geleverd wat niet het geval is.

Gr
door Grunn1 Dec 28, 2022 om 10:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom plaats je deze vraag als reactie op een jaar oude vraag wat heel ergens anders over gaat?
Als je een vraag hebt maak dan zelf een nieuwe vraag aan maar breek niet in op een oude vraag van een ander met een heel ander soort vraag.

sjjoppy
door sjjoppy Dec 28, 2022 om 11:11
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Zo gaat dat Fleur,

Een vraag stel je in een aantal stappen:

  1. Typ de titel van je vraag: deze lees je na plaatsing boven jouw topic
  2. Bij deze stap heb je de ruimte om je vraag toe te lichten
  3. Wil je een plaatje toevoegen om je kwestie te verduidelijken? Dat kan hier. Als je geen afbeelding hebt, klik je gewoon verder
  4. Vraag & Beantwoord is opgebouwd uit categorieën. Kies hier bij welke categorie jouw vraag het beste past
  5. Hierna zie je hoe je vraag is geworden. Aanpassen kan, desgewenst, nog door op een potloodje te klikken
  6. Tevreden? Klik op Plaats om je vraag toe te voegen!