ge
door gerthuus Oct 19, 2008 om 15:54
Elektronica & tv

Brom op harddiskrecorder

Graag wil ik weten of iemand weet hoe ik de irritante brom die er in een harddiskrecorder zit kan verminderen?

855 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 19, 2008 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

zet de hard disk eens vaster ( schoefjes aandraaien aan systeem kast )

labswans

ve
door verwijderd - Oct 19, 2008 om 20:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is dit altijd zo geweest?

Als dit van de laatste tijd is, dan denk ik dat de ventilator aan de achterkant van de recorder de boosdoener is.
Om dit vast te stellen zul je even goed moeten luisteren aan de achterkant van de recorder. Ook zou je de ombouw van de recorder even kunnen loshalen om zo de ventilator goed schoon te kunnen maken.

Wel de stekker uit het stopcontact halen ;)

ve
door verwijderd - Oct 19, 2008 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn grofweg 2 mechanische zaken die geluid veroorzaken in een harddisk recorder: de harddisk en de ventilator. Je kunt vrij eenvoudig met je oren controleren welk van de 2 het is, de ventilator namelijk maakt een continu geluid vanaf bedrijfstemperatuur, de harddisk maakt alleen geluid wanneer die aan het lezen/schrijven is.

De ventilator kun je evt. vervangen door een stiller type, kijk maar eens bij bedrijven die zich specialiseren in stille computers (<--Google hint).

Ook de harddisk is evt. te vervangen, al denk ik niet dat dit de boosdoener is.

Inbouwen in een meubel met voldoende ventilatiegaten en een glazen deur (i.v.m. afstandbediening) kan natuurlijk ook, dat zal aanzienlijk schelen.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2008 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja,dit is al vanaf het begin, maar de laatste tijd wordt het wel erger. Het betreft hier een Topfield harddisk tuner voor ontvangst van Digitenne. Ik heb hem in een meubelkast staan (met glazen plaat) i.v.m. de afstandsbediening.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2008 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb even rondgeneusd in verschillende forums en meestal is de ventilator inderdaad de boosdoener.
Maar het kan ook de harde schijf zijn.
Je zou eens kunnen proberen door middel van stukjes tempex onder de pootjes te plaatsen, dit gebrom te minderen. Op deze manier heeft de recorder geen direct contact meer met het meubel.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2008 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfde probleem is opgelast door hem op een trilmat te zetten en geen contact met andere apperaten gebrom nog wel hoorbaar alleen als je werkelijk er naar gaat luisteren.

Groet Valerius

ve
door verwijderd - Oct 23, 2008 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt me een goede oplossing. Waar zijn die trilmatjes te koop?